رئیس کمیته استیناف: دستورالعمل ناظر بر قراردادها مورد بررسی قرار گرفت نه رعایت سقف بودجه



رئیس کمیته استیناف،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
علیرضا صالحی، منصور قنبرزاده و جمشید نورشرق امروز در محل فدراسیون فوتبال به سوالات خبرنگاران این حوزه پاسخ دادند.

به گزارش ورزش سه، کمتر از 20 ساعت پس از انشای حکم کمیته استیناف و شدت اعتراضات از سوی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، سه مدیر ارشد فدراسیون فوتبال اقدام به پاسخگویی به سوالات و توضیح درباره وتوی حکم کمیته انضباطی کردند. 



صالحی رئیس کمیته استیناف که شب گذشته درباره چرایی این تصمیم جدید صحبت کرده بود، این بار حرف‌هایش را با این عبارات آغاز کرد که فدراسیون به تیمی امتیاز نداده بلکه امتیازات کسر شده را به آنها برگردانده است و این تصمیم برای حفظ یکپارچگی مسابقات اتخاذ شده است.



خلاصه صحبت‌های این سه عضو فدارسیون رئیس کمیته استیناف، رئیس کارگروه نقل و انتقالات و رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال را بخوانید:

صالحی: روز سه شنبه ۵ دی آرای مربوط به دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان از سوی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال صادر شد. این حکم ۳ بخش دارد، یک بخش برای این است که کسر امتیاز اعمال شود، یک بخش مربوط به پرداخت جریمه نقدی و بخش آخر اصلاح قراردادها مطابق بر دستورالعمل است؛ آنچه که مورد بررسی قرار گرفته، دستورالعمل ناظر بر تنظیم قراردادها بوده و به بودجه باشگاه‌ها مربوط نمی‌شود.



صالحی: پس از بررسی‌ها، شکایت دو باشگاه را همراه داشت و بعد از آن پرونده به کمیته استیناف آمد و ما تصمیم گرفتیم با اعتقاد بر حفظ یکپارچی فوتبال و اینکه اصل بر این است که نتایج مسابقات در زمین بازی رقم بخورد، کسر امتیاز را نقض کردیم و میزان محرومیت‌ها را تقلیل دادیم و دو محکومیت دیگر که مربوط به جریمه نقدی و اصلاح قراردادها می‌شد را عیناً تأیید کردیم.

 

صالحی: ما امتیازی به سپاهان نداده‌ایم بلکه آن امتیازی که از این تیم کسر شده بود را به آنها برگرداندیم و همچنین برای پرسپولیس هم اینگونه شد.


ما طبق قانون و با رعایت قوانین موجود در دستورالعمل، قسمتی که مربوط به کسر امتیاز می‌شد را بر داشتیم و 4 امتیاز را به سپاهان بازگرداندیم، اجرای این حکم هم به عهده کمیته انضباطی است که قطعاً پرونده بعد از طی مراحل اداری به این کمیته بازگردانده می‌شود تا قسمتی که تأیید شده است، اجرا شود.



قنبرزاده: اول باید ببینیم هدف از تشکیل این کارگروه چه بوده است؟! در واقع تراز مالی باشگاه‌ها همخوانی نداشت و به همین دلیل اکثر باشگاه‌های ما نمی‌توانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند و اگر سه دوره پشت هم نتوانند مجوز بگیرند، از لیگ برتر کنار گذاشته می‌شوند. به همین دلیل فدراسیون این بار را تقبل کرد. ضمن اینکه 12 باشگاه لیگ برتر دولتی هستند و همه از شرایط مالی موجودشان ناراضی بودند. اکثر جامعه از این وضعیت ناراضی بودند و به خاطر همین باشگاه‌ها در خطر بودند. به همین دلیل فدراسیون فوتبال در صدد سازماندهی برآمد و به باشگاه‌ها ابلاغ شد. 

 

قنبرزاده: سال اول آزمایشی بود و این یک روند طبیعی برای اجرای قوانین جدید به شمار می‌رود تا خلأها مشخص شود. اگر شرایط قبلی کنترل نمی‌شد، سقف بودجه باشگاه‌ها که اغلب از منابع دولتی استفاده می‌کنند چیزی بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان می‌شد. در صورتی که سقف قراردادهای ثبت شده در فصل جاری 2700 هزار میلیارد تومان است. از طرف دیگر باشگاه‌ها مقروض بودند و مقروض‌تر می‌شدند و از یک جایی این خودرو دیگر قفل می‌شد و حرکت نمی‌کرد و یک بحران جدی در فوتبال کشور ایجاد می‌شد. ضمن اینکه گاهی قراردادهایی منعقد می‌شد که مفسده بود. مثلا قرارداد 10 میلیارد بود که با آپشن‌ها دو برابر می‌شد و هیچ جای دنیا اینطور نیست که قرارداد و آپشن‌ها مبلغ‌شان شبیه هم باشد. 



قنبرزاده: برخی باشگاه‌ها رعایت نکردند و ما هم موطف بودیم که گزارش کنیم. که البته نسبت به حجم کاری که انجام شد، تخلفات زیاد نبود. نهایتا با توجه به اتفاقاتی که رخ داد کمیته استیناف برخی از احکام کمیته انضباطی نظیر اصلاح قراردادها، پرداخت مالیات و ... تایید شد و برخی نیز براساس دستورالعملی که هست، تصمیم گرفت امتیازات را برگرداند.



نورشرق: موضوع کارگروه و دستورالعمل ناظر بر سقف قراردادها و دستورالعمل ناظر بر تنظیم قراردادها، یک حرکت جدیدی بود.  قطعا در کنار فواید فراوان و آثار مثبتی که چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ غیرمالی بر فوتبال کشور دارد، ممکن است مانند هر مصوبه دیگری که در هر سطحی از کشور تصویب و اجرا می‌شود، با انتقاداتی مواجه باشد. این دستورالعمل همانطور که در عنوانش ملاحظه می‌کنید، برای فصل جاری فوتبالی تدوین شده و غرض این بود که در پایان فصل با توجه به پیشنهادات متعددی که از سوی دست‌اندرکاران مختلف در عرصه‌های مختلف به کارگروه واصل شده، مورد بازبینی قرار بگیرد و انشاالله دستورالعمل جدید هم  برای فصل بعد ابلاغ خواهد شد.



نورشرق: شان ارکان مستقل فدراسیون این است که هر کدام در جایگاه خودشان رسیدگی و اتخاذ تصمیم می‌کنند. قطعا اگر قرار بود که کمیته محترم استیناف، رای کمیته محترم انضباطی را تایید کند، اصلا نیازی به وجود کمیته استیناف نبود. در حقیقت اینها با جایگاه‌های مختلف، موضوع را مورد رسیدگی قرار می‌دهند و تصمیم خودشان را می‌گیرند. همانطور که آقای صالحی توضیح دادند، در کلیات، احراز تخلف در دادنامه کمیته استیناف هم انجام شده، منتها قسمتی که ناظر بر کسر امتیاز بود، با استدلال‌هایی که در دادنامه‌شان آمده، نقض شده است.



نورشرق: تصمیم و رای کمیته محترم استیناف ناظر بر نقض یا ابطال دستورالعمل نیست و رای کمیته محترم انضباطی را که مورد تجدید نظر بوده، مورد بازبینی قرار دادند و رای خودشان را صادر کردند. دستورالعمل‌ و سقف بودجه، آنچنان که در هیئت رئیسه صادر شده، به قوت و اعتبار خودش باقی است.



* آیا قرارداد 6 بازیکن سپاهان اصلاح شده و آن‌ها می‌توانند فردا مقابل گل گهر بازی کنند؟
صالحی: قسمت آخر حکم کمیته انضباطی که ناظر بر این است قرارداد 6 بازیکن شامل 2 قرارداد ارزی اصلاح شود، در کمیته استیناف تایید شده است. قسمتی از این قراردادها اصلاح شده است. درواقع این اصلاحات باید قطعا در قرارداد بازیکن پرسپولیس و 2 بازیکن سپاهان یعنی پیام نیازمند و رضا شکاری در بخش ارزی انجام می‌شد. ما دستورالعمل لازم الاجرایی داریم که می‌گوید باشگاه‌ها اگر می‌خواهند قراردادی را تنظیم کنند باید این موارد رعایت شود. اگر رعایت نکردید چه اتفاقی می‌افتد، همان عدم ضمانت اجرایی است که شما می‌گویید.

 

صالحی: این عدم ضمانت اجرایی دلیل بر این نمی‌شود اگر کسی تخلفی کرد بگوییم مجازات و تنبیه نشود. در ماده 117 مقررات انضباطی می‌گوید اگر تخلفی انجام شد و تعیین مجازاتی نبود، رکن قضایی با توجه به شرایط می‌تواند یکی از تنبیهات مندرج در مقررات را اعمال کند. این مستند حکم کمیته انضباطی است. من صلاحیت این را ندارم که بگویم می‌توانند بازی کنند یا نه، چون ماده 112 مقررات انضباطی می‌گوید اجرای حکم و نظارت بر اجرای آن کمیته‌ای است که بدوا این را صادر کرده است. یعنی کمیته انضباطی تصمیم می‌گیرد نحوه و زمان اجرای حکم چگونه باشد. اینکه برای اصلاح زمانی می‌خواهند را واقعا نمی‌دانیم و حق دخالت هم نداریم.



بحثی که خیلی شائبه برانگیز شده؛ چرا کمیته استیناف کسر امتیاز را برداشت و به اصلاح و جریمه نقدی بسنده کرد؟ ما کسر امتیاز به عنوان ضمانت اجرا یا برای تنبیه چنین تخلفاتی نداریم. به ماده 117 بر می‌گردد ولی باید یک اصل را در فوتبال رعایت کنیم؛ این اصل این است که امتیازات و نتایج در زمین بازی رقم می‌خورد. این یک موضوع جا افتاده و بین المللی است.



* اگر قرار است امتیازات در زمین رقم بخورد چرا امتیازات گل‌گهر برنگشت؟
صالحی: آن موضوع متفاوت است. آن بازیکن، غیر مجاز بود. اینجا بحث عدم رعایت دستورالعمل برای تنظیم قراردادهاست. 2 موضوع جدا هستند و ارتباطی با هم ندارند. ماده 61 را مطالعه کنید، می‌گوید بازیکن غیر مجاز باشد بازی 3 بر صفر می‌شود. آنجا کسر امتیاز اعلام نمی‌کند. می‌گوید 3 بر صفر که با کسر امتیاز فرق می‌کند. کجای حکم کمیته انضباطی نوشته 3 بر صفر؟ می‌گوید 4 امتیاز یا برای پرسپولیس می‌گوید یک امتیاز که متفاوت است.



* رای کمیته انضباطی را نقض قوانین می‌دانید یا تصمیمات کارگروه نقل و انتقالات؟
صالحی: در آن دستورالعمل و تصمیمات کارگروه، به هیچ وجه گفته نشده اگر تخلفی نسبت به عدم رعایت این مقرره انجام شد، چه مجازاتی تعیین شود. صحبت همین است. در اینکه کمیته انضباطی تصمیم گرفته و کسر امتیاز شده، نظر قضایی است. یک اصل کلی وجود دارد از باب اینکه امتیازات در زمین بازی مشخص شود و نتایج رقم می‌خورد را بررسی کردیم.3 بر صفر اعلام کردن به عنوان بازندگی را در مقررات‌مان داریم. 

 

کسر امتیاز هم به عنوان یکی از عناوین تنبیهات هست. ولی جایی کاربرد دارد که متخلف را نمی‌توانید متنبه کنید. چندین بار مرتکب می‌شود. باید دورنمایی از اینکه اگر این حکم را صادر می‌کنیم چه بدعتی می‌توانیم در فوتبال بگذاریم داشته باشیم. رفته رفته به آخر لیگ که می‌رسیم پرونده‌هایی مثل بازیکن غیرمجاز مطرح می‌شود. الان نداریم. بعد از فروردین و به آخر فصل که می‌رسیم در لیگ یک، 2 و 3، شروع می‌کنند به معرفی بازیکنان غیر مجاز، همین بازیکنان در طول فصل بازی می‌کردند ولی چون امتیازات را جابه‌جا می‌کند پرونده‌ها مطرح و زیاد می‌شوند. اگر کسر امتیاز را اعلام کنیم، در انتهای لیگ چه اتفاقی می‌افتد؟ عده‌ای به دنبال این می‌گردند که قراردادها را پیدا کنند، بگویند چرا این نقطه‌اش گذاشته نشده و این خلاف دستورالعمل است. بعد این را به باشگاه می‌دهند و باشگاه شکایت می‌کند. یک امتیاز کسر کنید، کسر نمی‌کنم چرا نکردی چون قبلا این کار را کرده‌ای! این خودش تالی فساد ایجاد می‌کند. ما رعایت همه مصالح را باید در نظر بگیریم. خود ماده 117 در مقررات انضباطی همین را می‌گوید؛ شرایط را بسنج و بعد تصمیم بگیر.



* از همان روز اول می‌شد حدس زد که این قانون ضمانت اجرایی ندارد و این خلا احساس می‌شد.
قنبرزاده: کاملا موافقم. حتی مصوبات هیئت وزیران برای یک پروژه وسیع آزمایشی اجرا می‌شود. شما یک خودروی صفر کیلومتر را هم که می‌خرید، یک مدتی گارانتی می‌کنند تا ایراداتش برطرف شود. قطعا قبول داریم که این دستورالعمل اشکال دارد. اما همه اذعان دارند که نیاز بود نظمی داده شود. بیش از دو دهه است دستورالعمل‌های به این شکل نداشتیم. اینکه نیاز به اصلاح هست، حتما درست است. 



قنبرزاده: در همین راستا نقطه نظرات تعداد قابل توجهی از کارشناسان را گرفته‌ایم. برنامه داریم که حتی حضوری از مدیران عامل‌ باشگاه‌ها، از سرمربیان تیم‌های لیگ برتری و لیگ یکی دعوت کنیم که نقطه نظرات خود را بگویند. کارشناسان حقوقی و قضایی که به امید خدا برای فصل این موارد را مدنظر قرار بدهیم. به هر حال پایه شکل انجام شده و نواقصی هم وجود دارد که باید یک جاهایی حتا اصلاح بشود یا تکمیل بشود. الان همین بحث ضمانت اجرایی بحث کسر امتیاز مطرح است که در آن مقطع دوستانی که در بحث مسائل انضباطی بودند، گفتند این را به کمیته‌های قضایی فدراسیون بسپارید. الان با نشست‌هایی که برگزار می‌کنیم، می‌توانیم نقصیه‌ها را برطرف کنیم.



* تاج در بازگشت امتیاز سپاهان و پرسپولیس نقش داشت؟
صالحی: همیشه هر حکمی صادر کردیم این شائبه‌های ذهنی ایجاد شده که حتما پشت قضیه صحبتی هست. اگر این صحبت قرار بود باشد از اول باید انجام می‌شد. چرا حکم به نحو دیگری صادر شد که حالا بخواهد به نحو دیگری باشد پس نمی‌توانیم این را بپذیریم. کما اینکه در طول سال‌ها وقتی نگاه می‌کنید می‌بینید احکام متفاوت و متعددی از کمیته استتیناف صادر شده که احکام کمیته انضباطی یا اخلاق را تایید، نقض یا اصلاح کرده است. حتی در دادگستری هم، در دادگاه بدوی تصمیمی می‌گیرند، در دادگاه تجدید نظر این حق برای آن ذینفعی که بخواهد اعتراض کند، وجود دارد. امکان دارد اصلاح، نقض یا تایید شود. پس این ساختار وجود دارد و خواهد بود.



* می‌خواستم درباره اشتباهاتی که داشتید و در واقع خسرانی که به جو فوتبال باشگاهی وارد کردید صحبت کنید. آیا عقب نشینی می‌کنید؟
قنبرزاده: ببینید من متوجه نمی‌شوم عقب نشینی یعنی چه! از روز اول که این دستورالعمل ابلاغ شد، صراحتا برای این فصل است و قابلیت تکمیل دارد.


سوال- هیچ اشاره‌ای به اینکه دستورالعمل آزمایشی تدوین شده است.

قنبرزاده: من باز تعدیل کنم. هر وقت گفته برای این فصل، خب قانونگذار و هیئت رئیسه چرا باز نگذاشته؟! در واقع هر وقت می‌گوئیم برای این فصل، بدیهی است که قابلیت اصلاح دارد. حالا اینکه من لفظ آزمایشی یا هر لفظی را به کار ببرم فرقی نمی‌کند. پس ما می‌گوئیم برای این فصل. اما اینکه می‌گوید عقب نشینی، نه. همین فردا اگر باشگاهی بخواهد بازیکن بگیرد و سقفش 325 میلیارد تومان باشد، برایش بازیکن ثبت نمی‌شود. 



* چطور این کارگروه برای تخلفاتی که انجام می‌شود، جریمه در نظر نگرفته است؟! الان به ازای هر یک امتیازی که کم شده جریمه مالی انجام شده و فدراسیون را متهم می‌کنند که این دستورالعمل برای این بوده که خزانه فدراسیون پر شود؟ 
قنبرزاده: من توضیح دادم. اگر دقت کنید ممنون می‌شوم. کارگروه با هماهنگی، هم با نظرات کمیته انضباطی، هم کمیته تعیین وضعیت، هم دبیر کل محترم، هم تدوین مقررات و .. همه این‌ها همفکری کرده‌اند و درنهایت هیئت رئیسه تصویب کرده است. اینکه برای کسر امتیاز پیش بینی شده است یا نه یک بحث است، اما اینکه در همان مقطع بالاخره برخی از دوستان در کمیته انضباطی معتقد بودند که کسر امتیاز را باید در اختیار کمیته‌های قضایی بگذارید، چون ما صاحب صلاحیت نبودیم. شاید یکی از مواردی که الان به آن برسیم، این است که با کمیته‌های قضایی جلسه بگذاریم، اگر اختیار این کارگروه و هیئت رئیسه باشد، بگویند با اینقدر تخلف اینقدر امتیاز کسر شود. این حرف درستی است اما واقعیت این است که تعیین تکلیف نکنید، به کمیته قضایی می‌رود و آنها تعیین تکلیف می‌کنند که در حال حاضر بین کارشناسان محترم کمیته انضباطی و کمیته استیناف اختلاف نظر وجود دارد. البته اصل موضوع تاییده شده توسط کمیته استیناف. اصلاح قراردادها، اصلاح مالیات، اصلاح کارگزار و ... این‌ها همه باید برداشته شود. بحث امتیاز را کمیته استیناف نظر دیگری داشته.

 

قنبرزاده: اما اینکه بگویید این طرح شکست خورده، خواهش می‌کنم استفاده نکنید. این عزیزان خیلی وقت گذاشته‌اند و ما گزارش دهنده بوده‌ایم و اصلا اختیار ورود نداشته‌ایم. این دستورالعمل که ما نگفتیم صد در صد است، صد در صد اشکالاتی دارد. این‌ها را بپذیرید. کار بزرگی انجام شده و خواهش می‌کنم قسمت خالی را نبینید. حرف منطقی را می‌پذیریم.



* هر قانونی نیاز به زمان دارد تا بازخوردهایش در جامعه دیده شود. اما آیا فکر نمی‌کنید اعلام و عمل به این قانون خیلی سریع انجام شد؟ خیلی از باشگاه‌ها از الان برای فصل بعد بودجه بندی می‌کنند؟ بهتر نبود این قوانین را در لیگ‌های دیگر پیاده کرد تا این همه شاهد جنگ رسانه‌ای نباشیم.
قنبرزاده: من باز هم مستندات هست. ما جلساتی را با مدیرعامل باشگاه‌ها داشتیم که هم روی سقف بودجه و هم دستورالعمل ناظر بر قراردادها در واقع از 16 تیم لیگ برتری فکر می‌کنم 13 یا 14 مدیرعامل مکتوب امضا کردند. این مشارکت خود باشگاه‌ها بوده است. این را هم در نظر بگیرید ما 3 ، 4 تیم داشتیم که به سقف رسیدند و بقیه اصلا به سقف نرسیدند. خیلی هم تشکر کردند. در مجالس و بعضا در رسانه‌ها مدیران عامل خیلی از رسانه‌ها تشکر کردند.

 

قنبرزاده: حتی مدیران عامل استقلال و پرسپولیس تشکر کردند و گفتند اگر این سقف و دستورالعمل نبود، ما با این وضعیت بدهی‌ها و شرایط اقتصادی به مرز ورشکستکی می‌رسیم. همه این ها در آرشیو هست. پس اینطوری نبوده که مشارکت باشگاه‌ها نبوده باشد. من در حد مقدور توضیح دادم. آقای تاج همیشه مثالی در جلسات می‌زد. می گفت من مثلا من 20 درصد سهام عدالت دارم و راضی نیستم از سهام من در باشگاه‌های دولتی استفاده کند. کلا منظور هر باشگاهی است که از منابع دولتی استفاده می‌کند.

 

قنبرزاده:  اینجا داشت فوتبال متوقف می‌شد. اجازه بدهید که من بیشتر از این مطلب باز نکنم و اگر ورود رئیس محترم فدراسیون و نشست‌هایش با مقامات ذی ربط نبود و حتی بعضی از اعضای دولت، ستاد مفاسد اقتصادی و .. حتی مکاتبه رسمی کردند. گفتند عملکرد مالی این‌ها را بدهید تا ببینیم چقدر است! ما به نمایندگی از مردمی که در سهام عدالت هستند، کمیته امداد، اقشار پایین و کف جامعه نمی‌خواهند این پول را بدهند، خب باید چه کاری می‌کردیم؟ باید این تیم‌ها را تعطیل می‌کردیم؟ نهایتا به این جمع بندی رسیدیم که سازماندهی شود.

 

قنبرزاده:  الان هم خدمت عزیزان بگویم یکی از نهادهای محترم نظارتی که وظیفه پایش این دستورالعمل و این سقف بودجه را داشته، یک گزارش مبسوط و کارشناسی به معاون اول محترم ریاست جمهوری نوشته و صراحتا گفته اگر این موارد پیش نمی‌آمد، این اتفاقات رخ می‌داد. ما 6 هزار میلیارد تومان قرارداد می‌بستیم، در صورتی که قراردادهای امسال 2700 هزار میلیارد تومان بوده است.

 

قنبرزاده: گفته‌اند اگر این اتفاق رخ نمی‌داد چقدر فرار مالیاتی داشتیم. کارگزار داریم که 4 سال است رفته و همین امسال بالای 30 میلیارد تومان حق کارگزاری و دلالی گرفته و یک ریال مالیات پرداخت نکرده. که حال سازمان مالیاتی ورود کرده! خب این‌ها مفسده اقتصادی در کشور هستند یا نیستند؟! این ها را هم در نظر بگیرید. بله ایراداتی هست ولی شما قسمت پر و خالی را با هم ببینید. ما نقد را روی چشم‌ می‌گذاریم. با نقد است که خودمان را اصلاح می‌کنیم ولی همه را با هم ببینید.

 

* درباره صحبت‌های آقای درویش حرفی نزدید؟
قنبرزاده:  تمایلی ندارم. واقعیت این است که تمایل ندارم. بالاخره ایشان صحبتی کرده. چرا دیروز صحبت نکردیم؟ ما خودمان صبح نشستیم تحلیل کردیم. آقای دکتر صالحی با این تجربه و با این سابقه در دستگاه قضایی وقت گذاشتند و اول ما را توجیه کردند که چه میزان از رای کمیته انضباطی تایید و چه میزان تعدیل شده. برای چه با شما صبح جلسه نگذاشتیم؟! اول می‌خواستیم خودمان دقیق توجیه شویم. فکر می‌کنم بهتر است در عصبانیت تصمیم نگیریم و صحبت نکنیم.

 

* آیا بازیکنان سپاهان می‌توانند در بازی فردا بازی کنند؟
قنبرزاده:  استنباط من این است که چون رای بدوی کمیته انضباطی صادر کرده، حالا کمیته انضباطی باید به سازمان لیگ ابلاغ بکند که به باشگاه بگویند که از چه تاریخی نمی‌تواند دیگر از بازیکنانش استفاده کند. به هر حال دیشب رای اعلام شده و به صورت منطقی باید فرصتی به باشگاه برای اصلاح قرارداد بازیکنانش بدهد.



* در بیانیه‌های روز گذشته استقلال و پرسپولیس و به ویژه بیانیه استقلالی‌ها این موضوع مطرح شد که ما دیگر خودمان را ملزم به رعایت قانون نمی‌دانیم.
قنبرزاده: اول از همه من از این عزیزان تشکر می‌کنم. جا دارد واقعا از دوستانی که به دستورالعمل پایبند بوده‌اند تشویق بشوند. ضمن اینکه باید خیلی از این باشگاه‌ها که هیچ کدام موردی نداشتند، تشویق بشوند. حتی ما پیشنهاداتی دادیم که خام است ولی قرار است به رئیس محترم فدراسیون فوتبال ارائه بشود. گفتیم از جرایمی که می‌آید درصدی برای توسعه فوتبال در مناطق محروم مورد استفاده قرار بگیرد. در سیستان و بلوچستان در فلان روستا. در جایی که فوتبال خیز است ولی پول ندارد. حتی شاید پیشنهاد بدهیم باشگاه‌هایی که رعایت کرده‌اند، کمک‌هایی به آنها از محل جرایم درنظر گرفته شده، انجام شود. به عنوان تشویق.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------