لیلا ابراهیمی، دختر رکوردشکن



لیلا ابراهیمی متولد اردیبهشت ماه 1358 است. او نخستین دونده زن ایرانی است که پس از انقلاب موفق به کسب مدال در مسابقات قهرمانی آسیا شده است.

 لیلا ابراهیمی متولد اردیبهشت ماه 1358 است. او نخستین دونده زن ایرانی است که پس از انقلاب موفق به کسب مدال در مسابقات قهرمانی آسیا شده است. ابراهیمی رکورددار دوهای 1500 متر، 3000 متر بامانع و 5000 متر ایران است. او بسیار باانرژی بوده و سفرهای خارجی را بسیار دوست دارد.

ابراهیمی قبل از اینکه دونده شود نقاش بوده و چندین نمایشگاه نقاشی هم برگزار کرده است. دست پختش خوب است و غذاهای کبابی را بهتر از بقیه غذاها درست می کند. اهل بازی کردن است و از بازی هایی که پر از حرکت و انرژی باشد، لذت می برد. در ادامه گفت و گوی ما را با او بخوانید.

 

اخبار فرهنگی,اخبار هنرمندان,لیلا ابراهیمی


شما نخستین دونده زن ایرانی هستید که توانست بعد از انقلاب مدال آسیایی بگیرد، این اول بودن چه حس و انگیزه ای در شما ایجاد کرد؟
خیلی سال از این مدال که نخستین مدال گرفته شده در رشته دو و میدانی بانوان ایران در آسیاست می گذرد و این نخستین مدای بود که در رشته 3000 متر با مانع در آسیا به سدست آوردم، منتها در آن جا فکر و ذهن آدم درگیر مسابقات است که بتواند یک تورنمنت خوب داشته باشد و من تمام ذهنم درگیر این قضیه بود ولی وقتی به کشورمان برگشتم دیدم بازدهی بسیار خوبی در میان مردم، رسانه ها و... داشته است و این بازخورد مرا شگفت زده کرده و انگیزه بسیار زیادی در من ایجاد کرد.

 شاید باید گفت نور امیدی در دلم بود برای مسابقات آتی که بتوانم با انگیزه و انرژی بهتر شروع کنم. مردم استقبال بسیار خوبی از من کردند، از من چه در رسانه ها و چه در مکان های عمومی و چه اماکن دیگر، از من حمایت فکری و معنوی به عمل آوردند. در آن مدت هم انگیزه بسیار زیادی در من ایجاد شد و از این جهت هم بسیار قدرتمند شده بودم و احساس بسیار خوبی داشتم.

در مسابقات وقتی به سمت خط پایان می دوید به چه موضوعی فکر می کنید؟
در مسابقات خارجی تمام حریفان قدرتمند هستند. کشورهای عربی مانند قطر و بحرین و... ورزشکاران کشورهای اتیوپی و کنیا را در رشته های استقامت خریداری کرده اند، بر همین اساس ما با کسانی می دویم که به طور مثال قهرمان المپیک هستند. بنابراین در آن لحظات تمرکز بسیار مهم و حیاتی است تا بتوانیم جزو گروه پیشتاز باشیم و رکوردی را از خود بر جای بگذاریم.

بیشترین مسافتی که تاکنون دویده اید چه قدر بوده است؟
در مسابقات 10 هزار متر داخل پیست بوده است اما در خارج از پیست بیشتری مسافتی که دویده ام 22 کیلومتر بوده است. در مسابقات نیمه ماراتن در قشم رد سن 18 سالگی که بسیار سخت هم بود.

غیر از دو و میدانی چه ورزش های دیگری انجام می دهید؟
غیر از دو و میدانی بدنسازی با دستگاه و شنا انجام می دهم.

در حال حاضر چند ساعت در روز تمرین می کنید؟
روزی دو سه ساعت تمرین می کنم و در حدود 50 کیلومتر در هفته می دوم.

مکان های مورد پسندتان برای تمرین و دویدن کجاست؟
پارک ها را بیشتر می پسندم. چرا که به دلیل فضای سبز و میزان اکسیژن مورد نظر برای دویدن بسیار مناسب است.

 

در فضاهای باز در پارک طالقانی می دوم. قبل ترها در باشگاه انقلاب هم می دویدم اما چون مسیرش پرترافیک است اذیت می شوم و کمتر برای دویدن به آنجا می روم و پیش از آن هم یک زمان طولانی در پارک ملت می دویدم، اما در حال حاضر در پارک طالقانی می دوم.

اهل سفر رفتن هستید؟
بله مخصوصا سفرهای خارجی را خیلی دوست دارم.

 

اخبار فرهنگی,اخبار هنرمندان,لیلا ابراهیمی


آخرین سفرتان به کجا بوده؟
آخرین سفر داخلی ام به شمال و خارجی هم آخرین سفرم چند ماه پیش به دوبی بوده است.

اگر الان چمدان تان حاضر باشد و بخواهید سفر کنید، کجا را انتخاب می کنید؟
من سال پیش سفری به آمریکا داشتم که در آنجا شهری بود به نام یوتیکا که شبیه شهرهای شمالی ما بود. شهری بسیار آرام با جمعیتی بسیار کم که قسمتی از آن در مجاورت اقیانوس آرام قرار داشت. آنجا را خیلی دوست دارم و اگر فرصتی دست دهد دوست دارم دوباره به آنجا سفر کنم.

اهل سفر کمپی هم هستید؟
اگر همراه با گروه ورزشکاران باشد و اعضای تیم هم از انعطاف خوبی برخوردار باشند، بله این شکل از سفرها را هم دوست دارم.

برای سفر داخلی دوست دارید به کدام نقطه از کشور بروید؟
در سفرهای داخلی برایم فرقی نمی کند که به کجا سفر کنم. در کشور ما اماکن بسیار زیبایی وجود دارد که متاسفانه ما به آنها توجهی نداریم. اما در یک سفر مهم ترین مسئله بحث همسفرانم است.

 

دوست دارم با کسانی همسفر شوم که بیشتر به من خوش بگذرد. چون ممکن است به جایی بسیار خوش آب و هوا سفر کنی اما گروهی همراهت باشند که سفرت را دلنشین نکنند و جوی را حاکم کنند که از سفر لذت نبری، بنابراین در سفر افرادی که همراهم هستند، از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

آشپزی هم می کنید؟ دست پخت تان چطور است؟
بله فراوان، دست پختم بد نیست. زمانی که کوچک بودم مادرم در مدرسه تدریس می کرد و دستور پخت غذاها را می نوشت و به در یخچال می چسباند تا با استفاده از آن دستور پخت بتوانم غذا درست کنم.

غذای مورد علاقه تان چیست؟
چلوکباب را خیلی دوست دارم و اصولا غذاهای خورشتی را نمی خورم.

رستوران مورد علاقه تان کدام است؟
اصولا اهل رستوران رفتن نیستم اما اگر مهمان خارج از کشور داشته باشم، چون آنها معمولا چلوکباب های ایران را دوست دارند به اتفاق آنها به رستوران می روم و در میان رستوران ها البرز و شاندیز را خیلی دوست دارم.

دونده ها برنامه غذایی خاصی دارند؟
بله، هر کدام از رشته های دو و میدانی منوی غذای مخصوص خود را دارند. به طور مثال برنامه غذایی رشته های استقامت و سرعت زمین تا آسمان با هم متفاوت است. به طور کلی در برنامه غذایی ما باید سبزیجات و مواد طبیعی و قندی فراوانی باشد.

میانه تان با سینما رفتن چطور است؟
به فیلم دیدن علاقه بسیار زیادی دارم اما مایل هستم تا بیشتر در خانه تماشا کنم. اگر هم قرار باشد به سینما بروم دوست دارم در سینماهایی فیلم تماشا کنم که تجهیزاتش کامل باشد.

آخرین فیلمی که در سینما دیدید چه فیلمی بوده است؟
آخرین فیلمم را در سینمایی در آمریکا تماشا کردم که بسیار مجهز و پیشرفته بود. در آن سینما فیلم آکولایزر را دیدم.

 

اخبار فرهنگی,اخبار هنرمندان,لیلا ابراهیمی


هیجان انگیزترین کاری که در زندگی تان تجربه کرده اید، چه بوده است؟
زیاد اهل ریسک کردن نیستم اما کارهای هیجان انگیز زیاد انجام می دهم. به خصوص در حین رانندگی!

زمانی که مشغول کار و تمرین نیستید، وقت تان را به چه صورت سپری می کنید؟
کتاب می خوانم و یک سری کارهای هنری انجام می دهم مانند نقاشی و طراحی، چون من قبل از اینکه دونده شوم نقاشی می کردم و گالری نقاشی می گذاشتم.

اهل مد هستید؟
نه به آن صورت که هر چیزی که مد شود بروم سریع آن را بگیرم. ولی از لباس تمیز و شیک پوشیدن بسیار خوشم می آید مخصوصا لباس هایی را که با کیفیت و برند باشند، خیلی دوست دارم.

کدام برند مورد علاقه تان است؟
برند غیرورزشی مورد علاقه ام شنل CHANEL و برند مورد علاقه ورزشی ام سالامون Salomon است.

لباس و پوشش چقدر در کار یک دونده تاثیر دارد؟
فوق العاده زیاد. تجهیزات و لباس باکیفیت بسیار موثر است و من بیشترین درآمدی که از دو و میدانی داشته ام، به خاطر لباس های مناسبی بوده است که با آنها می دویدم.

اهل کتاب خواندن هم هستید؟
بله، اما بیشتر کتاب های حوزه فیزیولوژی و تغذیه را می خوانم.

به ما چه کتاب هایی را پیشنهاد می کنید؟
در حوزه روان شناسی کتاب های وین دایر را پیشنهاد می کنم که کتاب هایی بسیار روان و شفاف هستند. در حوزه رمان هم کتاب ده جلدی پاردایان ها نوشته میشل زواکو را پیشنهاد می کنم که فوق العاده زیباست.

وقتی دل تان می گیرد، چه کار می کنید؟
با توجه به استرس ها و فشارهای این روزگار همیشه یک بعد منفی در دل انسان ها هست و همیشه یک انرژی منفی به سراغ آدم می آید، من سعی می کنم در آن زمان ها در خانه نمانم و بیشتر وقتم را با خانواده بگذرانم.

چقدر اهل بازی کردن هستید و بازی مورد علاقه تان کدام است؟
بسیار اهل بازی هستم و پانتومیم بازی مورد علاقه ام است. بازی های دسته جمعی را خیلی دوست دارم، همچنین یک سری کارها هست که بر ترامپولین انجام می دهیم که آنها را هم خیلی دوست دارم. اصولا بازی هایی که فیزیکی هستند و انرژی لازم دارد، مورد پسندم هستند.

هدف بعدی تان در زندگی چیست؟
یکی از اهدافم این است که بتوانم از نظر علمی سطحم را در رشته ای که در آن فعلا هستم بالا ببرم و دوم اینکه بتوانم یک زندگی خوب تشکیل دهم.

 

اخبار فرهنگی,اخبار هنرمندان,لیلا ابراهیمی


چه حرف ها و پیشنهاداتی برای مخاطبان دارید؟
حقیقت این است که بیشتر انسان ها فکر می کنند که وقت و زمان همیشه هست و هیچ وقت در زندگی برنامه ریزی جدیدی ندارند و زندگی شان یکنواخت است. من از کودکی برای قهرمانی تلاش کردم و هر سال برنامه ریزی جدیدی انجام می دادم. عقیده دارم که هر بازه زمانی نیازمند برنامه ریزی جدید است.

این روند برای افراد موفق بسیار ضروری است چرا که وقتی از موفقیت هایشان اشباع می شوند بیشتر احساس خلا می کنند و باید برای خودشان برنامه ریزی جدیدی داشته باشند. بیشتر هنرمندان و ورزشکاران وقتی از روزهای اوج خود دور می شوند، حالت افسردگی به آنها دست می دهد و باید کارهای مختلفی چه از طریق ورزش و چه از طریق کارها هنری انجام دهند تا روحشان راضی شود و به سمت حس فرسودگی حرکت نکنند.

معتقدم تنها حرکتی که می تواند به انسان آرامش دهد و باعث شود که قلب سالمی داشته باشد ورزش کردن است. همه فکر می کنند زمان داریم اما زمان بسیار کوتاه است و انسان ها برای بهره برداری بهتر از زمان باید از لحظه لحظه وقت بهره برد.

اخبار فرهنگی - هفته نامه اوقات خوش / برترینها

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------