نشست خبری فیلم‌های «طلا» «خون خدا» و «شبی که ماه کامل شد» در پنجمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,نشست خبری جشنواره فیلم فجر

نشست خبری سه فیلم طلا، خون خدا و شبی که ماه کامل شد در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر سال ۹۷ برگزار شد.

 نشست خبری «طلا»| شهبازی: یک عده بچه مدرسه ای برای فیلمها نقد می نویسند

نشست خبری  فیلم طلا با حضور پرویز شهبازی کارگردان فیلم، رامبد جوان و محمد شایسته تهیه‌کننده و بازیگران فیلم در روز پنجم جشنواره فیلم فجر برگزار شد.


شهبازی کارگردان فیلم طلا در این نشست با انتقاد از فضای نقد در سینمای معاصر گفت: این جلسه پرسش و پاسخ و جلسه نقد فیلم نیست پس بهتر است در این نشست صرفا به سوالات پاسخ داده شود و وارد فضای نقد نشویم. منتقدان نقد را برای مخاطب می‌نویسند و من خود نقد نمی‌خوانم.

رامبد جوان در ابتدای نشست درباره نحوه همکاری با محمد شایسته گفت: برای ساخت چند فیلم با محمد شایسته برنامه ریزی کردیم من در پروژه طلا بیشتر درگیر خندوانه بودم اما خوشحالم که با این کارگردان خوب همکاری داشتم.

هومن سیدی درباره همکاری با شهبازی توضیح داد: شهبازی به شعور مخاطب احترام می گذارد و حرفه ای کار می کند.

شهبازی درباره سینمای خود را ، توضیح داد: سینمای من به ظاهر رئالیستی است اما سعی می کنم از آن عبور کنم. اما داستان فیلم کاملا تخیلی است.

صدیقیان درباره استقبال از نقش مکمل گفت: دلیل اولم کار با شهبازی است اما اینطور نیست که من از نقش مکمل استقبال کنم و مهم این است که نقش سر جای خودش وجود داشته باشد و این اتفاق در طلا برای من افتاده است.

رامبد جوان درباره فضای نقد در جشنواره فجر توضیح داد: جشنواره فیلم فجر است و جلسه پرسش و پاسخ است و قطعا اصحاب رسانه به بخش سینما ارتباط دارید. سینما مجموعه اجزاست که می‌توان با آنها به صورت مجزا مواجه شد اما سوال اصلی من این است که چرا راجع به سینمای پرویز شهبازی صحبت نمی‌شود. وقتی پرویز را میبینیم به نظر معمولی است اما سینمایی ها می‌دانند بسیار پیچیده است.

طناز طباطبایی هم درباره مختصات کار با شهبازی گفت: کار با شهبازی برای من مهم است چون او یک فیلم هوشمندانه می‌سازد و برای تک تک دیالوگها فکر کرده‌است و چقدر ما آموختیم که اینقدر ساده فیلم ببینیم. وقتش رسیده که حرفه‌ای فیلم ببینیم. یکی از راحتترین پشت صحنه‌ها را فیلم شهبازی داشت آن هم به دلیل حرفه‌ای گری اوست.

شهبازیدر ادامه نشست گفت: سطح نقد پایین آمده است و این منجر به پایین آمدن فرهنگ عمومی در کشور می‌شود. سال ۱۹۹۰ قرار شد در آکادمی اسکار به کوروسوا اسکار افتخاری بدهند و دو تا از فیلمسازان تحت تاثیر او قرار شد مجسمه را به او بدهند. اسپیلبرگ گفت کوروساوا بزرگترین فیلمساز زنده جهان است و کوروساوا روی استیج آمد و گفت تعجب میکنم این جایزه را دریافت کردم چون هنوز نمی‌دانم سینما چیست؟

وی افزود: وقتی یک بچه مدرسه‌ای نقد مینویسد و میگوید مثلا فیلمنامه یا هر چیز دیگری ضعیف است به نظرم ما نقد را جدی نگرفته ایم و نباید در جمع اینطوری وارد نقد سینما نشویم.

رامبد جوان هم درباره گیشه فیلم گفت: امیدوارم فروش خوبی داشته باشد. تصور ما این است اگر فیلمی در هر ژانری خوب ساخته شود فروش خوبی خواهد داشت.

نشست خبری «خون خدا»| حقیقی: دین را به درستی در جامعه تسری ندادیم

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,نشست خبری جشنواره فیلم فجر


نشست خبری فیلم «خون خدا» با حضور عوامل فیلم در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.


در ابتدای نشست مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان فیلم درباره دلایل ساخت این سوژه توضیح داد: روزگار امروز باعث شد من به سراغ این سوژه بروم من همواره به دنبال روایتهای نو از زندگی هستم و اینبار هم تلاش کردم همین کار را بکنم، در ساخت فیلمهایم هم سعی می کنم خودم باشم و تقلید نکنم.

در ادامه سیاوش حقیقی تهیه کننده فیلم گفت: وقتی نام اما حسین برای ساخت این فیلم به میان آمد اعلام آمادگی کردم. فارابی هم برای ساخت ۲۰۰ میلیون به ما کمک کرد.

کارگردان فیلم درباره استقبال از خون خدا تصریح کرد: به نظرم مخاطبی که بخواهد کار متفاوت ببیند از این فیلم استقبال می کند. حال در اکران یا هنر و تجربه فرقی نمی کند.

حقیقی هم در اینباره توضیح داد: با چند دفتر پخش صحبت کردیم و برای اکران و پخش فیلم اعلام آمادگی کردند. اما علاقه شخصی من این است که فیلم برای ایام محرم اکران شود. ما در فیلم بازیگر چهره نداشتیم هر چند که خیلیها فکر می کنند برای فروش گیشه باید بازیگر چهره داشت. اما ما از بهترینهای سینما و تئاتر استفاده کردیم.

عباس میرزایی گفت: قبل از انزوا میخواخستم این فیلم را بسازم چون دغدغه من است. در واقع دغدغه من آدمهایی هستند که جایگاه اجتماعی خود را از دست داده اند در صورتی که اگر با آ«ها درست برخورد شود به زندگی عادی برمیگردند.

وی درباره نحوه ساخت فیلم ادامه داد: ساعت کاری ما در روز بسیار بالا بود اما خسته نمی شدیم. در کل ۲۵ روز فیلمبرداری داشتیم و تلاش کردیم که کار به جشنواره برسد.

کارگردان خون خدا با اشاره به وجوهات ماورایی فیلم گفت: زندگی ما خود یک معجزه است. من دوست دارم نام سیدالشهدا را بیاورم و چرا فکر می کنیم نباید به یک کارتن خواب نظر بشود. همیشه در ذهنم می پرسم آیا پول شخصیت و هویت می اورد؟

رضا اخلاقی راد بازیگر نقش اصلی کار هم درباره حضورش در فیلم گفت: هر نقشی سختی های خود را دارد من در این فیلم شرایط ویژه ای داشتم اما تجربه مشابه را دارم همچنین برای درک بهتر نقش به سراغ کارتن خوابها رفتم. از یک کارتن خواب نخبه گرفته تا یک کارتنخواب کارخانه دار.

حقیقی گفت: سالها خرافه را به جای فیلم مذهبی رواج دادیم که غلط است. معجزه واقعی است چون به چشم دیدم. من در یک زمان در حرم امام رضا کار کردم و این مسائل را دیده ام اما نمیشه بیان کرد. متاسفم که باید بگویم در تسری دین در جامعه درست عمل نکردیم.

مدیر فیلمبردار فیلم هم در واکنش به برخی انتقادات نسبت به نحوه فیلمبرداری گفت: من تمام تلاشم را کردم که دیدگاه ذهنی کارگردان را به تصویر تبدیل کنم.


کارگردان درباره انتخاب بازیگر فیلم گفت: او به شدت بازیگر خوبی است و باید با او کار کرد تا فهمیدش. متاسفانه مانند بسیار با رضا اخلاقی راد شاید آن چهره ای که دوست دارید روی بیلبوردهای شهری نباید اما یک بازیگر بین‌المللی است. کارگردانان بزرگ دنیا هم از ایشان تقدیر و تشکر کردند و ازش تشکر کردند او جایزه بهترین بازیگری یکی از فستیوالهای بین المللی گرفته است.


کارگردان خون خدا درباره استفاده از سلبریتی‌ها در فیلم تصریح کرد: من به خیلی از سلبریتی‌ها زنگ زدم برای حضور در فیلم و قبل از خواندن فیلم رد می‌کردند و حتی ما فحش شنیدیم برای این کار.

بازیگر فیلم گفت: من بی محبتی زیادی دیدم و چرا چیزی به نام عشق بین آدمها نیست و دردناک بود که در یک جامعه متناقض زندگی می‌کنیم. رسالتی بر دوش بود که این نقش را بازی می‌کنم همین که یک تلنگر به مخاطب بزنیم برام کافی است.

نشست خبری «شبی که ماه کامل شد»|  آبیار: مردم سیستان و بلوچستان جدای از گروه‌های افراطگرای دینی هستند

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,نشست خبری جشنواره فیلم فجر


نشست خبری شبی که ماه کامل شد با حضور عوامل فیلم در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

نرگس آبیار در ابتدای نشست نسبت به تغییر فضای کارش توضیح داد: این فیلم سالها قبل من را درگیر کرده بود و اخبار آن را دنبال می‌کردم، بعد از اینکه به من پیشنهاد شد با توجه به نگاه زنانه داستان آن را پذیرفتم.

قاسمی، تهیه کننده فیلم هم درباره آن توضیح داد: این فیلم هم سختی‌های خود را داشت و بخش عمده کار در سیستان و بلوچستان تهیه شد. وقتی ما در استانی غیر از تهران کار می‌کنیم سختیهایی داریم و امیدوارم استانهای ما هم تجهیز شوند. بخش عمده سختی کار در پاکستان بود و آنجا بروکراسی عجیبی حکمفرماست. مناطقی هم که کار می‌شد خطرات امنیتی داشت و به انتخابات پاکستان هم که رسیدیم منجبور شدیم ترک کنیم کشور را.

وی افزود: صد در صد کار را بخش خصوصی انجام داده است و گله‌های زیادی دارم برای این کار که به موقع توضیح می‌دهم.

هوتن شکیبا هم درمورد نحوه بازی خود در فیلم گفت: نقش سختی‌های خود را داشت و بخش عمده شرایط فیلمبرداری بود و کاراکتر هم باید طوری تغییر می‌کرد که قابل پذیرش باشد. تلاش کرده‌ام در طول جشنواره به جایزه گرفتن فکر نمی‌کنم.

شبنم مقدمی هم درباره تفاوت نقشش توضیح داد: من اولین بار اینجا فیلم را دیدم  و هنوز تحت تأثیر مادرانگی نقش هستم. آبیار مجموعه‌ای از رفتار و دیالوگ نقش را به من داده بود و نقشی را پذیرفتم که کمتر فرصت ایفای آن برای بازیگری فراهم شود.

فرشته صدر عرفایی هم با استقبال خبرنگاران مواجه شد و گفت: فکر می‌کنم این شناخته نشدن در نقش را مدیون آبیار هستم و این نقش را خوب نوشته بودند. ایمان امیدواری هم با طراحی گریم بی‌نظیر خیلی به من کمک کرد و من این شانس را داشتم دو هفته قبل از جلوی دوربین رفتن با مردم چابهار دم‌خور باشم و الگوبرداری رفتاری بکنم.

شریفی هم به نقش شهاب در فیلم اشاره کرد و گفت: شهاب فیلم با کارهایی که تا کنون انجام دادم متفاوت بود ظرف دو ماه می‌خواستم خودم را به نقش نزدیک کنم.

قاسمی درباره شکایت خانواده منصوری از فیلم توضیح داد: ما با این خانواده در ارتباطیم و خبری مبنی بر شکایت آنها نشنیدم

آبیار درباره اینکه آیا بهتر نبود کار کوتاه‌تر باشد یا نه گفت: ما نمی‌توانیم سیر تحول یک انسان را در ۹۰ دقیقه خلاصه کنیم. اگر من این زمان را کوتاه می‌کردم امکان همذات پنداری توسط مخاطب فراهم نمی‌شد. نتیجه کار الکن می‌شد.

وی افزود: موضوع من دستگیری ریگی نبود و می‌خواستم از زاویه فائزه به ماجرای رادیکالیسم دینی آن منطقه بپردازم. می‌خواستم نشان دهم در این نگرش عشق هم می‌تواند قربانی شود. ما از ۱۱ سپتامبر به بعد شاهد شیوع این نگرش هستیم و برای من مهم بود به آن بپردازم. این فیلم را به‌خاطر مردم بلوچستان ساختم و رنجی که به خاطر گروه‌های افراطگرای دینی می بینند و مردم آنجا دوست داشتند فیلمی ساخته شود که آنها را از افراطگرایی دینی جدا کند. یا طایفه ریگی ریشه عمیقی در سیستان و بلوچستان دارند و آنها را باید از عبدالمالک جدا کرد.

قاسمی ادامه داد: یکی از تلخی‌های ما با برخی مسئولان این بود که ما تصویر خوبی از نیروهای ایرانی نشان نمی‌دهیم. موضوع ما این نبوده‌است که به آن بپردازیم.

کارگردان فیلم گفت: فیلمسازی کار سختی است و گاهی منتقدان بی‌رحمانه نقد می‌کنند و خستگی به تن همه می‌ماند. ما در فضای شرجی و گرم کار کردیم. تعریف فیلم ارزشی سخت است و نباید از این وایه بی‌هوده استفاده شود.

وی درباره منابع اطلاعاتی برای ساخت فیلم تصریح کرد:‌ تصاویر آرشیوی کم است و منابع من سایت‌های خبری داخلی و خارجی بودند، حتی سایتهایی که مخالف جمهوری اسلامی بودند. از طرف دیگر مصاحبه با خود مردم بلوچ به من خیلی کمک کردند.

 

تسنیم
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------