افزایش چراغ خاموش قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی l امتناع کارخانه‌ها از توزیع کالا



افزایش قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
بررسی‌های میدانی حاکی از افزایش قیمت 15 درصدی لوازم آرایشی و بهداشتی در بازار و همچنین امتناع کارخانه‌داران از توزیع محصولات آرایشی و بهداشتی است.

به گزارش قرن نو، در اواخر سال گذشته تقاضا برای لوازم آرایشی و بهداشتی به طور بی سابقه‌ای افزایش یافت و بازار راکد لوازم آرایشی و بهداشتی جان تازه‌ای گرفت.

 

در این بین فروش گسترده مغازه‌داران و کاهش موجودی انبارهای آنها در فروردین ماه با توقف توزیع محصولات آرایشی و بهداشتی از سوی کارخانه‌ها همراه شد.

 

عوامل متعددی توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی از سوی کارخانه‌ها را در هفته های اخیر متوقف کرده‌است؛ نوسانات نرخ ارز یکی از اصلی ترین دلایلی است که قیمت‌‌گذاری و توزیع محصولات آرایشی و بهداشتی را مشکل کرده است.

 

فروردین ماه یکی از پرنوسان‌ترین ماه‌ها برای بازار طلا، سکه و ارز بوده است؛ قیمت دلار در بازار آزاد از ابتدای فروردین ماه تاکون نزدیک به هزار و 500 تومان افزایش یافته است و در حال حاضر این ارز در بازار آزاد به نرخ 27 هزار و 735 تومان خرید و فروش می شود.

 

تشدید نوسنات نرخ ارز برای صنایع وابسته به مواد اولیه وارداتی که صنایع آرایشی و بهداشتی را نیز شامل می‌شود یکی از عوامل افزایش دهنده ریسک فعالیت است و در واقع نوسانات نرخ ارز را می‌توان یکی از مهم‌ترین منابع شوک در اقتصاد داخلی به حساب آورد که از کانال‌های مختلف (مانند صادرات و واردات) قیمت‌ها و تولید را در داخل کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

گفتنی است که افزایش نوسانات نرخ ارز نه تنها قیمت گذاری را برای کرخانه ها دشوار خواهد کرد بلکه نرخ تولید را نیز کاهش می‌دهد؛ افزایش نوسانات و نااطمینانی نرخ ارز در مجموع موجب کاهش نرخ رشد تولید در صنعت می‌شود و از طرف دیگر تحریم‌ها نیز همواره اثری منفی و معنی‌دار بر روی نرخ رشد تولید داشته است.

 

افزایش 15 درصدی قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی

در حالی که توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی از سوی اکثر کارخانه‌ها متوقف شده است اما تعداد محدودی از کارخانه‌ها لوازم آرایشی و بهداشتی خود را با افزایش 15 درصدی قیمت به دست فروشندگان رسانده‌اند.

 

در کنار بالا گرفتن نوسانات نرخ ارز افزایش نرخ تورم در کشورهای اروپایی و آمریکایی و تاثیر آن بر بالا رفتن نرخ مواد اولیه مورد استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز در این افزایش 15 درصدی قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی بی تاثیر نبوده است.

 

کاهش تقاضا برای خرید لواز آرایشی و بهداشتی خارجی

بازار لوازم آرایشی و بهداشتی یکی از بازارهایی است که کالاهای قاچاق به وفور در آن یافت می‌شود و از زمان شدت گرفتن تحریم ها و سخت‌شدن واردات، بیشتر سهم بازار لوازم آرایش را محصولاتی در اختیار گرفته‌اند که تحت لیسانس یا حتی نام برندهای خارجی در داخل کشور تولید می‌شوند اما تولید این محصولات در داخل کشور به‌معنای ارزان‌بودن آنها نیست.

 

افزایش نرخ ارز تامین مواد اولیه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی را در داخل کشور در سال‌های اخیر بسیار گران کرده است به طوری که قیمت تافت موی کاسپین از 5 هزار تومان در 1398 امروز به 50 هزار تومان رسیده است.

 

افزایش قیمت‌ها تقاضا برای لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی را به طور چشمگیری کاهش داده است و حتی برخی از فروشندگان از کاهش فروش بیش از 50 درصدی لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی و یا تحت لیسانس در ماه های اخیر خبر می‌دهند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------