گزارشي از 15سال حضور نکونام درتيم ملي ايران



اخبار,اخبار ورزشی,اخبار جواد نکونام

جواد نکونام که متولد 15 مهرماه سال 1359 است، با حضور در بازي ايران مقابل تيم ملي عراق در مرحله يک‌چهارم نهايي شانزدهمين دوره جام ملت‌هاي آسيا، تعداد ديدارهاي ملي‌اش را به 149 بازي رساند و با رکورد علي دايي با 149 بازي ملي برابري کرد اما در ديدار برابر شيلي از اين رکورد عبور کرد و به تنهايي با 150 بازي رکوردار بازيهاي ملي در فوتبال ايران شد. او در ديدار برابر سوئد تعداد بازي‌هاي ملي اش را به 151 رساند. کاپيتان تيم ملي ايران که در ديدار تدارکاتي برابر ازبکستان به رکورد 100 بازي ملي دست يافته بود، چهارمين بازيکن تاريخ فوتبال پس از دايي، کريمي و مهدوي‌کيا بود که به عضويت باشگاه صدتايي‌هاي فوتبال فيفا درآمد.

تاريخچه‌ بازي‌هاي ملي جواد نکونام
هافبک شماره 6 تيم ملي کشورمان در بيست و دوم دي‌ماه سال 1379 و در حاليکه تنها 19 سال و 31 روز سن داشت، براي نخستين بار پيراهن تيم ملي ايران را در ديدار دوستانه برابر اکوادور برتن کرد. اين مسابقه در لس‌آنجلس برگزار شد و تيم ملي ايران با گل‌هاي علي دايي و علي موسوي با نتيجه 2 بر يک اکوادور را شکست داد. نکونام در دقيقه 82 آن بازي به جاي محمود فکري وارد زمين مسابقه شد.

 

اين بازيکن روز 27 خرداد سال 1383 در ديدار تيم ملي ايران برابر لبنان موفق شد نخستين گل ملي‌اش را به ثمر برساند. در آن مسابقه که در چارچوب رقابت‌هاي فوتبال غرب آسيا و در ورزشگاه آزادي برگزارشد، علي دايي (15- پنالتي، 61 و 88) و جواد نکونام (81) گل زدند تا تيم ملي فوتبال ايران با نتيجه 4 بر يک ميهمان خود را شکست دهد.

 

نکونام در 15 سال حضورش در تيم ملي ايران در 151 بازي رسمي و 6 ديدار غير رسمي شرکت داشته و 39 مرتبه هم دروازه حريفان را باز کرده است. البته وي در ديدار تدارکاتي برابر غنا که با برتري 4 بر 2 ايران همراه شد، هم يک گل به ثمر رساند که به دليل اينکه اين تيم، تيم زير 23 سال غنا بود، بازي و گل ملي براي اين بازيکن محسوب نشد. مرد شماره 6 خط مياني ايران در اين مدت در تيم‌هاي پاس تهران، الوحده و الشارجه امارات، اوساسوناي اسپانيا، استقلال تهران و الکويت کويت به ميدان رفته و در حال حاضر در تيم اوساسونا به فعاليتش در رقابت‌هاي باشگاهي ادامه مي‌دهد.

 

اين بازيکن در سال‌هاي اخير 44 بازي در مرحله مقدماتي جام جهاني، 5 مسابقه در رقابت‌هاي جام جهاني، 18 ديدار در مرحله مقدماتي جام ملت‌هاي آسيا، 17 بازي در جام ملت‌هاي آسيا، 11 مسابقه در رقابت‌هاي غرب آسيا، 46 مسابقه دوستانه و 11 بازي در تورنمنت‌هاي مختلف با پيراهن تيم ملي کشورمان به ميدان رفته است.

سومين گلزن برتر ايران
در رده‌بندي بيشترين بازي ملي تاريخ فوتبال ايران، جواد نکونام با 151 بازي ملي و 39 گل زده در صدر قرار دارد. پس از اين بازيکن علي دايي با 149 بازي ملي و 109 گل زده در رده دوم قرار دارد، علي کريمي با 127 بازي ملي و 38 گل زده، مهدي مهدوي‌کيا با 111 بازي ملي و 13 گل زده، سيدجلال حسيني با 91 بازي ملي و 6 گل زده و کريم باقري با 87 بازي ملي و 50 گل زده رده‌هاي دوم تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنين نکونام با 39 گل زده، پس از علي دايي با 109 گل زده و کريم باقري با 50 گل زده در رده سوم بهترين گلزن تاريخ فوتبال ايران قرار دارد. علي کريمي با 38 گل زده و مرحوم غلامحسين مظلومي و فرشاد پيوس با 19 گل زده و علي اصغر مدير روستا با 18 گل زده در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------