خبر مهم برای سهامداران؛ احتمال تغییر روش عرضه اولیه‌های بورس در ۱۴۰۰



عرضه اولیه در بورس،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
مدیر عامل فرابورس گفت: روش بوک بیلدینگ و حراج باز به سازمان بورس جهت عرضه‌های اولیه پیشنهاد شده که در حال بررسی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، امیر هامونی مدیر عامل فرابورس در رابطه با روند عرضه های اولیه در ۱۴۰۰، اظهار کرد: اگر نحوه عرضه اولیه اصلاح شود به طور قطع ما در سال ۱۴۰۰ با عرضه اولیه‌های بیشتری مواجه خواهیم شد، این امر اگر به درستی صورت گیرد هم به تامین مالی شرکت‌ها کمک می کند و از جانب دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری را ارتقا می دهد.

 

مدیر عامل فرابورس گفت: در سال ۹۹ از هر طیف شرکتی برای پذیرش در فرابورس به ما مراجعه کردند به طوری که در این رابطه می توان به پترو شیمی‌ها، صنایع دستی، استارت آپ ها و سایر موارد اشاره کرد.

 

او تصریح کرد: در حال حاضر سه روش عرضه اولیه داریم، که نخست میتوان به بوک بیلدینگ، دوم حراج و سوم گشایش نماد اشاره کرد که هرکدام از آن‌ها معایب و مزایای خودشان را دارند.

 

مدیر عامل فرابورس گفت: از بوک بیلدینگ برای شرکت‌های بزرگ استفاده می‌کنند ناگفته نماند که به دلایلی نمی توان از این مسئله برای سهام‌های کوچک استفاده کرد.

 

او بیان کرد: بحث بوک بیلدینگ سبب می‌شود مسئله کف و سقف قبل از عرضه اولیه یک اثر کهربایی در بازار فرابورس ایجاد کند، همچنین قیمت سهام باید توسط هلدینگ‌ها، خبره‌های مالی و سایر کشف شود که پس از آن عرضه صورت گیرد.

 

هامونی گفت: اگر بشود ما در بحث بوک بیلدینگ و حراج یک سری تغییر ات ایجاد کنیم به نفع بازار و عرضه‌های اولیه خواهد بود، عرضه‌های اولیه می‌توانند، همانند کشورهای دیگر طی دو مرحله صورت گیرند.

 

او بیان کرد: برای عرضه‌های کوچک نیز می‌توان از از روش‌های حراج استفاده کرد حتی پیشنهاد ما این بود این شرکت‌ها را صرفا به صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک بدهیم که آن‌ها کشف قیمت را انجام دهند، به سبب آنکه این امر می‌تواند مردم را به منظور سرمایه گذاری تشویق کند.

 

هامونی گفت: موارد مطرح شده در رابطه با نحوه عرضه‌های شرکت‌های کوچک در انتهای سال ۹۹ به سازمان ارسال شده، که اکنون در حال تدوین است.

 

او گفت: اگر عرضه شرکت‌های کوچک به صندوق‌های مذکور سپرده شود ما در روز حتی می‌توانیم با چند عرضه اولیه مواجه باشیم.

 

هامونی هامونی در رابطه با دلیل لغو شدن عرضه‌های اولیه بعد از انتشار آگهی عرضه، مخصوصا در هفته‌های اخیر سال گذشته، گفت: به موجب ماده ۴۴ قانون بازار سرمایه سازمان بورس هر زمان که بخواهد می‌تواند مانع آن عرضه شود، به طور مثال ممکن است شرکتی که می‌خواهد عرضه اولیه کند اطلاعاتش کامل نباشد یا حتی گا‌ها به سبب شرایط بازار این امر لغو می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------