آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

وقوع بزرگترین کاهش تقاضا برای نفت در تاریخ



اخبار,اخبار اقتصادی,نفت
شرکت تحقیقاتی "آی اچ اس مارکیت" پیش بینی کرد تقاضا برای نفت در سه ماهه جاری بزرگترین کاهش خود تاکنون را تجربه خواهد کرد که حتی بزرگتر از افت ثبت شده در دوران بحران مالی سال ۲۰۰۸ خواهد بود.

به گزارش ایسنا، این شرکت تحقیقات بازار، افت غیرمنتظره تقاضا برای نفت را به کاهش فعالیت اقتصادی نسبت داد که ناشی از شیوع ویروس کرونا است و وضعیت چین که خاستگاه شیوع بیماری کووید ۱۹ بوده است را توقف کم سابقه فعالیت اقتصادی خواند.

 

با توجه به این که همه صنایع از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند، شرکت "آی اچ اس مارکیت" پیش بینی کرد تقاضا برای نفت در سه ماهه جاری حداکثر ۳.۶ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد و به ۹۶ میلیون بشکه در روز می رسد.

 

بر اساس گزارش اویل پرایس، این خبر بدی برای اوپک است که روز جمعه درباره افزوده شدن یک میلیون بشکه در روز به کاهش تولید فعلی ۱.۷ میلیون بشکه در روز با شرکایش دیدار خواهد کرد. اگر یک میلیون بشکه در روز کاهش تولید نفت لیبی به دلیل محاصره بنادر نفتی این کشور اضافه شود، کاهش تولید این گروه مطابق با میزان افت تقاضا خواهد بود و به معنی این است که قیمت برای اوپک تغییر چندانی نمی کند زیرا تولید مطابق با تقاضا خواهد بود. چنین اتفاقی برای اقتصادهای متکی به صادرات نفت خاورمیانه که از شیوع ویروس کرونا متاثر شده اند، ناامیدکننده خواهد بود.

 

رشد مصرف نفت منفی می شود

پیش از این تحلیلگران گلدمن ساکس در یک پیش بینی جدید اعلام کردند تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ که ویروس کرونا به دهها کشور شیوع پیدا کرده و تقاضا برای سوخت را کاهش می دهد، رشد منفی پیدا خواهد کرد.

 

تقاضا برای نفت به جز چند مورد استثنا مانند رکود اوایل دهه ۱۹۹۰، برای دهه های متمادی هر سال افزایش داشته است و رشد منفی تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ نخستین افت سالانه از زمان بحران مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ خواهد بود.

 

دامین کوروالین، تحلیلگر بانک گلدمن ساکس در یادداشتی نوشت: طی هفته وضعیت شیوع ویروس کرونا وخامت بیشتری پیدا کرد و شمار دیگری از کشورها موارد ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کردند. بنابراین پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ از ۰.۵۵ میلیون بشکه در روز برآورد قبلی به منفی ۰.۱۵ میلیون بشکه در روز تغییر داده شد که پایینترین نرخ رشد از زمان بحران مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ است.

 

با توج به این که گلدمن ساکس پیش از این برآوردش از رشد تقاضای چین را پس از شیوع ویروس کرونا بازبینی کرده و به شدت کاهش داده است، بازبینی جدید برای تقاضای خارج از چین است.

 

گلدمن ساکس انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در نیمه اول امسال ۲.۱ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند و بر همین اساس، پیش بینی خود از قیمت نفت برنت تا آوریل را به ۴۵ دلار در هر بشکه کاهش داد و انتظار دارد قیمت نفت برنت تا پایان سال به تدریج به ۶۰ دلار بهبود پیدا کند.

 

شرکت مشاوره انرژی "فکت گلوبال انرژی" هم پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط ۲۲۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا می کند. این شرکت اعلام کرد اکنون پیش بینی می شود تقاضای جهانی برای نفت ۲.۳ میلیون بشکه در روز در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کند و رشد سالانه آن در سه ماهه سوم ازسرگرفته شود. "فکت گلوبال انرژی" ماه گذشته پیش بینی خود از رشد تقاضا را به صفر رسانده بود.

 

بر اساس گزارش پلاتس، موسسه اس اند پی گلوبال ریتینگز با اعلام این که تاثیر بیماری کووید ۱۹ بر اقتصاد کلان جهان از اواسط فوریه دو برابر شده، برآورد خود از رشد ۳.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی را ۰.۵ درصد کاهش داد که بر مبنای فرض مهار اپیدمی در سه ماهه دوم سال است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------