خریداران استقلال و پرسپولیس مشخص شدند



خریداران استقلال و پرسپولیس،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
خریداران سهام عمده استقلال و پرسپولیس مشخص شده‌اند و انتقال مالکیت سرخابی‌ها به زودی نهایی می‌شود.

به گزارش ورزش سه، بحث مالکیت مشترک باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس یکی از موضوعات جدی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا روی آن دست گذاشته تا مجوز حرفه‌ای را برای آنها صادر کند و برخلاف سالیان گذشته دیگر امکان دور زدن ای‌اف‌سی با معرفی مالکان غیر قطعی وجود ندارد و باید هرچه زودتر این اتفاق رخ بدهد.

 

با توجه به حساسیت ویژه و پیگیری جدی کنفدراسیون فوتبال آسیا، مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس که در حال حاضر 90 درصد آن در اختیار وزارت ورزش قرار دارد، باید به طور عمده واگذار و یک مالک مشخص به طور مجزا برای هر کدام از این دو تیم مشخص شود تا مشکلی بابت صدور مجوز حرفه‌ای به وجود نیاید و حذف از لیگ قهرمانان آسیا برای سرخابی‌ها اتفاق نیفتد.

 

وزارت ورزش و جوانان با هماهنگی دولت و سازمان خصوصی‌سازی، سال گذشته 10 درصد از سهام هر دو باشگاه را از طریق بورس به فروش گذاشت که خریداران خُرد وارد معاملات شدند، اما حالا با توجه به پیگیری دوباره ای‌اف‌سی، باید درصد عمده سهام این دو باشگاه واگذار شود و خریداران هم تقریبا مشخص شده‌اند.

 

سازمان خصوصی‌سازی سه روز قبل بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن خبر از واگذاری 51 درصدی سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به ارزش 1800 میلیارد تومان برای آبی‌ها و 2100 میلیارد تومان برای سرخ‌پوشان داد.

 

در این شرایط که حدود 10 درصد از مالکیت هر دو باشگاه در بورس برای عموم مردم عرضه شده، حالا دولت قصد دارد (و مجبور است) از 90 درصد باقی مانده، 51 درصد دیگر را هم واگذار کند که معاون اول رئیس جمهوری نیز نقش اصلی را در این جابه‌جایی مالکیت و انتقال قدرت در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برعهده گرفته است.

 

طبیعتا خرید بلوک 51 درصدی برای خریداران خُرد امکان‌پذیر نخواهد بود و در روز 12 دی‌ماه که نوبت اول این آگهی روی تابلوی بورس عرضه می‌شود، احتمالا دو خریداری که اکنون اعلام آمادگی کرده‌اند، بتوانند سهامدار عمده باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شوند.

 

در شرایطی که بخاطر اهمیت بالای شناسایی سهامدار و اهلیت داشتن آن در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای دولت حائز اهمیت است، احتمالا تاییدیه گرفتن برای این کار هم پروسه خاصی داشته باشد ولی گفته می‌شود شستا (شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی) و پتروشیمی خلیج فارس در این کار پیش قدم شده‌اند.

 

انتظار می‌رفت اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و حتی رایتل(حامی مالی فعلی استقلال) در این کار پیش قدم شوند یا دو شرکت خودروساز بزرگ داخلی (ایران خودرو و سایپا) برای خرید سهام عمده باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس جلو بیایند که این اتفاق نیفتاده و دو شرکت دیگر اقدام به خرید 51 درصدی سهام سرخابی‌ها کرده و اعلام آمادگی داشته‌اند.

 

مدیرعامل شرکت شستا در نامه‌ای به وزارت ورزش با مطرح کردن درخواست خرید باشگاه پرسپولیس خواستار تعیین تکلیف موضوع از سوی این وزارتخانه شد.

 

وی البته به یک نکته مهم نیز اشاره داشته و با اشاره به اینکه «هیچ یک از اشخاص حقیقی و حقوقی همزمان نمی‌توانند کنترل و هدایت بیش از یک باشگاه را برعهده داشته باشند در غیر این‌صورت، تمامیت یک مسابقه یا مسابقات را زیر سؤال خواهند برد» این پرسش را مطرح کرده با توجه به در اختیار داشتن ۵۰ درصد سهام ذوب‌آهن، آیا می‌توانند سهام باشگاه پرسپولیس را نیز داشته باشند یا خیر.

 

در شرایطی که شستا برای خرید سهام 51 درصدی پرسپولیس اعلام آمادگی کرده و پیش‌قدم شده، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز طبق اطلاع خبرنگار "ورزش سه" قصد دارد سهامدار عمده باشگاه استقلال شود و پیشنهادش را ارائه کند.

 

شستا در حال حاضر نیمی از سهام ذوب‌آهن اصفهان را در اختیار دارد و باید دید می‌تواند همزمان سهامدار پرسپولیس هم شود یا خیر و از سوی دیگر پتروشیمی خلیج فارس هم می‌تواند تاییدیه لازم را برای خرید 51 درصدی سهام باشگاه استقلال را بگیرد یا شرکت‌های دیگری غیر از این دو برای معرفی خود به‌عنوان مالکان جدید سرخابی‌ها جلو می‌آیند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------