احسان علیخانی هم گریه کرد/ نگران آدم‌هایی هستم که از غم مردم ساده می‌گذرند



احسان علیخانی هم گریه کرد/ نگران آدم‌هایی هستم که از غم مردم ساده می‌گذرند

احسان علیخانی مرد اول برنامه "ماه عسل" گفت: آدم‌های زیادی دیده‌ام که با دیدن یک صحنه غم‌انگیز گریه می‌کنند. این آدم‌ها قلب‌هایی شفاف دارند ولی من نگران آدم‌هایی هستم که از کنار این غم‌ها ساده می‌گذرند، آنها باید در خود بازنگری کنند.

مراسم نقد و بررسی برنامه "ماه عسل" که در ماه مبارک رمضان از شبکه سوم سیما پخش شد ظهر امروز دوشنبه 28 مردادماه با حضور احسان علیخانی مجری، کارگردان و تهیه‌کننده برنامه، فضل‌الله شریعت‌پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه سوم، محمدحسین لطیفی کارگردان و حسام‌الدین آشنا کارشناس امور فرهنگی و اجتماعی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه شریعت‌پناهی گفت: آنچه که امسال در ماه مبارک رمضان قبل از افطار مشاهده کردید از اواخر سال گذشته کار تولید خود را شروع کرده بود و زحمات یک‌ساله را در پشت‌سر خود دارد و شاید یکی از دلایلی که این برنامه پرمخاطب بود زحمات علیخانی و تیمش بود.

 

مراسم نقد و بررسی برنامه ماه عسل, حاشیه برنامه ماه عسل


وی افزود: در انتخاب سوژه‌ها و موضوعات و به ویژه در انتخاب مهمان‌ها و تم برنامه ساعت‌ها بحث و بررسی شد تا این برنامه به این شکل و با این مهمان‌ها روی آنتن برود.

"ماه عسل" بدون احسان علیخانی مخاطب ندارد
مدیر گروه اجتماعی شبکه سوم سیما یک‌سالی که علیخانی در برنامه ماه عسل نبود را سالی بی‌مخاطب برای برنامه عنوان کرد و ادامه داد: تیم برنامه ماه عسل از امروز کار خود را برای سال آینده شروع خواهد کرد و با نیرویی جدید و با همکاری علیخانی و نیز طرحی جدید کار را برای سال آینده تولید خواهیم کرد.

 

مراسم نقد و بررسی برنامه ماه عسل, حاشیه برنامه ماه عسل


وی در پاسخ به این پرسش که چرا برنامه تلخ بود؟ گفت: اینطور نبود که ما مهمانی داشته باشیم که فقط بخواهیم بحث تلخ با او داشته باشیم. همه از برنامه ما انتقاد می‌کنند که چرا برنامه شما اینقدر غم داشت در صورتی‌که به عقیده من اینگونه نیست. هرچند خیلی از سوژه‌ها اجتماعی بود و اتفاقا مخاطب اشکی می‌ریخت ولی همه اتفاقات "ماه عسل" روی خوب هم داشت.

شریعت‌پناهی اشاره کرد: ماجرای پسر ربوده شده، خانم معتادی که ترک کرده، خانم مبتلا به ایدز و چندین مورد دیگر از سوژه‌های ما روی خوب هم داشت که خودباوری و ایجاد روحیه امید را که در دستور کار برنامه "ماه عسل" بود به خوبی نمایان می‌کرد.

شریعت پناهی ادامه داد: یک هفته قبل از رمضان آقای علیخانی 80 سوژه و مهمان به ما معرفی و داستان تک تک آنها را به تفصیل بیان کرد که نشان از تحقیق گسترده وی در مورد برنامه ها و آنچه که می خواست روی آنتن بفرستد، داشت.

 

مراسم نقد و بررسی برنامه ماه عسل, حاشیه برنامه ماه عسل


وی از انتخاب 30 سوژه از میان 80 سوژه پیشنهادی برای برنامه "ماه عسل" سال 92 در یک ماراتن سخت خبر داد و گفت: امیدواریم که برنامه "ماه عسل" 92 همچنان که مورد توجه قشر خاص و فرهیخته جامعه قرار گرفته است مورد پسند عامه مردم نیز واقع شده باشد.

امیدواریم حواشی کم شود
مدیر گروه اجتماعی شبکه سه در پاسخ به این که چرا علیخانی یک سال در میان مجری این برنامه است؟ توضیح داد: به هر حال همه می‌دانیم یک سری حواشی اتفاق افتاد که هیچ کس دوست ندارد آنها را بازگو کند. امیدواریم که حواشی کم شود تا همیشه در خدمت آقای علیخانی باشیم.

وی در پایان در مورد حواشی سوژه های انتخاب شده برای برنامه به‌ویژه جریان برنامه ای که در آن کودکی به فرزندخواندگی خانواده‌ای درآمد، گفت: مورد خاصی نبود. ما عادت کرده ایم که به هیچ نقدی واکنش خاص نشان ندهیم هر چند که اتهامات زیادی به برنامه ما زده شد.

"ماه عسل" برنامه خود مردم است
در ادامه احسان علیخانی به عنوان مرد اول برنامه "ناه عسل" هم گفت: باید صادقانه بگویم که طرح و ایده "ماه عسل" از سال 86 شروع شد و قرار بر این بود که برنامه را من برای شبکه سه تهیه و اجرا کنم. قبل تر از آن من کار مستند در مورد زندگی مردم عادی انجام داده بودم و دوست داشتم در این برنامه به جای پرداخت به ستاره ها به سراغ خود مردم بروم.

 

مراسم نقد و بررسی برنامه ماه عسل, حاشیه برنامه ماه عسل


وی با ذکر این جمله که برخی از مهمانان برنامه "ماه عسل" حتی تا کنون یک بار هم استودیو پخش برنامه تلویزیون ندیده بودند، ادامه داد: خیلی از دوستان ما در اوایل کار در روند و ادامه موفق برنامه "ماه عسل" تشکیک کردند ولی بعد از چند برنامه همه نسبت به سه مقوله موضوع، روایت و اجرای برنامه روی خوش نشان دادند.

این کارگردان تلویزیونی ادامه داد: من در "ماه عسل" ثابت کردم که می توان با خود مردم هم برنامه ای جذاب ساخت که تاثیرگذار و جریان ساز نیز باشد. "ماه عسل" متعلق به مردم عادی است که با قصه های فوق العاده‌ای که خود مردم دارند واکنش مثبت مردم عادی را هم برانگیخت.

وی "ماه عسل" 92 را حاصل تلاش یک گروه جمعی دانست و افزود: جنس کارکردن در "ماه عسل" کمی متفاوت‌تر از برنامه‌های دیگر تلویزیونی است. این برنامه در اتمسفر خاص قبل از افطار ماه مبارک رمضان اجرا می شد و به همین خاطر به ندرت پیش آمده که کسی از تیم ما جدا شده باشد.

علیخانی در پاسخ به این پرسش که او نیز "ماه عسل" را مانند بسیاری از منتقدانش تلخ می‌داند؟ گفت: کلا با اطلاق تلخ بودن به "ماه عسل" مشکل دارم. من معتقدم هر اتفاق بزرگی تلخ نیست بلکه هر تلخی اتفاق بزرگی است. آدم‌های زیادی دیده ام که با دیدن یک صحنه غم‌انگیز تحت تاثیر قرار گرفته و گریه می کنند. این آدمها قلب‌هایی باز و شفاف دارند، من نگران آدمهایی هستم که ساده از کنار این غم‌ها می گذرند و هیچ عکس العملی نشان نمی دهند، آنها باید در خود یک بازنگری بکنند.

 

مراسم نقد و بررسی برنامه ماه عسل, حاشیه برنامه ماه عسل


وی افزود: ما می توانستیم در موضوعات دیگری هم وارد شویم و برنامه را شاد، مفرح تولید و اجرا کنیم ولی مگر در جامعه ما تلخی وجود ندارد؟ نباید به این موضوعات پرداخت؟

تهیه‌کننده برنامه "ماه عسل" این برنامه را چند درصدی جلوتر از تمام برنامه های دیگر صدا و سیما دانست و گفت: به هر حال باید قبول کنیم که در ماه رمضان آنهم چند ساعت قبل از افطار حال مردم به گونه دیگری است و به زبان خودمانی حال مردم خوب است، پس برنامه ما نیز تحت تاثیر همین اتمسفر، از سایر برنامه های اینچنینی جلوتر است پس بهتر دیدیم که در این زمان نکات مهم را بررسی کنیم.

وی در پاسخ به این مورد که وی را مداحی شیک و روضه‌خوانی مدرن می‌دانند توضیح داد: من هنوز پاکت‌هایم را نگرفتم! این مورد بسیار اشتباه است. الصاق این مورد به خودم را به شدت رد می‌کنم، البته باید بگویم من مداحی آدم‌هایی را می‌کنم که روایتگر یک سری زندگی عادی هستند و به این مداحی افتخار می‌کنم.

علیخانی در مورد دکور برنامه گفت: همیشه عادت داشتم "ماه عسل" دکور ساده و پر مفهوم داشته باشد. مانند یک صحنه تئاتر باشد که پرده ای باز می شود و قصه ای تعریف می شود و پرده بسته می شود و همه چیز تمام. دکور امسال ما شبیه دنیایی بود که به آن وارد می‌شدیم، حرف می زدیم، موضوعی را بررسی می کردیم و خیلی خودمانی خداحافظی می کردیم و از گوشه دنیا می رفتیم.

این کارگردان تلویزیونی یادآور شد: عمق داشتن و بی رنگ بودن دکور برایم بسیار مهم بود تا تمرکز مخاطب به هم نخورد.

 

مراسم نقد و بررسی برنامه ماه عسل, حاشیه برنامه ماه عسل


مردم تشنه برنامه ای چون "ماه عسل" هستند
محمد حسین لطیفی سخنران بعدی این نشست بود که در سخنانی کوتاه گفت: از احسان علیخانی کار پر احساس انتظار می رفت که همین هم شد. نیاز واقعی جامعه ما این است که کسی آیینه‌گی مردم را بروز دهد و خودشان را به خودشان نشان دهد. من اینجا آمده ام که بگویم مردم تشنه این گونه برنامه ها هستند. و باید این کار ادامه یابد.


علیخانی نیز با توجه به این تعریف لطیفی، از کارهای این کارگردان تعریف و تشکر کرد و آنها را جزو بهترین آثار تلویزیون و سینما دانست.

 

مراسم نقد و بررسی برنامه ماه عسل, حاشیه برنامه ماه عسل


آشنا آخرین سخنران این برنامه بود که با ذکر این جمله که تعریف و تمجید در این برنامه زیاد شد، گفت: وقتی از وظایف و کارکردهای رسانه ها صحبت می شود بحث بسیج‌گری اجتماعی مطرح می‌شود ولی تلویزیون باید بتواند در یک دوره خاص همه افکار عمومی را حول یک محور حرکت دهد.

نباید جامعه را در 30 شب بمباران احساسی کرد
وی افزود: اگر به این نگاه کنیم که رویکرد تلویزیون بسیج‌گری و به طبع آن ایجاد جنبش های مثبت است، "ماه عسل" طلایه‌دار چنین تفکری است ولی من معتقدم که نباید در یک ماه و در 30 شب جامعه را بمباران احساسی کرد.

وی خواستار پخش این تالک شو در طول سال شد و افزود: باید به جای مناسبت‌محور بودن این برنامه، آن‌را در لیست برنامه‌های هفتگی و ماهانه گنجاند.

 

مراسم نقد و بررسی برنامه ماه عسل, حاشیه برنامه ماه عسل


این کارشناس هنری با ذکر این جمله که باید استانداردهای اخلاقی صدا و سیما بهبود یابد به کنایه گفت: برخی اوقات استانداردهای اخلاقی در این رسانه آنقدر بالا می رود که آیت الله جوادی آملی هم با آن جایگاهشان باید ببیند می تواند در این استانداردها جا بگیرند یا خیر و این یک اشتباه بزرگ است که صدا و سیما مرتکب می شود.

وی رازگشایی و اعتراف‌گیری برنامه تلویزیونی را برای بیننده وحشتناک و جذاب نامید و گفت: ژانر "ماه عسل" گفتگومحور است و برای ما که همگی فضول هستیم گشایش یک راز بسیار جذاب است ولی باید ملاحظات اخلاق حرفه ای نیز در این کار رعایت شود.

در حاشیه برنامه چه گذشت:
این نشست نقد و بررسی مانند خود برنامه "ماه عسل" که حواشی زیادی به همراه داشت حاوی نکات و حواشی زیادی بود که ذکر آنها خالی از لطف نیست:

- اجتماع طرفداران احسان علیخانی در فرهنگسرای رسانه زیاد بود. البته گویا خانم‌ها بیشتر از آقایان با این برنامه ارتباط برقرار کرده بودند.

 

مراسم نقد و بررسی برنامه ماه عسل, حاشیه برنامه ماه عسل


- علیخانی در ابتدای این برنامه به جای حضور در سالن نقد برنامه "ماه عسل" دقایقی در میان طرفدارانش حاضر شد و برای آنها چند جمله‌ای صحبت کرد.

- در میان برنامه مستندی چند دقیقه‌ای در مورد جریان ربوده‌شدن محمدطاها و پیدا شدنش در اثر حرف‌های علیخانی پخش شد که با گریه‌ای که مجری برنامه می‌کرد همراه شد.

- مجری برنامه نقد و بررسی "ماه عسل" از همه حضار خواست که به احترام علیخانی قیام و او را تشویق کنند.

 

مراسم نقد و بررسی برنامه ماه عسل, حاشیه برنامه ماه عسل


- یکی از حضار در سالن بعد از پخش این مستند برخواست و با فریاد توامان با گریه از علیخانی تشکر کرد و گفت که نمی‌داند چگونه از وی تشکر کند. او خود را از اقوام همسایگان محمد طاها نامید.

- در میان برنامه دو مرد معلول با پرچم پرسپولیس وارد نشست شدند.

mehrnews.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------