9 نکته درباره ورزش کودکان



ورزش کودکان, ورزش برای کودکان, مطالب ورزشی برای مدرسه

ورزش برای کودکان

 

 نکات مهم درباره ورزش کودکان

آیا کودکان بیش از حد فعالیت می کنند؟ بعضی اوقات بنظر میرسد انرژی کودکان تمام شدنی نیست. حتی هنگامی که از مدرسه به منزل می آیند باز می خواهند بیرون بروند و بازي کنند. ولی از کجا میتوان به تفاوت اثرات ورزش منظم و بازي پی برد و متوجه شد کودکان بیش از حد فعالیت می کنند یا خیر؟ این نوشته را بخوانید تا در مورد ورزش کودکان بیشتر بدانید.

زمانی برای استراحت در نظر بگیرید

در حالیکه تنوع مهم است، لازم نیست مدام کودک شما در یک رشته ورزشی ثبت نام باشد. کودکان کم سن احتیاج دارند تا بدن خویش را استراحت دهند، پس به خاطر داشته باشید که به آنها یک یا دو ما در سال استراحت دهید.

 

چنانچه عاشق ساختاری هستید که کلاس های اموزشی برای ورزش کودکان تان فراهم می کند میتوانید در عوض کلاس هنر و یا موسیقی را برای یک ماه امتحان کنید.

 

آن ها را برای موفقیت آماده کنید

چنانچه فرزند شما بیشتر وقت خویش را در برابر تلویزیون صرف می کند، صبح زود برای یک دور، دور زمین فوتبال و یا دویدن کنار جايگاه‌ها فراهم کنید، امکان دارد منجر به رد شدن از طرف فرزند شما شود.

 

ولی از طرف ديگر، سعی برای اموزش به کودک مبتلا به بیش فعالی، دقت نظر و صبر موردنیاز بازي گلف را امکان دارد داشته باشد، و امکان دارد چنانچه زودهنگام کودک را به یک بازي هدایت کنید منجر به سرخوردگی شود، برای هر نخستین بار ، کودکتان را با فعالیت هایی که فکر می کنید نزدیک به شخصیت و سطح فعالیت آن ها است، وارد چالش کنید.

 

ورزش کودکان, ورزش برای کودکان, مطالب ورزشی برای مدرسه

مطالب ورزشی برای مدرسه

 

قبل از ورزش، اقدام های لازم برای گرم کردن و حرکات کششی را انجام دهید

توصیه می شود پیش از ورزش، مربی اقدام های لازم برای گرم کردن و حرکات کششی را انجام دهد و مراقب باشد بچه ها از تجهيزات حفاظتی مثل کلاه ایمنی، عینک، ساق بند و کفش مناسب هم حتماً استفاده کنند. این مسئله اهمیت زيادي دارد چون اسیب صفحه رشد میتواند سبب کوتاهی و تغيير شکل زاویه دار عضو شود.

 

حرکات ورزشی طولانی مدت ممنوع!

آسیب های عضلانی اسکلتی حاد و مزمن، یکی ديگر از شایع ترین اسیب های حین ورزش در کودکان است. بیشتر این صدمات به دنبال انجام حرکات ورزشی ـ که بیش از توانایی بدن با مدت طولانی و شدت بالا صورت گیرد ـ اتفاق می افتند. پیچ خوردگی رباط، کشیدگی تاندون و شکستگی ناشی از فشار، مثال هایی از این اسیب هاست. حال سؤال این است اسیب های ورزشی به چه ميزان رشد کودکان را تحت‌تأثیر قرار می دهد؟

 

هرچند اختلال رشد بر اثر ورزش به ندرت دیده می شود، ولی مواردی از اسیب صفحه رشد بر اثر ورزش های شدید و طولانی گزارش شده است. در صورتی که کودکان، تمرینات ورزشی خود را اشتباه و مکرر انجام دهند احتمال اسیب در تاندون و عضله زیاد می شود و این مسئله اهمیت نظارت مربی و والدین آگاه را در ورزش کودکان نشان می دهد.

 

ورزش کودکان, ورزش برای کودکان, مطالب ورزشی برای مدرسه

آموزش ورزش برای کودکان

 

سن کودک را مد نظر قرار دهید 

شما باید آگاه باشید که فرزندتان هنوز توان جسمانی زيادي برای برخی از ورزش های سنگین ندارد پس توجه داشته باشید که برای سنین پائین ورزش باید اموزشی باشد مثل شنا، ژیمناستیک و... که دراین سن کودک با مقدمات آن اشنا می گردد.

 

بچه ها! کمتربخورید بیشتر بدوید

پزشکی که در یکی از مراکز بهداشتی و درمانی دولتی مشغول معاینه چند دانش آموز نوجوانی است که از سوی مدرسه به نزد وی فرستاده شده اند، به آنها توصیه می کند که کم تر بخورند و بیشتر ورزش کنند. تقریبا همه این دانش آموزان پسر چاق اند. بعضی از آنها شانه های فروافتاده و پشت های برآمده دارند و کاملا معلوم است که نه تنها ورزش نمی کنند، بلکه اصولاً هیچ تحرکی ندارند.

 

پزشک که آنها را معاینه می کند و وزنشان را می بیند، می گوید:« بیشتر دانش آموزانی که در چند روز گذشته از این مدرسه برای معاینه مراجعه نموده اند چاق بوده اند». نکته جالب این است که والدین این کودکان که همراهشان هستند، با خود آنها متفاوت اند. بیشتر آنها لاغرند، صاف تر می ایستند و می نشینند و بنظر میرسد که با وجود سن بیشتر از آنها فرزترند.

 

ورزش کودکان, ورزش برای کودکان, مطالب ورزشی برای مدرسه

پیام ورزشی کودکانه

 

سه نوع ورزش مناسب

بچه ها هم درست مانند بزرگسالان، باید برای حفظ سلامتی و اسیب ندیدن، ورزش های گوناگون انجام دهند.

 

ورزش های هوازی

بخش عمده ی ۶۰ دقیقه زمان ورزش کودکان باید شامل ورزش های هوازی یا فعالیت هایی باشد که قلب و شش ها را به فعالیت بیشتر وامی دارد. فعالیت هایی مانند پیاده روی تا مدرسه، پیاده روی سریع، یا اسکیت برد سواری ازجمله ی این فعالیت های ورزشی هستند. کودکان باید لااقل سه روز در هفته یک ورزش هوازی سنگین انجام دهند تا تنفس شان تندتر از حد طبیعی شود، به عنوان مثال میتواند بدوند، شنا کنند یا حتی برقصند.

 

ورزش هایی برای تقویت عضله

بچه ها باید سه روز در هفته روی ماهیچه هایشان کار کنند. آن ها، در هر سنی که باشند، میتوانند از وزن بدن خود بعنوان وزنه استفاده کنند و فعالیت هایی مانند ژیمناستیک، شنای سوئدی، طناب کشی، و صخره نوردی را انجام دهند. نوجوانان میتوانند با کمک و نظارت مربی از وزنه هم استفاده کنند و به تقویت عضله هایشان بپردازند.

 

ورزش کودکان, ورزش برای کودکان, مطالب ورزشی برای مدرسه

بهترین ورزش برای کودکان

 

ورزش های تحمل وزن

انجام تمریناتی مثل پرش، جهش، و دویدن، حداقل سه روز در هفته، سبب تقویت استخوان های کودکان می شود.

 

فکر می کنید زیاده روی است؟ نگران نباشید، بیشتر ورزش ها به بیش از یکی از این سه گروه تعلق دارند، بنابراین گنجاندن این ورزش ها در فعالیت های هر روزه ی فرزندتان کار سختی نیست.

 

بچه ها نباید از ورزش اسیب ببینند

شرکت در ورزش های تیمی ساده مثل دویدن، شنا، تنیس و فوتبال برای سنین ۶ تا ۹ سال مناسب است فعالیت های ورزشی در هر سنی نه تنها برای کودک لازم است، بلکه میتواند در رشد بچه از نظر جسمی و مهارتی مؤثر باشد.

 

والدین، کودکانشان را در باشگاه های گوناگون ثبت نام می کنند و دانش آموز در مدرسه ورزشی را انتخاب می کند، ولی نکته دارای اهمیت این است که اغلب آن ها نه تنها در خصوص رشته ورزشی اگاهی ندارند، بلکه در مواردی وسایل موردنیاز برای پيش‌گيري از اسیب های ورزشی را هم نمی شناسند.

 

چه عواملی سبب تشویق یا دلزدگی کودک از ثبت نام در کلاس های ورزشی می شود؟

برای گسترش فرهنگ ورزش در بچه ها یا ترغیب آن ها، باید به نکته هایی مثل حمایت خانواده، نشاط انگیز بودن نوع فعالیت ورزشی، انجام ورزش بعدازظهرها، موفقیت، همراهی با دوستان و هیجان توجه کرد.

 

در این بین عواملی مثل شکست یا ترس از شکست در مسابقه، مواخذه و شرمندگی کودک، حس اجبار و نظم ارتشی در ورزش و خستگی ناشی از تمرین شدید یا قوانین سخت بازي هم سبب دلزدگی کودک از شرکت در فعالیت های ورزشی میشوند که والدین باید این مسائل را مدنظر بگیرند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------