آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

تقدیر از جودی فاستر در جشنواره کن/ اهدای جایزه لومیر به «جین کمپیون» کارگردان سرشناس نیوزیلندی



جشنواره فیلم کن 2021،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی
نخل طلای افتخاری هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن به جودی فاستر، بازیگر مشهور آمریکایی اهدا شد.

به گزارش ایران آرت، هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن سه‌شنبه این هفته آغاز شد و در شب افتتاحیه جایی که "بونگ جون-هو" کارگردان برنده نخل طلا "انگل" (Parasite)، "پدرو آلمودوار" و "اسپایک لی" رئیس هیأت داوران حاضر بودند، یک نخل طلای افتخاری به "جودی فاستر" اهدا شد.

 

جشنواره این دوره با وجود نگرانی‌هایی در رابطه با آزمایش‌های ویروس کرونا و ناهماهنگی‌هایی که در پی داشت برگزار شد. اما به نظر می‌رسد که در شب افتتاحیه مشکلی برای برگزارکنندگان ایجاد نشده اما گروه امنیتی از حضار و سلبریتی‌ها درخواست می‌کردند که ماسک بپوشند.

 

عوامل و بازیگران "آنت" (Annette)، فیلم افتتاحیه امسال به کارگردانی "لئوس کاراکس" و بازی "آدام درایور" و "ماریون کوتیار" نیز حضور کوتاهی در شب افتتاحیه داشتند و در مراسم با ماسک دیده شدند. در خارج از سالن اغلب مهمانان ماسک‌هایشان را از چهره برداشتند.

 

لی در این مراسم گفت: "پیش از آنکه بروم و سر جای خود بنشینم می‌خواهم یک نکته را عرض کنم. ای کاش می‌توانستم مثل "جودی فاستر" فرانسوی حرف بزنم."

جشنواره فیلم کن 2021،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

 

فاستر بیش از ۴۵ سال قبل با "راننده تاکسی" (Taxi Driver) "مارتین اسکورسیزی" به جشنواره کن آمده بود. او در این مراسم از اهمیت "بودن در این مکان" می‌گوید و اضافه می‌کند: "افتخار می‌کنم که عضوی از این جمعیت هستم."

 

بونگ در ادامه گفت که برای برآورده ساختن خواسته "تی‌یری فرمو" دبیر جشنواره به مراسم افتتاحیه آمده تا میان مراسم سال ۲۰۱۹ و امسال پلی ایجاد کند: "واقعاً فکر می‌کنم که وقفه‌ای ایجاد نشده. شاید در جشنواره وقفه‌ای به وجود آمده باشد، اما سینما هرگز متوقف نمی‌شود."

 

***

 

اهدای جایزه لومیر به تنها بانوی برنده نخل طلای کن

«جین کمپیون» کارگردان سرشناس نیوزیلندی که تنها بانوی برنده نخل طلا در تاریخ جشنواره کن است، جایزه لومیر سال ۲۰۲۱ را دریافت می‌کند.  

 

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه فیگارو، پس از کاترین دنو هنرپیشه فرانسوی در سال ۲۰۱۶ و جین فوندا بازیگر کهنه کار هالیوود در سال ۲۰۱۸، امسال نوبت به جین کمپیون کارگردان فیلمهایی چون پیانو (۱۹۹۳) و پرتره یک بانو (۱۹۹۶) رسیده تا به عنوان سومین برنده زن، جایزه جشنواره فیلم لومیر را از آن خود کند. متولیان جشنواره لومیر که هرساله در شهر لیون فرانسه برگزار می‌شود، اعلام کردند به دلیل سبک متمایز و منحصربه‌فرد و زیبایی‌شناسی خارق‌العاده‌ای که این فیلمساز ۶۷ ساله در آثارش دارد، قصد تقدیر از او را دارند. جایزه لومیر در سیزدهمین دوره این رویداد سینمایی که از ۹ تا ۱۷ اکتبر (۱۷ تا ۲۵ مهر ۱۴۰۰) برگزار می‌شود، به کمپیون اهدا می‌شود.  

 

جشنواره فیلم کن 2021،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

کمپیون سال ۱۹۵۴ در ولینگتون، پایتخت نیوزیلند، از یک مادر بازیگر و یک پدر کارگردان تئاتر متولد شد. وی پس از فارغ التحصیلی در رشته مردم شناسی تصمیم به تحصیل هنر در انگلیس و سپس استرالیا گرفت. او اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی پا به دنیای سینما گذاشت و در سال ۱۹۸۲ اولین فیلم کوتاه خود را با عنوان پوست کندن (Peel) اکران کرد که نخل طلای جشنواره کن در بخش فیلم‌های کوتاه را برد. کمپیون اولین زن تاریخ جشنواره کن است که این جایزه را دریافت می‌کند. این کارگردان نیوزیلندی هفت سال بعد در جشنواره کن سال ۱۹۸۹ با فیلم دلبند (Sweetie) شانس خود برای رقابت در بخش فیلم‌های بلند نیز امتحان کرد و سرانجام در چهل و ششمین دوره این جشنواره که عباس کیارستمی برای اولین بار از ایران عضو هیات داورانش بود، با فیلم پیانو به اولین زنی تبدیل شد که نخل طلای فیلم بلند را دریافت می‌کند. این بانوی فیلمساز همچنین اولین کارگردانی است که در دو رشته فیلم بلند و کوتاه نخل طلای کن را می‌گیرد.

 

کمپیون امسال با دریافت جایزه لومیر دوباره تاریخ‌ساز می‌شود؛ اگرچه وی اولین بانویی نیست که این جایزه را دریافت می‌کند اما اولین کارگردان زن است که به افتخار کسب این جایزه معتبر سینمایی نائل می‌شود.

 

این کارگردان سرشناس نیوزیلندی با ساخت هفت فیلم بلند در ۲۰ سال فعالیت هنریش، جایگاه خود را در بین فیلمسازان بزرگ جهان تثبیت کرده است. وی پاییز امسال جدیدترین فیلم خود با عنوان قدرت سگ را که اقتباسی از رمانی به همین نام از دان وینسلو است، اکران خواهد کرد. بندیکت کامبربچ و کریستِن دانست از بازیگران این فیلم هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------