نخستین اظهارات اصغر فرهادی درباره اتهام سرقت هنری‌اش: اطلاعات اشتباه داده‌اند



اصغر فرهادی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی
اصغر فرهادی برای اولین بار در انظار عمومی درباره اتهام سرقت هنری اش برای فیلم «قهرمان» صحبت کرد.

به گزارش صبا به نقل از ورایتی، اصغر فرهادی برای اولین بار در انظار عمومی درباره اتهام سرقت هنری فیلم «قهرمان» صحبت کرد و این موضوع را به شدت تکذیب کرد.

 

کارگردان برنده اسکار ایرانی بعدازظهر سه شنبه ۱۷ می در کنفرانس خبری هیات داوران جشنواره کن گفت: فیلم من بر اساس آن مستند نبود. من فکر می کنم موضوع بدون شک روشن خواهد شد و متاسفم که اینقدر احساس بد ایجاد شده است.

 

دادگاهی در ایران در حال رسیدگی به پرونده ای است که یک دانشجوی سابق فرهادی به نام آزاده مسیح زاده فرهادی را متهم کرده که ایده فیلمش را از مستندی که در سال ۲۰۱۴ در کارگاهی در تهران ساخته بود کپی کرده است.

 

اصغر فرهادی در کنفرانس مطبوعاتی امروز جشنواره در این باره گفت: من هیچ وقت مستقیما در این مورد صحبت نکرده ام. بسیاری از اطلاعات منتشر شده رسانه ها که شما گرفته اید، اطلاعات نادرست بود و بعدا اصلاح شد. بنابراین فکر می‌کنم باید با توجه به اطلاعات صحیح، وضعیت را تصحیح کنیم.

 

این کارگردان افزود: این مستند چیزی بود که من در یک کارگاه فیلمسازی دیدم. من در مورد آن با دانشجویم صحبت کردم. اما خیلی بعد فیلم « قهرمان» را ساختم و نمی‌توان به آن به عنوان یک سرقت ادبی نگاه کرد. در واقع در « قهرمان» آنچه در فیلم وجود دارد چیزی کاملا متفاوت است.

 

کارگردان «فروشنده» تصریح کرد: ما باید ببینیم چرا برخی از روزنامه نگاران این اطلاعات نادرست را منتشر کرده اند. کاری که ما انجام می‌دهیم ساختن فیلم‌های داستانی است و کاری که من در فیلم «قهرمان» انجام دادم به کارگاهی که به آن اشاره کردم مربوط نیست. فیلم من بر اساس یک رویداد روز بود. این مستند و فیلم من صرفا بر اساس اتفاقی است که دو سال قبل از کارگاه رخ داده است. وقتی رویدادی رخ می‌دهد و توسط مطبوعات کشف می‌شود، آنگاه به اطلاعات عمومی تبدیل می‌شود و می‌توانید کاری را که دوست دارید با آن انجام دهید می‌توانید داستانی بنویسید یا فیلمی درباره آن رویداد بسازید بدون اینکه یکی کپی دیگری باشد.

 

فرهادی افزود: شما می توانید به اطلاعات مربوط به این اتفاق نگاه کنید، فیلم «قهرمان» تنها یک تفسیر از این اتفاق است در حالی که آن مستند یک کارِ براساس مدرک و سند بود، اصلا آن برداشت نبود.

 

کارگردان «جدایی» تاکید کرد: روزنامه ای که به آن اشاره می کنید که در مورد سرقت ادبی در آن صحبت شده در واقع اطلاعاتش صحیح نیست و این مورد توسط مراجع مذهبی در حال بررسی است. یک هیات منصفه برای قضاوت در این پرونده وجود دارد. اما ما نمی دانیم که این پرونده چه زمانی رسیدگی خواهد شد. این یک فرآیند بسیار طولانی است.

 

فرهادی در پایان خاطرنشان کرد: بدیهی است که این اتفاق مقداری احساس ناخوشایندی ایجاد کرده است، اما فیلم من بر اساس مستند ساخته نشده است. حتی پیشنهاد شد که درآمد فیلم بین ما تقسیم شود. فکر می کنم بدون شک موضوع روشن خواهد شد و متاسفم که اینقدر احساس بد ایجاد شده است. اما امیدوارم این اطلاعات اشتباهی که در مورد این موضوع نوشته شده اصلاح شود. حتی در اخبار گفته شده است که من محکوم شده ام که اشتباه است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------