کم بارشی 40 درصدی در کشور/ راه‌اندازی تهک جاده‌ای برای چالوس و هراز



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,هواشناسی

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه طی 9 سال گذشته هیچ وقت بارش کشور از حد نرمال بالاتر نرفته است گفت: سال گذشته بارش دریافتی کشور 2 درصد زیر نرمال بوده است که در رنج نرمال قرار می‌گیرد؛ اما امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بارشی بدتر است.

 به گزارش ایسنا، داوود پرهیزکار در یک نشست خبری با اشاره به اینکه طی 9 سال گذشته هیچ وقت بارش کشور از حد نرمال بالاتر نرفته است گفت: سال گذشته بارش دریافتی کشور 2 درصد زیر نرمال بوده است که در رنج نرمال قرار می‌گیرد اما امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بارشی بدتر است.

 

وی اظهار کرد: همانطور که پیش بینی شده بود بارش‌های پاییزه امسال دیرتر شروع شد و کمتر از حد نرمال بود. در حال حاضر کم بارشی 40 درصدی را در کشور شاهد هستیم. این در حالیست  که بارش‌های پاییزه 25 درصد بارش‌های سالانه را تشکیل می‌دهد.

 

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به پیش بینی وضعیت بارشی کشور در فصل زمستان تا اوایل بهار گفت: بارش‌های این بازه زمانی در حد نرمال خواهد بود. انتظار داریم در انتهای سال جاری زراعی کم بارشی بین 15 تا 20 درصد زیر نرمال در کشور وجود داشته باشد. بنابراین با چنین شرایطی به کمک همه بخش‌های کشور از جمله مردم در مصرف بهینه آب نیاز داریم تا تابستان سال آینده را بدون مشکلات طی کنیم.

 

پرهیزکار افزود: ایران کشور کم آبی است حتی اگر بارش‌های خوبی هم داشته باشد باید مدیریت درست منابع آبی اتفاق بیفتد.

 

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه اگرچه سازمان هواشناسی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است ولی غیر از حمل و نقل در حوزه‌های گسترده‌ای فعال است گفت: وظایف سازمان هواشناسی چند وجهی است، اگرچه در ابتدا سازمان هواشناسی برای ارائه خدمات در حوزه حمل و نقل تاسیس شد ولی امروزه علاوه بر اینکه در سه حوزه هوا، دریا و زمین ارائه خدمات می‌دهد، در سایر حوزه‌ها نیز فعالیت دارد.

 

وی با بیان اینکه سازمان هواشناسی غیر از حوزه هوانوردی در دریاهای کشور و حتی دریاهای فرامنطقه‌ای اطلاعات هواشناسی دریایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد افزود: علاوه بر اینها توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) از ابتدای دولت یازدهم محور فعالیت سازمان هواشناسی قرار گرفت. در سامانه تهک دنبال آن هستیم تا خدماتی را در اختیار کاربر نهایی قرار دهیم و در آینده با دریافت بازخوردها، خدمات آن را ارتقا خواهیم داد.

 

پرهیزکار با بیان اینکه طی دو سال گذشته به طور دستی و رو در رو با حوزه‌های کاربری در دریا در ارتباط بوده و سامانه تهک دریایی اجرایی شد اظهار کرد: طی همین مدت خسارت‌های دریایی به حداقل رسید. در حوزه حمل و نقل نیز با بخش‌های مختلف حمل و نقل در ارتباط هستیم. امسال با راهداری تفاهم نامه‌ای را امضا کردیم. در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های جاده‌ای 66 ایستگاه است که طی این تفاهم نامه قرار است تعداد آنها را افزایش داده و خدماتمان را ارتقا دهیم.

 

راه‌اندازی تهک جاده‌ای برای چالوس و هراز

 

وی با تاکید بر اینکه ارائه خدمات در حوزه جاده پیچیدگی‌های بسیار بیشتری دارد گفت: پدیده‌های مختلفی که در یک مسیر امکان وقوع دارند باعث پیچیدگی حوزه هواشناسی جاده‌ای و حمل و نقل شده است. با این وجود تلاش داریم تهک جاده‌ای (طرح سامانه توسعه هواشناسی کاربردی) را در سال آینده راه اندازی کنیم. در حال حاضر سعی داریم تهک جاده‌ای را برای دو جاده شلوغ تهران شمال؛ چالوس و هراز اجرایی کنیم که بعد از کسب موفقیت و رضایت حوزه راهداری، این سامانه را به سایر جاده‌ها نیز تسری خواهیم داد.

 

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت یازدهم طرح راهبردی برای سازمان هواشناسی تا پایان سال 99 را مدون کردیم، گفت: این طرح تا سال 99 ادامه خواهد یافت که همزمان با پایان برنامه پنج ساله ششم نیز است. بر اساس آن سه هدف عمده تعریف کردیم که شامل توسعه سیستم‌های دیده بانی و پایش، توسعه پردازش و پیش بینی‌ها و تصمیم سازی برای مردم و مسئولین است.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه شبکه پایش با توجه به محدودیت‌های مالی رشد مورد انتظار را نداشتیم، گفت: از آنجا که عمده پیشرفت‌ها در حوزه پایش از طریق خرید سیستم‌ها و دستگاه‌های مختلف از خارج از کشور است به خاطر عدم تامین اعتبار نتوانستیم در حوزه پایش و دیده بانی پیشرفت مورد انتظار را داشته باشیم. امیدواریم در برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه شود.

 

پرهیزکار با بیان اینکه در حوزه پردازش توانستیم سوپرکامپیوتری را برای سازمان هواشناسی تهیه کنیم افزود: از طریق این سوپرکامپیوتر توان پردازشی سازمان هواشناسی را تا 70 برابر افزایش دادیم و توانستیم مدل‌های هواشناسی را روی این سوپرکامپیوتر اجرایی کنیم اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله بسیاری داریم. توان پردازش کشورهای توسعه یافته 1000 برابر بیشتر از ما است. امیدواریم در آخر برنامه ششم به توان 1000 برابری نسبت به توان فعلی دست پیدا کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه هدف سوم سازمان هواشناسی در برنامه راهبردی که از ابتدای دولت یازدهم تدوین شد تصمیم سازی برای مردم و مسئولین بوده است اظهار کرد: در سال 92 که فعالیت خود را در سازمان هواشناسی شروع کردیم این سازمان در هیچ یک از شوراهای عالی و کمیسیون‌ها حضور فعالی نداشت اما طی این مدت توانستیم در شورای عالی مدیریت بحران و در شورای عالی آب عضو شده و حضور مستمر داشته باشیم. در شرایط حاضر اطلاعات سازمان هواشناسی مبنای تصمیم گیری مسئولین است.

 

سازمان هواشناسی در دولت یازدهم توانست خود را اثبات کند

 

به گفته وی، سازمان هواشناسی توانست در حوزه‌های آلودگی هوا، خشکسالی و سیل خود را اثبات کرده و در تصمیم گیری‌ها نقش مهم داشته باشد. در حال حاضر این باور در مسئولین کشور وجود دارد که سازمان هواشناسی می‌تواند آنها را در مدیریت کشور کمک کند.

 

رئیس سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به افزایش مراجعه کنندگان به سایت سازمان هواشناسی و استفاده از اطلاعات این سازمان از سوی مردم اظهار کرد: بیشترین مراجعه کننده در زمستان سال 92 با مراجعه 250 هزار نفر در یک روز اتفاق افتاده بود ولی در حال حاضر تعداد مراجعه کنندگان به سایت سازمان افزایش چشمگیری داشته به طوریکه در سرمای اخیری که در کشور اتفاق افتاد 64 هزار و 822 نفر به سایت سازمان مراجعه کردند که این موضوع نشان می‌دهد سازمان هواشناسی توانسته اعتماد عمومی را جلب کند و نقش تصمیم ساز را در حوزه فعالیت در زندگی مردم ایفا کند. سایت سازمان هواشناسی در حال حاضر بین همه سایت‌های کشور رتبه ششم را دارد و در بین بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی رتبه اول را دارد.

 

پرهیزکار همچنین به وضعیت بودجه‌ای سازمان هواشناسی در سال 96 اشاره کرد و گفت: بودجه عمرانی سال 96 سازمان هواشناسی 40 میلیارد تومان است. علاوه بر این طرح توسعه‌ای برای سازمان مدون کرده‌ایم تا در برنامه 5 ساله ششم 1000 میلیارد تومان دیگر نیز علاوه بر آن 40 میلیارد تومان بودجه عمرانی به سازمان هواشناسی اختصاص یابد.

 

رئیس سازمان هواشناسی کشور به اشاره به راه اندازی رادار هواشناسی اردبیل اظهار کرد: این رادار در حال حاضر عملیاتی شده و مشکلات نهایی آن امسال حل می‌شود و به طور کامل کار خود را شروع خواهد کرد.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان هواشناسی یک سازمان چند وظیفه‌ای است و علاوه بر حمل و نقل در حوزه‌هایی مثل آب، آلودگی هوا و گرد و خاک نیز فعالیت می‌کند گفت: از حدود 60 سال پیش سازمان هواشناسی در حوزه گرد و غبار ورود کرده و آرشیو اطلاعات آن وجود دارد. طی این سالها پایش کیفی گرد و غبار در سازمان هواشناسی صورت می‌گیرد اما به خاطر اینکه در سال‌های گذشته فراوانی رخداد گرد و غبار بالا رفته حساسیتی نسبت به آن ایجاد شده است. وقوع گرد و غبار در غرب و جنوب غرب کشور مسبوق به سابقه است ولی طی سال‌های اخیر فراوانی این رخداد افزایش یافته است که در کنار کم بارشی و خشکسالی منطقه و همچنین خشک شدن تالاب‌ها و افزایش کانون‌های گرد و غبار توجه به این مسئله بیشتر شده است.

 

پرهیزکار با اشاره به اینکه اصطلاح ریز گرد برای تعریف گرد و خاک اصطلاح درستی نیست گفت: این اصطلاح اخیرا وارد ادبیات کشور شده ولی هیچ معنای علمی ندارد.

 

سازمان هواشناسی سالهاست که در حوزه گرد و خاک و پایش کیفی آن فعالیت می‌کند اما در پی آن است که این پدیده را به شکل کمی نیز پایش کند. مدل گرد و خاک سازمان هواشناسی جزو مدل‌های پیشرفته دنیاست. در برخی نقاط کشور نیز ایستگاه‌های گرد و غبار تاسیس کرده‌ایم ولی تعداد آنها کافی نیست. در صورت تامین اعتبار ایستگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

 

رئیس سازمان هواشناسی در مورد پیش بینی آلودگی هوا توسط این سازمان اظهار کرد: در حال حاضر پایش آلودگی هوا در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران متعلق به شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد اما با این وجود از سازمان هواشناسی پیش بینی برای آلودگی هوا خواسته می‌شود. باید تاکید کرد که پیش بینی بدون پایش امکان پذیر نیست. برای پیش بینی باید اطلاعات دیده بانی و پایش را در اختیار داشته باشیم. به همین منظور به دستگاه‌های مرتبط پیشنهاد دادیم که اطلاعات آلودگی را به شکل بر خط در اختیار سازمان هواشناسی قرار دهند تا این سازمان بتواند پیش بینی آلودگی هوا را نیز ارائه دهد اما هنوز این اتفاق محقق نشده است.

 

رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: اولین ایستگاه سنجش آلودگی هوا یا ایستگاه شهری در خیابان ولیعصر تاسیس شده و تست‌های لازم انجام شده است. این ایستگاه بزودی در مدار قرار می‌گیرد و اطلاعات آن استفاده می‌شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------