ورزش چه تأثیری بر کم مویی و رشد موی سر دارد؟



ورزش,ریزش مو,درمان با ورزش

ورزش چه تأثیری بر کم مویی و رشد موی سر دارد؟
هر چیزی که بر بدن تأثیر گذار باشد، بدون شک بر سلامت عمومی بدن که موی سر نیز جزئی از آن است، می تواند اثر داشته باشد. ورزش نیز می تواند روی سلامت و رشد موی سر تأثیر مثبت و یا منفی داشته باشد. اما گذشته از این موارد دیگری که در خود ورزش اتفاق می افتد نیز بر موی سر اثر گذار است. انجام فعالیت های  ورزشی سنگین بدون در نظر گرفتن تغذیه، یا ورزش بیش از حد می تواند منجر به مشکلاتی شود که باعث کم مویی می شود.

عوامل دیگری که جزوه ورزش نیز هستند می تواند منجر به کم مویی شود، مانند استفاده از استروئید ها برای بالا بردن کارایی جسمانی و یا  باقی ماندن آب آغشته به کلر روی موی سر  بعد از شنا کردن یا به جا ماندن عرق بعد از ورزش روی پوست سر.

 

سلامت کلی یا عمومی بدن
بر اساس گفته های پژوهشگر سرشناس ملی تغذیه دکتر آن لوویس گیتلمن، هرچیزی که سلامت کلی شما را بهبود بخشد، همانند ورزش، توانایی بدن شما را برای رشد مو بهبود می بخشد. اما ورزش مفرط در طول زمان، استرس را به بدن وارد می کند، زیرا غدد فوق کلیوی موجب افزایش هورمون کورتیزول ( هورمون استرس) می شوند. ورزش مفرط در یک دوره ی زمانی طولانی، بدن را در یک حالتی از استرس مزمن قرار می دهد. استرس مزمن یکی از دو علل مهم جریان  TE است، وضعیتی که در آن فولیکول های مو  به مرحله ایستایی نابهنگام وارد می شود و مو نسبت به تناوب رشد آن، می ریزد.


وزنه زدن های سنگین
مطالعه ای که در نوامبر ۲۰۰۴ در روزنامه ی بین المللی علوم پزشکی ورزشی منتشر شد، نشان می دهد که ورزش سنگین، جذب تستوسترون آزاد را در افرادی که ورزش استقامتی انجام می دهند، بالا برده است. این شیوه ورزش در افزایش حجم عضلات مفید است، اما می تواند باعث آسیب مو شود. همچنین ورزشکارانی که از استروئیدها استفاده می کنند، در معرض ریزش مو هستند .


ورزش منظم می تواند از بعضی مشکلات کم مویی جلوگیری کند، زیرا که سلامت کلی بعلاوه گردش خون را بالا می برد. وضعیت موی شما اغلب بازتابی از سلامت کلی بدن شماست. ورزش، خوب خوردن، خواب کافی داشتن، نوشیدن آب به مقدار کافی و کاهش استرس برای ترویج سلامت پوست و موی سر توصیه می شود.


اثر عرق روی پوست و موی سر
ساختار نمکین عرق روی پوست سر، می تواند باعث شود تا مو  ریزش پیدا کند، یا فقط شکننده، خشک و کدر شود. مدرسه سلامت عمومی هاروارد برای جلوگیری از تأثیر منفی عرق روی موی سر شستن مو با شامپویی که ملایم است و دارای PH متعادل است را در حداقل هفته ای یکبار توصیه می کند، البته جدا از شستشوی روزانه موی سر.


اثرات کلر بر موی سر
شنا کردن در حوضچه های آغشته به کلر می تواند باعث خشکی و شکنندگی مو شود. یک متخصص مو توصیه می کند: یکی از بهترین راه ها برای محافظت از مو، مرطوب کردن آن با آب بدون آغشته به کلر است زیرا مو قبل از وارد شدن به حوضچه،آب را جذب می کند. اگر مدت زمان طولانی در استخر می مانید، سعی کنید هر ۳۰ دقیقه یکبار موی سر را با آب بدون کلر بشوید و یا قبل از اینکه از کلاه شنا استفاده کنید، موی سر را با آب بدون آغشته به کلر مرطوب کنید.


نقش ورزش بر کاهش پرمویی خانم ها
 مطالعه ای که در ژانویه۲۰۰۲  در روزنامه ی کانادایی مربوط به زایمان و بیماری های زنان منتشر شد، خاطر نشان کرد که ورزش و کاهش وزن می تواند به بهبود وضعیت پر مویی که در آن  خانم ها رشد مفرط مو در نواحی صورت و بدن را تجربه می کنند، کمک کند. این تغییرات شیوه ی زندگی به کاهش سطوح آندروژن خون کمک می کند. آندروژن ها، هورمون های مردانه هستند که اثر قویی در رشد مو روی صورت، سینه، زیربغل و نواحی عمومی دارند.


ورزش کم مویی یائسگی را درمان می کند
یکی از علائم یائسگی کم مویی روی سر است که با ورزش می توان آن را کاهش داد.  حداقل ۳۰ دقیقه ورزش روزانه برای چنین اثری نیاز است. گذشته از این، این نوع ورزش روزانه  می تواند به خانم ها در کنترل وزن، خواب بهتر، تقویت استحکام استخوان ها و خلق و خوی بهتر کمک کند.
منبع : elmevarzesh.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

    سایر مطالب ورزشی

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------