«بر سر دوراهی» یک عاشقانه آرام و سرخوش



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,برسردوراهی

تهیه کننده «بر سر دوراهی» که به کارگردانی بهرنگ توفیقی نوروز ۹۸ از شبکه دو پخش می شود، از ویژگی های این سریال و شباهتش به پاورقی های محبوب دهه های قبل، انتخاب روایت غیرخطی برای قصه و نحوه چینش بازیگران سخن گفت.

 حامد عنقا طراح، نویسنده و تهیه کننده «بر سر دوراهی» در گفتگو با بانی فیلم، درباره شباهت سریالش به پاورقی های عامه پسند اظهار کرد:  فراموش نکنیم در سالهای دور زمانی که هنوز تلویزیون به این شکل همه گیر نشده بود، پاورقی ها در مجلات نقش سریالهای تلویزیونی را برای مردم داشتند؛ چه قصه های جاسوسی و پلیسی که امیر عشیری می نوشت، چه عاشقانه هایی که از نویسندگانی چون آقایان مستعان، اعتمادی و کرمانی چاپ شد یا حتی داستانهایی که ذبیح الله منصوری در مجلات می نوشت و این سنت پاورقی نویسی تا دهه ۶۰ در مجلات خانوادگی مان مثل مجله زن روز و جوانان امروز که برای روزنامه اطلاعات بود ادامه داشت و بسیار موفق بود. مردم ساعتها قبل از انتشار این مجلات دم کیوسک ها صف می کشیدند و منتظر می شدند. حالا ما در این فضا، قصه ای را روایت می کنیم که با مفاهیم و مسائل مهم روز همراه شده است. از این بابت اگر بتوانیم به چنین ماموریتی برسیم، زهی خجستگی و افتخار.

وی درباره ترکیب عامه پسند نیز گفت: مردم عاشق قصه گفتن و قصه شنیدن هستند و من در همه سریالهایم چه به عنوان نویسنده چه تهیه کننده اصرار دارم که بتوانم با مخاطب فراوانی ارتباط بگیرم. شبه روشنفکرها از کلمه عامه پسندی به عنوان متلک استفاده می کنند اما من افتخار می کنم اگر بتوانم برای همه قشر مردم قصه ای تعریف کنم که علاوه بر اینکه آنها را درگیر می کند در زیرمتن سه چهار موضوع به آنها برای تفکر نیز بدهد.

تهیه کننده و نویسنده «پدر» با بیان اینکه همیشه به روایت غیرخطی در آثارم محکوم شده ام، یادآور شد: اینجا هم قصه به شکل غیرخطی روایت می شود و تشخیص تاریکی و روشنایی شخصیت ها یا مثبت و منفی بودنشان سخت است و تماشاگر باید تا آخر کار با این شخصیت ها همراه باشد «بر سر دوراهی» یک ملودرام عاشقانه با رگه های تند اجتماعی در بخش هایی است در عین حال که از یک موضوعیت بسیار بسیار نادر بهره می برد.

عنقا در این باره که در سریال قبلی اش از چهره های ناشناخته برای نقشهای اصلی استفاده کرده بود و حالا سراغ حمید گودرزی رفته که در کنار بازیگری اجرا هم می کند و مخاطب فراوان او را دیده، توضیح داد: در سالهایی که من و بهرنگ با هم کار می کنیم نشان داده ام که از ریسک کردن برای انتخاب بازیگر ابایی ندارم و آنچه برایم مهم است درست از کار درآمدن نقش است. اقتضای جنس کار و قصه عاشقانه اش و اینکه دلمان می خواهد تماشاگر ارتباط نوستالژیکی با عشقهای قدیمی دهه شصتی بگیرد، استفاده از بازیگرانی بود که اتفاقا خیلی هایشان در نقش هایی شبیه به این دیده شده باشند و تماشاگر از این زاویه بتواند آنها را بپذیرد چون کارکرد بازیگر نسبت به این نقش در این کار نسبت به کارهای قبلی متفاوت است.

وی ادامه داد: اما از سوی دیگر مهراوه شریفی نیا که چند سال است در تلویزیون نبوده یکی از بهترین و متفاوت ترین نقشهایش را دارد و میترا حجار هم که به ندرت در تلویزیون دیده می شود، همینطور. بهنوش بختیاری عزیز که به عنوان بازیگر طنز او را می شناسند در این کار کاراکتر جدی دارد که خیلی متفاوت و دور از نقش های قبلی اش است. سورپرایز اصلی مان هم آقای عنایت بخشی است که بعد از سالها دارد یک نقش منفی متفاوت بازی می کند و ما نقش منفی را کمتر با این قامت در تلویزیون دیده ایم. بهرنگ علوی هم اینجا یک وجه شیرین و بانشاطی از خود نشان می دهد و ترکیب بازیگرانمان علاوه بر اینکه متفاوتند، جذابند.

تهیه کننده و نویسنده «بر سر دوراهی» در پایان گفت: در نوروز امسال دو کار طنز وجود دارد و ما با مشورت و همفکری به این نتیجه رسیدیم که در کنار دو کار طنز شاید مردم علاقه داشته باشند یک کار پرماجرا و ملودرام اجتماعی را نیز تماشا کنند. سعی کردیم تا جایی که قصه اجازه می داد فضای بانشاطی هم داشته باشیم. هر چند که قصه رگه های اجتماعی تند و تیزی هم دارد اما به هر حال یک عاشقانه آرام و سرخوش است.

حمید گودرزی، مهراوه شریفی نیا، میترا حجار، عنایت بخشی، بهنوش بختیاری، افسانه چهره آزاد، بهرنگ علوی، مجید مشیری، شهین تسلیمی، اسماعیل پوررضا، اکبر رحمتی، یلدا قشقایی، شیرین آقاکاشی، داود بنی اسد، محمد شهرابی، مجید علیزاده بازیگران سریال «بر سر دوراهی» هستند.

عوامل ساخت «بر سر دوراهی» نیز عبارتند از طراح، نویسنده و تهیه کننده: حامد عنقا، کارگردان: بهرنگ توفیقی، مدیر تصویربرداری: میلاد پرتوی، مدیر تولید: افشین قلی پور، دستیار اول کارگردان: مجید مافی، تدوینگر: کاوه ایمانی، بهمن داداشی، مدیر صدابرداری: مسعود شاهوردی، فیلمنامه: حامد عنقا، سیدحسین امیرجهانی، آهنگساز: فرزین قره گوزلو، طراح گریم: مهرنوش طبیبی، طراح صحنه و لباس: محسن شریفی، منشی صحنه: مهین شهبازی، مدیر صحنه: مانی ربیعی، برنامه ریز: امیرعباس لطیفی، مدیر تدارکات: شهرام اسلامی، دستیاران: تصویر: شمس حسن نژاد، ستار فاضلی، حامد دوستی، بهزاد کرددستی، علیرضا موسی زاده، کارگردانی: رضا عزیزی، سیاوش وحیدی، بهاره توفیقی، صدا: علی شندآبادی، تدوین: کسری پیش نماز، رضا بقائی، مجریان گریم: سمن حجازی، عماد صمدی، صحنه: محمد شهریاری، مانی ربیعی، امیرحسین قوچاق، لباس: سروناز عزیزی، نیاز حمیدی، رویا قلعه گیر، تولید: اصغر پسندپور، برنامه ریزی: بیتا آصفی، تدارکات: رامین کرمانیان، یاسر میرمجیدی، آرمین شیرگیر، عکاس: محمد دارایی، تصویربردار پشت صحنه: مجتبی سعادت، گرافیک: مجید اسماعیلی، مدیر روابط عمومی: مریم عرفانیان.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------