نقش برخی نمایندگان در قاچاق



  اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,قاچاق

 سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یک گفت‌وگوی مفصل علاوه بر اینکه اطلاعات و آمار تازه ای از قاچاق کالا در کشور ارائه داد، از نقش برخی نمایندگان مجلس در قاچاق به ویژه قاچاق ته لنجی خبر داد. قاچاق کالا در ایران از جمله معضلات مهم اقتصاد کشور است، چرا که به اذعان مسئولان و کارشناسان بخش عمده ای از واردات به ایران از این طریق صورت می‌گیرد. قاچاق کالا تولید ملی را نشانه گرفته و به افزایش بیکاری جوانان انجامیده است. در حالی که در یکی دو سال اخیر مقابله شدیدی با قاچاق کالا انجام شده، اما همچنان شاهد ورود میلیارد‌ها دلار کالای غیر مجاز به کشور هستیم.

 

این مساله شائبه وجود قاچاق سازمان یافته را ایجاد می‌کند؛ موضوعی که مسئولان نیز بر آن تاکید دارند. روز گذشته یک مقام مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ۸/۳ میلیارد دلار نیز قاچاق از طریق رویه ته‌لنجی وارد کشور می‌شود، در پاسخ به این سوال که چرا شاهد این حجم قاچاق هستیم و با آن برخورد نمی‌شود، گفت: «باید این را از نمایندگان استان‌های مرزی پرسید که باید جلوی آن را بگیرند، اما می‌گویند نارضایتی ایجاد می‌شود، اما تولید از همین دو موضوع زمین خورده و از صرفه خارج شده است، اما نماینده مجلس رای خود را می‌بیند.»

 

حجم قاچاق در سال ۹۵: ۱۳ میلیارد

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه کشفیات قاچاق سال گذشته برای نظام جمهوری اسلامی یک رکورد محسوب می‌شود، عنوان کرد: بیش از ۲۵ درصد قاچاق در کشور کشف شده است که این رقم در سال ۹۲ کمتر از یک درصد، سال ۹۳ نسبت کشفیات به کل قاچاق ۳ درصد، سال ۹۴ حدود ۱۰ درصد و سال ۹۵ از مرز ۲۵ درصد گذشت. به گزارش فارس، قاسم خورشیدی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای مبارزه جدی و رفع دغدغه قاچاق سازمان‌یافته وجود دارد، یادآور شد: نیروی انتظامی در ۱۹ استان قرارگاه ویژه مبارزه با قاچاق و نیز وزارت اطلاعات ساختار ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش‌بینی کرده است.

 

همچنین در بحث حمل و نقل جاده‌ای و انبارها اقداماتی خوبی صورت گرفته و به این مباحث بسنده نشده است،‌ آنچه منجر به توان کشف قاچاق شده، معطوف به سامانه‌های الکترونیکی است. در حال حاضر، سامانه امور جامع گمرکی سامانه‌ای پیش‌رو، ظرفیت قابل ملاحظه‌ای را دراختیار قرار داده است. او با تاکید بر اینکه ورود قاچاق از مبادی رسمی سخت‌تر شده و به سبب ثبت داده‌ها و اطلاعات در سامانه قابل رهگیری است، افزود: با مدیریت ریسک صورت‌گرفته، ظرفیت کشف قاچاق افزایش یافته و سیستم نظارتی، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

 

خورشیدی در پاسخ به این سوال که بارنامه برخط و سامانه جامع انبارها چه میزان عملیاتی شده و آیا نیازهای حداکثری را پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکان رهگیری در سامانه انبارها وجود دارد و به شکل قابل ملاحظه‌ای ارتقا یافته است، این سامانه‌ها عملیاتی هستند، مثلا سه سال است، هیچ بارنامه‌ای جز در سامانه بارنامه آن هم به شیوه برخط صادر نمی‌شود. اوافزود: سامانه انبارها نیز از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عملیاتی شده است، بیش از ۴۰۰ هزار انبار کشور در مبادی و مقاصد، ثبت و ضبط شده‌اند که از طریق شبکه (کاوا) این دو سامانه با یکدیگر پیوستگی دارند. خورشیدی در پاسخ به این سوال که اواخر سال گذشته، مسئولان انبارها مدعی شدند که دیگر کد رهگیری در اختیار گمرک قرار نخواهند داد، گفت: این موضوع اختلاف گمرک و وزارت صنعت بود که با تعامل بیشتر، هماهنگی ایجاد می‌شود.

 

زمانی که قانون مبارزه با قاچاق کالا مطرح بود، وزرا و مسئولان نامه نوشته، رسما اعلام کردند که این مباحث را نمی‌توانیم اجرا کنیم، اما اکنون به جایی رسیدیم که هرکدام مدعی‌اند امور تجارت، بارنامه و انبار وظیفه من بوده و بر سر این موضوع دعوا است. گمرک ایجاد سامانه جامع انبارها و تجارت را وظیفه خود می‌داند و وزارت صنعت نیز همین را می‌گوید، دیگر دعوا بر سر فرافکنی و شانه خالی کردن از مسئولیت نیست. اویادآور شد: البته مانعی هم ندارد، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان مرجع عالی، هماهنگی لازم را انجام داده و توافق قطعی صورت گرفت، تا زمانی که وزارت صنعت، نرم‌افزار و سخت‌افزار لازم را ایجاد کند، ارتباط از طریق گمرک فراهم باشد. این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا با وجود گذشت سه سال از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه جامع تجارت هنوز ماهیت نیافته و نمی‌تواند امور تجارت را کنترل و ساماندهی کند، اظهار داشت: این سامانه شکل گرفته، اما وزارت صنعت برای ایجاد سخت‌افزار با حجم بالایی از دیتا مشکلات مالی دارد. فعلا ارتباطات، دستگاه مرتبط با تجارت، مستقیم با گمرک انجام می‌شود و بعد از تجهیز سامانه، سرویس دادن از طریق این وزارتخانه خواهد بود و ارتباط با گمرک قطع می‌شود، زیرا اکنون سازمان استاندارد مستقیما با گمرک در ارتباط است، اما طبق قانون، امروز این ارتباط باید از طریق وزارت صنعت باشد. مجوز زمان ثبت سفارش و حین ورود کالا، اکنون مستقیم دراختیار گمرک قرار می‌گیرد.

 

یک چهارم واردات کشور قاچاق است

خورشیدی با بیان اینکه برای کشوری که کل واردات آن از سال ۹۵، ۴۳ میلیارد دلار بوده، ۱۰ میلیارد دلار قاچاق نیز حجم بزرگی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: یک چهارم کل واردات کشور قاچاق است و حتما هر مسئول وظیفه‌شناسی به این مباحث توجه جدی دارد و این رقم عدد تکان‌دهنده‌ای است و مطالبه به حقی از سوی مقام معظم رهبری وجود دارد. خوشبختانه موضوعی که اتفاق افتاده این است که طی سال‌های انقلاب، همیشه روند قاچاق در کشور صعودی بوده، اما از سال ۹۳ تاکنون شاهد روند کاهشی قاچاق هستیم و این بدان معنا نیست که وضعیت خوب است، اما حرکت خوبی شروع شد.

 

 اخبار اجتماعی  -  آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------