پشت پرده استعفای غیرمنتظره گل‌محمدی؛ یحیی در مسیر «قهرآباد»!



یحیی گل محمدی،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی

امیر اسدی در روزنامه ایران ورزشی نوشت: دوباره وقفه لیگ و دوباره استعفای یحیی گل‌محمدی. این موضوع به یک اپیدمی در اردوی پرسپولیس تبدیل شده و هواداران سرخ با این اتفاقات خیلی بیگانه نیستند. دقیقاً قبل از فیفادی آبان ماه هم یحیی همین اتفاقات را رقم زد و حالا بعد از بازی با مس رفسنجان هم او در کنفرانس مطبوعاتی، صندلی خود را به مربی جدیدی تعارف زد و تأکید کرد که دیگر نمی‌خواهد در پرسپولیس بماند.

 

خیلی‌ها معتقدند این تصمیم گل‌محمدی احساسی بوده و بیشتر به این دلیل است که مدیریت باشگاه را تحت فشار قرار بدهد تا آنها با قدرت کامل وارد فصل نقل و انتقالات زمستانی شوند. باشگاه پرسپولیس با جدایی گل‌محمدی مخالفت کرد و مدعی شد این مربی احساسی تصمیم گرفته و با او جلسه می‌گذاریم تا مشکلات حل شود. با این حال اخبار دیگری از نزدیکان یحیی شنیده‌ایم. اخباری که نشان می‌دهد استعفای او چندان هم بی‌دلیل نبوده و رازهایی را در پشت پرده خود دارد.

 

گویا چند روز قبل یکی از ایجنت‌ها از طریق افراد نزدیک به سرمربی پرسپولیس، پیشنهادی وسوسه‌انگیز از لیگ قطر به گل‌محمدی ارائه می‌کند. پیشنهادی که البته هنوز رسمی نیست و شاید هم حداقل تا هفته‌های آینده شکل جدی به خود نگیرد. با این حال گل‌محمدی وسوسه شده و از ادامه حضور در پرسپولیس استعفا کرده. شاید بپرسید چرا این پیشنهاد جدی نیست؟ دلیلش مشخص است. به یحیی گفته‌اند از تیمی پیشنهاد داری که سرمربی‌اش ایرانی است.

 

تیمی که در لیگ ستارگان قطر، سرمربی ایرانی دارد الشمال است. الشمال همه ساله نقش آسانسور را بازی می‌کند و مدام بین لیگ ستارگان و دسته پایین‌تر در رفت و آمد است. این تیم فصل قبل در پلی‌آف و تنها به دلیل تفاضل گل بهتر در لیگ ماند. این فصل هم تنها هدف الشمال با پویا اسبقی، سرمربی ایرانی‌اش بقا در جدول رقابت‌ها است. الشمال تا اینجای فصل 11 امتیاز کسب کرده و با دو تیم پایین‌تر که سقوط می‌کنند- معیذر و مرخیه- 5 و 7 امتیاز فاصله دارد.

 

با این نتایج و ادامه همین روند، الشمال می‌تواند در لیگ ستارگان قطر بماند. این تیم یک ملی‌پوش به نام امید ابراهیمی در اختیار دارد و البته هواداران و مدیران باشگاه هم از نتایجی که کسب شده، رضایت کامل دارند. به همین دلیل بعید است پیشنهاد الشمال به یحیی جدی باشد و به سرانجام برسد. می‌توان گفت سرمربی پرسپولیس در تله افتاده و به خاطر یک ادعای بی‌‌اساس استعفا داده؛ اتفاقی که شاید در مقطع کنونی از سوی یحیی و مدیریت پرسپولیس تکذیب شود اما واقعی است و شاید در روزها و هفتهَ‌های آینده اخبار جدیدی درباره آن منتشر شود.

 

در مسیر «قهرآباد»!/ آقای گل‌محمدی باور کن این راهش نیست

حامد جیرودی در روزنامه ایران ورزشی نوشت: «قهرآباد». این جایی است که درباره مقصد یحیی گل‌محمدی به طنز در فضای مجازی دست به دست می‌شود. مربی‌ای که دوباره از سرمربیگری پرسپولیس استعفا داده؛ تصمیمی که او برای هفتمین بار در قامت سرمربی گرفته است. اتفاقی که گویا به یک رویه تبدیل شده و گل‌محمدی هر گاه که اوضاع را به کام خود نمی‌بیند، کناره‌گیری می‌کند و بعد از مدتی با گرفتن امتیازاتی دوباره به سرکار خود بازمی‌گردد. در اینکه یحیی یکی از مربیان موفق سال‌های اخیر فوتبال ایران بوده و توانسته با قهرمانی در سه دوره لیگ برتر، کسب جام حذفی و سوپرجام یا رساندن سرخ‌ها به فینال لیگ قهرمانان آسیا، به جانشین خلف برانکو در پرسپولیس تبدیل شود، هیچ تردیدی وجود ندارد. مربی‌ای که شایستگی‌های فنی‌اش را نشان داده و می‌تواند باز هم در مربیگری پیشرفت کند اما این استعفاهای هر چند وقت یک بار او، حوصله بسیاری از هواداران پرسپولیس و علاقه‌مندان فوتبال را سر برده است. اینکه در بعضی از فصل‌ها، اوضاع بر وفق مراد پیش نرود، یک موضوع طبیعی در فوتبال است. سر الکس فرگوسن در 27 سالی که سرمربی منچستر یونایتد بود، 13 بار شیاطین سرخ را به قهرمانی لیگ برتر جزیره رساند و یا آرسن ونگر در 22 سالی که روی نیمکت آرسنال می‌نشست، تنها سه بار جام لیگ برتر را بالای سر برد.

 

این فضایی است که یورگن کلوپ هم کمابیش با آن دست و پنجه نرم کرده و نتوانسته هر سال لیورپولی‌ها را به قهرمانی برساند اما تفاوت آنها این است که همیشه سرکارشان بوده‌اند و تنها زمانی رفته‌اند که حس کرده‌اند دیگر کارشان با آن تیم به پایان رسیده است. گل‌محمدی هم در این چهار سال، سه بار قرمزها را قهرمان کرده و تنها در یک فصل در رقابت با آبی‌ها در رده دوم قرار گرفته است. طبیعی است که انتظار نمی‌رود او هر سال پرسپولیس را به قهرمانی لیگ برتر برساند و امسال هم شاید یکی از همین فصل‌ها باشد اما از او انتظار می‌رود که صبور باشد و با آرامش کارش را فارغ از هر نتیجه‌ای به پایان برساند. این درست که پرسپولیس در این فصل مشکلاتی داشته و با بدشانسی‌هایی نظیر از دست دادن بازیکنان تأثیرگذارش به دلیل مصدومیت مواجه شده که کار را برای این تیم سخت کرده است اما این دلیل نمی‌شود که یحیی هر گاه که قافیه را تنگ می‌بیند، حرف از رفتن بزند و بعد از چند روز بازگردد. واقعیت این است که دیگر این مدل خداحافظی‌ها لوث شده و اثرگذاری خاصی ندارد. وقتی بازیکن از بودن یا نبودن مربی‌اش تا پایان فصل اطمینان ندارد، با چه انگیزه‌ای ادامه دهد؟ حالا هم یحیی در شرایطی برای چندمین بار حرف از رفتن زده که حرف از لیست دادن او به باشگاه برای نیم‌فصل دوم بوده است اما این کناره‌گیری مجدد همه پرسپولیسی‌ها را متعجب کرده است؛ موضوعی که علیرضا بیرانوند بعد از بازی با مس رفسنجان به طور واضح مطرح کرد. حالا هم اگر گل‌محمدی به این نتیجه رسیده که هیچ راهی برای ادامه کار ندارد، برود اما اگر می‌تواند با تغییرات نفری و فنی تیمش را دوباره به اوج برساند، بماند و پای نتیجه‌اش بایستد؛ نتیجه‌ای که یا قهرمانی است و یا رفتن روی سکو. آقای گل‌محمدی باور کن، رفتن به «قهرآباد» راه درستی نیست!

 

انتظار یحیی برای تمدید 2 ساله

فرینا مهرآذر در روزنامه فرهیختگان نوشت: یحیی گل‌محمدی پس از تساوی مقابل مس‌رفسنجان از سمت خود استعفا کرد و در پی آن صحبت‌های عجیب و غریبی هم به میان آورد! حرف‌هایی که نشان از تناقض‌های فراوانی در این داستان دارد. تناقضاتی که قابل درک هم نیست. حالا سوال این است که پشت‌پرده استعفای یحیی همین داستانی است که از آن حرف زده یا دلیل پنهانی دیگری در این ماجرا وجود دارد؟

 

یحیی که به مدت چهار سال سرمربی سرخپوشان بوده، اخیرا هم لیست خرید و برنامه اردو را به باشگاه داده و هم برای هفتمین‌بار استعفا داده است؛ او به‌قول علیرضا بیرانوند حتی از بازیکنان هم خداحافظی نکرده و حتی کلامی هم با آنها در این رابطه صحبت نداشته است. گل‌محمدی در‌حالی از استعفا و فراهم نبودن شرایط برای ادامه همکاری حرف می‌زند که به‌قول خودش سه ماه قبل قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرده. ملاک اگر حرف‌های خودش باشد او عملا قراردادی ندارد! کسی هم این میان نمی‌پرسد اگر قراردادی وجود ندارد، پس سه ماه روی نیمکت نشستن چگونه ممکن بود؟ اصلا اگر قراردادی وجود ندارد، هیات‌مدیره چطور می‌تواند با استعفای او مخالفت کند؟

 

در این میان یک داستان بسیار مهم را اصلا نباید فراموش کرد. سرمربی پرسپولیس مدت‌هاست بر سر تمدید قراردادش با مدیریت دچار اختلاف و مشکل است. از طرفی دیگر تقریبا واضح است که رضا درویش شخصا تمایلی به تمدید قرارداد این مربی ندارد و این وضعیت، دلیل اصلی بسیاری از مشکلات و اختلافات درون باشگاه بوده است. قرارداد گل‌محمدی در پایان فصل تمام می‌شود و او از مدت‌ها قبل به‌دنبال تمدید قرارداد برای دو سال دیگر است و مدیرعامل زیر بار چنین خواسته‌ای نرفته است. اگر درویشی که تمایلی به تمدید قرارداد یحیی ندارد، همین حالا بخواهد با استعفای او موافقت کند باید برانکو امتحان پس داده و محبوب هواداران را به ایران بیاورد که هنوز تحت قرارداد فدراسیون فوتبال عمان است و در شرایط کنونی فرصت حضور در پرسپولیس را ندارد. انتخاب مربیان خارجی دیگر هم ریسکی بزرگ به‌حساب می‌آید. پس با درنظر گرفتن این حقایق می‌توان به این نتیجه رسید که درویش مجبور است با یحیی مدارا کند و با این فشارها و حواشی و جو متشنج روبه‌رو باشد تا تکلیف برانکو با عمان روشن شود. اگر پای عمان وسط نبود چه‌بسا تا الان یحیی رفته و مرد کروات دوباره سرمربی پرسپولیس شده بود. واقعیت این است که این شوک‌ها نه‌تنها به سود پرسپولیس بلکه به ضرر این تیم است. زمانی که همه رقیبان به‌دنبال جذب بازیکنان و تقویت نفرات خود در تعطیلات نیم‌فصل هستند، مدیران پرسپولیسی باید به فکر راضی کردن سرمربی باشند و همه چیز در این باشگاه نشان از این دارد که هیچ چیز همیشگی نیست! یحیی می‌خواهد بماند و درویش عجله‌ای برای تمدید قرارداد ندارد تا وضعیت اتفاقات آینده و موقعیت برانکو را تحلیل و دنبال کند. این دو قطبی اصلی‌ترین داستانی است که ضربه‌های سنگینی هم به پرسپولیس زده است و حتی بازیکنان و عوامل داخل تیم را هم درگیر کرده است. طبیعی است که برخی بازیکنان موافق بازگشت برانکو باشند و برخی‌ها مخالف! تا زمان روشن شدن تکلیف برانکو، این درگیری‌ها ادامه خواهد داشت. حمله یحیی به باشگاه برای تمدید قرارداد برای دو سال و مقاومت درویش برای انجام ندادن این کار.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------