کاهش ٩.٧ میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک پلاس/ زنگنه: ایران از کاهش تولید معاف است



اخبار,اخبار اقتصادی,کاهش تولید نفت اوپک‌
روسیه، کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با بیشترین میزان کاهش در تولیدات نفت خود به میزان ۹/۷ میلیون بشکه در روز موافقت کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، وزرای نفت و انرژی روسیه، کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود، سرانجام بر سر کاهش تولید روزانه ٩ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن به توافق رسیدند.

 

این توافق که تولیدات جهانی نفت را به میزان ۱۰ درصد کاهش می‌دهد، به منظور حمایت از ارزش نفت و قیمت‌های شکسته‌شده‌ی هر بشکه نفت در بازارهای جهانی به دلیل شیوع ویروس همه‌گیر کرونا اجراء می‌شود.

 

به گفته‌ی دو منبع در سازمان اوپک، این گروه مذاکره‌کننده پس از پذیرش گزینه‌ی کاهش تولید روزانه ١٠٠ هزار بشکه‌ای مکزیک و توافق این کشور تولیدکننده‌ی نفت در آمریکای شمالی برای حضور در این توافق، بر سر کاهش تولید روزانه ٩ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز در ماه‌های مه و ژوئن به اجماع نظر رسیدند.

 

زنگنه: ایران از کاهش تولید معاف است

 زنگنه وزیر نفت در گفت و گوی تلویزیونی شبکه خبر در خصوص توافق کاهش تولید نفت در نشست اوپک پلاس تصریح کرد: این جلسه در ادامه جلسات ۵ شنبه و جمعه هفته گذشته بود که توافق برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه اعضای اوپک شده بود فقط مشکلی با مکزیک وجود داشت و قرار بود مکزیک ۴۰۰ هزار بشکه تولید را کم کند و وزیر نفت این کشور قبول نکرد.

 

او ادامه داد: با مذاکراتی که با مکزیک انجام شد قبول کرد که برای ماه‌های مه و ژوئن ۱۰۰ هزار بشکه تولید را کم کند و مابقی آن را آمریکا از طرف مکزیک قول داده که کم کند. این توافق نهایی شده و از اول ماه مه اجرایی می شود.

 

زنگنه در خصوص جزئیات اجرای این توافق گفت: برای دو ماه ۱۰ میلیون بشکه و ۶ ماه بعد از آن ۸ میلیون بشکه در روز تولید نفت کاهش پیدا می‎کند.

 

او افزود: وزیر انرژی عربستان اعلام کرد این کشور در کنار امارات و کویت افزون بر کاهش توافق شده ۲ میلیون بشکه دیگر هم داوطلبانه کاهش می‌دهند.

 

زنگنه بیان کرد: امیدواریم بازار نفت با این تصمیم‌ها و به مرور زمان به حالت متعادل بازگردد و آثارش از فردا صبح که بازارها باز می‌شوند، دیده شود.

 

او تاکید کرد: ایران، ونزوئلا و لیبی از کاهش تولید معاف هستند.

 

وزیر نفت درباره اینکه آیا با این تصمیم اوپک قیمت نفت به سطح ۴۰ دلار می‌رسد، گفت: باید منتظر باز شدن بازارهای جهانی نفت خام ماند.

 

بر اساس این گزارش وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو و غیر عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار سرانجام پس از پذیرفتن گزینه کاهش تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای مکزیک و موافقت این کشور آمریکای شمالی برای حضور در این توافق، بر سر کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن به توافق نظر رسیدند.

 

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشور‌های حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی تعیین شده است، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.

 

مکزیک تنها مخالف این نشست به نحوه تخصیص میزان کاهش تولید معترض بود.

 

توافق کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک برای مجموع کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود و پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال خواهد بود.

 

کشور‌های تولیدکننده نفت حاضر در توافقنامه همکاری سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش عرضه خواهند داشت، همچنین در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه می‌شود.

 

پایان هفته گذشته وزیران انرژی G۲۰ از طریق وبینار با یکدیگر مذاکره کردند و در بیانیه پایانی خود متعهد شدند برای اطمینان از ثبات بازار انرژی و رفع چالش‌های پیش‌رو، همه اقدام‌های لازم و فوری را انجام دهند و با اشاره به تعهد برخی تولیدکنندگان برای تثبیت بازار‌های انرژی، بر اهمیت همکاری‌های بین‌المللی به‌منظور دستیابی به تاب‌آوریسیستم‌های انرژی تأکید کردند.

 

پیش بینی می‌شود با اجرایی شدن توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک، قیمت نفت بار دیگر وارد کانال ۴۰ دلار برای هر بشکه شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------