نویسنده«گاندو»: پرونده جیسون رضاییان از دستگیری تا پایان مو به مو عین واقعیت بود



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,آرش قادری

نویسنده فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «گاندو» گفت: در مورد پرونده جیسون از نحوه دستگیری تا پایان مو به مو عین واقعیت پرونده پیش رفتیم.

 به گزارش فارس، نشست رسانه‌ای سریال «گاندو» امروز با حضور جواد افشار (کارگردان)،‌ مجتبی امینی (تهیه کننده) و جمعی از بازیگران این سریال در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

بنا بر این گزارش، جواد افشار در ابتدای این نشست گفت: گاندو مطالبات مردم را بدون واسطه منعکس کرد. خوشحالیم که این مجموعه را تولید کردیم.

امینی  ادامه داد: گاندو با تمامی سختی هایی که داشت به سرمنزل مقصود رسید. خیلی اوقات ذهنمان مشغول اسن بود که شرایط پخش چطور پیش می رود و الان خوشحالیم که این ۳۰ قسمت پخش شد و خستگی همه ما با نظرهای مردم در رفت.

فکر می کنم همه ما تا صبح نخوابیدیم و پاسخگوی پیام ها و تلفن های مردم بودیم.

اصلا فکر نمی کردیم که مردم تا این اندازه با این سریال ارتباط برقرار کنند. این حاصل این است که حرفی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند و همه عوامل ما با تمام وجود این کار را دوست داشتیم. روح سریال گاندو که برگرفته از خلوص نیت ما بود به دل مردم نشست.

آرش قادری نویسنده این سریال درباره هشتاد درصد تخیلی بودن این سریال نیز گفت: تیتری که زده شده خیلی عادلانه نبوده است و صحبت هایم درهم شده است. من گفتم ما پرونده واقعی داشتیم که ۱۰۰ درصد واقعی بود و در کنارش داستان هایی نیاز داشتیم که باید در کنار داستان اصلی قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: در مورد پرونده جیسون از نحوه دستگیری تا پایان مو به مو عین واقعیت پرونده پیش رفتیم. اداره امنیتی مثل سایر نهادها نیست و اگر داستان‌هایی که به شما می‌دهند را نتوانید به هم مرتبط کنید گره‌هایی از بین می‌رود و ارتباط بین این پرونده‌ها بر اساس خرده تخیل بوده است. نحوه دستگیری و ضد تعقیب زدن و تردد او در خیابان عین واقعیت بود. داستان جیسون ۸۰ درصد از داشته های ما بود و ۲۰ درصد تخیل داشتیم.

جواد افشار ادامه داد: یکسری مستندات در اختیار نویسنده قرار می گیرد که مدارکش هم موجود است. اما وظیفه یک نویسنده است که بتواند از خلاقیتش استفاده کند. اینکه الان قادری می‌گوید ۱۰۰ درصد تخیلی است به این دلیل است که پردازش یک اثر را اگر نتوانیم تخیلی کنیم آن هم درباره خرده قصه‌ها و قصه‌هایی که مرتبط بود.

وی درباره کمرنگ شدن سایر شخصیت‌هایی که در این سریال بازی کردند، گفت: از شروع یکسری شخصیت‌های فرعی را به بدنه اصلی داستان چسباندیم و رفته رفته به مایکل رسیدیم و در نهایت پیکره مایکل تشکیل شد و کم کم سایر شخصیت‌ها کمرنگ شدند. با بسته شدن شخصیت مایکل پرونده دیگر شخصیت ها هم بسته شده است.

امینی افزود: یکسال تحقیق این سریال و یکسال نگارشش طول کشید و بعد بازنویسی شد. حساسیت هایی داشتیم که باید بر اساس آن نگارش را پیش می بردیم و برای اینکه یکسری پرونده ها را به هم مرتبط کنیم مجبور بودیم تا ۱۰۰ درصد در این بخش از تخیل نویسنده استفاده کنیم.

قادری گفت: ما پنج نسخه بازنویسی شده داشتیم به این دلیل که تغییرات زیادی داشتیم. خودم در دوران کاریم چنین تجربه ای نداشته و نخواهم داشت.

جواد افشار نیز در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه مخاطب نتوانست ارتباط خوبی با نیروهای امنیتی شما بگیرد گفت: ما از بازخودهایی که داشتیم دیدیم که شخصیت محمد محبوب بود و مردم نگران سرنوشت او بودند و نظر شما صرفا نظر شخصیت است و همه به ما می‌گویند که در سری دوم نیز از همین افراد استفاده کنید.

افشار درباره برجام در سریال گفت: ما در اندازه‌ای نیستیم که بخواهیم در این باره نظری دهیم اما باید یکبار نشان داده می‌شد که ما عهد شکن نیستیم و آنها عهد شکن هستند و این اتفاق باید در طول تاریخ رخ می‌داد و اینکه چه کسی برجام را امضاء کرد به ما ربطی ندارد.

وی درباره بودجه نیز گفت: هزینه تولید سریال قبلی آنام را نیز دولت داد و گاندو با کمتر از هزینه آنام ساخته شد. زمانی که آنام را ساختیم پراید ۲۰ تومان بود اما الان ۵۰ تومان و با این تفاوت هزینه‌ها حساب شد. هزینه تولید این سریال بیش از ۷ میلیارد نشده است.

افشار درباره سفر چین گفت: سفر چین جزئی از قصه بوده است و در گاندو فداکاری از طرف گروه به ما شد و اگر دیدید من و امینی بازی کردیم به خاطر صرفه جویی هزینه‌ها بود. علاوه بر ما فیلمبردار و مجری طرح جلوی دوربین رفتند. هزینه تولید این سریال بیش از ۷ میلیارد نشده است.

افشار درباره سفر چین گفت: سفر چین جزئی از قصه بوده است و در گاندو فداکاری از طرف گروه به ما شد و اگر دیدید من و امینی بازی کردیم به خاطر صرفه جویی هزینه ها بود. علاوه بر ما فیلمبزدار و مجری طرح جلوی دوربین رفتند.

از طرفی به خاطر دستگیری  یک آقازاده باید به این کشور می رفتیم و سکانس هایی را ضبط می کردیم. به دلیلی مسائل امنیتی نویسنده درباره کشور مورد نظر دست ما را باز گذاشتند.

امینی درباره گاندو ۲ نیز گفت: قطعا برنامه‌ریزی کردیم تا در چند فصل این سریال را بسازیم و شرایط سختی است و همه باید ظرفیت هایشان را بالا ببرند. چندین گزینه برای سوژه انتخاب کردیم و نسبت به مقتضیات روز جامعه و اولویت هایی که برای جامعه مهم است اولویت گاندو ۲ را مشخص می کند. به آنهایی که خیلی دوست داشتند بدانند سوژه فصل بعدی گاندو چیست پیشنهاد می کنم یا عملکردشان را درست کنند یا اینکه خودشان یک وقت سوژه ما می شوند.

افشار ادامه داد: عصر رسانه دیوارها را شیشه ای کرده و کسی نمی تواند خلافی کند دور از چشم نیروهای امنیتی. گاندو این هشدار را داده که حواستان را جمع کنید چراکه نیروهای امنیتی حواسشان به شما هست. در منافع ملی هیچ خط قرمزی وجود ندارد.

پیام دهکردی بازیگر این سریال گفت: ما به این باور رسیدیم که اعتماد مردم شکسته است و باید بازگردد. قلبا آرزویم این است که آنقدر پاک و پاکدستی در کشور وجود داشته باشد که دیگر نیازی به ادامه تولید این سریال نباشد. این سریال برای اولین بار مس گوید تو می توانی ظاهر خوبی داشته باشی اما دزد باشی. هر چقدر کار در این زمینه ساخته شود مردم از آن استقبال می‌کنند.

افشار درباره اینکه گاندو چه پشتوانه ای داشته که تا این حد پیش رفته است گفت: پشتوانا ما تلویزیون  شبکه سه بود.

امینی گفت: پشتوانه ما مردم هستند.

افشار ادامه داد: مدیر شبکه از ما حمایت کرد و ممیزی هایی برایمان وجود داشت.

امینی درباره گاندو ۲ نیز گفت: قطعا برنامه ریزی کردیم تا در چند فصل این سریال را بسازیم و شرایط سختی است و همه باید ظرفیت هایشان را بالا ببرند. چندین گزینه برای سوژه انتخاب کردیم و نسبت به مقتضیات روز جامعه و اولویت هایی که برای جامعه مهم است اولویت گاندو ۲ را مشخص می کند. به آنهایی که خیلی دوست داشتند بدانند سوژه فصل بعدی گاندو چیست پیشنهاد می کنم یا عملکردشان را درست کنند یا اینکه خودشان یک وقت سوژه ما می‌شوند.

امینی درباره سکانس های حذف شده سریال گفت: وقتی سریالی ساخته می شود قبل از پخش به چند ارگان برای بازبینی داده می شود. اگر اصلاحیه ای قرار بوده باشد آنها باید به ما می گفتند. مسئول رسانه ملی باید بگوید چه کسی فشاری روی گروه آورده است.

امینی درباره اینکه منبع شما کدام نهاد امنیتی است، گفت: بر همه عیان است که سوژه جیسون روایتش است که سپاه دستگیرش بوده و اطلاعات جامعی که قابل نشر بوده را به ما دادند. ما پرونده را چه اطلاعات آشکار و غیر آشکار را آنالیز کردیم و درام کار درآمده است.

دهکردی گفت: دوست نداشتم از ابتدا فیلمی از جیسون ببینم و بر اساس تفکر خودم به او نزدیک شوم و بعد پخش فیلم هایش را دیدم که چقدر نزدیک بوده ام. این برایم مهم بود که آیا باید به شکل یک نابازیگر بازی کنم و یا نه. آنچه شما در نمایش نامه های معروف سراغ دارید اندیشیدم و به همه مدیران دزدی که بودند و رفتند فکر کردم تا این نقش را بازی کنم و بهترین نقشی بود که برای سرزمینم بازی کردم.

همچنین در این مراسم رهبانی گفت: در این چند روز در خیابان مهر مردم را دیدم و استقبال مردم به شدت خوب بود. من بازیگر نیستم و شغلم کارگردانی است و این افتخار را دارم که نقش آقا محمد را بازی کردم.

امینی درباره اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه و دیالوگ های شعاری گفت: در همه جای دنیا دیالوگ های شعاری وجود دارد و چیز بدی هم نیست و سینما بر اساس شعار پیش رفته است. وقتی مردم پشت این کار ایستادند یعنی که ما پشت مردمیم. وزارت خارجه دیدگاه خودشان را گفتند و ما دیدگاه خودمان را داشتیم. پرونده جیسون دست سپاه بوده و اطلاعاتی که سپاه دارد کاملتر از بقیه است و هیچ نهادی نمی تواند ادعایی داشته باشد.

قادری درباره شعاری بودن برخی دیالوگ ها گفت: وقتی وارد یک موضوع ملی می شوید از نظر هر نهادی تعریف ملی تعریف های متنوعی است. وقتی من در مورد امنیتحرف می زنم و دریافت کننده اطلاعات هستم اگر دستی ببرم در اطلاعات بردم. اگر شعاری جایی وجود داشته که گل درشت بوده باز فکز  می کنم در راستای هدف و حفظ دکترینی است که به ما داده شده است.

شهراز نیز گفت: همیشه صادقانه کاری را پذیرفتم و درباره‌اش حرف زدم. درباره گاندو و نقشم برای اولین باری بود که چنین برخوردی صمیمی با گروه داشتم. گاندو از کارهای ارزشمندی است که بازی کردم.

امینی درباره فشارهایی که در زمان پخش شده بود گفت: ما مقابله ای نکردیم و خدا به مدیران شبکه سه صبر دهد و امیدوارم پشت میزهایشان بمانند.

پندار اکبری نیز گفت: دیشب برای اولین بار وقتی قسمت آخر را دیدم به یکباره بغض کردم و ناراحت شدم.

مجید نوروزی درباره یکی از کامنت هایی که در صفحه شخصی خود داشته است گفت: به من گفتند سلبریتی حکومتی. من نه سلبریتی هستم و نه حکومتی. من عضو هیچ حزبی نیستم و فقط بازیگرم.

عرفان ابراهیمی بازیگر این سریال گفت: از آقای افشار ممنونم که ما را برای این نقش انتخاب کرد.

علی افشار دیگر بازیگر این سریال نیز گفت: درست است که پرونده جیسون نشان داده شد اما به بهانه این پرونده ما می خواستیم فعالیت های افرادی را نشان دهیم که شبانه روزی برای امنیت ملی کشورشان زحمت می کشند و ما قصد نشان دادن این را داشتیم و نباید به سلبریتی حکومتی متهم شویم.

کمند امیر سلیمانی بازیگر این سریال گفت: من به اندازه بقیه دوستان درگیر نبودم چرا که نقش کوتاهی داشتم. این کار در برخورد با بازیگرها خیلی محترمانه بود و به همه تعهداتشان عمل کردند.

آزیتا ترکاشوند نیز در ادامه گفت: من همیشه هر کاری می کنم با ایمان و اعتقاد قبولش دارم خوشحالم که در این سریال حضور داشتم.

امینی درباره اینکه تعدادی از سکانس‌های حذف شده سر از فضای مجازی درآورد، گفت: تعداد راش‌هایمان زیاد است و واقعا نمی‌دانیم چطور این اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: ما شبانه روز اصلاحاتی را اعمال می‌کردیم و یک جاهایی از دست تدوین‌گر رها می‌شد.

قادری در ادامه درباره نام سریال گفت: گاندو از دید من تمساح دو متری با عرض ۵۰ سانتی بود و روز اولی که دیدمش شگفت زده شدم. من موقع نوشتن خیلی آرمانی قصه را نوشتم اما وقتی دیدمش نظرم عوض شد. ما قرار بود تمساح گردن کلفتی داشته باشیم که قصد خوردن آدمی را می‌کند اما هدف این نبود که تمساح را به نیروی امنیتی ربط دهیم.

نیلوفر شهیدی نیز درباره نقش خود گفت: با اینکه خیلی فحش شنیدم اما از حضورم در این سریال خوشحالم. یکی از نقش‌هایی که سانسورهای زیادی داشت شخصیت من بود و باعث افتخارم است.

حامد محسن پور تدوینگر در ادامه گفت: در سریال‌های استراتژیکی که تا به حال دیده شده شعار هم بوده است. ما نه ماه در باکس تدوین زندگی می‌کردیم.

امینی گفت: جای سریال استراتژیک در رسانه ملی خالی بود و با تولید گاندو این اتفاق رقم خورد.

مصطفی سلطانی مجری طرح سریال گاندو درباره این سریال گفت: ما قرار بود در ۴ کشور کار کنیم اما به دلیل تغییر نرخ ارز میسر نشد و اگر همدلی رفقا نبود با چنین هزینه ای این سریال ساخته نمی شد.

آرش قادری درباره استفاده از گلستان سعدی نیز گفت: بیشتر از اینکه سعدی دوست باشم سعدی پرستم. در همه سریال هایم نیز این را آورده ام. اما اینکه آدمی که داره شناخت خود را از کشور ما بیان می کند جنبه منفی ندارد.

به گزارش فارس، داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، پیام دهکردی، صالح آقا میرزای، لیلا اوتادی، سارا خویینی‌ها، علیرام نورایی، آزیتا ترکاشوند، نگار عابدی، خسرو شهراز، پندار اکبری، عرفان ابراهیمی، مجید نوروزی، علی افشار، اتابک نادری، نیلوفر شهیدی، محمدجواد طاهری، جمشید جهان‌زاده، بهزاد رحیم خانی، فلیپ ساپرکین، فرشته آلوسی، سارا محمدی، میثم ولیخانی، مصطفی سلطانی، یاسمین پیداودی، آیدا جعفری، ناره گرگوریان، بهامین تورانی از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

همچنین «گاندو» با حضور کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، سید مهرداد ضیایی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، سوگل طهماسبی، کمند امیرسلیمانی، صالح میرزا آقایی و فرهاد قائمیان تصویربرداری شد و جمع زیادی از بازیگران خارجی و ایرانی که در بخش تولید خارج از کشور به این مجموعه اضافه شدند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------