«ایوب خان» در انتظار بهبود شرایط است/ مکان در نقش یک کاراکتر جدید



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,ایوب خان
امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه برای فعالیت تئاتری فعلا چاره‌ای جز صبر و حوصله وجود ندارد درباره ویژگی های نمایش «ایوب خان» توضیحاتی ارائه داد. 

امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «ایوب خان» به مهر گفت: «ایوب خان» آماده برای اجراست و از آنجا که پیش از این در فضاهای بازی چون کاخ سعدآباد و دریاچه چیتگر اجرا داشته است برای روی صحنه رفتن در سالن تئاتر نیازمند تغییراتی اندک است و از طرف دیگر نیازمند هستیم برای هماهنگ سازی ویدئو آرت ها با فضای اصلی نمایش در سالن هم تمرین داشته باشیم. اما همانطور که می‌دانید فعلاً فعالیت‌های تئاتری تعطیل هستند و تا زمانی که شرایط برای اجرا میسر نشده باشد، نمی‌توانیم به صحنه برویم.

 

وی ادامه داد: اساساً طراحی این نمایش برای فضاهای متفاوت است و ابتدا به شکلی نمایش را طراحی کردیم که در آن، مکان به عنوان یک کاراکتر جدید وارد نمایش شود و زمانی این کاراکتر وارد می‌شود که محاسبات را به هم می‌زند از همین رو ما از همان ابتدای تمرینات این مساله را برای کارمان در نظر داشتیم. به عنوان نمونه نمایش تعدادی اجرا در کنار دریاچه چیتگر داشت که در آن شرایط میزانسن حفظ می‌شد و جابجایی‌ها تغییر می‌کرد و در اجرای کاخ سعدآباد با توجه به مکان اجرا میزانسن و جابجایی هر ۲ تغییر می‌کردند.

 

دژاکام یادآور شد: در واقع نحوه قرار گرفتن نمایش جلو تماشاگر با تغییر مکان اجرا تغییر می‌کند و برای هر فضای جدید این آمادگی را داریم که تغییراتی در اثر به وجود بیاوریم و این آزمایش را انجام خواهیم داد که مکان‌های مختلف چه تأثیری بر زیبایی شناسی نمایش خواهند داشت.

 

این کارگردان و مدرس تئاتر یادآور شد: دریاچه چیتگر، آبشار تهران، باغ پرندگان و … دیگر مکان‌هایی هستند که «ایوب خان» با مناسب شدن شرایط باید در آنجا اجرا برود اما فعلاً به جز صبر و حوصله چاره‌ای نیست.

 

کارگردان نمایش «پنجره‌ای رو به آسمان» در پایان درباره داستان نمایش عنوان کرد: نمایش در اواخر دهه ۴۰ و اوایل ۵۰ می‌گذرد و ماجرای زنی را روایت می‌کند که قرار است همسرش که چند مأمور ژاندارمری را زده است، اعدام کنند. این زن از گلبافت آمده جلو خانه ایوب خان که فرد ورزشکار و خیری است تا با کمک او برای شوهرش پول دیه جمع کند و او را از اعدام نجات دهد. اما ماجرا از این قرار است که ایوب خان سه روز است پیدایش نیست و حالا همه مردم از جمله امیر پسر کوچک ایوب خان به دنبال او می‌گردند که در این مسیر سراغ هرکس که می‌روند داستان خودش را هم روایت می‌کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------