کنکور 93 و چشمان خیس معترضان



اخبار,اخباردانشگاه ,کنکور 93

 
 اخبار دانشگاه - کنکور 93 و چشمان خیس معترضان

 جمعی از داوطلبان معترض به نتایج نهایی آزمون سراسری سال 93-92 با حضور در مقابل سازمان سنجش آموزش کشور خواستار رسیدگی به شکایات خود شدند.

یکی از داوطلبان حاضر در این اجتماع مدعی بود که رتبه 1600 منطقه 1 ریاضی کشور را کسب کرده است اما در نتیجه نهایی آزمون، در هیچ کدام از کد رشته محل های مهندسی دانشگاه تهران که در انتخاب رشته گزینش کرده بود، قبول نشده است. وی که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد که رتبه های بالاتر از وی توانسته اند در رشته های مهندسی همچون عمران، صنایع یا کامپیوتر این دانشگاه پذیرفته شوند اما وی در رشته مهندسی برق دانشگاه اهواز پذیرفته شده است.

داوطلب دیگری نیز با بیان اینکه رتبه 1400 را کسب کرده است، با ناراحتی زیاد تاکید می کرد که حتی در رشته های انتخابی خود در دانشگاه پیام نور نیز پذیرفته نشده است. همچنین پدر یکی از داوطلبان گفت: دخترم با رتبه 5965 ریاضی در دانشگاه ارشاد دماوند قبول شده است و من به این نتیجه اعتراض دارم. وی با بیان اینکه دخترش در کدرشته-محل 120 انتخابی خود پذیرفته شده است، خواستار رسیدگی مسوولین سازمان به شکایت خود بود.

همچنین مشاور عالی رییس و سنخگوی سازمان سنجش با اشاره به سوالات پیش آمده برای داوطلبان آزمون سراسری، مقایسه رتبه های قبولی آزمون امسال با سال گذشته را منطقی و معقول ندانست. «حسین توکلی» شاخص آزمون هر سال را بالاترین نمره کسب شده در هر زیر گروه آزمون سراسری برای هر سال ذکر کرد که نصیب پایین ترین رتبه های آزمون می شود. وی با اشاره به اینکه کارنامه آزمون سراسری امسال به زودی روی تارنمای سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد، شفاف سازی کلیه امور مرتبط با آزمون های برگزار شده را ملاک کار سازمان سنجش اعلام کرد.

توکلی مشاهده کارنامه را موجب اطمینان خاطر داوطلبان معترض ذکر کرد و افزود: در کارنامه هر فرد و با توجه به سهمیه متعلق به وی، در هر کد رشته محل بالاترین و پایین ترین رتبه قبولی ذکر شده است تا داوطلبان بتوانند به مقایسه درست رتبه خود با آخرین رتبه قبولی در کد رشته محل مورد نظر بپردازند. وی با اشاره به اینکه پذیرفته شدن داوطلبان در هر کد رشته محل بر اساس نمره کسب شده آنان است، ادامه داد: نمره و رتبه داوطلب نسبت عکس دارند و هرچه داوطلب از نمره بالاتری برخوردار باشد، در آزمون سراسری رتبه پایین تری کسب می کند و در کارنامه داوطلب نیز آخرین رتبه قبولی در کد رشته محل ها نوشته شده است.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به 4 نوع گزینش بومی، ناحیه ای، قطبی و کشوری در آزمون سراسری، اضافه کرد: برخی رشته ها صرفا بر اساس گزینش بومی دانشجو می پذیرند که تنها مربوط به استان داوطلب است. وی افزود: در گزینش ناحیه ای در کشور 9 ناحیه تعریف شده است که بر اساس آن گزینش صورت می گیرد و در گزینش بومی هم کل کشور به 5 قطب تقسیم بندی شده است که داوطلبان بر اساس آن گزینش می شوند.

مشاور عالی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه رشته هایی که گزینش آن ها به صورت کشوری صورت می گیرد را بسیار محدود ذکر کرد که آن هم به دلیل کم بودن آن ها در دانشگاه های کشور و رعایت عدالت صورت گرفته است. وی رتبه داوطلب در سهمیه خود را ملاک اصلی انتخاب رشته و گزینش وی دانست و گفت : گزینش کشوری برخی رشته ها را صرفا بر اساس نمره داوطلب ارزیابی می شود.

توکلی با رد ادعای برخی معترضان مبنی بر کاهش 30 درصدی کد رشته محل های پزشکی آزمون سراسری امسال ، به فرآیند اعلام ظرفیت دانشگاه های کشور به سازمان سنجش آموزش کشور اشاره کرد و افزود: امسال ظرفیت بسیار محدودی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور کاسته شده بود که با دستور مستقیم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به میزان سابق بازگشت. وی با اشاره به اینکه ساز و کار اعلام اعتراض نسبت به نتایج اعلام شده در سازمان سنجش وجود دارد ، افزود: معترضان می توانند به صورت حضوری و یا غیرحضوری (از طریق رایانامه) اقدام کنند و سازمان نیز پاسخ تمامی اعتراضات را می دهد.


 اخبار دانشگاه  - ایرنا
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------