سهیلا جورکش: آقای جواد ظریف! مرا به اسپانیا اعزام کنید



  اخبار اجتماعی,خبرهای  اجتماعی,سهیلا جورکش

بازگشت  سهیلا جورکش یکی از زنانی است که در اصفهان مورد اسیدپاشی قرارگرفت. او د‌ر جریان حاد‌ثه اسیدپاشی از ناحیه چشم، گوش چپ، گرد‌ن، د‌ست و پاها آسیب د‌ید. او چند صباحی در بیمارستان چمران تهران بستری بود تا بینایی‌اش را دوباره به دست آورد. تمام پزشکان از بازگشت بینایی‌اش قطع امید کردند تا در ۲۸ سالگی از دیدن دنیا ناامید شود.

 

دکتر‌هاشمی، وزیر بهداشت در آن زمان گفت «تامین هزینه‌های درمانی قربانی اسیدپاشی حداقل کاری است که دولت می‌تواند انجام دهد، اما مهم‌تر از آن اقدامات پیشگیری و داشتن قوانین و مقررات موثر در این زمینه است، زیرا خشونت، آسیب‌های جدی به جامعه وارد می‌کند.» بالاخره سهیلا جورکش با مساعدت دکتر سیدحسن‌هاشمی، وزیر بهداشت و دکتر جواد ظریف، وزیر امورخارجه توانست به اسپانیا برود و بینایی‌اش را تا حدودی به دست آورد.

 

**مراحل جراحی چشم سهیلا جورکش

در یکی از جراحی‌هایی که داشت بخشی از پوست دهانم را برداشتند و روی چشمم گذاشتند، اما متاسفانه این پوست جذب شد و عمل جراحی‌ ناموفق‌ بود، بعد از آن دکتر تمپرانو تصمیم گرفت قرنیه‌ای در چشمم بگذارد. قرنیه فرد مسنی را روی چشمم گذاشتند، اما آن هم جذب شد و باز هم تلاش پزشکان به بن‌بست خورد. شانسی که سهیلا آورد، این بود که عصب چشمم سالم بود و به‌طور معجزه‌آسایی نور و حرکت دست‌ها را می‌دید. دکتر تمپرانو، قرنیه‌ای روی چشمم قرار داد که چشمم را حفظ کند و با تشخیص خودش می‌شد این عمل را تکرار کرد.

 

**قدرت دختر ایران

سهیلا جورکش را باید یکی از دختران پرقدرت و قوی ایران نامید. او در مصاحبه‌های خود به کرات گفته است:«خداوند مرا دوست نداشت تاکنون مرده بودم، چون اسید داخل دهان من نیز پاشیده شد. می‌خواهم الگوی دختران ایرانی باشم، چشم چپ من بینایی دارد، کمک کنید این بینایی حفظ شود تا بتوانم زیبایی‌های دنیا را ببینم؛ تسلیم نمی‌شوم چون لیاقت دارم. با خدا زیاد درددل می‌کنم و خدا درس بزرگی به من داد که آدم ناشکری نباشم.»

 

اما حالا حرف او این است که «ابتدا از خداوند و سپس از شما می‌خواهم که چشمانم را به من بازگردانید.» او بیش از همه از مردم التماس دعا دارد و این روح بلند و مقاومتش در مقابل مشکلات می‌تواند الگویی باشد برای دختران دیگر.

 

او دعای دیگری هم دارد. سهیلا جورکش که به دنبال پاک کردن این کابوس از ذهن خود است، می‌گوید: «امید‌وارم این روزها برای هیچ‌کس تکرار نشود‌. من از کسانی که د‌ر این مسیر به من کمک نکرد‌ند‌ گله نمی‌کنم، فقط د‌رخواست د‌ارم حد‌اقل بی‌تفاوت نباشند‌. از همه مرد‌م تقاضا د‌ارم برای من د‌عا کنند‌ تا تصیمم نهایی د‌رستی برای چشمم گرفته شود‌ که حد‌اقل بهار سال ٩۶ را ببینم.»

 

**ویزای درمان اسپانیا

اسپانیا جزء کشورهایی است که معاهده شینگن را امضا کرده و ورود ساکنان کشورهای اروپایی بدون ویزا به این کشورها آزاد شد، بنابراین ویزای شینگن برای کسانی است که ساکن یا اتباع کشورهای محدوده شینگن نیستند و می‌خواهند به این محدوده وارد شوند. درست است که سهیلا جورکش می‌تواند با دریافت ویزای شینگن وارد اسپانیا شود، اما او باید ویزای پزشکی بگیرد و برای دریافت این ویزا نیاز است ترجمه رسمی‌و دوسری کپی از ترجمه مجوز شورای عالی پزشکی ایران جهت اعزام به خارج، ارائه برگ تعیین وقت از بیمارستان یا کلینیک پزشکی در اسپانیا و فتوکپی آن را به سفارتخانه ارائه کند. ضمن آنکه یک نفر از اقوام درجه یک (پدر، مادر، فرزند، خواهر، برادر و همسر) هم می‌توانند به عنوان همراه بیمار تقاضای ویزا کنند.

 

با توجه به ویژگی‌های خاص این ویزا متقاضی باید ضمن ارسال نامه‌ای به کنسولگری مبنی بر ذکر دلایل تقاضای ویزای اقامت، فتوکپی مدارکی را که به نظر خود متقاضی برای جواب ویزا مثمرثمر خواهد بود را ضمیمه نامه فوق کند. تنها متقاضیانی که مدارک ارسالی‌شان برای گرفتن ویزای اقامت کافی و مناسب به نظر می‌رسد برای مصاحبه با مسئول قسمت ویزا دعوت می‌شوند.

 

**درخواست قربانی اسیدپاشی اصفهان از ظریف

وضعیت بینایی سهیلا جورکش، یکی از قربانیان اسیدپاشی اصفهان، این روزها در مرحله‌ حساسی قرار دارد و آنطور که مادرش می‌گوید: «سهیلا باید برای ترمیم شبکیه چشم چپ، به خارج از کشور اعزام شود، بنابراین از مسئولان به‌ویژه وزرای بهداشت و خارجه درخواست داریم مساعدت‌های لازم را در این باره به‌عمل آورند.»

 

به گزارش ایسنا، مادر سهیلا جورکش گفت: «سهیلا بعد از یک‌سال نابینایی، به واسطه عملی که در اسپانیا برای کار گذاشتن دوربینی در چشم او انجام شد، شش ماه بینایی داشت ولی نتوانستند این دوربین را نگه‌دارند، به همین دلیل به ایران برگشتیم. او ادامه داد: ۱۰ روز بعد از اینکه به ایران بازگشتیم، چشم سهیلا سوزش و خارش پیدا کرد و انگار سفید شده بود. شب عیدقربان جراحی روی چشم چپ انجام شد.

 

در این دو ماه هم به‌صورت مداوم برای معاینه به تهران می‌آمدیم. یک روز صبح، سهیلا دید که ترک‌هایی جلو چشمش می‌آید و لکه‌ای سیاه جلو چشمش ایجاد شده است، این لکه هرروز بیشتر می‌شد. متوجه شدیم شبکیه پاره شده‌ است. پزشکان گفتند که چشم، قرنیه ندارد، همچنین نمی‌توانند شبکیه را با لیزر ترمیم کنند به همین دلیل باید حتما اعزام شود. در حال حاضر ۵۰ روز است که این شبکیه از دست رفته و لکه سیاهی چشم سهیلا هر روز بیشتر می‌شود.»

 

مادر سهیلا همچنین گفت: «چشم راست دخترش از دست رفته و امیدی برای بازگشت دید آن وجود ندارد. به دستور وزیر بهداشت حتما باید خارج از کشور عمل شود، اما هنوز پزشک معالج او انتخاب نشده است. همه پزشکان می‌گویند اگر دیرتر جراحی شود شبکیه کامل از دست می‌رود . روند این اعزام حدود دو تا سه ماه طول می‌کشد؛ به همین خاطر مسئولان به‌ویژه آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه فکری برای سهیلا کنند که فورا اعزام شود. این چشم تنها امید اوست و هرروز وضعیت بدتری نسبت به روز قبل پیدا می‌کند. از مردم التماس دعا داریم.»

 

به نظر می‌رسد سهیلا جورکش برای طی مراحل خروج از ایران، زمان سه ماهه نیاز دارد در حالی که ساعات و دقیقه‌ها هم برای از دست ندادن بینایی‌اش مهم‌اند. این دکتر ظریف و یارانش در وزارت امور خارجه هستند که می‌توانند با سرعت در دریافت ویزا و اعزام سهیلا جورکش به اسپانیا، دیدن زیبایی‌های دنیا و نصف‌جهان (اصفهان) را از او نگیرند.

 

امید‌وارم این روزها برای هیچ‌کس تکرار نشود‌. من از کسانی که د‌ر این مسیر به من کمک نکرد‌ند‌ گله نمی‌کنم، فقط د‌رخواست د‌ارم که حد‌اقل بی‌تفاوت نباشند‌. از همه مرد‌م تقاضا د‌ارم برای من د‌عا کنند‌ تا تصیمم نهایی د‌رستی برای چشمم گرفته شود‌ که حد‌اقل بهار سال ٩۶ را ببینم

 

  اخبار اجتماعی  -  آفتاب  یزد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------