اولین اقدام شورای شهر پنجم تحقیق و تفحص از شهرداری است



  اخباراجتماعی,خبرهای   اجتماعی ,شهرداری

 

شورای شهر تهران بعد از قریب به دوازده سال با رأی مردم از اصولگرایان ستانده شد و به اصلاح‌طلبان رسید. اصلاح‌طلبان درطول 12 سال‌گذشته همواره به عملکرد شهردار تهران نقد داشته‌اند، اما بالاخره مدیریت شهر تهران به آنها رسید و قرار است بعد از چند سال آنها اداره شهری را برعهده بگیرند که بدهی فراوانی دارد، مترو آن از برنامه‌ریزی عقب است، آلودگی محیط زیست در آن بیداد می‌کند و از همه مهم‌تر گرفتار مشکلات اداری زیادی است.

 

در نتیجه این سوال به وجود آمده که آیا می‌توان با توسل به روش‌های مدیریتی و استفاده از قانون شهرداری‌‌ها بر مشکلات اداری این شهر فائق آمد. به بهانه پاسخی برای این سوال «آرمان» با دکتر نعمت احمدی حقوقدان و مشاور حقوقی گفت‌وگو کرده‌ که در ادامه می‌خوانید.

 

آیا با توسل به قوانین فعلی می‌توان شهر را اداره کرده، اما از رفتار غیرقانونی پرهیز نمود؟

 در مجموعه قوانین اداری، قانون شورای شهر وجود دارد که اگر بر مبنای همین قوانین که نقد‌هایی هم بر آن وارد است رفتار شود، شهر تهران به خوبی اداره خواهد شد. شورای شهر اگر محلی برای پرش اعضای آن به پست‌های بالاتر نباشد، در این صورت شهرداری به لحاظ فسادپذیری رتبه شفافی به دست خواهد آورد، زیرا شورای شهر پارلمان شهری است و مردم به صورت غیر مستقیم شهردار را انتخاب می‌کنند.

 

چرا شهرداری تهران با وجود قوانین مختلف گرفتار مشکلات متعدد است؟

 برای پاسخ به این سوال لازم است به منابع تاریخی رجوع کنیم. پهلوی اول افرادی را که با همکاری آنها تهران را فتح کرده بود، به پست‌های مختلف گمارد و بعد از فتح تهران درمیدان توپخانه مجسمه‌ای از شاه نصب کردند که صورت آن به سمت شهرداری بود، با این امید که مسئولان شهرداری از تمثال شاه ترسیده و به فساد اداری برای منافع شخصی متوسل نشوند. روش بیهوده‌ای که هیچ‌گاه نتیجه نداد و هر روز بر میزان فساد اقتصادی در شهرداری تهران اضافه شد.

 

امروز هم شهر تهران با مشکلات مختلفی روبه‌روست و شصت‌هزار‌میلیارد تومان بدهکار است؛ آن هم شهری که در مکان‌هایی از آن برج ساخته شده که به لحاظ حقوقی نباید این سازه‌ها در آنجا بنا می‌شد. در طول 12 سال گذشته شهردار تهران پروژه‌های چشم نوازی را در تهران ساخت، خیابان دو طبقه احداث کرد که با اولین زلزله به باور کارشناسان فرو خواهد ریخت یا در کوچه‌های دوازده متری به ساختمان‌های چند طبقه مجوز داده شد.

 

همچنین زمین‌های عباس آباد را در مقابل دیونی که به بانک انصار داشته، به این بانک منتقل کرد و چند ده طبقه به پیمانکار آن مجوز ساخت و ساز داد. یا در شهرک غرب مجوز ساختمانی مرتفع را به بابک زنجانی داد. اگر ما شورای شهر ناظر و قانونمندی داشتیم که به وظیفه نظارت و تفریغ بودجه بپردازد، آنگاه با وضع موجود در شهر تهران مواجه نبودیم. جالب اینکه شهرداری تهران با لابیگری جلو تحقیق و تفحص مجلس را گرفت. اگر یک شورای شهر نظارت‌کننده وجود داشته باشد که به وظایف قانونی خود عمل کند، به‌طور یقین از میزان فساد در شورای شهر کاسته خواهد شد.

 

اولین اقدام شورای شهر آینده در زمینه اداره شهر تهران بر چه اساس باید باشد؟

 اولین اقدام شورای شهر آینده باید برمبنای تحقیق و تفحص از دوران دوازده‌ساله شهرداری آقای قالیباف باشد. بی‌تردید شفاف‌سازی از گسترش فساد جلوگیری می‌کند و در این صورت آینده شهرداری تهران فاقد فساد خواهد بود و به عبارت بهتر قانونگرایی در شهر تهران بیشتر می‌شود. فساد حاصل زندگی اجتماعی است، مگر اینکه به نوعی اعتدال در زندگی دست یابیم، وگرنه نمی‌توان از فساد به‌طور مطلق جلوگیری کرد.

 

چه خطراتی ممکن است شورای شهر فعلی را که نتیجه یک کار تشکیلاتی بین اعضای شورای عالی اصلاحات و مردم است، به انحراف بکشد؟

 واقعیت این است که اگر همین اعضای شورای شهر تهران بخواهند درآینده از سکوی شورای شهر برای ورود به پست‌های مدیریتی در قوه مجریه استفاده کنند، تمام آمال و آرزوهای اصلاح‌طلبان و مردم بر باد خواهد رفت. از هم‌اکنون اعضای فعلی شورای شهر تهران باید قسم یاد کنند که پستی غیر از کرسی شورای شهر را نپذیرند، زیرا هر کدام از اعضای شورای شهر حتی محسن هاشمی، بخواهد شهردار شود، موجب خواهد شد که چمران، رئیس شورای شهر اصولگرایان به شورای شهر راه یابد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------