خطر ورشکستگی دانشگاه‌های غیرانتفاعی



اخبار,اخبار دانشگاه,دانشگاه‌های غیرانتفاعی


اخباردانشگاه - خطر ورشکستگی دانشگاه‌های غیرانتفاعی
صندلی‌های خالی؛ «کاردانی» 90 و «کارشناسی» 65 درصد

 وضعیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی روزبه‌روز بحرانی‌تر می‌شود. روز گذشته دبیر اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی با اعلام آمار صندلی‌های خالی دانشگاه‌های غیرانتفاعی از خالی ماندن 90درصد صندلی‌ها در دوره کاردانی و 65درصد کارشناسی خبر داد. آماری که نشان می‌دهد این دانشگاه‌ها، یک قدم دیگر به سمت ورشکستگی بر می‌دارند.

ورشکستگی‌ای که سیاست‌های نادرست در دولت‌های نهم و دهم، وضعیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی را به این روز انداخت. به‌طوری‌که که پیش از این، رضا فرجی‌دانا عنوان کرد، توسعه بی‌رویه پیام نور دانشگاه‌های غیرانتفاعی را به ورشکستگی‌ای کشاند.

 

او با بیان اینکه متاسفانه در یک اقدام غیرکارشناسی به‌جای اینکه جمعیت دانشجویی پیام نور تا پایان برنامه چهارم توسعه به 450هزارنفر برسد، شاهد جمعیت یک‌میلیون‌و50هزارنفری دانشجویان در این دانشگاه هستیم، گفت: پذیرش دانشجو در پیام نور با توجه به ماهیت غیرحضوری این دانشگاه در برخی رشته‌های غیرهمخوان صورت گرفته و بدون در نظرگرفتن زیرساخت‌ها در برخی نقاط اقدام به توسعه پیام نور شده است.

 

با این حال دبیر اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی، با بیان اینکه بدون شک بزرگ‌ترین مساله و بیشترین مشکل دانشگاه‌های غیرانتفاعی، کاهش تعداد داوطلبان ورود به این دانشگاه‌هاست، گفت: بر اساس آمار وزارت علوم، 70درصد ظرفیت‌ دانشگاه‌های غیرانتفاعی خالی مانده اما بر اساس آماری که ما داریم، وضعیت از این هم بدتر است.

 

وی افزود: بر اساس آمار ما، در رشته‌های مقطع کاردانی 90درصد و در مقطع کارشناسی حدود 65درصد صندلی‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی خالی است. دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با بیان اینکه وزارت علوم می‌گوید که تعداد جمعیت جوان و فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها کم شده است، اظهار کرد: این می‌تواند بخشی از حقیقت صندلی‌های خالی دانشگاه‌های غیرانتفاعی باشد، نه همه آن؛ زیرا دلیلش این است که 60درصد از داوطلبان قبول‌شده ورود به دانشگاه را به دانشگاه پیام‌نور می‌دهند.


آهون‌منش با بیان اینکه پیام‌نور بر اساس اساسنامه‌اش نمی‌تواند دانشجوی حضوری به‌جز در مقطع دکتری داشته باشد، تصریح کرد: دولت گذشته برای جلوگیری از توسعه دانشگاه آزاد اسلامی به‌دلیل مشکلاتی که داشت، در طول دوسال حدود 300درصد ظرفیت دانشگاه‌ پیام‌نور را رشد داد، به عبارت دیگر تعداد دانشجویان دانشگاه پیام‌نور از 320هزارنفر به یک‌میلیون‌و200هزارنفر طی دوسال رسید.

 

دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با طرح این سوال که چگونه پیام‌نور این همه دانشجوی حضوری دارد؟ گفت: اگر دولتی تصمیمی را بنا بر مقتضیات خود گرفت، آیا دولت بعدی نیز مکلف به ادامه و اجرای آن است؟ آهون‌منش همچنین با انتقاد از نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: دانشگاه آزاد برای مقاطع کاردانی و کارشناسی اعلام کرده که هر دانشجو بدون کنکور می‌تواند در دانشگاه ثبت‌نام کند، در حالی‌که برای غیرانتفاعی‌ها حتما باید از طریق کنکور اقدام شود.

 

در عین حال دانشگاه پیام‌نور نیز دوره‌های فراگیر را دارد. وی با بیان اینکه 70درصد دوره‌های اغلب دانشگاه‌های غیرانتفاعی با رشته‌های مقاطع کاردانی تغذیه می‌شوند، تصریح کرد: یعنی وزارت علوم به غیرانتفاعی‌ها بیشتر رشته‌های کاردانی داده است. با این وجود اگر قرار باشد کسی کاردانی رشته‌ای را در شهر دیگری بخواند و در عین حال دانشگاه آزاد در کنار خانه داوطلب بهترین رشته‌های مهندسی را به او پیشنهاد دهد، دانشجو سراغ گزینه مناسب می‌رود.

 

دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی همچنین با اشاره به واحدهای استانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، گفت: این دانشگاه برای واحد علوم و تحقیقات در تهران مجوز دارد و حدود هشت‌هزار دانشجو را پذیرش کرده اما چون نمی‌تواند برای دوره دکترا آنها را در همین مکان آموزش دهد، این دانشجویان را بین واحدهای علوم و تحقیقات استانی که مجوز ندارند، تقسیم کرده‌ است. آهون‌منش همچنین با اشاره به رشد بی‌رویه تعداد و ظرفیت مراکز آموزش عالی در سال‌های گذشته، اظهار کرد: تعداد غیرانتفاعی‌ها از سال 84 تاکنون از عدد 50 به 354 دانشگاه رسیده که ما این موضوع را نیز گوشزد می‌کردیم اما کسی گوش نکرد.

 

فارغ از مسایل مطرح‌شده، خالی‌ماندن ظرفیت دانشگاه‌ها، تنها مختص به دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیست. به طوری‌که، پیش از این «ابوالفضل حسنی» مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم با اعلام خبر خالی‌ماندن 40درصد صندلی‌های کنکور در دانشگاه‌های کشور به غیر از دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: از کل ظرفیت 738هزارو305نفری دانشگاه‌ها در سال تحصیلی 93-92، 520 هزارو115نفر پذیرفته  شدند و از این تعداد 40درصد از ظرفیت‌ها پر نشد.

 

اعلام این آمار از سوی یک مقام مسوول در شرایطی است که وزارت علوم و سازمان سنجش هرساله در آستانه برگزاری کنکور سراسری با تشریح آمار‌های افتخار‌آمیز از وجود یک‌ونیم صندلی خالی برای هر داوطلب در دانشگاه‌ها خبر می‌دهند. فارغ از اینکه بخش زیادی از ظرفیت‌های اضافه‌شده از سوی وزارت علوم، صندلی‌های بی‌کیفیت و پولی است که کمتر از سوی داوطلبان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

آمار رسمی وزارت علوم نشان می‌دهد، دانشگاه فرهنگیان که در دوره وزارت «حمیدرضا حاجی بابایی» با اصرار او تشکیل شد بیشترین سهم از صندلی‌های خالی را در اختیار دارد و در میزان صندلی‌های خالی رقیب جدی‌ای برای دانشگاه «پیام نور» شده است. به‌طوری که دانشگاه فرهنگیان با 89درصد صندلی خالی از کل ظرفیت‌ها، دانشگاه پیام نور با 51درصد و دانشگاه غیرانتفاعی نیز با 51درصد صندلی خالی از مجموع کل ظرفیت‌ها در دوره کاردانی و کارشناسی ارشد، بیشترین سهم را درظرفیت‌های خالی‌مانده‌ای دارند که داوطلبان اقبالی به آنها نشان نداده‌اند.


 همچنین دانشگاه تربیت معلم با 35درصد، دانشگاه‌های نیمه حضوری با 15درصد، دانشگاه‌های مجازی و بین‌الملل با 40درصد و دانشگاه‌هایی که دوره‌های شبانه برگزار می‌کنند با 9درصد، دیگر مراکزی هستند که ظرفیت‌هایشان به کلی خالی مانده است. نکته حایز اهمیت در این آمار سهم اندک دانشگاه‌های روزانه کشور از صندلی‌های خالی است. دانشگاه‌های روزانه کشور 7/3درصد صندلی‌هایشان خالی مانده است.
 اخبار دانشگاه  -شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------