مقابله جدی با رانتخواری؛ دلیل پشت‌پرده فشارها بر فرجی دانا



مقابله با رانتخواری ,وزارت علوم

مقابله جدی با رانتخواری؛ دلیل پشت‌پرده فشارها بر فرجی دانا

علی غزالی در تشریح رخدادهای اخیر در وزارت علوم نوشت: هفته گذشته محمدرضا مردانی رئیس سابق بسیج دانشجویی و رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه های سراسر کشور با حکم دکتری فرجی دانا برکنار و دکتر مقاری جانشین وی شد.

اقدامات دکتر فرجی دانا، وزیر علوم در مقابله با عناصر مساله دار و نه چندان خوش سابقه حاکم بر این وزارتخانه، اگرچه موجب خشم افراطیون شده است، اما نشان از تفاوت وی با برخی از اعضای محافظه کار دولت دارد و شاید بتوان دلیل توفیق وی را بی رغبتی به پست و منصب دانست.

به گزارش  "آینده”، دکتر فرجی دانا در شرایطی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت معرفی گردید که در زمان معرفی کابینه نیز گزینه این وزارتخانه بود و از سوی دکتر توفیقی و دکتر میلی منفرد، برای تصدی وزارت علوم به رییس جمهور معرفی شده بود، اما حضور و فعالیت علمی وی در خارج از کشور و عدم تمایل وی برای تغییر برنامه قبلی خود جهت حضور در کابینه، موجب شد تا وی از حضور در فهرست وزرای پیشنهادی باز بماند.

در عین حال پس از تخریب شدید و جبهه گیری علیه دکتر توفیقی از سوی افراطیون، مجددا دکتر فرجی دانا به عنوان گزینه پیشنهادی توسط وزارت علوم مطرح شد و با گرفتن رای اعتماد از مجلس، فعالیت خود را آغاز کرد.

اکنون در حدود دو هفته ای که از فعالیت فرجی دانا در وزرات علوم می گذرد، وی توانسته است تغییرات چشم گیری در این وزراتخانه ایجاد کرده و بسیاری از مدیران افراطی یا رانتخوار و مساله دار را که انتقادات زیادی به عملکردشان وجود داشت، برکنار نماید.

شاید ریشه اصلی این موفقیت دکتر فرجی دانا، عدم تعلق و تمایل او به صندلی وزارت بوده که موجب شده است تا از یک سو وی بتواند به شعارها و وعده های داده شده از سوی رییس جمهور وفادار مانده و بدون ترس به وظیفه قانونی و اخلاقی خود عمل کند و از سوی دیگر، افراطیون و مافیای علمی کشور نیز دربرابر فردی قرار گرفته اند که علاقه و نیازی به این پست ندارد و از تهدیدها و توهین ها نمی هراسد و اگر به همین روش پیش رود، تا چند روز آینده، آنچه برخی از اعضای هیات دولت همچون وزیر کار و رفاه به دلیل داشتن تمایل به حفظ پست نتوانستند ظرف چند ماه جامه عمل بپوشانند، ظرف چند روز به نتیجه خواهد رساند.

در همین حال بر خلاف آنچه در هفته اخیر در رسانه ها در پوشش انتقاد از انتصاب دکتر توفیقی و دکتر میلی منفرد از سوی نمایندگان مجلس و چند عضو کمیسیون آموزش مطرح شد، واقعیت امر این نبوده و حساسیت نمایندگان تندرو بیشتر مربوط به برکناری رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی بوده که در نهایت با انتصاب وی به یک پست پایین تر، ظاهرا سوال از وزیر منتفی شده است.

علی غزالی در تشریح رخدادهای اخیر در وزارت علوم نوشت: هفته گذشته محمدرضا مردانی رئیس سابق بسیج دانشجویی و رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه های سراسر کشور با حکم دکتری فرجی دانا برکنار و دکتر مقاری جانشین وی شد.

این تغییر، واکنش شدید تعدادی از نمایندگان مجلس را که متمایل به جریان خاصی هستند را در بر داشت، البته به این بهانه که چرا از میلی منفرد و توفیقی در وزارت علوم استفاده شده است!

در جریان لابی دکتر توفیقی در مجلس، در زمانی که گمان برده می شد وی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی خواهد شد، زاهدی، وزیر سابق احمدی نژاد به وی گفته بود شرط من برای اینکه بگذارم رای بیاوری این است که به نیروهای من از جمله رئیس مرکز جذب( محمدرضا مردانی) دست نزنی!..

مقاری، رئیس جدید مرکز جذب و جانشین مردانی، چند ساعت قبل از معارفه و در حالی که حکمش صادر شده بود، با دفتر ریاست وزارت علوم تماس گرفته و از این منصب انصراف می دهد و وزیر علوم، دکتر عبدالحسین فریدون( رئیس حوزه وزارتی وزارت علوم و از نزدیکان رئیس جمهور) را با حفظ سمت به عنوان سرپرست هیئت جذب معرفی می کند.

گویا مردانی در تماسی اعلام می کند به دلیل بیماری قادر به حضور در جلسه تودیع و معارفه نیست و درخواست می کند جلسه یک هفته به تعوق بیفتد. اما با اصرار وزیر علوم، عبدالحسین فریدون به ساختمان مرکز جذب اعضای هیئت علمی رفته و بدون حضور مردانی کار را تحویل می گیرد.

با این وصف فشارها ادامه می یابد و در نهایت مردانی به عنوان رئیس هیئت جذب استان تهران در هیئت جذب اساتید منصوب می شود و با این اقدام، سوال از وزیر علوم فرمالیته می شود.

/سلام نو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------