بریتانیایی‌ها به اسپایک لی جایزه می‌دهند/ بالاترین تجلیل سینمایی



فیلم بریتانیا ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی
اسپایک لی با دریافت جایزه فلوشیب انستیتو فیلم بریتانیا (BFI) تجلیل می‌شود. 

به گزارش مهر به نقل از اسکرین دیلی، جایزه فلوشیپ انستیتو فیلم بریتانیا که بالاترین جایزه آکادمی این کشور است به اسپایک لی فیلمساز و کارگردان آمریکایی اعطا می‌شود.

 

این جایزه در یک رویداد ویژه که ۱۳ فوریه در ساوت‌بانک انستیتو فیلم بریتانیا برگزار می‌شود، به لی اهدا می‌شود. در این رویداد همچنین جلسه پرسش و پاسخ با این فیلمساز به میزبانی تیم ریچاردز رئیس انستیتو فیلم بریتانیا و مدیر اجرایی آن بن رابرتز برگزار می‌شود. پس از آن نیز «تابستان سم» فیلمی که اسپایک لی در سال ۱۹۹۹ ساخته به نمایش درمی‌آید.

 

لی بیش از ۳ دهه است که به صورت حرفه‌ای مشغول فیلمسازی است و «باید آن را داشته باشد» در سال ۱۹۸۶ و «کار درست را انجام بده» در سال ۱۹۸۹ و «کوکلاکس کلن سیاه» یا «بلک‌ک‌کلنزمن» در سال ۲۰۱۸ که برنده اسکار و بفتا شد از جمله آنها هستند.

 

این کارگردان در این برنامه همچنین از آرشیو ملی انستیتو فیلم بریتانیا بازدید خواهد کرد. این آرشیو با لی برای چاپ نسخه ۳۵ میلی‌متری فیلم «مالکوم ایکس» وی که محصول سال ۱۹۹۲ است همکاری کرده و فیلم در مراسم سالانه انستیتو فیلم بریتانیا که ژوئن برگزار می‌شود اکران خواهد شد.

 

چهره‌های مطرح دیگری چون تیلدا سوینتون، مارتین اسکورسیزی، اولیویا کولمن، استیو مک‌کوئین، جودی دنچ، هیو گرانت و کیت بلانشت پیش از این فلوشیپ بنیاد فیلم بریتانیا را دریافت کرده‌اند.

 

لی گفت احساس خوشبختی می‌کند که طبق عقیده اجدادش یعی «عمل به جای حرف» عمل می‌کند و از انستیتو فیلم بریتانیا تشکر کرد که ادامه میراث خانوادگی‌اش یعنی عشق و صلح را ارج می‌نهد.

 

انستیتو یا بنیاد فیلم بریتانیا از سال ۱۹۳۳ تاسیس شده و نهادی غیرانتفاعی برای حمایت از گسترش و رشد فیلم و تلویزیون بریتانیاست. آرشیو ملی این نهاد بزرگ‌ترین آرشیو فیلم دنیاست.

 

اسپایک لی ۶۵ ساله کارگردان برنده جایزه امی و اسکار است و در بیشتر فیلم‌هایش به مسایل نژادی، اجتماعی و سیاسی می‌پردازد. وی سال ۲۰۲۱ رئیس هیات داوران هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن شد و به عنوان نخستین سیاه‌پوست این سمت را بر عهده گرفت.

 

او قرار است به زودی جایزه «یان مک‌للان هانتر» را نیز از سوی انجمن نویسندگان آمریکا دریافت کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------