با این بازیگران کج و کوله انتظار پدیده دارید؟/ به عرب نیا که نمی گویند ستاره!



بازیگران ایرانی,بازییگران زن ایرانی,اخبار هنری

 

خود کاراکتر مختار از روی ناچاری به فریبرز عرب نیا رسید چون قرار بود برای این نقش جمشید هاشم پور بازی کند.

 

به گزارش شبکه ایران، احمد طالبی نژاد، منتقد سینمایی در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که چرا ستاره و پدیده جدید در سینما و تلویزیون متولد نمی شود گفته است: وقتی یک مشت بازیگر کج و کوله بازیگر فیلم ها می شوند که حتی پتانسیل معمولی بودن را هم ندارند، چطور می توانند پدیده بشوند؟ حسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان سینما نیز در این گفت‌‌وگو با اذعان به این نکته که تلویزیون نمی تواند تحت هیچ شرایطی پدیده سازی کند به اظهار نظر در خصوص فریبرز عرب‌نیا پرداخته و گفته است: به عرب نیا که نمی گویند ستاره. از روی ناچاری مجبور می شوند این انتخاب ها را بکنند. من یادم می آید خود کاراکتر مختار از روی ناچاری به فریبرز عرب نیا رسید چون قرار بود برای این نقش جمشید هاشم پور بازی کند. بخش‌هایی از این گزارش را به نقل از تماشا در ادامه می‌خوانید:

 

وقتی یک مشت بازیگر کج و کوله بازیگر فیلم ها می شوند

حدود 10 سال است که هیچ اتفاقی نیفتاده. نه شور عشقی راه افتاده، نه دیگر جوان های دلداده ای که با هم به شمال فرار کنند، دل کسی را می برد نه بر سر دار رفتن جوانی بی گناه؛ احمد طالبی نژاد، منتقد سینمایی، در این باره می گوید: «به طور کلی سطح بازیگری در سینمای ایران متاسفانه در حال نزول پیدا کردن است. جدا از بازیگرانی که از قدیم داشتیم بقیه بیشتر از آنکه بر مبنای توانایی یا استعداد یا حتی ویژگی های خاص وارد این عرصه بشوند بر اساس روابط وارد می شوند. یکی پسر کارگردان است یکی دخترخاله تهیه کننده است در نتیجه این اتفاق نمی افتد. در دهه 60 به خاطر آن محدودیت هایی که وجود داشت بازیگران زن خوش سیما نبودند و سن های بالایی داشتند اما به ناگاه نیکی کریمی می آید و با فیلم «عروس» تبدیل به پدیده می شود! خب این محصول آن شرایط است یا حتی در دهه های بعد هدیه تهرانی این تلاطم را به وجود آورد. در حال حاضر همه چیز یکنواخت است و رغبتی برای هیچ کاری وجود ندارد، عرصه هم باید برای به وجود آمدن پدیده ها مهیا باشد. با این همه محدودیت و ممنوعیت چه پدیده ای می تواند ظهور کند؟ وقتی یک مشت بازیگر کج و کوله بازیگر فیلم ها می شوند که حتی پتانسیل معمولی بودن را هم ندارند، چطور می توانند پدیده بشوند؟ معلوم است که با این وضعیت نباید منتظر تولید یک ستاره جدید یا پدیده باشیم».

 

در این فیلم های آبکی بقالی ها بازی می کنند

جالب ترین اظهار نظر فرح بخش درباره عرب نیاست. او اعتقاد دارد تلویزیون نمی تواند تحت هیچ شرایطی پدیده سازی کند. او می گوید: «بازیکران مان هم خودشان را هدر می دهند یعن اینکه در هر فیلمی بازی می کنند. بازیگر سینما که نباید برود در تلویزیون بازی کند. شما ببینید بازیگران قبل از انقلاب اصلا نمی رفتند در تلویزیون بازی کنند. تلویزیون جایگاه خودش را دارد، سینما هم جایگاه خودش را. کسی از تلویزیون برود سینما دیگر نباید به تلویزیون برگردد مگر اینکه یک استثناهایی به وجود بیاید مثل سریال مختارنامه اما الان بازیگران از سینما می آیند تلویزیون و بعد از آن می روند در این فیلم های آبکی بقالی ها بازی می کنند چون تلویزیون نمی تواند یک بازیگر را ستاره و پدیده واقعی کند ستاره یکی از پارامترهایش این است که زیاد در دسترس مردم نباشد که برای آنها عادی شود. پدیده اگر قرار است که هر دقیقه جلوی چشم مردم باشد که دیگر پدیده نخواهد بود.»

 

به عرب نیا که نمی گویند ستاره!

فرح بخش در پاسخ به این سوال که آیا به این اعتقاد ندارد که عرب نیا به واسطه بازی در مختارنامه دوباره رو آمد و تلویزیون او را احیا کرد می گوید: «کدام ستاره؟ عرب نیا تمام شد. به عرب نیا که نمی گویند ستاره. از روی ناچاری مجبور می شوند این انتخاب ها را بکنند. من یادم می آید خود کاراکتر مختار از روی ناچاری به فریبرز عرب نیا رسید چون قرار بود برای این نقش جمشید هاشم پور بازی کند. مثلا ما از مهدی هاشمی بازیگر بهتر نداریم اما او هیچ وقت نمی تواند ستاره شود. باید آدم ها به سرنوشت کاراکترهایشان علاقه مند شوند وگرنه در ذهنشان نمی ماند و طبیعتا از دل آن پدیده ای بیرون نمی آید که بعد از فیلم بازیگرش نقل محافل شود».

 

من، مهناز افشار، سارا خویینی ها و یوسف مرادیان را بازیگر کردم

او همچنین می گوید: «فیلم «وقتی همه خوابیم» به کارگردانی بهرام بیضایی از لحاظ کارگردانی عالی است و بیضایی اصلا کم نگذاشته است اما چرا این فیلم و بازیگرانش زیاد مهم نمی شوند؟ چون داستان این فیلم برای مردم جذابیت ندارد. من، مهناز افشار، سارا خویینی ها و یوسف مرادیان را به واسطه همین داستان های خوب بازیگر کردم. همه فکر می کنند که اولین بازی مهناز افشار «شور عشق» است. در حالی که او ابتدا در فیلم «دوستان» بازی کرد. در همین 4-3 ساله هم خیلی ها را آوردم. مثلا در همین «پس کوچه های شمرون» دو نفر را معرفی کردم که بازیگران خوبی هستند».

 

مصطفی زمانی هیچ وقت نمی تواند پدیده بشود

فرح بخش همچنین در باره مصطفی زمانی بود که به واسطه سریال یوسف پیامبر سر زبان ها افتاد معتقد است زمانی اصلا پدیده نیست و می گوید: «او در همان سریال یوسف پیامبر خوب بود و درخشید و اصلا نمی توان به او گفت پدیده! او بعد از آن در فیلم های به شدت خنثی بازی کرده. فیلم هایی که اصلا مخاطبان با آن ارتباط برقرار نکردند. او بازیگر خوبی است اما هیچ وقت نمی تواند پدیده بشود».... /inn.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------