پیگیری مصوبات سفرهای استانی / دعوت جهان اسلام به حل مشکلی فراتر از حج



  اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی , ,سفرهای استانی

 فرمان رییس جمهوری به تمام وزارتخانه ها و نهادهای عمومی و دولتی به همکاری برای اجرای دقیق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در مهرماه و دستور اختصاص اعتبارات برای اجرای مصوبات سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید از مهمترین رویدادهای خبری حوزه دولت در هفته گذشته بود.

به گزارش ایرنا، هفته جاری همزمان با موسم حج پیام مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به مسلمانان سراسر جهان منتشر شد که معظم له در این پیام از سوء مدیریت و بی کفایتی سعودی ها در برگزاری حج انتقاد کردند و از دولت ها و کشورهای اسلامی خواستند برای مدیریت مکه و مدینه به فکر راه حل اساسی باشند. پیام رهبر انقلاب بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه ای و بین المللی داشت.


رییس جمهوری نیز در همین راستا روز چهارشنبه همزمان با ایام نخستین سالگرد شهادت نزدیک به 500 نفر از حاجیان ایرانی، به طور قاطع تاکید کرد که دولت و نظام هرگز از خون شهیدان مظلوم منا نخواهد گذشت.


پیگیری مصوبات استانی دولت تدبیر و امید همچون هفته های گذشته از سوی دکتر روحانی؛ دستور اختصاص اعتبارات و تکمیل طرح های نیمه تمام؛ تشکیل جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رییس جمهوری، تشکیل جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست جهانگیری از جمله رویدادهای مهم هفت روز گذشته دولت بود.


این هفته همچنین دبیر کل جدید اوپک و رییس مجلس ملی فرانسه که میهمان تهران بودند، جداگانه با رییس جمهوری دیدار کردند.


روز چهارشنبه که طبق روال معمول جلسه هیات دولت برگزار می شود؛ معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با ارایه گزارشی در این جلسه اعلام کرد که وضعیت ایران در حوزه اقتصاد دانش بنیان و نوآور در شاخص های جهانی 42 رتبه بهبود یافت.


اعضای هیات دولت در این جلسه گزارش معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری را که درباره برنامه مشارکت دستگاه های اجرایی در شتاب دهی اقتصاد دانش بنیان بود، مورد بررسی قرار دادند.


بر این اساس، ایران در بهبود معیار خروجی دانش و فناوری 48 رتبه، در زمینه بهبود در خروجی های خلاق 53رتبه و در زمینه بهبود بلوغ بازار و کسب و کار به ترتیب 19 و 25 رتبه رشد داشته است.


** تصویب آیین نامه اجرایی شناسه ورهگیری کالا / رفع نواقص طرح شبنم
هیات دولت همچنین به منظور بهبود در امر تسهیل تجارت و ایجاد بسترهای لازم جهت اجرایی کردن نظام شناسه های کالا و رهگیری، آیین نامه اجرایی شناسه و رهگیری کالا را مصوب کرد.


از جمله اهداف تصویب این آیین نامه می توان به شناسایی و رهگیری کالاهای وارداتی و تولیدی از مبادی مجاز ورودی و خلق کالا تا سطح عرضه، مدیریت زنجیره تأمین و چگونگی تبادل اطلاعات شناسه ها با سایر سامانه ها ی حوزه قاچاق کالا، تدوین آیین نامه شناسه کالا و رهگیری جهت شفاف سازی و مقابله موثر با پدیده قاچاق و رفع نواقص طرح شبنم اشاره کرد.

**وزارت خارجه مسوول کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی شد
هیات دولت؛ وزارت خارجه را نیز مسوول کمیسیون مشترک اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آفریقای جنوبی تعیین کرد که پیش از این، وزارت امور اقتصادی و دارایی عهده دار این مسوولیت بود.

**دولت و نظام هرگز از خون شهیدان مظلوم منا نخواهد گذشت
اهمیت سخنرانی رییس جمهوری در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت نیز کمتر از مصوبات نبود. رییس قوه مجریه در این جلسه تاکید کرد که دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران هرگز از خون این شهیدان مظلوم نخواهند گذشت و به پیگیری های حقوقی و سیاسی خود برای احقاق حقوق آنان ادامه خواهد داد.


روحانی گفت: سال گذشته تعداد زیادی مردم مسلمان در روز عید قربان و در سرزمین منا بخاطر بی تدبیری و بی کفایتی افرادی که مسئولیت حج را در سرزمین عربستان بر عهده دارند، مظلومانه جان باختند.


رییس جمهوری با بیان اینکه جان باختن مردان و زنان مسلمان در سرزمین منا حادثه ای غمناک و دردناک برای همه انسانها بود، گفت: مردم مسلمان و حاجیانی که برای انجام فریضه حج به سرزمین عربستان سفر کرده بودند، مظلومانه زیر دست و پا افتادند و مأمورین هم به جای امدادرسانی، نظاره گر بوده و اقدامات جدی برای نجات مظلومین انجام نگرفت.


سپس روحانی خاطر نشان کرد: دولت عربستان در قبال بی کفایتی خود تحت فشار سیاسی و حقوقی دولت ایران قرار گرفت و به دنبال بهانه ای بود که خود را از آن رها کند و متأسفانه تعدادی نادان و احساساتی این بهانه را در اختیار دولت عربستان قرار دادند تا با فرار رو به جلو و نمایش قطع رابطه سیاسی، خودش را از فشارهای سیاسی و حقوقی دولت ایران برهاند.


وی در عین حال تأکید کرد: البته اگر مشکل موجود با دولت عربستان صرفا مسأله حج و منا بود، شاید می شد راه حلی برای برطرف کردن آن پیدا کرده و آن را در مسیر درست قرار داد، اما متأسفانه این دولت با جنایت هایی که در منطقه انجام می دهد و با حمایت خود از تروریسم، بواقع خون مسلمانان را در عراق، سوریه و یمن، می ریزد و روزانه زنان و کودکان یمنی را زیر بمباران وحشیانه خود قرار می دهد.

** مشکلی فراتر از حج
رییس جمهوری با یادآوری این نکته؛ که مشکل موجود با عربستان فراتر از مسایلی مانند حج است، تصریح کرد: کشورهای منطقه و دنیای اسلام برای حل مشکلات موجود و تنبه دولت عربستان باید اقدامات هماهنگی انجام دهند تا از یکسو حج شرافتمندانه و ابراهیمی به معنای واقعی کلمه در مکه و مدینه و حرمین الشریفین انجام شود و از سوی دیگر کشورهای منطقه از حمایت های این رژیم از تروریسم نجات یابند و مردم یمن نیز بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند

**دیدار دبیر کل جدید اوپک
عصر همان روز یعنی سه شنبه «محمد سانوسی بارکیندو» نیجریه ای، دبیر کل جدید سازمان اوپک که به تهران آمده بود، با رییس جمهوری دیدار کرد.


رییس جمهوری در دیدار وی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی در راستای ثبات بازار و بهبود قیمت نفت که مبتنی بر عدالت، انصاف و رعایت سهمیه عادلانه برای کشورهای تولید کننده نفت باشد، حمایت خواهد کرد.


وی در این دیدار با اشاره به اینکه معتقدیم در شرایط ناعادلانه بازار و قیمت نفت، همه کشورهای صادرکننده و حتی مصرف کننده نفت متضرر خواهند شد، گفت: بی ثباتی و کاهش قیمت نفت نه تنها به ضرر کشورهای عضو است بلکه متناسب با هدف بزرگ حفظ محیط زیست در جهان نیز نخواهد بود که امیدواریم با تدبیر و همکاری و هماهنگی اعضای اوپک، قیمت نفت به شرایط با ثبات و عادلانه ای بازگردد.

**دیدار رییس مجلس ملی فرانسه
کلود بارتلون رییس مجلس ملی فرانسه نیز که یکی دیگر از میهمانان این هفته تهران بود، روز سه شنبه با رییس جمهوری دیدار و گفت و گو کرد.


روحانی در این دیدار، با اشاره به امضای سند نقشه راه تقویت همکاری ها و روابط مشترک، تاکید کرد که اجرای سریع و دقیق توافقات، فیمابین تحولی ملموس در روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی تهران – پاریس ایجاد خواهد کرد.


روحانی، به امضای ده ها سند همکاری میان بخش های دولتی و خصوصی ایران و فرانسه در جریان نخستین سفر خود به اروپا پس از توافق هسته ای اشاره کرد.


رییس دولت یازدهم اظهار داشت: شاهد پیشرفت در اجرای برخی از این تفاهمات هستیم و اجرای کامل آنها می تواند تحولی در روابط تهران – پاریس ایجاد کند.


رییس جمهوری، نقش پارلمان های دو کشور را در توسعه همکاری ها و دستیابی به اهداف مشترک حائز اهمیت برشمرد.


روحانی گفت: توافق هسته ای فضای جدیدی را برای همکاری آفرید که باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم. از جمله فرانسه و ایران دارای توانمندی ها و امکانات فراوانی هستند که می تواند در مسیر توسعه همکاری های دو دولت و منافع دو ملت بکار گرفته شود.

** گزارش سه استاندار به رییس جمهوری
این هفته در ادامه پیگیری های مصوبات سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید، مجید خدابخش، سید مهدی صادقی و حسن صادق لو استانداران اردبیل، قم و گلستان در دیدارهای جداگانه با رییس جمهوری، گزارشی از آخرین اقدامات اتخاذ شده درباره مصوبات سفر استانی کاروان تدبیر و امید، سرمایه گذاری ها و روند توسعه و پیشرفت استان های مربوطه ارائه کردند.


رییس جمهوری در این نشست ها، بر ضرورت رونق اقتصادی و اشتغالزایی در راستای منویات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی تاکید و دستورات لازم را برای اختصاص اعتبارات و تکمیل طرح های نیمه تمام و پروژه های آغاز به کار شده در سفرهای استانی صادر کرد.

**فرمان رییس جمهوری در مورد سرشماری نفوس و مسکن
روز دوشنبه 15 شهریور رییس جمهوری با صدور فرمانی تمام وزارتخانه ها و نهادهای عمومی و دولتی را به همکاری برای اجرای دقیق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در مهرماه مکلف کرد.


سرشماری عمومی نفوس و مسکن که طی مهر و آبان امسال اجرا می شود، به اعتقاد رییس جمهوری اجرای منظم آن برای دستیابی به تصویری واقع بینانه از جامعه ایران، کار بزرگی است که همکاری جدی ملت و دولت را می طلبد.

**اهتمام به مسائل اجتماعی و اصلاح آسیب های آن
رییس جمهوری همچنین عصر یکشنبه گذشته در جلسه هیات دولت گفت که دولت با همان تأکیدی که برای تقویت رشد و رونق اقتصادی، توسعه اشتغال و جذب سرمایه های داخلی و خارجی دارد، همزمان اهتمام به مسائل اجتماعی و اصلاح آسیب های آن را در اولویت کار خود دارد.
در این جلسه دولت با عضویت آستان قدس در کارگروه توسعه زیارت فرهنگ رضوی موافقت کرد و آیین نامه اجرایی شورای رقابت اصلاح شد.

**جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
اما معاون اول رییس جمهوری نیز هفته گذشته را با برنامه های کاری متنوعی پشت سر گذاشت. جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ظهر دوشنبه هفته گذشته به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.


جهانگیری در این جلسه با اشاره به تعیین اعضای دولت برای پیگیری اقتصاد مقاومتی در استان های مختلف کشور خاطرنشان کرد: مسئولیت پیگیری اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در سه استان لرستان، آذربایجان شرقی و کرمان برای نخستین بار بر عهده وزیر کشور گذاشته شد که نتایج مثبت و قابل قبولی به همراه داشته است.


معاون اول رییس جمهوری، اولویت دولت را حمایت از ایجاد اشتغال در برخی از رشته های شغلی و مناطق محروم کشور ذکر کرد و گفت: عدم توجه به توسعه اشتغال پایدار می تواند تبعات منفی زیادی برای کشور ایجاد کند.


در این جلسه مقرر شد بسته حمایت از توسعه اشتغال پایدار از سوی اعضای جلسه مورد بررسی قرار گیرد و ظرف دو هفته آینده به همراه طرح ایجاد اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شکل یک بسته واحد تکمیل و ارائه شود.
در این نشست همچنین قرار شد کارگروهی متشکل از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه کشور، مرکز آمار و سه نفر از اقتصاددانان عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای بررسی پیش نویس برنامه ارزیابی عملکرد اقتصاد کشور براساس شاخص های اقتصاد مقاومتی تشکیل شود و اصلاحات لازم در این بسته اعمال گردد.

**دستور رسیدگی به حادثه دیدگان طوفان و سیل
نخستین ساعات صبح جمعه ۱۲ شهریور که طوفان شدید و بارش بی وقفه باران، خسارات سنگینی به منازل مسکونی و تاسیسات شهری و روستایی استان های مازندران و گلستان وارد کرده بود، سبب شد تا جهانگیری دستور رسیدگی به حادثه دیدگان طوفان و سیل در این دو استان را دهد و از دو استاندار بخواهد که به فوریت با بسیج امکانات به آسیب دیدگان کمک رسانی کنند.


شرکت در شصت و یکمین همایش سراسری سازمان حراست کل کشور، دیدار وزیر انرژی الجزایر و حضور در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید از دیگر برنامه های معاون اول رییس جمهوری است که هفته گذشته انجام شد.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------