اعلام مکانیزم انتخاب نمایندگان ایران در لیگ نخبگان و سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا



لیگ نخبگان آسیا،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
مکانیزم انتخاب نمایندگان ایران در دوره بعدی لیگ نخبگان و سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا اعلام شد.

به گزارش ورزش سه، از سال آینده، رقابت های لیگ قهرمانان آسیا کاملا دگرگون شده و با سبک و سیاق جدیدی برگزار می شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اهداف مختلفی از جمله تقسیم سطح قدرت تیم های باشگاهی و کسب درآمد چند برابری، مسابقات باشگاهی را به سه سطح تقسیم کرده است.

 

از فصل ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵، مسابقات باشگاهی در آسیا در سه سطح برگزار می شود. سطح نخست یا لیگ نخبگان با حضور دوازده تیم از غرب و دوازده تیم از شرق آسیا برگزار شده و سطح دوم نیز ۳۲ تیم شرکت می کنند و سطح سوم نیز با حضور ۲۰ تیم از کشورهای تازه توسعه یافته و درجه سوم و چهارم آسیا برگزار می شود.

 

در نخستین دوره برگزاری این مسابقات با سبک و سیاق جدید، ایران در سطح نخست یا لیگ نخبگان دارای سهمیه ۲+۱ است. یعنی دو تیم به صورت مستقیم راهی مرحله گروهی شده و یک تیم نیز باید ابتدا در دیدار پلی آف حضور یابد. در سطح دوم نیز یک نماینده از ایران شرکت می کند و در سطح سوم نیز تیمی از لیگ کشور حضور نخواهد داشت.

 

از زمان اعلام سبک جدید برگزاری مسابقات، بحث و گمانه زنی درخصوص نحوه تقسیم این سهمیه ها مطرح شده بود. مصطفی زارعی، مدیر صدور حرفه ای  فدراسیون فوتبال درباره مکانیزم انتخاب نمایندگان باشگاه ای ایران شفاف سازی کرده تا به صورت رسمی مشخص شود چه تیم هایی از ایران در این مسابقات شرکت می کنند.

 

زارعی می گوید: پس از بررسی های صورت گرفته و با توجه به نظرات کارشناسی، مصوب شد قهرمان لیگ برتر و نایب قهرمان لیگ برتر به عنوان سهمیه های مستقیم و قهرمان جام جذفی به عنوان سهمیه پلی آف برای شرکت در لیگ نخبگان آسیا معرفی شوند. همچنین تیم سوم لیگ برتر نیز به عنوان نماینده باشگاه های ایران برای شرکت در سطح دوم لیگ قهرمانان اسیا معرفی می شود.

 

زارعی در پایان گفت: شرط کسب مجوز باشگاهی، برای معرفی باشگاه‌ها الزامی است و در صورت عدم کسب مجوز باشگاهی از سوی یک یا چند باشگاه واجد شرایط (شامل قهرمان جام حذفی) و یا اشتراک قهرمان جام حذفی با باشگاه های حایز شرایط موارد فوق سهیمه ها براساس رتبه به باشگاه‌های واجد شرایط بعدی در جدول مسابقات لیگ برتر تعلق خواهد گرفت. بر همین اساس موارد فوق که در هیات رییسه مصوب و از سوی دبیرکل فدراسیون به باشگاههای لیگ برتر و لیگ یک ابلاغ شده است.

 

بدین ترتیب چنانچه قهرمان جام حذفی، همزمان قهرمان یا نائب قهرمان لیگ برتر امسال باشد، سهمیه سوم لیگ نخبگان به تیم سوم جدول لیگ برتر امسال می رسد و طبیعتا تیم چهارم نیز راهی سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا می شود.

 

در زیر، یک بار دیگر به ساز و کار برگزاری رقابت های لیگ نخبگان و سطوح دوم و سوم لیگ قهرمانان آسیا می پردازیم:

 

لیگ نخبگان:

در مرحله نخست لیگ نخبگان ۱۲ تیم در هر منطقه در یک گروه قرار خواهند گرفت و هر تیم ۸ دیدار انجام خواهد داد، ۴ دیدار خانگی و ۴ دیدار خارج از خانه. پس از انجام مسابقات هشت تیم برتر هر منطقه به مرحله یک شانزدهم صعود می‌کنند.

 

مرحله یک هشتم به صورت رفت و برگشت انجام خواهد شد، تیم اول هر جدول با تیم هشتم، تیم دوم و هفتم ، تیم سوم و ششم و تیم‌های چهارم و پنجم برابر هم قرار خواهند گرفت تا چهره ۴ تیم برتر از هر منطقه مشخص شود.

 

چهار تیم برتر هر منطقه در یک گوی قرار خواهند گرفت تا تیم‌ها دو به دو مقابل هم قرار بگیرند و البته این دیدارها به صورت تک بازی خواهد بود. طبق اعلام رسمی AFC، مراحل یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال به صورت تک بازی در عربستان برگزار می‌شود. قهرمان این رقابت‌ها جایزه‌ای با ارزش تقریبا ۲۰ میلیون دلار را کسب می‌کند.

 

۱۲ سهمیه کشورهای غرب آسیا در سطح نخست لیگ نخبگان احتمالا بدین صورت خواهد بود:
عربستان: ۳ سهمیه مستقیم
قطر و ایران: ۲ سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم
امارات: یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم
ازبکستان و عراق: یک سهمیه مستقیم

 

سهمیه های شرق آسیا نیز احتمالا به شکل زیر خواهد بود:
ژاپن: ۳ سهمیه مستقیم
کره جنوبی و چین: ۲ سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم
تایلند: یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم
استرالیا و مالزی: یک سهمیه مستقیم

 

برند‌های دیدارهای پلی‌آف در لیگ نخبگان حاضر خواهند شد و بازندگان به سطح دوم خواهند رفت.

 

سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا:

در سطح دوم ۳۲ تیم در ۸ گروه حاضر خواهند بود. در‌ مرحله گروهی مسابقات به صورت رفت و برگشت انجام خواهد شد. دو‌تیم نخست هر گروه ۱۶ تیم برتر را تشکیل خواهند داد. دیدارهای مرحله یک‌هشتم تا نیمه‌نهایی به صورت رفت و برگشت انجام خواهد شد و دیدار فینال تک بازی خواهد بود.


برند‌های دیدارهای پلی‌آف در سطح دوم لیگ قهرمانان حاضر خواهند شد و بازندگان به سطح سوم خواهند رفت.

 

سطح سوم لیگ قهرمانان آسیا:

۲۰ تیم آسیایی شرق و غرب در ۵ گروه حاضر خواهند شد و ۸ تیم برتر مرحله گروهی به صورت رفت و‌ برگشت دیدارهای یک هشتم، نیمه نهایی را برگزار می‌کنند و دیدار فینال به صورت تک بازی خواهد بود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------