شکایت از ١٤ منتشرکنندۀ فهرست املاک نجومی



  اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی,شهرداری تهران

حدود دو ماه از انتشار گزارش سازمان بازرسی و اولین اخبار واگذاری‌های گسترده املاک شهرداری تهران از سوی شهردار تهران به مدیران شهری و افراد خاص می‌گذرد. در این فاصله علاوه بر اینکه سایت منتشر‌کننده این فهرست ١٥١نفره و جدول‌هایش فیلتر شدند و مدیرش بدون تعیین تکلیف، فعلا در بازداشت است؛ چند سایت دیگر هم از فعالیت بازداشته شدند و پنج عضو شورای شهر تهران که نامشان در آن فهرست منتشر شده، با تأخیری دو‌ماهه تصمیم گرفته‌اند از ۱۴ سایت خبری و کانال تلگرامی به اتهام نشر اکاذیب، توهین و افترا، شکایت کنند.

 به گزارش شرق؛ ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران که برخلاف چهار عضو دیگر، از ابتدا در‌ این‌باره صحبت کرده و به نوعی سخنگوی بقیه هم شده، این خبر را اعلام کرده است.

 

او هفته قبل در صحن علنی شورای شهر تهران، وسط صحبت‌های رضا تقی‌پور، درباره بی‌غیرتی برخی از اعضای شورای شهر تهران که در این مسائل واکنشی ندارند، رفت و با چهره برافروخته، تأکید کرد از منتشر‌کننده‌های این فهرست، شکایت خواهد کرد.

 

حالا حسن قاسمی، وکیل مدافع ابوالفضل قناعتی، به خبرگزاری تسنیم توضیح داده که علاوه بر او، چند عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز از این سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی شکایت کرده‌اند. به گفته وکیل قناعتی، این شکایت‌ها در ارتباط با ماجرای املاک شهرداری صورت گرفته است.

 

تب تند قول پیگیری که زود سرد شد

 

همان‌قدر که انتشار گزارش سازمان بازرسی درباره فروش املاک شهرداری تهران با تخفیف و تقسیط‌های ویژه به اعضای شورا، مدیران شهری و برخی افراد خاص، تکان‌دهنده بود، به همان اندازه انتظار می‌رفت که ارگان‌های مسئول و مرتبط، با احتمال هرگونه خطایی درباره این گزارش، برای شفاف‌سازی و ارائه توضیحات لازم و قانع‌کننده اقدام کنند.

 

در همان روزهای ابتدایی، مسئولان مختلف و ارشد با رویکردهای مختلف، ورودهای متفاوتی به موضوع داشتند و یکی از مقامات اصلی مرتبط؛ یعنی وزیر کشور که باید درزمینه عملکرد شهردار تهران، پاسخ‌گو باشد، اعلام کرد دستور پیگیری تخلفات منسوب به شهرداری و شورای شهر را داده است.

 

علاوه بر‌ این، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، نیز در این مدت درباره پیگیری این پرونده و رسیدگی به متخلفان احتمالی، تأکید کردند. در ادامه هم دادستان تهران و رئیس قوه قضائیه با ورود مستقیم به موضوع، در عین مخدوش و ابتدایی‌خواندن گزارش کارشناس سازمان بازرسی که گزارش را تهیه کرده بودند، قول پیگیری این موضوع را بدون جهت‌گیری حزبی و سیاسی دادند.

 

با‌ وجود‌ این اظهارات در سطوح بالای مسئولان نظام، در این یک ماه، هیچ توضیح و پاسخ‌گویی‌ای را شاهد نبوده‌ایم و در عین حال گزارش دوم سازمان بازرسی که طبق گفته کارشناس تهیه‌کننده گزارش مذکور، باید تا نیمه شهریور تکمیل و ارائه می‌شد، هنوز ارائه یا اعلام نشده است.

 

حالا محمد‌مهدی تندگویان، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، اعلام کرده است مهلت شهرداری برای پاسخ‌گویی به سازمان بازرسی درباره واگذاری املاک، تمام شده است. او درباره اقدامات شورای شهر تهران برای بررسی پرونده واگذاری املاک از سوی شهرداری به افراد خاص از سوی شهردار تهران، گفت: ما طرحی را با عنوان تحقیق‌و‌تفحص به شورا ارائه کردیم که رأی نیاورد، سپس طرحی را خود آقایان آوردند که طرح نظارت و بررسی بود؛ رئیس شورا علی‌القاعده آن را به کمیسیون نظارت و حقوقی ارجاع دادند که از آن روز تاکنون چیزی از این کمیسیون بیرون نیامده تا بتوانیم درباره اثرات این طرح صحبت کنیم.

 

تندگویان که این گفت‌وگو را با خبرگزاری ایلنا (منتشر‌کننده فهرست اسامی گیرندگان املاک از شهردار تهران که مدیرمسئول آن به دادگاه احضار شده) انجام داده، تأکید کرده است در این مدت، متأسفانه اقدام رسمی دیگری درزمینه مسأله این املاک صورت نگرفته است؛ هرچند در این سال‌ها، چندین بار بحث املاک به میان آمد و موضوع شفافیت نداشتن املاک شهرداری و مدل تهاترهایی را که در زمینه املاک صورت می‌گیرد، عنوان کرده‌ایم؛ اما هیچ وقت پاسخ مناسبی از شهرداری نگرفتیم.

 

او تأکید دارد در چنین موضوع مهمی که آبروی شورا هم وسط بوده، شورا باید این همت را می‌کرد تا با شفافیت، مسأله را پیگیری کند؛ اما متأسفانه در شورا به هر دلیلی، از جمله اینکه اسم برخی از اعضای شورا در فهرست املاک بود یا شاید به دلیل جو سیاسی بدی که در شورا حاکم شد یا نزدیکی زمان آن با انتخابات هیأت رئیسه، ورودی به پرونده نداشت.

 

تندگویان گفت: سازمان بازرسی حرفش این است که این یک گزارش سؤال‌گونه بوده و ما منتظر پاسخ شهرداری بودیم؛ اما به هر حال اکنون مهلت پاسخ شهرداری تمام شده است. مدلی که سازمان بازرسی بحث خود را مطرح می‌کند، مدل مشخصی نیست؛ زیرا اگر قرار بود سؤال پرسیده شود، باید از تمام افراد این فهرست، سؤال و پاسخ آنها دریافت می‌شد و سازمان بازرسی جمع‌بندی می‌کرد و بر مبنای آن، نهادهای دیگر ورود پیدا می‌کردند؛ اما اعضای شورا که در این فهرست هستند، اظهار می‌کنند ما اصلا این فهرست را ندیده‌ایم و کسی از ما سؤال نکرده است.

 

نماینده مردم تهران در شورای شهر توضیح داد: مدل ورود سازمان بازرسی به این مسأله، یک مدل خاص است که من نمی‌دانم چرا این‌طور بوده؛ خود سازمان بازرسی می‌گوید ما گزارش را فقط برای ٧٠ نفر فرستاده‌ایم، علت اینکه چرا این برخورد صورت گرفته، چرا گزارش برای همه نیامده و پاسخ‌ها یکسان جمع نشده است، جای سؤال دارد. اما به هر حال مهلتی که سازمان بازرسی برای شهرداری گذاشته بود، به پایان رسیده و باید جمع‌بندی‌اش را به نهادهای مربوطه اعلام کند؛ اگر بررسی‌اش درست نبوده، این نهاد باعث این مشکلات شده است و اگر بررسی‌اش درست بوده، باید محکم بایستد و از بازرسی‌اش دفاع کند و به نهادهای مربوطه گزارش دهد.

 

لازم به یادآوری است، ابتدای شهریور امسال یک عضو شورای شهر تهران در صحن علنی شورای شهر، اعلام کرد به‌تازگی سازمان بازرسی کل کشور گزارشی درباره واگذاری تعدادی از املاک تهران به‌صورت غیرقانونی به افرادی تهیه کرده؛ اما هیچ مطلبی دراین‌باره به اعضای شورا گفته یا داده نشده است.

 

او در ادامه تأکید کرد اگر چنین گزارشی آمده و به اعضا داده نشده، غیرقانونی است و اگر آمده و اصلا به دست شورا نرسیده، باز هم باید پیگیری کرد تا به دست اعضا برسد. پس از این اعتراض بود که گزارش اصلی از سوی رسانه‌ها منتشر شد و همگان را شگفت‌زده کرد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------