هیولایی که شعارهای سیاسی می‌دهد



اخبار,اخبار فرهنگی,سریال هیولا

حالا که این مطلب را می‌خوانید، شاید هم نخستین قسمت سریال جدید مهران مدیری را دیده باشید؛ سریالی به‌نام هیولا که در چند وقت اخیر به عناوین و القاب زیادی مفتخر شده که همه دال بر اهمیت هیولای مدیری است: «جدیدترین همکاری مدیری با پیمان قاسم‌خانی»، «بازگشت دوباره استاد به دنیای سریال‌سازی» و البته آن‌گونه که خود مهران مدیری ادعا کرده «سریالی مهم، خیلی‌خیلی مهم»!

 

 خیلی وقت بود همگان می‌دانستند که هیولا از نهم اردیبهشت‌ماه توزیع خواهد شد. اما وقتی در روزهای میانی هفته گذشته تیزر جذاب هیولا منتشر شد، همه فهمیدند که ماجرا جدی ا‌ست، به‌خصوص دوستداران پرتعداد مهران مدیری که انگار بسیج شده بودند تا تیزر این سریال را در فضای مجازی ترند کنند؛ اتفاقی که البته با توجه به دیالوگ‌هایی که در تیزر منتشرشده آمده بود، طبیعی هم بود، چرا که انگار سازنده تیزر دست گذاشته بود روی مسائلی که جامعه امروز بیشترین حساسیت‌ها را نسبت به آنها دارد؛ و این کار هوشمندانه هیولا را در کوتاه‌زمانی، پیش از این‌که حتی یک قسمت از سریال هم دیده شود، بدل کرد به یکی از پرتکرارترین اسامی.

 

 تیزر هیولا در مدت‌زمانی نزدیک به ٤٠ ثانیه، این دیالوگ‌ها را مسلسل‌وار به‌سوی بینندگانش شلیک کرد: «تنها رقابتی که بین ما هست، برای خدمت به مردمه»، «شرافت آخرین سنگر بشریته، شرافت نباشه انسانیت نیست»، «بچه‌ها دارن می‌رن تحریما رو دور بزنن، می‌گن با اجازه داریم می‌ریم دوردور» و البته «حبس در ایران بخش مهمی از بیزینسه»؛ تا از همین الان معلوم شود هیولا روزهای ملتهبی در انتظارش خواهد بود.

 

شب پیش از انتشار نخستین قسمت سریال، صحبت‌های اینستاگرامی مهران مدیری هم قدم نهایی بود برای محبوب‌کردن هیولا پیش از انتشار. مدیری رو به مردم از دو خواسته مهمش پرده برداشت؛ که دومی به‌زبان خودش «کپی‌نکردن، کپی نخریدن و کپی ندیدن» بود و اولی هم «این سریال رو حتما ببینین، چون اثر بسیار بسیار مهمیه. وقتی کار رو دیدین، می‌فهمین چرا گفتم کار مهمیه.» درواقع مدیری که در نخستین روزهای ساخت هیولا گفته بود که «هیولا می‌تواند شاهکار شود» حالا در آستانه انتشارش از ارزش و اهمیت سریالش گفته تا نشان دهد تمام‌قد پای کارش ایستاده است.

 

 ادعای مدیری ساعاتی بعد از انتشار، فضای مجازی را پر کرد از گروه‌ها و صفحات و فن‌پیج‌های رنگارنگ هیولا؛ اتفاقی باورنکردنی برای سریالی که هنوز یک سکانس کامل از آن نیز دیده نشده است. با این‌که تصاویر چند پلان گذرا که در تیزر سریال دیده شد، نشان از این دارد که هیولا حداقل در قیاس با دیگر آثار کارنامه مهران مدیری استانداردهای بصری بالاتری دارد. حالا اگر این استاندارد تصویری همراه شود با استانداردهای بالای شوخی‌سازی و داستان‌گویی؛ آن‌وقت است که می‌توان به مدیری حق داد برای «بسیار بسیار مهم» نامیدن کارش.

 

 درست از آن روزی که انتشار عکس مهران مدیری در کنار برادران قاسم‌خانی و ژوله خبرساز شد و رسانه‌ها از همکاری جدید مدیری با قاسم‌خانی خبر دادند، هواداران مدیری شکم‌شان را صابون زدند که دوباره این چهره تاثیرگذار کمدی را در اوج ببینند؛ در سریال کمدی- اجتماعی هیولا با سرمایه‌گذاری اول مارکت و بازی فرهاد اصلانی، مهران مدیری، شبنم مقدمی، گوهر خیراندیش، شیلا خداداد، محمد بحرانی، سیما تیرانداز و نیما شعبان‌نژاد که برای توزیع در شبکه نمایش خانگی تولید شده و با توجه به شنیده‌هایی که از مراحل تولید هیولا به گوش رسیده، ادعاهای خود کارگردان و البته عوامل دیگر سریال و نیز تصاویر انگشت‌شماری که از هیولا منتشر شده است، توقع چندان دور از ذهنی هم نیست.

 

بنا به شنیده‌ها؛ مهران مدیری در هیولا داستان مردی را روایت می‌کند که با وسوسه زندگی‌ها را تغییر می‌دهد و افراد را به راه خلاف می‌کشد. داستانی که ظاهرا کنایه‌ها و اشاره‌های روشن و آشکاری دارد به اوضاع روز جامعه. مسائلی چون تحریم، آقازادگی، اختلاس‌های چندصد و چندهزار میلیاردی، دستگیری و حبس و زندان. اینها همه برای این‌که سریالی را مطرح کند، کافی و حتی بیش از کافی هم هست، اما این‌که هیولا درنهایت در کارنامه مدیری جزو کارهای موفق ارزیابی خواهد شد یا نه؛ موضوعی ا‌ست که گذر زمان پاسخ آن را مشخص خواهد کرد. فعلا تا این‌جای کار، آن‌چه روشن است، انگیزه بالای مهران مدیری برای بازپس‌گیری عنوان سلطان کمدی‌سازی تلویزیون و بازگشت به روزهای اوج است. نکته مهم هم این‌که برای کارگردانی با استعداد مهران مدیری این انگیزه شاید مهمترین عامل برای ساخت سریالی مهم باشد؛ و اصلی‌ترین دلیل برای توقعات بالایی که درباره هیولا وجود دارد. توقعات مخاطبانی که می‌دانند مهران مدیری بعد از در حاشیه (ها) و عطسه و دورهمی، احتیاج مبرمی به یک اوج‌گیری مجدد دارد. اما این‌که این اوج‌گیری را در هیولا شاهد خواهیم بود یا نه؛ پرسشی دیگر و حکایتی دیگر است.

 

هیولایی متفاوت

خیلی چیزها حکایت از تفاوت هیولا با آثار دیگر مهران مدیری دارد که مهمترینش ترکیب بازیگران سریال است. یکی دیگر از عوامل و عناصری که این تفاوت را شکل داده‌ است، فضای عمومی کار است که بی‌شباهت با کارهای سابق مهران مدیری به ‌نظر می‌رسد. مهران مدیری که تاکنون در ساخت کمدی‌هایش فرمول ساده قرار دادن فردی آگاه‌تر از دیگران را در میان دسته احمق‌ها دنبال کرده (و البته داستان‌هایش را در فضای بسته یک آپارتمان یا خانه و بیمارستان و... روایت کرده) به‌گواهی تصاویر منتشر شده از هیولا این‌بار رویکردی یک‌سره متفاوت داشته است. پیمان قانع طراح دکورهای هیولا می‌گوید که «این سریال تعدادی زیاد، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ لوکیشن دارد. دکورهای این سریال هم در ناکجاآباد است؛ یعنی در عین رئال و واقعی‌بودن ماهیت واقعیت ندارد و فانتزی مخصوص خود را دارد.»

 

پولاد امین/ روزنامه شهروند


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------