کادرطلايي محمد بنا متلاشي شد



اخبار,اخبار ورزشی,کشتي فرنگي

عدم مديريت يک‌ بار ديگر يک مجموعه منسجم و کارآمد را متلاشي کرد؛ اين بار اما در کشتي فرنگي. به همان اندازه که حضور رسول خادم به عنوان سرمربي در راس کادر فني کشتي آزاد، مايه خير و تعالي آزادکاران شد اما به موازات آن، مديريت نامطلوب رسول در کسوت رئيس فدراسيون کشتي، سير قهقرايي کشتي فرنگي را شدت بخشيد تا امروز شاهد باشيم آخرين بازماندگان کادر طلايي کشتي فرنگي در زمان سرمربي‌گري آقاي خاص در حال تارومار شدن هستند..

صحبت از قوت گرفتن خبر پيوستن محمد‌علي چمياني بهترين مربي کشتي فرنگي سال ايران به راس کادر فني کشتي فرنگي آلمان است. پيش‌تر گفتيم مربي سازنده استان فارس، هم او که شاگرداني چون اميد نوروزي قهرمان المپيک لندن و جهان دست پروده‌اش هستند، هفته‌هاست به‌خاطر نامناسب بودن شرايط کار عطاي مربي‌گري را به لقايش بخشيده و در تمرينات فرنگي‌کاران جوان حاضر نمي‌‌شود.

 

او بار ديگر در مصاحبه با خراسان خبر پيوستنش به کشتي فرنگي آلمان را تاييد کرد و متذکر شد: «حتي اگر ماجراي رفتنم به آلمان قطعي نشود، تحت هيچ شرايطي به مربي‌گري ادامه نخواهم داد چراکه در حال حاضر بستر کار در کشتي فرنگي مناسب نيست.» تصميم جدي چمياني براي کار نکردن با کادر فني کشتي فرنگي ايران خاطره رفتن محمد بنا و پس از آن رسول جزيني و جمشيد خيرآبادي، دستياران اول و دوم بنا و خيلي‌هاي ديگري که با بنا کار مي‌کردند را در خاطرمان تداعي کرد.

هنوز خاطرمان هست همين چند سال پيش بود که با خواهش و تمنا آقاي خاص را با هزاران وعده‌ وعيد مبني بر فراهم کردن سازوکار مناسب براي اعتلاي کشتي فرنگي آوردند اما نه شرايطي فراهم شد و نه ساز و کاري. با تمام اين‌ها بنا که تا آستانه قهر از تيم ملي در واپسين روزهاي مانده به المپيک لندن پيش‌رفته بود، فقط و فقط به خاطر برباد نرفتن زحمات شاگردانش ماند تا با دست خالي ولي با 3 طلاي ناب، کشتي فرنگي ايران را قهرمان المپيک لندن کند. اين موفقيت چنان بزرگ بود که دوباره دست و دل‌ها براي نگه‌ داشتن بنا لرزيد تا جايي که بنا از دستان محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهوري وقت نشان شجاعت و لياقت گرفت و حتي احمدي‌نژاد شخصا از بنا قول گرفت که تا 6 المپيک بعدي به مربي‌گري ادامه دهد.

 

بنا هم قول داد اما هنوز 5 ماه از اين قول و قرارها نگذشته بود که عرصه چنان براي بنا تنگ شد که او در نامه‌اي خطاب به سرپرست وقت فدراسيون کشتي، کناره‌گيري‌اش را رسما اعلام کرد.

 

با رفتن بنا دست‌هاي پشت پرده دست به کار شدند تا بازماندگان کادر فني‌اش را هم متلاشي کنند. جمشيد خيرآبادي که رسما قيد کشتي فرنگي ايران را زد و دي ماه‌91 با رسانه‌اي کردن مذاکراتش با آذربايجاني‌ها، روي نيمکت سرمربي‌گري اين کشور نشست.

 

رسول جزيني مربي ارشد تيم ملي کشتي فرنگي که بعد از رفتن بنا بارها گفته بود فقط تا جام‌جهاني‌ مي‌ماند، اسفند 91 با غيبت در جلسه هماهنگي تيم ملي نشان داد تمايلي براي حضور در اين تيم ندارد. بلافاصله بعد از رفتن جزيني، ايرج اسفندياري‌فر که در زمان بنا به عنوان به عنوان سرمربي تيم کشتي فرنگي جوانان و بعد از آن توسط خادم به عنوان به عنوان به عنوان مربي تيم ملي بزرگسالان منصوب شده بود، به بهانه فراهم نبودن شرايط سرمربي‌گري‌اش در جوانان و مربي‌گري بزرگسالان استعفا داد و رفت.

 

بشير معمارزاده بهترين مربي بدن‌ساز تيم ملي کشتي فرنگي‌ هم از جمله کساني بود که محمد بنا اعتقاد خاصي به او داشت اما او هم از بعد از رفتن بنا سمت کشتي نرفت و شنيده مي‌شود در حال‌حاضر در يک باشگاه بدن‌سازي مشغول فعاليت است.

 

از سعيد شيرزاد مربي سازنده قاسم رضايي هم که از جمله نفرات حاضر در کادر فني بنا بود، خبر چنداني در دست نيست. در اين بين فقط محمدعلي چمياني به خاطر علاقه‌اش به کشتي فرنگي در شيراز فعال بود که او هم بالاخره طاقتش طاق شد.

در‌کنار متلاشي شدن کادرفني دوران بنا بايد اشاره‌اي هم به وضعيت شاگردان پيشين بنا داشته باشيم. چراکه ‌قانون انتخابي که محمد بنا به هيچ‌وجه اجاز نمي‌داد روي شاگردانش اجرايي شود، حالا حسابي تعيين کننده سرنوشت کشتي‌گيران براي حضور در مسابقات مهم شده تا جايي که ديديم اميد نوروزي که اعتراض‌اش را به اين قانون به شيوه خودش اعلام کرده، حالا بايد حضور در جام‌جهاني‌ را تا حد زيادي از دست رفته ببيند. حميد سوريان هم که در انتخابي مشهد شرکت نکرده بود و بايد در جام پيت‌ لاسينسکي لهستان انتخابي مي‌داد با باخت غيرمنتظره به حريف روس همه را بهت‌زده کرد.

 

اما علت اين باخت چه بود؟ هرچند‌ حسن بابک مديرتيم‌هاي ملي در گفت‌وگو با فارس ناداوري را علت اين باخت قلمداد کرد (که البته تحليل درستي هم بود) اما خبرهاي غيررسمي از لهستان حاکي از آن است که گويا سوريان در شب مسابقه بيمار مي‌شود. اما او تنها به اين دليل که کادر فني را راضي نگه دارد، حاضر نمي‌شود موضوع بيماري‌اش را بازگو کند، بلکه نکند‌ آقايان تصور کنند او قصد کشتي ‌گرفتن ندارد و مي‌خواهد قانون را ناديده بگيرد.

اتفاقي که در لهستان براي سوريان رقم خورد هشدار آقاي خاص کشتي فرنگي قبل از برگزاري جام پيت لاسينسکي لهستان را جلوي چشممان آورد که گفته بود:​«اعزام خوب​ها به لهستان اشتباه محض است!» ضمنا مي​دانيم قانون انتخابي براي آزادکاران هم هست اما به نظر مي‌رسد شرايط براي شاگردان خادم در فدراسيون کشتي از همه لحاظ فراهم‌تر است.

 

اين را هم بگوييم در حالي که اين​روزها همه چيز در فوتبال خلاصه مي​شود، کشتي به عنوان ورزش اول کشورمان مقهور مانده و عملکرد آن حداقل در بخش کشتي فرنگي به خوبي رسانه​اي نمي​شود. حال بايد پرسيد به راستي بعد از رفتن بنا چه بلايي بر سر کشتي فرنگي آمده که بايد اين چنين شاهد سقوط قهرمان المپيک لندن 2012 باشيم؟!

اخبار ورزشی - خراسان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------