بازگشت علي آبادي به فوتبال!



اخبار,اخبار ورزشی , سازمان تربيت بدني

 

اخبار ورزشی - بازگشت علي آبادي به فوتبال!

صدا از علي كفاشيان درنمي‌آمد. ابروهايش را گره كرده و سرش را پايين انداخته بود. كنار وزير ورزش نشسته بود اما احتمالا حواسش جاي ديگر بود. او بارها اعلام كرده بود كه رييس «مستقل» فدراسيون فوتبال ايران است. اما حالا اوضاع كمي فرق كرده. مدل نشستنش مثل روزهايي ست كه كنار محمد علي آبادي، رييس وقت سازمان تربيت بدني مي‌نشست، آرام و سربه‌زير. 

 او كاملا از رييس ورزش حرف‌شنوي داشت و حتي بسياري از نيروهاي معرفي‌شده را به‌عنوان كارمند در فدراسيون مشغول به‌كار كرد. حالا او در جلسه‌ وزير با مديران عامل باشگاه‌هاي فوتبال حضور دارد و حرفي هم نمي‌زند! مطمئنا تقصير خودش هست. او بارها از استقلال فدراسيون فوتبال گفت ولي به‌همان ميزان مصاحبه كرد و از دولت و وزارت‌خانه «پول» خواست.

حالا همان «پول»ها كار دست «استقلال» فدراسيون فوتبال داده تا وزير موضع بگيرد كه وقتي پول فوتبال را مي‌دهد، پس براي فوتبال هم بايد تصميم بگيرد و اولين فاز هم انتخاب «سرمربي تيم‌ملي فوتبال ايران» است! محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان در جلسه‌اي بدون حضور خبرنگاران سئوالي از مديران عامل باشگاه‌ها پرسيد كه سال‌ها قبل محمد علي‌آبادي هم چنين رفتاري را با زيرمجوعه‌اش داشت.

 

او پيش از اين درباره كي‌روش گفته بود:« کی‌روش در کارش موفق بود و ما از ماندنش در تیم ملی ایران استقبال می‌کنیم، اما باید شرایط دو طرف در توافق مدنظر قرار بگیرد؛ برای همین نیاز است تا مذاکرات لازم انجام شود.» حالا سئوال مشخص آقاي وزير اين بود:«نظرتان درباره كارلوس كي‌روش و تمديد قراردادش با فدراسيون فوتبال چيست؟» او از همه 16 مديرعامل باشگاه‌هاي ليگ برتر اين سئوال را پرسيد و پاسخ‌هايشان را يادداشت كرد. البته پيگيري‌هاي وزير به همين‌جا هم ختم نشد و او در فاز دوم، مشخصا از يك ايراني براي نيمكت تيم‌ملي فوتبال ايران نام برد تا نظر مديران دولتي را بداند:«نظرتان درباره حسين فركي براي سرمربيگري تيم‌ملي فوتبال ايران چيست؟» در تمام مدت جلسه، علي كفاشيان سكوت كرده بود. آيا او هنوز هم اعتقاد دارد رييس «مستقل» فدراسيون فوتبال ايران است؟

آيا وزير حق دارد؟
طبق اساسنامه فدراسيون فوتبال، دولت‌ها حق دخالت در «تصميمات» فدراسيون را ندارند. بندي كه البته يك‌بار فوتبال ايران به‌خاطرش تعليق شد. آن سال‌ها محمد علي‌آبادي و دوستانش به اين نتيجه رسيدند كه محمد دادكان را بركنار كنند و همان دستاويزي براي تعليق فوتبال ايران شد.

 حالا احتمالا علي كفاشيان «دخالت»هايي از اين دست را تاييد نخواهد كرد چراكه نمي‌خواهد وارد جنگ با وزارت ورزش شود. اما پرسش اينجاست كه آيا وزير ورزش حق دارد كه اينگونه در فوتبال دخالت كند؟ پاسخ ايده‌آل قطعا «خير» است اما روندي كه در فوتبال وجود دارد، نشان مي‌دهد وزير ورزش بي‌دليل اين حق را به‌خود نمي‌دهد كه در فوتبال دخالت كند. او به اين نتيجه رسيده كه وقتي پول هنگفت سرمربي تيم‌ملي فوتبال را از دولت مي‌خواهند، قطعا وزير هم مي‌تواند در امور فوتبال دخالت كند. مدل مديريتي علي كفاشيان هم البته همين را مي‌خواهد، مدلي كه به «مدل كارمندي» معروف است و رييس فدرايسون فوتبال خود را كارمند دولت مي‌داند و دولت بايد هزينه كند و تصميمات لازم را بگيرد.

 او برخلاف محسن صفايي فراهاني و حتي محمد دادكان «توان» درآمدزايي ندارد و حتي تلاش‌هايش نشان مي‌دهد كه «ابهامات» فراواني در فعاليت‌هاي اقتصادي فدراسيون وجود دارد. مثالش قراداد بي‌سرانجام با سايپا، آئل خودرو، آل‌اشپورت و همين اواخر تور مسافرتي برزيل...

مربيان ايراني عليه كي‌روش
«اولا در فوتبال ما متاسفانه هنوز جایگاهی برای برنامه و طرح‌های توسعه و پیشرفت وجود ندارد. بر همین اساس فکر می‌کنیم برای دستیابی به موفقیت، متوسل شدن به برخی نام‌ها راه‌حل بهتری است. با نگاه اجمالی به کارنامه بازی‌های تیم ملی از دوسال گذشته در می‌یابیم که از طرف سرمربی محترم تیم ملی دیدگاه مدیریتی بهتری به فوتبال ارایه شده اما در خصوص سبک بازی و ایجاد نسل جدیدی برای فوتبال کشور تاثیر اثربخشی برای آینده دیده نمی‌شود.

روش بازی تیم ملی در سه بازی آخر دور مقدماتی و سه بازی در طول جام جهانی بیانگر نوعی شیوه بازی تخریبی که اساساً برای گرفتن نتایج و خوشی‌های زودگذر بوده است که هیچ توشه‌ای برای آینده فوتبال کشور نخواهد داشت  و در این خصوص نمونه‌های بسیاری در فوتبال ایران و جهان موجود است. ثانیا سبک بازی ارایه شده یک کپی قدیمی از بازی 24 سال پیش ایران در بازی‌های آسیایی پکن که منجر به قهرمانی ما در آسیا و همچنین بازی سه سال پیش ما در جام ملت‌های آسیا در مقابل کره جنوبی است. بنابراین راه انداختن جنجال‌های تبلیغاتی روی این موضوع که مربی تیم ملی به هر شکل و قیمتی به واسطه نتایج باید حفظ شود، تنها می‌تواند  برآمده از منافع شخصی در بدنه نه چندان مطلوب فوتبال کشور باشد.»

 اين كلمات بخشي از بيانيه کانون مربیان فوتبال ایران است كه گويا از تمديد قرارداد كارلوس كي‌روش نگران هستند. اين بيانيه کانون مربيان ايران عليه کروش است که در بخشي از آن، خبرنگاراني که اقدام به تهيه و امضاي بيانيه در جهت حمايت از سرمربي تيم ملي کرده اند را به نوعي دلال معرفي مي کند. اما آنها توضيحي ندادند كه اين مسئله خواست ملي شده است و تقريبا فوتبال‌دوستان ايراني خواهان تمديد قرارداد سرمربي تيم ملي فوتبال ايران هستند. به‌نظر مي‌رسد كانون مربيان فوتبال ايران خطي را دنبال مي‌كنند كه انتهايش به دوست عزيزشان «حسين‌آقا» مي‌رسد. البته كه «حسين‌آقا» پشتوانه‌اي در وزارت ورزش به‌نام «نصرالله سجادي» دارد.

كي‌روش مي‌ماند؟
خبري قطعي را يكي از نزديكان علي كفاشيان به "اعتماد" داد:«به‌نظر من كي‌روش نمي‌ماند چون علي كفاشيان اصلا نمي‌خواهد اين اتفاق بيفتد و دليلش را هم بعدا خواهم گفت» گويا ابهام در همه ابعاد فدراسيون فوتبال وجود دارد. دليل هرچه هست، جو رسانه‌اي نشان مي‌دهد اين حرف درست است. رييس فدراسيون فوتبال حتي مصوبه‌اي از اعضاي هيات‌رييسه فدراسيون گرفته تا خودش مسئول مذاكره باشد و اينگونه مسير توافق يا عدم‌توافق را خودش مديريت كند. كمي بايد منتظر ماند. خبرها زود منتشر مي‌شود...
اخبار ورزشی -روزنامه اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------