سینمایی ها و تئاتری هایی که در روزهای کرونایی از دنیا رفتند



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تئاتر و سینما
در شش ماه گذشته، فرشته مرگ میان تعدادی از هنرمندان جدایی انداخت تا همه تلخی نیمه اول سال به خاطر کرونا نباشد. 

به گزارش ایسنا، هنرمندان تئاتر و سینما مانند بسیاری از اقشار دیگر بهار خود را با دلی خوش آغاز نکردند. مهمان تازه وارد جهان اما زندگی آنان را شاید بیش از مشاغل دیگر تحت تاثیر قرار داد. با این همه، تمام تلخکامی‌های این دو قشر فقط به دلیل آینده نامعلوم و اقتصاد لرزان مشاغل‌شان نبود چراکه تقدیر هم به آنان سخت گرفت و برخی ناچار شدند دوستان خود را به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) روانه کنند و غم‌انگیزتر اینکه به دلیل شرایط کرونایی، مجالی برای خداحافظی مبسوطی هم فراهم نبود و همه چیز در بهت و حسرت سپری شد.

 

از این هنرمندان برخی به دلیل کرونا جان باختند، برخی به دلیل بیماری سرطان و تعدادی دیگر هم به دلایلی دیگر؛ تا فرشته مرگ مثل همیشه بی‌تقصیر بماند.

 

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تئاتر و سینما

 

مرگ در پاریس 

کیومرث درم‌بخش، مستندساز و عکاس، جزو اولین هنرمندانی بود که قربانی ویروس کرونا شد. او روز 12 فروردین ماه در بیمارستانی در پاریس درگذشت. ظاهرا این هنرمند چند روز پیش از فوتش به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شده بود و در همین مکان دچار کرونا شد تا پرونده زندگی‌اش در 74 سالگی بسته شود.

 

درم‌بخش متولد  ۱۳۲۴در تهران، عکاس و مستندساز و برادر کامبیز درمبخش هنرمند کاریکاتوریست بود. در کارنامه هنری او  فیلم «بوف کور+زندگی و مرگ صادق هدایت» و مجموعه مستندهای درباره طبیعت و نیز عکاسی از فیلم‌هایی مانند «گوزن‌ها» و «تنگسیر» به چشم می‌خورد. 

 

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تئاتر و سینما

 

وداع با خالق «مادرم گیسو» 

هنوز فروردین به پایان نرسیده بود که اهالی سینما به سوگ سیامک شایقی، هنرمند فیلمساز نشستند. او که مدت‌ها با بیماری سرطان مبارزه کرده بود، صبح روز 27 فروردین ماه در سن 65 سالگی درگذشت. این هنرمند که در کارنامه هنری‌اش فیلم‌های خاطره‌انگیزی همچون «جهزیه‌ای برای رباب»، «در کمال خونسردی» و «باغ فردوس پنج بعدازظهر»،«مادرم گیسو»، «خواب زمستانی»، «ماه در جنگل»، «ابرهای ارغوانی»، «ستاره و الماس» و«شراره» را به یادگار گذاشته است، چند روز پیش از درگذشتش به کما رفته بود. سال گذشته خبرهایی از ساخت یک مستند از او به نام «خانه دوست اینجاست» درباره خانه سینما و با حضور فاطمه معتمدآریا و همسرش منتشر شده بود. 

 

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تئاتر و سینما

 

مرگ در ماه اردیبهشت 

اما تئاتری‌ها در ماه اردیبهشت شاهد سفر بی بازگشت حسن عقیقی هنرمند تئاتر و تعزیه بودند؛ هنرمندی که با بازی در نقش خلبان نمایش «شازده کوچولو» کار علی اصغر دشتی در ذهن بسیاری از آنان ماندگار شده بود. بازیگری جوان که بر اثر کرونا جان باخت. طبیعتا نمی‌شد برایش یادبودی برگزار کرد و علی اصغر دشتی هم به جای هر برنامه‌ای، فیلم تئاتر «شازده کوچولو» را در فضای مجازی اکران کرد تا این بازیگر بار دیگر جان بگیرد.

  

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تئاتر و سینما

 

کوچ بهاری محمدعلی کشاورز 

محمدعلی کشاورز بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون و یکی از پنج تن سینمای ایران نیز دیگر مسافر بهاری امسال بود. در سن ۹۰سالگی درگذشت.

 

این هنرمند که از اوایل خرداد ماه به دلیل عارضه کلیوی در بیمارستانی در تهران بستری شده بود، روز 25 خرداد درگذشت.

 

او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود که در حدود ۵۰ فیلم سینمایی، بیش از ۳۰ سریال تلویزیونی و چندین تئاتر و تله‌تئاتر ایفای نقش کرد.

 

این هنرمند ایفاگر نقش‌های ماندگاری در تاریخ سینما بوده است که از جمله آنها فیلم‌های «خشت و آینه»، «آقای هالو»، «رگبار»، «صادق کرده»، «شطرنج باد»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «پول خارجی»، «دلشدگان»، «روز واقعه»، «ناصرالدین شاه اکتورسینما»، «خسوف»، «زیردرختان زیتون»، «غزال» بوده است.

 

تماشاگران تلویزیون هم بازی‌های به یادماندنی او را در مجموعه‌های تلویزیونی «دایی‌جان ناپلئون»، «آتش بدون دود»، «هزاردستان»، «سربداران»، «افسانه سلطان و شبان»، «پدرسالار» و «گرگ‌ها» به یاد دارند. 

 

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تئاتر و سینما

 

سیروس گرجستانی و نقش ناتمامش در «شاهرگ» 

به فاصله چند روز بعد سیروس گرجستانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز در سن ۷۶ سالگی درگذشت. او  روز ۱۲ تیر ماه بر اثر سکته قلبی در بیمارستان از دنیا رفت.

 

گرجستانی که از اواخر دهه ۴۰ فعالیت خود را در تئاتر آغاز کرده بود، در نمایش‌های مختلفی همچون «آنتیگون»، «دکتر کنوک» ، «معرکه در معرکه» و «عشق آباد» و «دندون طلا»، «زیر گذر لوطی صالح»، «استر»، «محراب»، «دارالحکومه» ، «بکت» به صحنه رفت.

 

فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» آخرین حضور این بازیگر در سینما بود که سال ۹۷ به کارگردانی کمال تبریزی ساخته شد. «قانون مورفی»، «نهنگ عنبر ۲»، «شکار خاموش»، «طوفان شن»، «آدم برفی»، «آپارتمان شماره ۱۳»، «زرد قناری»، «ساحره»، «یکی بود یکی نبود»، «تنوره دیو»، «دوران سربی»، «مسافر ری» و «آدمک‌ها» تعدادی از حدود ۴۵ فیلمی است که گرجستانی در سینما بازی کرده بود.

 

او در سریال‌های تلویزیونی هم حضور پررنگی داشت که «شاهرگ» جدیدترین کار او و تولید همین سال ۹۹ است. «کلاه پهلوی»، «گاو صندوق»، «زن بابا»، «خوش نشین‌ها»، «دختری به نام آهو»، «صاحبدلان»، «متهم گریخت»، «یادداشت‌های کودکی»، «پشت کنکوری‌ها»، «شلیک نهایی»،‌ «همسران»، «کیف انگلیسی» و «هتل» بخشی دیگر از فعالیت‌های این بازیگر در تلویزیون است.

 

درگذشت یکی از پیشکسوتان سینما 

درگذشت حسن شریفی، یکی از پیشکسوتان سینما، یکی دیگر از مرگ‌های تابستانی امسال را رقم زد. این سینماگر که سال‌ها قبل در عکاسی، فیلمبرداری، تدارکات و تولید سینما فعالیت داشت، روز ۲۱ تیرماه از دنیا رفت.

 

 او گرچه در سال‌های گذشته فعالیتی در سینما نداشت، اما کتاب‌هایی نوشت که به یادگار مانده‌اند.

 

حسن شریفی تجربه‌های ارزشمندی در تدارکات، تولید، عکاسی، فیلمبرداری و... در کنار اسامی مطرح سینما همچون ساموئل خاچیکیان، پرویز خطیبی، مجید محسنی، اسماعیل کوشان، مهدی میثاقیه، عباس شباویز و سیامک یاسیمی داشت.

  

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تئاتر و سینما

 

 بازیگر «نیمه پنهان» و «عاشقانه» درگذشت 

به فاصله 5 روز بعد، سوسن سلیمی بازیگر قدیمی سینما نیز روز 26 تیر در خانه‌اش درگذشت.

 

۱۰این بازیگر که متولد سال 1323 بود، در فیلم‌هایی چون «نیمه پنهان»، «عاشقانه»، «مرسدس»، «عشق طاهر»، «افعی» و ... نقش آفرینی کرده بود.ظاهرا این بازیگر 10  روز پیش از مرگش دچار بی‌اشتهایی شد و با اینکه بیماری خاصی در او تشخیص داده نشد ولی از دنیا رفت. 

 

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تئاتر و سینما

 

سفر  همیشگی بازیگر همیشه خندان 

صبح روز  ـ ۳۰ تیر ماه ـ رضا عطاران با انتشار خبری کوتاه در صفحه شخصی‌اش، مخاطبان را از درگذشت احمد پورمخبر باخبر کرد؛ بازیگری که با مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی، خنده بر لبان تماشگران نشاند، در واپسین روزهای تابستان، به فرشته مرگ لبخند زد و بعد از مدتی بیماری آرام گرفت.

 

پورمخبر که زاده سال ۱۳۱۹ در تهران و بازنشسته ارتش بود، در آخرین روزهای زندگی‌اش به مدت یک ماه در بیمارستان بستری شد.

 

تماشاگران تلویزیون بازی‌های او را در سریال‌های رضا عطاران به یاد دارند و مخاطبان سینما نیز نقش آفرینی‌های او را در آثاری چون «توفیق اجباری»، «زن‌ها فرشته‌اند»، «خروس جنگی»، «دردسر بزرگ» «اخراجی‌ها»، «دایناسور»، «ده رقمی» و ... به ایفای نقش پرداخته بود. 

  

تهیه کننده فیلم «زندگی» از دنیا رفت 

همایون رضا عطاردی هنرمند سینما و تلویزیون دیگر هنرمندی بود که تابستان امسال راهی دیار باقی شد.

 

او که چندی پیش بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده بود، 3 مرداد درگذشت.

 

او کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرد و سال ۱۳۷۲ در فیلم «راننده‌ی سفیر» به کارگردانی حبیب‌الله بهمنی و شفیع آقامحمدیان به عنوان آهنگساز فعالیت کرد. آهنگسازی سریال ۲۳‌ گرم به کارگردانی جواد مزدآبادی و «آدمخوار»، تهیه کنندگی فیلم «زندگی» از دیگر بخش‌های کارنامه هنری او محسوب می‌شود. 

 

یک چهره پرداز سینما از دنیا رفت

 شراره عقیلی نیکو  چهره پرداز سینما و عضو کانون چهره پردازان خانه سینما دیگر هنرمندی بود که اوایل مرداد ماه درگذشت. 

 

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تئاتر و سینما

 

خسرو سینایی و آرزویی که ناکام ماند

 اما با درگذشت خسرو سینایی، کارگردان سینما بر اثر ابتلا به کرونا و عفونت ریه، جامعه هنری بار دیگر به سوگ یکی از اعضای بی حاشیه خود نشست.

 

فیلمسازی که 11 مرداد ماه در سن 80 سالگی در بیمارستات امیراعلم درگذشت.

 

خسرو سینایی، مستند ساز و کارگردان سینما متولد سال 1319 است که فیلمسازی خود را از سال 1346 آغاز کرد.

 

او سال 62 مستند «مرثیه گمشده» با روایت مهاجرت هزاران لهستانی به ایران را ساخت که جایزه‌ای از رییس جمهور کشور لهستان هم گرفت. یکی از مطرح ترین فیلم‌های سینمایی این کارگردان «عروس آتش» بود که ساال 78 ساخته شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را در جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

 

یکی از آخرین مستندهای خسرو سینایی «جزیره رنگین» بود که سال 93 با محوریت جزیره هرمز و خاک‌های رنگی این منطقه ساخته شد. «کویر خون»، «مثل یک قصه»، «گفت‌وگو با سایه» و «هیولای درون» از دیگر آثار این فیلمساز هستند که در حسرت ساخت فیلم «قطار زمستانی» پر کشید. 

 

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تئاتر و سینما

 

مرگ غم انگیز ماه‌چهر خلیلی  

با درگذشت ماه چهره خلیلی ـ بازیگر سینما و تلویزیون که در تئاتر هم نقش آفرینی کرده بود، یک جوان هنرمند دیگر راهی دیار باقی شد.

 

او که به همراه خانواده اش در انگلیس زندگی می کرد، به دلیل ابتلا به بیماری سرطان روز ۱۷ مرداد ماه در سن ۴۴ سالگی درگذشت. ماه چهره خلیلی متولد ۱۳۵۵ تهران و دارای مدرک فوق لیسانس معماری از دانشگاه آکسفورد انگلستان بود. او نوه دختری پروین سلیمانی و از سال ۱۳۸۲  مشغول به فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون بود.

 

او بازیگر سریال‌های «در چشم باد»، «مختارنامه» و «کلاه پهلوی» ،«مرضیه» ، «دختر گمشده» «گذر از رنج‌ها» و فیلم‌های سینمایی چون «اشنوگل»، «قرارمون پارک شهر»، «یادم تو را فراموش»، «صله سحر» و ... بود.

  

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تئاتر و سینما

 

بهمن مفید آرام گرفت 

بهمن مفید بازیگر قدیمی تئاتر و سینما نیز یک روز بعد از تولد 78 سالگی‌اش بر اثر سرطان درگذشت.

 

او که 5 سالگی با نمایشهای پدرش غلامحسین خان مفید وارد عرصه تئاتر شد، در نمایش‌هایی از بهرام بیضایی و بیژن مفید و بسیاری هنرمندان شناخته شده تئاتر، روی صحنه رفت.  تماشاگران سینما نیز نقش آفرینی های او را در فیلم‌های «قیصر»، «طوقی»، «داش اکل» به یاد داشتند. او  پس از انقلاب نیز در فیلم سینمایی «سرودتولد» و مستند «قیصر،چهل سال بعد » مقابل دوربین قرار گرفت.

 

مفید در یک سال گذشته به دلیل  سرطان ریه تحت درمان بود و سرانجام روز 26 مرداد ماه در سن 78 سالگی در منزلش در تهران درگذشت و بعد از سال‌ها سکوت به آرامش رسید.

 

  اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تئاتر و سینما

 مستندساز عاشق ایران درگذشت 

بامداد روز 4 شهریور ماه دوستداران سینمای مستند داغدار منوچهر طیاب شدند که در بیمارستانی در وین از دنیا رفت. این مستندساز چند ماهی به دلیل سرطان در بیمارستانی در وین بستری بود.

 

منوچهر طیاب متولد سال 1316 در تهران، دانش‌آموخته‌ی رشته معماری در دانشگاه فنی وین و فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما و تلویزیون از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی اتریش است. او از سال 1342 با ساخت فیلم «سفال» به حرفه‌ی مستندسازی روی آورد و در 57 سال اخیر، نزدیک به 100 فیلم ارزشمند میراث فرهنگی و تاریخی را کارگردانی کرد.

  

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تئاتر و سینما

سفر باورنکردنی یک جوان تئاتری 

هشتم شهریورماه میلاد حاجی‌زاده، بازیگر جوان تئاتر در ۲۷ سالگی و در حالی که به تازگی پایان‌نامه کارشناسی خود را در رشته کارگردانی تئاتر به پایان رسانده بود، از دنیا رفت.

 

 حاجی‌زاده علاوه بر دستیاری کارگردانی و مدیریت تولید، در بازیگری هم فعال بود و «سه‌شنبه‌های لعنتی» یکی از آخرین کارهای این هنرمند در تئاتر بود که به کارگردانی محمدمهدی خاتمی در تئاتر شهر روی صحنه رفت.او هنگام شنا در یکی از سدهای اطراف تهران غرق شد.

  

 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,تئاتر و سینما

 

تاریخ‌نگار سینما به تاریخ پیوست 

مسعود مهرابی تاریخ‌نگار و منتقد سینما، مدیر مسئول مجله فیلم و نویسنده چند کتاب سینمایی نیز دیگر چهره‌ای بود که تابستان امسال آرام گرفت. او متولد سال ۱۳۳۳ بود و آثاری چون «تاریخ سینمای ایران»، «پوسترهای فیلم»، «کتابشناسی سینما در ایران»، « فرهنگ فیلم‌های مستند سینمای ایران»، « فرهنگ فیلم‌های کوتاه داستانی»، «فرهنگ فیلم‌های کوتاه داستانی»، «صد سال اعلان و پوستر فیلم» و«سیاحت نامه جشنواره‌های جهانی» را بر جای گذاشت.

 

مهرابی صبح روز 10 شهریور در سن 66 سالگی و به دلیل سکته قلبی درگذشت تا یک مرگ غمناک دیگر رقم خورده باشد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------