محمد بنا: فقط یک عاشق در چنین شرایطی کار می‌کند



اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,بنا

آقای خاص کشتی روزهای پرتلاطمی را پشت ‌سر می‌گذارد؛

شهروتد- محمد بنا ٥٠روز بیشتر تا شروع المپیک زمان ندارد. او درحال آماده‌سازی تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران است. آن هم درشرایطی که کسب ٣ مدال طلا در المپیک ٢٠١٢ لندن باعث شده تا نگاه‌ها روی تیم او و عملکرد کادرفنی بیش از گذشته باشد. بنا اعتقاد دارد تکرار نتایج لندن با توجه به شرایط اخیر کمی دور از ذهن است. سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران که بارها در رسانه‌های مختلف از عدم امکانات کافی صحبت کرده، از توجه نشدن به گلایه‌هایش ناراحت است. شرایط موجود باعث شده بنا تصمیمش را برای خداحافظی همیشگی از تیم‌ملی فرنگی در پایان رقابت‌های المپیک از حالا اتخاذ و اعلام کند. آقای خاص کشتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» صحبت‌های جالبی را انجام داد که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید: 


ازشرایط کنونی تیم‌ملی شروع کنیم. چقدر برای رقابت‌های المپیک آماده هستید؟
ما نزدیک به ١٠ماه است که تمرینات‌مان را شروع کردیم و در اردو هستیم. در این راه مشکلات زیادی داشته‌ایم اما خوشبختانه شرایط فرنگی‌کاران مطلوب است و همه به بهترین شکل ممکن تمرین می‌کنند و شرایط خوبی دارند.


نفرات اصلی تیم‌ملی فرنگی انتخاب شده‌اند؟
هنوز انتخاب صد‌درصدی برای اوزان مختلف نداشتیم و هیچ شخصی خیالش از بابت حضور در المپیک راحت نیست. سعی می‌کنم بهترین‌ها را انتخاب کنم تا همانند ٤‌سال گذشته نتایج خوبی کسب کنیم، حتی سعید عبدولی که درگذشته انتخاب شده بود و برای وزن خودش بهترین است، هم حضورش در المپیک قطعی نیست.


به نظر می‌رسد همچنان اعتقاد زیادی به برگزاری مسابقات انتخابی ندارید. درست است؟
همواره برای هر مربی و مدیری، معیارهایی برای انتخاب وجود دارد. شما زمانی که می‌خواهید یک فرد را انتخاب کنید، باید تمام جوانب را درنظر بگیرید. در زمان انتخاب بازیکن هم چند فرآیند مختلف وجود دارد؛ یکی از این فرآیندها توجه به موضوعات قانونی آن فرآیند است. برای مثال حسین نوری در مسابقات انتخابی حبیب‌الله اخلاقی را شکست داد اما در مسابقات اخیر برون‌مرزی نتایج خوبی را کسب نکرد.

 

اگر به فرآیند قانونی انتخابی باشد، حسین نوری باید در المپیک شرکت کند اما اگر نگاه کارشناسی یا نظر بنده یا رئیس فدراسیون درمیان باشد، حبیب اخلاقی باید در المپیک حاضر شود. تصمیم ما برای انتخاب افراد، فقط براساس عملکرد آنها درمسابقات نیست، بلکه باید شرایط کلی فرنگی‌کاران را مدنظر داشته باشیم. قطعا هیچ مربی‌ای نمی‌خواهد برخلاف مصالح ملی و ورزش کشورش گام بردارد، چون آبروی‌مان هم وسط است. ازسوی دیگر همه فرنگی‌کاران مانند فرزندان من هستند اما درنهایت بحث فنی اولویت دارد. ما قصد داریم بهترین نفرات را به المپیک ببریم. یکی از فاکتورهای مهمی که برای انتخاب ملی‌پوشان وجود دارد، وضع سنی و تجربه‌ای که کسب کرده‌اند، است. گاهی باتجربه‌ها نسبت به جوان‌ها چربش دارند و گاهی هم برعکس. مثلا ما جوانی مانند سعید عبدولی داریم که می‌تواند در المپیک ٢٠٢٠ هم حضور پیدا کند، درعین حال حمید سوریان حضور دارد که باتجربه است و باید به او روحیه داد تا موفق شود.


به سوریان اشاره کردید. شرایط او چطور است؟
من تقریبا شبانه‌روز خودم را با سوریان می‌گذرانم و می‌بینم که تمرینات پرفشاری را پشت سر می‌گذارد. حمید استرس زیادی را تحمل می‌کند اما همه این موضوعات باعث می‌شود تا قابلیت خوبی را از خود در المپیک به نمایش بگذارد. المپیک هر ٤‌سال یک‌بار برگزار می‌شود و اوج هیجان و فشار در این بازی‌ها نهفته است. المپیک مسابقه راحت ندارد، همه باید در اوج آمادگی باشند که سوریان هم درتلاش است. ما اکنون بیش از هرچیزی ما به تجربه حمید سوریان احتیاج داریم و باید این جزو ملاک‌های ما برای انتخاب باشد اما این درصورتی است که حمید آماده باشد.


فکر می‌کنید سوریان توانایی کسب مدال طلا در المپیک را دارد؟
کسب مدال طلای المپیک برای سوریان بسیار سخت است اما حمید هم جزیی از ستارگان دنیای کشتی محسوب می‌شود. با این حال نمی‌توانیم بگوییم که او قطعا می‌تواند طلا کسب کند. سوریان با گرفتن طلا در ریو می‌تواند جاودانه شود.


به کسب چند مدال در ریو امیدوار هستید؟

کسانی که با من کار کرده‌اند، روحیات مرا به خوبی می‌شناسند. جاه‌طلبی همواره با من است؛ البته این جاه‌طلبی خودخواهانه نبوده و نیست؛ بلکه برای سربلندی ورزش و مملکتم بوده است. همیشه بهترین‌ها و بالاترین‌ها را برای جوانان این مملکت خواسته‌ام. در این المپیک هم مثل المپیک قبل با روحیه جنگندگی و پیروزی ظاهر خواهم شد. بخت قهرمانی تیم‌ملی ایران را بیش از هرکشور دیگر می‌دانم. ما ٦ وزن داریم و این ٦ وزن همه شانس مدال دارند و می‌توانند موفق باشند. البته شانس با کسب مدال متفاوت است. بچه‌های ما لیاقت ایستادن روی سکو را دارند اما این‌که چه پیش می‌آید، خدا می‌داند.


مدت زیادی از کمبود امکانات گلایه داشتید، تغییری ایجاد شده است؟
من راجع به این مسائل بارها صحبت کردم و بعد به یک انسان همیشه معترض متهم شدم. بعد متوجه شدم که همه می‌توانند اعتراض کنند اما من نباید اعتراض کنم. بسیاری از فدراسیون‌های ما اکنون مشکل دارند و با کمبودهای فراوانی روبه‌رو هستند اما یا به آنها گفته‌اند که حرف نزنید یا این‌که نمی‌خواهند صحبت کنند. زمانی که من اعتراض کردم، خیلی راحت به من گفتند چه اعتراض کنی و چه نکنی، فرقی نمی‌کند. پس ادامه نده! الان دیگر اعتراضی نمی‌کنم اما فکر نکنید اگر اعتراض نمی‌کنم، اوضاع بر وفق مراد است. نه، هیچ چیزی درست نشده. می‌گویند بودجه تصویب شده است و رئیس‌جمهوری نیز دستور داده‌اند اما نباید این موضوع برای روز آخر باشد. بچه‌های ما نیز به صورت نامحسوس اعتراض‌هایی به وضع موجود داشتند که من هم نمی‌توانم کاری برای آنها انجام دهم. باور کنید غیرت و تعصب و عشق مردم باعث می‌شود تا ادامه دهیم.


به مردم می‌توانید قولی بابت کسب مدال و تکرار ٣ طلای دوره قبل بدهید؟
دوره قبل با این دوره قابل مقایسه نیست. المپیک لندن شرایط خیلی بهتر از امروز بود؛ ما ٥‌سال کنار یکدیگر بودیم. با توجه به استانداردهای قبل نمی‌توان این وضع را با امروز مقایسه کرد. ما در لندن ٣ مدال طلا کسب کردیم اما امروز نمی‌توانم قولی بدهم. با این حال بچه‌های ما بی‌نظیر هستند و امیدوارم موفقیت قبلی را تکرار کنند.


به نظر می‌رسد رقابتی بین کشتی آزاد و فرنگی وجود دارد که چه تیمی بیشتر مدال بگیرد. این موضوع صحت دارد؟
این رقابت کاملا وجود دارد. از‌سال ٢٠٠٩ که غلامرضا محمدی و محسن کاوه در کشتی آزاد بودند، این رقابت آغاز شد. البته دوره رشد ما هم از همان زمان شروع شده بود. اگر فرنگی توفیقی را کسب نکند، انگیزه‌ای نیز برای آزاد وجود ندارد. کشتی آزاد همواره بوده اما حرکت رو به رشد فرنگی باعث شده که آزاد بیش از گذشته تلاش کند. با این حال، رقابت مذکور کاملا سالم است و تأثیر خوبی هم می‌گذارد.


به این فکر کرده‌اید که بعد از المپیک باز هم در رأس تیم‌ملی کشتی فرنگی بمانید یا خیر؟
با آقای خادم صحبت کردم و قرار شده که اگر باشم، خیلی هم دوست دارم حضور داشته باشم، در بحث کلان کشتی حضور داشته باشم؛ به صورت نظارتی به کشتی نگاه کنم. دوستان زیادی هستند که می‌توانند مربیان خوبی برای کشتی فرنگی ایران باشند. مایلم نظارت بر تیم‌های ملی را داشته باشم. بحث استعدادیابی را هم مدنظر خواهم داشت. اگر موافق این مسأله نبودند، نیز همین سرمربیگری را ادامه خواهم داد. من قصد دارم تا ٦٠سالگی کار کنم؛ پس دو‌سال بعد از المپیک بیشتر زمان ندارم.


در این مدت به بحث‌های مالی پیرامون خودتان هم فکر کرده‌اید؟ شاید خیلی‌ها دوست داشته باشند بدانند محمد بنا که لقب آقای خاص کشتی را به یدک می‌کشد، چقدر درآمد دارد؟
راستش را بخواهید، باید عرض کنم که در این مدت من به این موضوعات فکر نکرده‌ام. یعنی این‌که بخواهم از موقعیتم سوءاستفاده کنم را دوست ندارم و هرگز چنین کاری نکردم. هیچگاه دنبال حضور در لیگ و کسب درآمد نبوده‌ام. شکرخدا آبروی خوبی دارم و مردم مرا دوست دارند. من هم عاشق آنها هستم. جوان نیستم که بگویم به دنبال آینده هستم. البته از کشتی تاکنون درآمد خاصی نداشتم؛ حقوقم را دریافت و مأموریتم را اجرا کردم. من در مسائل مالی هیچگاه موفق نبودم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------