گفت‌وگو با پانته‌آ سیروس، بازیگر نقش اصلی «بانوی سردار»



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,پانته‌آ سیروس

 سریال «بانوی سردار» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی که به تازگی از شبکه 3 روی آنتن رفته بود، بخش کوتاهی از قصه زندگی یک زن قهرمان ایرانی به نام «بی بی مریم بختیاری» مشهور به «سردار مریم بختیاری» را روایت می‌کرد. این زن بختیاری تنها زن سردار ایرانی است و به دلیل مبارزات شجاعانه‌اش علیه استعمارگران انگلیسی و استبدادگران در دوران مشروطه، مشهور است.

 

پانته‌آ سیروس بازیگر نقش این زن قهرمان در سریال «بانوی سردار» بوده. او تا به حال در فیلم‌هایی مانند «خرگیوش»، «ساعت 5 عصر»، «بن‌بست وثوق» و سریال «تنهایی لیلا» ایفای نقش کرده. سیروس علاوه بر بازیگری، دستی بر هنر نقاشی دارد، اهل ورزش است و اصلی‌ترین دلیل انتخاب او برای بازی در این نقش، همین آمادگی جسمانی‌ و تسلط او به سوارکاری بوده است. به بهانه توجه ویژه مخاطبان به شخصیت این زن قهرمان، با پانته‌آ سیروس گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


شخصیت بی‌بی مریم بختیاری که در سریال می‌بینیم چقدر به واقعیت او شباهت دارد؟
اول این که درخصوص شخصیت و دلاوری‌ها و ظلم‌ستیزی و... بی‌بی مریم حرف و نقل زیاد است و بیشتر این اطلاعات سینه‌به‌سینه منتقل شده، این طور که من می‌دانم نوشته ها و اسناد کمی از بی‌بی مریم وجود دارد. دوم این که سریال بر اساس نوشته و اقتباس پرویز شیخ طادی درباره بی‌بی مریم بختیاری ساخته شده، در نتیجه این که چقدر شبیه است به خود بی‌بی مریم، باید بگویم نمی‌دانم، امیدوارم که باشد. در ضمن به آن دسته از عزیزانی که گلایه دارند این داستان‌هایی که در سریال دیدند عین واقعیت نیست، باید بگویم که درباره معنی «اقتباس» بازنگری داشته باشند.


جذاب‌ترین ویژگی این شخصیت که باعث شد بازی در نقش او را بپذیرید چه بود؟
این که او اولین زن سردار ایرانی بوده و از امپراتور آلمان ویلهلم برای حمایت‌ها و رشادت‌هایش نشان کمان تمثال میناکاری و صلیب آهنین، بالاترین نشان دولت آلمان را دریافت می‌کند، برایم جذاب بود. کلا این که چطور این زن ایلیاتی و لر، به  چنین درجه‌ای رسیده است برایم خیلی جالب بود.


گفته بودید تا قبل از بازی در این نقش «بی‌بی مریم» را نمی‌شناختید، برای نزدیکی به این شخصیت چه کردید؟
اگر جنبه‌های بسیار متفاوت بی‌بی مریم را که دلیلش خاستگاه ایشان از جمله خانواده، شرایط سخت و درگیرانه ایل، جایگاه زنان در آن دوران و... بوده فاکتور بگیریم، برای نزدیک شدن به چنین اسطوره‌ای فقط کافی‌ است درون خودمان را ببینیم و کمی بگردیم، چنین تحقیق و تفحصی می‌تواند کمک کند تا به راحتی با بی‌بی مریم همذات‌پنداری کنی، بشناسی، بفهمی و درکش کنی. من در زندگی خودم شباهت‌های زیادی یافتم با اصول بی‌بی مریم و رعایت آن اصول به هر قیمتی. انسان خیلی موجود پیچیده‌ای نیست، یک سری خصوصیات و صفات انسانی هست که در همه زن‌ها یا حتی مردهای قهرمان در همه جای دنیا، مشترک است، منتهی بنا به محلی که این قهرمان‌ها در آن قرار می‌گیرند، یک سری حساسیت‌های قومی - منطقه‌ای هم وجود دارد که آن‌ها را از یکدیگر متفاوت می‌کند وگرنه یک قهرمان با قهرمان دیگری در آن سوی دنیا خصوصیات مشترک زیادی دارد.


بی‌بی مریم دیگر چه ویژگی‌هایی داشت که احساس کردید به آن‌ها شباهت دارید؟
زیر بار حرف زور نرفتن، شجاعت در بیان واقعیت یا مثلا او روی اصولی که به آن‌ها اعتقاد دارد حرکت می‌کند، به آن اصول پایبند است و تحت هر شرایطی حتی اگر به ضررش باشد، روی آن اصول می‌ماند. این‌ها چیزهایی‌ است که همیشه در زندگی برای من پررنگ بوده است و سعی می‌کردم همین طور زندگی کنم.


از سختی‌های کار بگویید؟
وقتی پروژه‌های این چنینی، با امکانات کم شروع به تولید می‌کند، سختی‌هایش چند برابر می‌شود. البته این معنی‌اش این نیست که اگر امکانات زیاد باشد کار سختی ندارد. کارهای تاریخی و جنگی در هر شرایطی سخت هستند، اما وقتی پروژه‌های جنگی و تاریخی بودجه‌اش به اندازه یک تله‌فیلم  باشد، همه چیز سخت‌تر می‌شود.


کدام امکانات کم بود؟
مثلا پروژه اسب، کالسکه، مقدار زیادی لباس و اکسسوار قدیمی همراه خودش دارد، همه این‌ها باید منتقل شود به یک منطقه دیگری و بازیگران و عوامل اسکان پیدا کنند، در این شرایط باید به سختی اتاق گریمی تهیه شود و اتاق را به چند نفر بدهند، همه این‌ امکانات و چیزهایی دیگر از همین دست در حداقل ممکن بود.

 

بازیگر برای این که جلوی دوربین برود، به لحظاتی احتیاج دارد که خستگی روزش را به در کند، اما جا برای استراحت کم است، رسیدگی به خورد و خوراک خیلی ضعیف و کم می‌شود، در نتیجه وقتی کار سنگین هست این سختی‌ها خیلی نمود بیشتری دارد و نه فقط بازیگربلکه  همه عوامل از در حداقل بودن امکانات خسته می‌شوند، خب این خستگی باعث می‌شود افراد روی کار یکدیگر تأثیر بگذارند.


برای آمادگی جسمانی که لازمه این نقش بود، تمرین خاصی انجام دادید یا چون از قبل هم اهل ورزش بودید، برای ایفای نقش آماده بودید؟
برای این نقش تمرین خاصی نکردم. همان زمان سنگ‌‌نوردی، دوچرخه‌سواری در کوهستان و در زمستان‌ها هم اسکی می‌کردم، این‌ها ورزش‌های همیشگی من است. بنابراین در آن دوره کار خاصی نکردم جز این که همه این‌ها را رها کردم چون مجبور بودم چهار ماه، صبح تا شب سر کار باشم.


بازخوردها چطور بوده؟ مخاطبان شما را در نقش بی‌بی مریم پذیرفته‌اند؟
این سوالی نیست که من بخواهم احساسی جواب بدهم و بگویم حتما خیلی دوست دارند. من آن چه که می‌بینم همه راضی هستند، البته خب ما مردم تعارفی هستیم، ممکن است راستش را به همدیگر نگوییم. این را می‌دانم، اما حتی اگر در نظر بگیرم که یک درصدی از این افراد تعارف می‌کنند، کسانی که لطف و محبت دارند و می‌گویند کار را دوست داشته‌اند زیاد هستند و فکر می‌کنم می‌توانم بگویم بله راضی بودند و باورم کردند.


قرار است فصل دوم سریال ساخته شود و به شخصیت «علیمردان خان» بپردازد؟
از روز اولی که قرارداد بستیم قرار بود فصل دوم هم ساخته شود، می‌دانم که زمزمه‌هایش هست، اما این که انجام شود یا نشود اصلا معلوم نیست. طبق همان صحبت اولیه قرار بود قصه شروع شود و به اوج گرفتن «علیمردان خان» برسد اما هنوز با من صحبتی نشده است.


باز هم سریال‌ تلویزیونی کار می‌کنید؟
هنوز چیزی اتفاق نیفتاده که بگویم نه، هنوز چیزی هم اتفاق نیفتاده که بگویم حتما! اما من دوست دارم برای تلویزیون کار کنم، به نظر من تلویزیون مسئولیت و مخاطبان خودش را دارد و به نظر من اگر سریالی خوب باشد، چه چیزی از این بهتر؟ چرا که نه؟

 

روزنامه خراسان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------