آیا قصر اعتماد به داوران فوتبال ایران فرو ریخته است؟



اخبار,اخبار ورزشی,داور

اشتباه‌های آشکار داوری در فوتبال ایران کار را به جایی رسانده که حتی تیم‌های برنده هم در پایان بازی به عملکرد داروان اعتراض می‌کنند.

لیگ برتر فوتبال ایران در حالی فصل پانزدهم خود را آغاز کرد که انتظار می‌رفت اشتباه‌های داوری در آن کمتر از سال‌های قبل باشد.

 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که به عنوان دلیل اصلی اشتباه‌های داوری و اوضاع نابسامان داوری مطرح بود، اختلاف نظر شدید دپارتمان و کمیته داوری فدراسیون فوتبال بود که با تغییر رییس دپارتمان، آن هم به نظر از بین رفت.

فصل آغاز شد ولی کاملا دور از انتظار و حتی خلاف آن، اشتباه‌های داوری از همان هفته اول آغاز شد. وضعیت طی چند هفته به آنجا رسید که چند تیم نسبت به صحت داوری‌ها تردید کردند و صدای اعتراض‌شان بلند شد.

در این میان اعتراض پرسپولیسی‌ها بیش از همه بود چرا که آن‌ها معتقد بودند از پنج بازی اول فصل در چهار بازی مغلوب اشتباه‌های داوری شده‌اند! در نهایت اوضاع به گونه‌ای شد که در پایان هفته ششم لیگ برتر و شکست پرسپولیس برابر سایپا، برانکو ایوانکوویچ آرام و کم‌صدا هم لب به اعتراض گشود و گفت که به روند داوری‌ها "مشکوک" است.

در هفته هفتم هم که دیگر لیگ باید در آن به پختگی لازم می‌رسید، باز هم اشتباه‌های داوری جنجال آفرید و کاری کرد که ذوق طنزپردازی ایرانیان باز هم گل کند و برای اشتباه‌های داوری به سود یک تیم خاصی لطیفه و پیامک‌های طنز بسازند.

می‌گویند اشتباه‌ داوری جزئی از فوتبال است اما فعلا در ایران این فوتبال است که تحت سلطه و زیر سایه سنگین اشتباه‌های داوری قرار گرفته است.

سیل اشتباه‌ها آنقدر زیاد بوده که خیلی راحت و آشکار می‌شود ادعا کرد اشتباه‌ها نتایج چندین بازی را تغییر داده‌اند.

 

حتی رییس دپارتمان داوری و رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم در چند مقطع به این گونه اشتباه‌ها اقرار و داوری خطاکار را محروم کرده‌اند.

اکنون باید از مسئولان داوری فوتبال ایران و همین طور از داوران پرسید که حاصل این عملکرد آن‌ها چه بوده است؟
آیا جز این است که اکنون هیچ تیم، مربی و بازیکنی به عملکرد داور بازی‌هایشان اعتماد ندارد؟ وقتی بهترین داور ایران به دلیل انجام اشتباه‌های فاحش چهار جلسه محروم می‌شود و سایرین هم بی‌خیال این مسائل همچنان قضاوت‌های اشتباه خود را تکرار می‌کنند و به اعتراض‌ها اهمیت نمی‌دهند، شرایط طوری می‌شود که مربی تیم برنده هم به داور اعتراض می‌کند و در نشست خبری بعد از بازی از خجالت داور درمی‌آیند!

متاسفانه انگار اشتباه داوری برای داوران ایرانی تبدیل به یک حق مسلم شده که آن‌ها نمی‌خواهند از آن دست بکشند.

 

اصرار عجیب داوران در انجام قضاوت‌های اشتباه هم نگران کننده است و هم تاسف‌برانگیز.

داورانی که سال‌ها جنگیدند و با عملکرد خوب‌شان سازمان لیگ و فدراسیون را مجاب کردند برای داربی پایتخت داور خارجی نیاورد، این روزها تمام ساخته‌های خود را لگدمال می‌کنند و از قصر اعتماد به خود، تلی خاکستر باقی می‌گذارند.

عملکرد پرنقص داوران در کنار مدیریت نامطلوب کمیته و دپارتمان داوری اعتماد فوتبالی‌ها را از داوران سلب کرده و اعتماد نهاد قضایی فوتبال را زیر سوال برده است.

 

اعتماد خانواده فوتبال به داوران از یاد و اعتبار داوران در نگاه مردم بر باد رفته و تا دوباره این بنای خراب، آباد شود، سال‌ها زمان لازم است.

اخبار ورزشی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------