مرخصی پر حرف و حدیث؛ کی‌روش می‌آید اما با شرط



اخبار,اخبار ورزشی ,کارلوس کی‌روش

مرخصی‌های طولانی‌مدت مرد پرتغالی بهترین بهانه را به دست شایعه‌سازان داده، تا باز هم از احتمال قطع همکاری او با تیم ملی ایران حرف بزنند.

کارلوس کی‌روش در تاریخ ٢٩ خرداد ماه پس از بازگشت از ترکمنستان به همراه تیم ملی، برای استراحت کردن و رسیدگی به امور شخصی‌ راهی کشورش شد و این مرخصی هنوز به پایان نرسیده است. هیچ کسی هم نمی‌داند که این مربی چه زمانی به ایران بازخواهد گشت. داستان از این قرار است که علی کفاشیان یک بار در مصاحبه‌ای اعلام کرد در حال هماهنگی با کی‌روش هستند تا با حل برخی مشکلات این مربی به ایران بازگردد. اینکه رییس فدراسیون اعلام کرد کی‌روش با حل برخی مشکلات به ایران می‌آید، باعث شد حرف و حدیث‌ها درباره شروع اختلافات جدید بین این مربی و فدراسیون در محافل ورزشی به راه بیفتد. همین موضوع هم باعث شد بار دیگر بحث دستمزد کی‌روش به میان بیاید و اینکه سرمربی تیم ملی تهدید کرده اگر ٧٠٠ هزار دلار دستمزد عقب افتاده‌اش پرداخت نشود، به ایران نمی‌آید.

 

شایعه طلب ٧٠٠ هزار دلاری کی‌روش از فدراسیون اما خبری بود که در رسانه‌ها منتشر شد. خبر عدم پرداخت مطالبات کی‌روش البته هیچ‌وقت از سوی مسوولان تکذیب نشد. همین مساله باعث شد خبرهایی منتشر شود مبنی بر اینکه دستمزد کارلوس کی‌روش شش ماه است که پرداخت نشده است و او هم از این موضوع تا حدود زیادی ناراحت است. نکته قابل توجه اینجا است که فدراسیون هم این روزها به دلیل مشکلات شدید مالی نتوانسته فکری به حال تسویه حساب با سرمربی تیم ملی داشته باشد. فدراسیون این روزها در شرایطی از پرداخت حقوق شش ماه گذشته کی‌روش ناتوان مانده که چند هفته دیگر موعد پرداخت وعده حقوق سه ماه سوم سال میلادی در قرارداد این مربی پرتغالی از راه می‌رسد و بدهی فدراسیون فوتبال به کی روش به چیزی حدود یک میلیون یورو خواهد رسید. آن هم در روزهایی که خزانه فدراسیون از پول خالی است.


زمانی که شایعه ناراحتی و گلایه کی‌روش از وضعیت تیم ملی و عدم پرداخت حق و حقوقش در رسانه‌ها به اوج خود رسید، رییس فوتبال ایران از مشکلات شخصی و عزادار بودن مربی طرف قرارداد برای فوت همسرش خبر داد. اما نکته جالب توجه اینجا است که این مساله هم تاثیری در پایان شایعات درباره عصبانیت سرمربی تیم ملی نداشت چراکه چند روز بعد او سکوت خود را شکست و در مصاحبه‌ای مثل همیشه از عدم حمایت از تیم ملی بزرگسالان انتقادات شدیدی را مطرح و تاکید کرد که با این وضع صعود به جام جهانی ٢٠١٨ روسیه برای فوتبال ایران عملیات غیر ممکن خواهد شد. او رسما گفته بود که مسئولان ورزش ایران فقط حرف از حمایت تیم ملی می‌زنند و در عمل چیزی به چشم ندیده است و مشکلات گذشته برای تیم او وجود دارد.


به هر صورت همه به یاد دارند که اواخر سال گذشته، کی‌روش رسما ساز جدایی کوک کرد و با کفاشیان هم برای فسخ قرارداد به توافق رسید. در زمانی که پروسه جدایی کی‌روش داشت به سرانجام می‌رسید و همه مردم وزارت ورزش را مقصر این وضعیت می‌دانستند، با دستور وزیر ورزش رضا حسنی‌خو مدیرکل حراست وزارت ورزش به پرونده ورود کرد و با برگزاری جلسات مختلف این قول را به کی‌روش داد که مسوولان ارشد ورزش کشور به دنبال برکناری او از سرمربیگری تیم ملی ایران نیستند. نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش همچنین در طول مذاکرات، فدراسیون فوتبال را مجاب کرد که تمام اقدامات لازم برای موفقیت و حمایت از تیم ملی ایران را در دستور کار خود قرار دهد خروجی مذاکرات هم امضای تفاهمنامه بین کی‌روش، کفاشیان و حسنی‌خو بود. در آن تفاهمنامه فدراسیون فوتبال موظف شد که تمام حمایت‌های مادی و معنوی از تیم کی‌روش را داشته باشد.

 

همچنین برنامه‌ اردوهای آماده‌سازی داخلی و خارجی و بازی‌های دوستانه مدنظر مربی تیم ملی همانطور که در برنامه‌های او وجود دارد تامین و اجرایی شود. کفاشیان در جریان مذاکرات حتی به کی‌روش قول داده بود که مقدماتی را فراهم کند تا سازمان لیگ تمام برنامه‌های مد نظر کی‌روش را در تقویم سالانه فوتبال ایران قرار دهد و تمام باشگاه‌ها را مجاب کند که همکاری لازم را با تیم ملی داشته باشند و از دادن بازیکن به کی‌روش خودداری نکنند.


اینها توافقات آن زمان کی‌روش و کفاشیان با نظارت حسنی‌خو بود اما هیچ کدام از آنها عملی نشده است. این روزها نه برنامه‌های تیم ملی مشخص است و نه بازی‌‌های دوستانه و اردوهای خارجی مدنظر کی‌روش از طرف فدراسیون مشخص شده است. از طرفی حق و حقوق کی‌روش و دستیارانش عقب افتاده و فدراسیون هم هیچ حرکت مثبتی برای حل این مشکلات نداشته است.


 شاید لغو اردوی تدارکاتی تیم ملی در ترکیه، لغو سفر کی‌روش و افشین پیروانی به روسیه برای شرکت در گردهمایی مربوط به جام جهانی ٢٠١٨، مراسم قرعه‌کشی مقدماتی جام جهانی، عدم بازسازی زمین چمن کمپ تیم‌های ملی و... هم بهترین مثال‌ها برای تشریح وضعیت بحرانی و بد تیم ملی ایران در این روزها باشد. کی‌روش حتی از فدراسیون خواسته بود که یکی از شرکت‌های معتبر تولیدی پوشاک ورزشی چون نایکی یا آدیداس اسپانسرینگ البسه تیم ملی ایران را بر عهده بگیرند. اما دیروز کفاشیان رسما اعلام کرد که در مذاکرات با شرکت‌های آدیداس و نایکی به تفاهم نرسیده‌اند!


 کی‌روش از این وضعیت به‌شدت ناراضی است. اما او با فدراسیون فوتبال قراردادی حرفه‌ای منعقد کرده و همیشه سعی کرده است که به تمام مفاد آن پایبند باشد. تنها نقطه ابهام درباره حضور او در ایران مرخصی‌های بلندمدتی است که به او داده می‌شود. اما شاید فدراسیونی که توانایی پرداخت مطالبات این مربی را ندارد و در انجام خواسته‌های فنی این مربی هم با مشکلات عدیده روبه‌رو است، ترجیح می‌دهد به کی‌روش مرخصی‌های بلندمدت بدهد تا او در ایران نباشد که مدام اعتراض کند!


کی‌روش امروز از شرایط تیم ملی و عدم اجرای خواسته‌هایش شاکی است. اما با توجه به تمام این مشکلات و عدم پرداخت مطالباتش به ایران بازخواهد گشت. او طوری با فدراسیون فوتبال قرارداد بسته که در نهایت علی کفاشیان مجبور است تمام حق و حقوق او را به «یورو» پرداخت کند. به همین ترتیب او به قراردادش پایبند خواهد بود و قبل از شروع لیگ برتر به ایران بازخواهد گشت. منتهی کی‌روش روی حرف خود ایستاده است. او تاکید کرده که باید حق و حقوق خودش و دستیارانش پرداخت شود. برنامه‌های اردوها و بازی‌های دوستانه تیم ملی مشخص و شفاف به او اعلام شوند و تمام امکانات مورد نیازش برای کار فراهم باشد. کی‌روش خوب می‌داند که چه قراردادی با فدراسیون بسته است و به همین دلیل به هیچ عنوان از مفاد قراردادش تخطی نمی‌کند. او به ایران می‌آید. اما معلوم نیست فدراسیون فوتبال می‌تواند تمام خواسته‌های او را در عمل به جای حرف اجرایی کند یا نه.


اظهار نظر عجیب کفاشیان
 علی کفاشیان درباره اینکه گفته می‌شود کا‌ر‌لوس کی‌روش از شرایط حال حاضر تیم ‌ملی ناراحت است، می‌گوید: «نه، کی‌روش از شرایط تیم ‌ملی ناراحت نیست. او امکانات بیشتری از ما می‌خواهد، زیرا صحنه ر‌قا‌بت را سخت می‌بیند. کشورهای زیادی برای صعود به جا‌م جها‌نی تلاش می‌کنند و کی‌روش هم به خوبی این مساله را می‌داند. با همه این ویژگی‌ها کا‌ر‌لوس کی‌روش ر‌قا‌بت را برای حضور در جا‌م جها‌نی سخت می‌بیند. البته ما اعتقاد داریم او باید تمام تلاش خود را انجام دهد زیرا ما نیروهای قدرتمندی در اختیار داریم، اما این را هم می‌دانیم که صعود ما به جا‌م جها‌نی قطعی نیست. باید تلاش کنیم تا با بهترین نتیجه‌ به جا‌م جها‌نی صعود کنیم. کی‌روش همیشه نگرانی‌‌هایی دارد اما امکانات ما واقعا محدود است. کی‌روش باید با همین امکانات محدود حداکثر تلاشش را انجام دهد تا بهترین نتیجه‌ را کسب کند.»


رییس فدراسیون فوتبال در حالی چنین سخنانی را به زبان آورده است که همین چند ماه پیش بود که برای حمایت از تیم ملی و اجرای تمام خواسته‌های کی‌روش به این مربی در حضور رضا حسنی‌خو، مدیرکل حراست وزارت ورزش ضمانت کتبی داد. همان تفاهمنامه‌‌ سه‌جانبه‌ای که در رسانه‌ها هم اتفاقا منتشر شد.

اخبار ورزشی - روزنامه اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------