سقوط از صدر به کارگردانی مهاجمان استقلال



اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,استقلال

هفته‌های کمی نیست که اثری از مهاجمان استقلال نمی‌بینیم. مردانی که باید در این هفته‌ها برای آقای گلی تلاش می‌کردند اما تعداد گل‌های زده‌شان در پایان هفته بیست و پنجم حتی دو رقمی هم نشده است! مهاجمان استقلال هفته‌ها است گلی وارد دروازه حریفان نکرده‌اند...

یکی از نشانه‌های تیمی که قرار است بر سکوی نخست قرار بگیرد داشتن مهاجمان گلزن است. گرچه در ادواری که از لیگ برتر گذشته سابقه هم داشته تیم‌هایی بدون داشتن آقای گل بر سکوی قهرمانی بایستند. شاید همین فصل هم یکی از آن فصولی باشد که آقای گل لیگ از تیم قهرمان نباشد. درست مانند فصل گذشته که با وجود قهرمانی سپاهان در روز پایانی لیگ اما این لوسیانو ادینیوی برزیلی بود که کفش طلای فوتبال ایران را به چنگ آورد.


عنوانی که 8 فصل فوتبالی است در اختیار استقلال قرار نگرفته است. این وضعیت را در لیگ دوازدهم نیز که آبی‌ها بر سکوی نخست لیگ ایستادند هم شاهد بودیم اما در آن فصل برهانی و حاتمی هر یک 10 گل برای استقلال به ثمر رساندند که در قیاس با سیدجلال رافخایی 19 گله که آن فصل آقای گل شد، آمار بدی تلقی نمی‌شد.

 

استقلال اما از فصل هشتم که آخرین عنوان آقای گلی‌اش با آرش برهانی را به چنگ آورد، فصلی که قهرمان لیگ هم شد تا به امروز نتوانسته طعم شیرین کفش طلای لیگ را بچشد و در این سال‌ها مهاجمانی که در ترکیب آبی‌ها قرار گرفته‌اند نیز یکی پس از دیگری از گردونه خارج شده‌اند و هیچ‌گاه نتوانسته‌اند مردان قابل اعتماد و اتکایی لقب بگیرند.


در این سال‌ها استقلال در فاز گلزنی چندان هم ناکام نبوده و در بین بهترین تیم‌های گلزن لیگ قرار گرفته است و به گواه آمار، اکنون استقلال به احتساب تمام گل‌هایی که در پانزده دوره لیگ برتر به ثمر رسانده صدرنشین جدول گلزنان همه ادوار به حساب می‌آید اما همین استقلال از داشتن آقای گل‌های لیگ محروم بوده و در طول دوران حیاتش در لیگ برتر تنها 3 بار توانست عنوان آقای گلی را به چنگ آورد که 2 بار آن توسط رضا عنایتی مهاجم کهنه‌کار آبی بود.


در فصل جاری نیز استقلال در فاز گلزنی تیم نسبتا موفقی بود. بماند که در هفته‌های اخیر آنقدر در فاز گلزنی ناکام بود که در نهایت پرسپولیس را بالای سر خود دید. استقلال روزگاری در همین لیگ بیشترین گل زده را داشت اما فرصت‌سوزی‌های پی در پی مهاجمان و دیگر بازیکنان موجب شد در جدول تعداد گل‌های زده به رتبه دوم تنزل یابد و چه بسا اگر این روند ادامه پیدا کند تا هفته‌های پایانی لیگ سقوط دوباره هم خواهد داشت. وضعیت موجود ناشی از یکه‌تاز نبودن مهاجمان است.

 

در فصل جاری با اینکه مظلومی در بازی‌های بسیاری از وجود سجاد شهباززاده و جابر انصاری در خط آتش بهره گرفت و غالبا برهانی را نیمکت‌نشین قرار داد اما این دو بازیکن هرگز نتوانستند گلزن‌های قابلی باشند و اکنون در جدول گلزن‌های لیگ نیز به ترتیب با شش و پنج گل وضعیت جالبی را سپری نمی‌کنند. اوضاع پروپژیچ هم کاملا هویدا است.


هر چند که کلا تعداد گل‌های زده در جدول مردان گل لیگ پانزدهم چشمگیر نیست و مهدی طارمی طی بیست و پنج هفته 14 گل زده که این تعداد گل برای مهاجمان ناچیز محسوب می‌شود اما در همین جدول نه چندان باکیفیت و پرگل استقلالی‌ها شانسی برای آقای گلی ندارند و عمیقا در فقر گلزنی به سر می‌برند.


عمده دلیلی که باعث شده تیم مظلومی در هفته‌های اخیر کارایی لازم را نداشته باشد و امتیازهای بسیاری را از کف بدهد، ‌همین موقعیت سوزی‌ها است. موقعیت‌هایی که پی در پی از سوی مهاجمان از دست می‌رود. مهاجمانی که یا در موقعیت گل قرار نمی‌گیرند یا اساسا فوت و فن این کار را نمی‌دانند که چطور و چگونه خود را در شرایط گلزنی قرار دهند. طعنه‌آمیز است که ضعف گلزنی در تیمی اتفاق می‌افتد که سرمربی‌اش خود روزگاری در صف بهترین مهاجمان فوتبال ایران قرار داشت اما حالا تیمش عاری از تک مهاجم گلزن است.


بازیکنی که همه توپ‌ها را به خود ختم کند و هنر لازم برای زدن ضربه‌های نهایی را داشته و اکنون مدعی آقای گلی هم باشد. استقلال اگر می‌سوزد و اگر تساوی‌های شبه باخت می‌گیرد یکی از بزرگترین دلایلش همین ایراد است. اشکالی که اگر در دربی رفع شود می‌تواند منجر به بازگشت نور امید در دل آبی‌ها شده و آنها را دوباره به تیمی پرروحیه برای کسب عنوان قهرمانی بدل سازد.

 

اخبار ورزشی - ایران ورزشی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------