نرخ بیماری‌های روان رو به افزایش است



 اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی  ,بیماران اعصاب و روان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های جامعه به دلیل اختلال در خواب است، اما هیچ گونه توجهی به آموزش بهداشت خواب نشده است.

سعید صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که یکی از برنامه‌ها و خدمات بهزیستی، ارائه خدمات مراقبتی به بیماران اعصاب و روان مزمن است، اظهار کرد: متاسفانه نرخ بیماری‌های روانی، اختلالات روان پزشکی و روان شناختی درحال افزایش است.

 وی با اشاره به آخرین آمار منتشر شده در کشور، افزود: حدود 23.5 درصد از جمعیت عمومی درکشور مبتلا به مشکلات روان شناختی و یا مبتلا به اختلالات روان پزشکی مانند سایپوتیک‌ها، اسکیزوفرنی‌ها و اختلالات خلقی و اضطرابی هستند.

 مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان این‌که حوزه سلامت روان یک حوزه نیازمند دقت و مراقبت بیشتر است، گفت: مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای متولی سلامت در حوزه سلامت روان نیز باید بیشتر مداخله کنند.

صادقی تصریح کرد: با اخلال در سلامت روان، بیماری‌های روانشناختی افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه شاهد افزایش مبتلایان به اعتیاد، افزایش خودکشی و طلاق است. بنابراین سلامت روان مانند یک ظرف بزرگ است که تمام آسیب‌های اجتماعی در درون آن جای می‌گیرند و در صورتی که این ظرف تمیز باشد سلامت روانی، اجتماعی و حتی سلامتی جسمی و معنوی بالاتری در جامعه شاهد هستیم.

وی با بیان این‌که توجه به این امر متاسفانه مورد غفلت واقع شده است، ادامه داد: متاسفانه در حوزه سلامت روان زنان و کودکان، هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به این‌که خواسته‌ مردم از مسئولان یک جامعه سالم است، خاطرنشان کرد: مطالبه‌ اصلی مردم این است که در خدمات سلامت روان بتوانند از بیمه خدمات مشاوره استفاده کنند.

صادقی افزود: بیماری‌های روان شناختی در هر طیفی از خفیف تا شدید نیازمند درمان و دقت در مراقبت است و گاهی اوقات بیمار برای درمان باید چندین مرتبه به مراکز درمانی مراجعه کند و گاهی اوقات بیماران این حوزه مادام‌العمر تحت مراقبت هستند.

وی به خدمات بهزیستی استان در حوزه بیماران اعصاب و روان مزمن اشاره کرد و ادامه داد: این خدمات به سه بخش تقسیم می‌شوند، افراد بی‌بضاعتی که زیر خط فقر و یا مجهول الهویه هستند که در این صورت بهزیستی برای نگهداری آن‌ها در مراکز غیر دولتی یارانه پرداخت می‌کند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: دسته دیگر بیماران اعصاب و روان مزمن در درون خانواده مورد مراقبت قرار می‌گیرند و بهزیستی مستمری ماهیانه و هزینه دارو در حد اعتبارات این اداره به آن‌ها پرداخت می‌کند و دسته دیگر نیز به صورت آزاد در مراکز درمانی پذیرش می‌شوند.

صادقی با بیان این‌که بهترین بهبودها برای بیماران اعصاب و روان در درون خانواده اتفاق می‌افتد، گفت: در حال حاضر هزینه‌های اقامت یک بیمار اعصاب و روان در حد متوسط بالغ بر 1.5 میلیون تومان است و از مراکز در استان در خواست شده با خانواده‌ این بیماران مشارکت کنند و تا آنجایی که امکان دارد در هزینه درمان به آن‌ها تخفیف دهند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته یک میلیارد و 600 میلیون تومان یارانه به افرادی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شدند، پرداخت شد. حدود یک سوم این افراد را، بیماران اعصاب و روان مزمن تشکیل می‌دهند و در حال حاضر 9 هزار بیمار اعصاب و روان تحت پوشش داریم.

صادقی با اشاره به این‌که این نگرانی وجود دارد که روزانه به تعداد بیماران اعصاب و روان مزمن افزوده می‌شود، ادامه داد: بهزیستی استان اصفهان تمهیدات لازم را برای ایجاد مراکز سالمندان، کودکان کم توان ذهنی، کودکان اوتیسم و کودکان بی‌سرپرست اندیشیده است.

وی با بیان این‌که در حوزه بیماران اعصاب و روان متاسفانه خیرین کمتر ورود پیدا می‌کنند، افزود: این مشکل وجود دارد که وقتی برچسب افسردگی به یک نفر زده می‌شود، دیدگاه جامعه، خانواده و حتی بیمار تغییر می‌کند و زمانی که به مراکز درمانی می‌رود متاسفانه در آنجا بایگانی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان این‌که مراقبت‌های مراکز بهزیستی در حد استاندارد است، اضافه کرد: اما در حوزه مراکز شبانه روزی بیماران اعصاب و روان مزمن دچار مشکل هستیم و اخیرا فراخوان دادیم تا خیرین را برای کمک به بیماران اعصاب و روان ترغیب کنیم.

صادقی ادامه داد: مراقبت از بیماران روانی در کنار مدرسه‌سازی کار خیر و لازم است خیرینی پیدا شود که از بضاعت مالی آن‌ها استفاده کنیم تا مراکز درمانی توسعه یابد و بتوانیم با علم روز این بیماران را به خانواده‌ها برگردانیم.

 وی تصریح کرد: متاسفانه برخی خانواده‌ها زمانی که بیمار اعصاب و روان مزمن را در مراکز درمانی بستری می‌کنند دیگر سراغی از بیمار خود نمی‌گیرند و اگرچه بیمار از در مراکز درمانی مراقبت می‌کنند و درمان می‌شود، اما خانواده‌ها دیگر بیمار خود را نمی‌پذیرند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان این‌که نرخ خشونت در بیماران روانی بسیار کمتر ازجمعیت عادی است، خاطرنشان کرد: باورهای نادرست جامعه نسبت به بیماری‌های روانی بسیار آزاردهنده است. مردم با توجه به این‌که این بیماران دارو مصرف می‌کنند و برخی به لحاظ بهداشتی از خود مراقبت نمی‌کنند با دیدن جسم آنها وحشت می‌کنند.

صادقی تصریح کرد: یک فرد عادی ممکن است به لحاظ ظاهری مطلوب باشد و مردم از او وحشت نکنند، اما احتمال بروز رفتار نابه هنجار از این فرد بیش از یک بیمار روانی است. چند بیمار روانی سراغ دارید که دیگرکشی کردند و در مقابل چند انسان سالم اقدام به رفتارهای بزهکارانه کرده باشند؟

وی ادامه داد: چند بیمار با برچسب روانی دیده‌اید که کودک آزاری کنند و چند انسان عادی کودک آزاری کرده‌اند؟ بیماری‌های روانی مزمن و اختلال در سیستم بهداشت روان، آسیب‌های اجتماعی در حوزه خانواده و اعتیاد و خشونت‌های اجتماعی، پرخاشگری‌ها، خودکشی‌ها و حتی حوادث راهنمایی رانندگی جاده‌ای را نیز افزایش می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان این‌که اختلال در سیستم بهداشت روان تنها به اضطراب، افسردگی و اسکیزوفرنی ختم نمی‌شود، ادامه داد: اختلال خواب و تغییر سبک زندگی افراد نیز یک اختلال در سلامت روان است، متاسفانه به اختلال خواب کمتر کسی توجه می‌کند و مورد غفلت واقع شده است.

صادقی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های جامعه به دلیل اختلال در خواب است، اما هیچ‌گونه توجهی به آموزش بهداشت خواب نشده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------