مهدی رحمتی و مهم‌ترین سیو دوران فوتبالش



پنجشنبه شب، فوتبال ایران برای دقایقی در شوک فرو رفت. لحظه‌ای که گل اول ذوب‌آهن به استقلال به‌ثمر رسید، حبیب‌زاده، بازیکن تیم اصفهانی بعد از برخورد شدید پای وریا غفوری با سرش، روی زمین افتاد و بی‌هوش شد. در این لحظه مهدی رحمتی از بازیکنان خواست تا اطراف او را خلوت کنند و سپس خیلی سریع زبان بازیکن ذوب‌آهن را از فکش بیرون کشید.

 پنجشنبه شب، فوتبال ایران برای دقایقی در شوك فرو رفت. لحظه‌ای كه گل اول ذوب‌آهن به استقلال به‌ثمر رسید، حبیب‌زاده، بازیكن تیم اصفهانی بعد از برخورد شدید پای وریا غفوری با سرش، روی زمین افتاد و بی‌هوش شد. شادی بعد از گل ذوبی‌ها ثانیه‌هایی بیشتر طول نكشید. چرا كه متوجه وخامت اوضاع حبیب‌زاده شدند و اطراف او جمع شدند. در این لحظه مهدی رحمتی از بازیكنان خواست تا اطراف او را خلوت كنند و سپس خیلی سریع زبان بازیكن ذوب‌آهن را از فكش بیرون كشید.

 

اخبار,اخبارورزشی ونتایج مسابقات,مهدی رحمتی


اینطور كه به نظر می‌رسد و از شواهد پیداست، اگر رحمتی این كار را نمی‌كرد احتمال داشت حبیب‌زاده به خاطر گیر كردن زبان در مسیر تنفسی، جانش را از دست بدهد. اوضاع به قدری وخیم بود كه پزشك استقلال هم به كمك پزشك ذوب‌آهن آمد و در نهایت با آمبولانس بازیكن مصدوم به بیمارستان منتقل شد و روز گذشته در اصفهان یك عمل جراحی روی فك او انجام شد.

بعد از اینكه تب و تاب بازی خوابید، فضای مجازی روی این حركت رحمتی تمركز كرد. فیلم و عكس‌هایی بیرون آمد كه نشان می‌داد رحمتی با وجود خطرات احتمالی این كار، با شجاعت، زبان حبیب‌زاده را بیرون می‌كشد. وقتی فك كسی قفل می‌شود، این احتمال وجود دارد كه او به صورت غیرارادی با گاز گرفتن محكم دست فرد منجی را دچار جراحت شدید بكند.

رحمتی قطعا به خاطر این كار، شایسته این است كه مورد تجلیل قرار بگیرد و شاید این سیو، مهم‌ترین سیو زندگی او باشد. او به جای دروازه تیمش، این‌بار جان یك انسان را نجات داد. رحمتی در شبی كه پیش از دریافت گل اول دو بار خیلی خوب دروازه‌اش را نجات داده بود، یكی از به‌یادماندنی‌ترین كارهای زندگی‌اش را انجام داد. شاید اگر رحمتی این كار را نمی‌كرد پزشك‌های حاضر در استادیوم، حبیب‌زاده را نجات می‌دادند، شاید هم دیر می‌شد و برای این بازیكن مشكلات جدی‌تری به وجود می‌آمد.

در همین رابطه، کاپیتان استقلال در استوری اینستاگرامش با انتشار تصویری از حبیب زاده در بیمارستان نوشت: «خدارو شکر به خیر گذشت انشاالله هرچه زودتر تو مستطیل سبز ببینیمت».

 

اخبار,اخبارورزشی ونتایج مسابقات,مهدی رحمتی


رحمتی همچنین در انتهای استوری اش با اشاره به صحنه دردناک مصدومیت گلزن ذوب آهن نوشت: دیشب با چشمام دیدم فاصله مرگ و زندگی چقدر کمه پس انسان باشیم.

در مورد كاری كه رحمتی انجام داد تحقیقاتی كردیم و متوجه شدیم در زمین فوتبال تاكنون چندباری این اتفاق رخ داده است. معروف‌ترین نمونه مربوط به فرانسیس كونه، فوتبالیست توگویی است. او به خاطر كاری مشابه كاری كه رحمتی انجام داد، جایزه بازی جوانمردانه فیفا در مراسم گالا را دریافت كرد. همان مراسمی كه بهترین‌های فوتبال به جایزه‌شان می‌رسند. بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد: این ناجی توگویی، سه بار دیگر هم جان همنوعان خود را در دنیای فوتبال نجات داده است.

با این وجود هنوز هم برایش قابل درك نیست كه در مراسم سالانه فیفا و در كنار بزرگان فوتبال، از او تقدیر شده باشد. كونه می‌گفت تنها وظیفه‌اش را انجام داده است. او كه یك بار در تایلند و دو بار در آبیجان به شكل مشابهی مانع از چرخش زبان بازیكنان و خفگی آنها شده است، اعتراف كرده كه این كار راحت نیست چرا كه اغلب منجر به خون‌آلود شدن دست او به دلیل گازگرفتگی غیرتعمدی افراد مصدوم می‌شود. البته در سال ١٣٩٤، در لیگ دسته اول فوتبال خودمان هم این اتفاق رخ داده بود.

 

شرح واقعه اینطور است كه در جریان دیدار خونه به خونه بابل و صنعت نفت آبادان، محمود تیغ‌نورد، بازیكن نفت آبادان پس از برخورد با بازیكن خونه به خونه از حال رفت و روی زمین افتاد به گونه‌ای كه چشمانش برعكس شده و فكش قفل شده بود و زبانش درون دهانش چرخیده و جلوی تنفسش را گرفته بود. اتفاق تلخ و ترسناكی كه باعث شد همه بازیكنان و كادرفنی دو تیم درون زمین به گریه بیفتند و نا امیدانه درخواست ورود آمبولانس به زمین را داشته باشند. در این بین سعید آل‌وردی، كمك داور بازی به وسیله سوت داور فك قفل شده تیغ‌نورد را باز می‌كند و با تنفس مصنوعی جان بازیكن را نجات می‌دهد و بازیكن مصدوم با آمبولانسی كه درون زمین آمده بود به بیمارستان منتقل می‌شود.

شاید اگر رحمتی و تجربه‌اش نبود اتفاق بدتری برای حبیب زاده می‌افتاد و کاری از دست پزشکان برنمی‌آمد اما دروازه‌بان استقلال با حرکت به موقع خود جان کسی را که دروازه‌اش را باز کرده بود نجات داد.

دست مریزاد سید دوست داشتنی.

 

 برترین ها

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------