رئیس سازمان بورس: اگر بورس نبود دولت باید پایه پولی را افزایش می‌داد/ به نرخ های اعلامی ارز توجه نکنید



رئیس سازمان بورس ,اخبار امروز,اخبار جدید
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه دولت باید در مقابل بازار سرمایه مسئولیت پذیر باشد، گفت: اگر بورس نبود دولت باید برای تامین مالی خود، پایه پولی را افزایش می‌داد.

به گزارش مهر، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست کلاب هاوس، با بیان اینکه دولت باید در مقابل بازار سرمایه مسئولیت پذیر باشد، گفت: اگر بورس نبود دولت باید برای تامین مالی خود، پایه پولی را افزایش می‌داد.

 

دولت باید به قول‌های داده شده به بازار سرمایه عمل کند

 

وی افزود: وقتی که سهامداران و مردم دیدند که قولی که داده شده، به درستی انجام نشده است، بیش از آنچه که بازار سرمایه اثر مثبت ایجاد کرده بود، اثر منفی در میان مردم ایجاد کرد و حتما باید قول دولت ایفا شود؛ من هم این موضوع را از طریق صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی دنبال کردیم که حتما باید این پول از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه روانه شود.

 

به گفته دهقان دهنوی، نرخ سود بانکی که در شبکه بانکی کشور اعمال می‌شود، یکی از عامل هایی است که جریان نقدینگی را بین بازارهای مالی کشور می تواند تنظیم کند؛ بنابراین این نرخ باید به نحوی تنظیم شود که بازار سرمایه و بازار پول در کنار هم و هر دو بتوانند روند مناسبی داشته باشند؛ این در حالی است که نرخ سود بالا برای هر دو بازار سم است.

 

وی معتقد است که نتیجه افزایش نرخ سود بانکی افزایش هزینه مالی بانکها خواهد بود و ساختار بانکها را دچار مشکل می کند.

 

دهقان دهنوی گفت: نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد است، هم بانکهای دولتی موظف هستند که نرخ سود را رعایت کنند و هم بازار سرمایه و بانکهای خصوصی حاضر بر آنها، باید آن را رعایت کنند؛ این درحالی است که نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار باید رعایت شود؛ لذا تلاش داریم که نرخ سود را به نرخ های خود برگردانیم که نتیجه آن به بازار سرمایه برگردد.

 

موانع انتشار اوراق برای شرکتهای سرمایه گذاری برداشته شد

 

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، کاری که ما انجام دادیم، برداشتن مانع انتشار اوراق برای شرکتهای سرمایه گذاری است و تصمیم گیری برای اینکه چه سهمی بخرند و چه سهمی نخرند، باید بر اساس منافع شرکتها تعیین شود و ما دخالتی در تعیین نرخ آنها نداریم.

 

وی تصریح کرد: شرکت بورس و فرابورس باید بسیج شوند که درخواستها را دریافت کرده و اوراق را منتشر کنند؛ اما چون درخواست ها به صورت پارت پارت می‌آید انتشار نیز به صورت بخش بخش صورت خواهد گرفت.

 

چه مواردی در سال ۱۴۰۰ به بازار سرمایه کمک خواهد کرد؟

 

دهقان دهنوی گفت: در حجم تامین مالی که از بازار سرمایه انجام شده، سهم دولت زیاد است اما باید به اجزای این ارقام هم نگاه کرد و آن را با سالهای گذشته مقایسه کرد. در بحث انتشار اوراق به ۳۶ هزار میلیارد تومان از سوی شرکتها رسیده که ۴ برابر رقم منتشر شده سال قبل است؛ این در حالی است که در بحث افزایش سرمایه حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش تامین مالی سرمایه ای صورت گرفته است؛ اگرچه بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی بوده است.

 

وی افزود: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از این رقم از محل مطالبات و آورده نقدی و سودهای انباشته بوده است؛ یا در بحث تامین مالی سرمایه ای عرضه اولیه ها به نحوی پیش رفته که سهامدار عمده بخشی از سهام خود را فروخته و صرف تشکیل سرمایه کرده است؛ این در حالی است که شرکتها باید از طریق صرف سهام، سهام جدید را عرضه اولیه کند که این فضا را در سال ۱۴۰۰ پیش رو داریم.

 

به گفته دهقان دهنوی، تشکیل سرمایه در کشور نیز باید کمک شود و البته رسالت بازار سرمایه نیز همین است و باید بازار اولیه را تقویت کرد چراکه منافع آن به بازار سرمایه بازخواهد گشت.

 

بازارگردانی باید اصلاح شود

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازارگردانی یک موضوعی است که سال گذشته به دلیل فضای خاص آن سال به آن توجه شده و به عنوان یک نیاز فوری تشخیص داده شده است؛ البته اشکالاتی دارد که اگر برطرف شود، بیش از ۵۰۰ صندوق بازارگردانی داریم که زمینه لازم برای اصلاحات دارند. پس باید مسیر آنها را هموار کرد و برای آینده بازار سرمایه کار مفید انجام داد.

 

وی افزود: در مقاطعی از حقوقی های بازار و بانکها کمک خواسته تا بخش تقاضا را تقویت کنند؛ پس این را باید در چارچوب مسئولیت پذیری ناشران نسبت به بازار بسنجیم. این طور نیست که یک ناشر و کسی که دنبال تامین مالی است در مواقع خوب افزایش سرمایه و انتشار اوراق کند و تامین مالی نماید، اما در مواقع فرود کمک بازار نکند؛ پس در حالت های انقباض و انبساط در رفتار ناشران تغییر را مشاهده کنیم.

 

به گفته دهقان دهنوی، همه کارهایی که در بازار سرمایه و سازمان بورس انجام می دهیم، تاثیرپذیری از شرایط اقتصاد کلان دارد و نمی توان از اثرگذاری آن جدا شد؛ پس جریان های اقتصاد کلان مثل تورم و انتظارات فعالان اقتصادی نسبت به آینده اقتصاد تاثیرات قابل توجهی را به جای خواهد گذشت؛ ضمن اینکه تصمیمات مدیریتی خارج از سازمان بورس که بر روی شرکتها و سازمانهای بورسی اثرگذار خواهد بود، را نیز نباید فراموش کرد.

 

وی افزود: درباره افزایش سرمایه نکته این است که یکی از فرآیندهایی که باید به سرعت بازنگری شود، هم در بخش سازمان و هم در بخش بیرون سازمان روند افزایش سرمایه است که برخی از مهلت ها یا استپ هایی که باید انجام شود، منطقی ندارد و می توان کارها را به شکلی طراحی کرد که به سرعت انجام شود؛ حتی بخش قابل توجهی از نظارت پیشینی به نظارت پسینی کرد؛ همه چیز نباید موقوف به گرفتن مجوز از سازمان باشد.

 

تلاش داریم اخذ مجوز برای افزایش سرمایه را برداریم

 

دهقان دهنوی گفت: باید برای افزایش سرمایه نیازی به چارچوب دریافت مجوز از سازمان نداشته باشیم و مانع زدایی برنامه حتمی سازمان است؛ ضمن اینکه یکی از برنامه های ما که کمک به تقویت اعتماد در بازار و شکل گیری بازار شفاف کمک می کند این است که باید جریان اطلاعات از نظر زمان و کیفیت اطلاعات بسیار شفاف باشد؛ ضمن اینکه شرکتهای مشاوره ای با تحلیل وضعیت شرکت وضعیت سود را اعلام کرده بود که این الگوی خوبی است که برای سال ۱۴۰۰ این الگو یعنی تحلیل سناریوی سود بر اساس متغیرهای اصلی و تاثیرگذار بر جریان سود شرکت را داشته باشیم.

 

وی افزود: این طور سهامداران بر اساس پیش بینی خود می توانند به ارزندگی و سودآوری سهام خود پی ببرند. تلاش داریم نقشی هم برای شرکتهای مشاور سرمایه گذاری و تحلیلگرها در نظر بگیریم.

 

باید تسهیلات بانکی برای خرید سهام را آزاد کنیم

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد موضوع تسهیلات بانکی در قبال سهام اعلام کرد: اکنون محدودیت زیادی در سیستم بانکی تحت این عنوان وجود دارد که تسهیلات نباید برای خرید سهام داده شود؛ اما به نظر میرسد که اول باید با این موضوع ورود پیدا کرده و این را در اذهان سیاستگذار و قانونگذار روشن کنیم که تسهیلات برای خرید سهام و فعالیت در بازار ثانویه اثر قابل توجهی بر روی تشکیل سرمایه در اقتصاد خواهد داشت و این مانع باید به طور کلی برداشته شود و برای مردم عادی و سهامداران عادی و کارگزاران و هلدینگ ها و فعالان حقیقی و حقوقی که بخواهند از تسهیلات بانکی برای خرید سهام استفاده کنند، این راه را باز کنیم.

 

وی افزود: در مورد کارگزاری ها دستورالعملی که در گذشته تهیه شده، یک سرمایه خیلی بالایی از جمله ۲۰۰ میلیارد تومان قرار داده شده بود برای ورود کارگزاری های جدید اعلام شده بود؛ در حالیکه سرمایه کارگزاری باید تابعی از حجم فعالیت و دارایی های کسانی باشد که با آن کارگزاری کار می کنند؛ لذا باید برای کارگزاری های جدیدی که می خواهند وارد بازار شوند سرمایه در سطح کمتری قرار دهیم ولی متناسب با افزایش فعالیت باید سرمایه را بالا ببرند.

 

دهقان دهنوی گفت: حتما باید این مسئولیت پذیری دولت را بخواهیم و دنبال کنیم؛ ضمن اینکه در جلساتی که برگزار شده، این موضوع از سوی دولت نیز مورد تائید قرار گرفته و در جلسات ستاد اقتصادی دولت نیز شخص رئیس جمهور نسبت به این موضوع اعلام آمادگی کردند که دولت باید مسئولیت پذیر باشد؛ در واقع یک نوع نقش خاصی بین دولت و ملت وجود دارد که باید دولت به آن خواست پاسخ دهد که امیدوارم در این مسیر حرکت کنیم.

 

اگر کسی منافع سهامداران را تضییع کند، بر علیه آن اعلام جرم می کنیم

 

وی افزود: در مورد قیمتگذاری تاکید من این است که یکی از خواست های ما این است که اولا تا حد امکان قیمتگذاری وجود نداشته باشد و اگر هم این اتفاق قرار است رخ دهد، یک پای مهم قضیه باید سازمان بورس باشد، نمی توان در مورد منافع سهامداران صحبت و تصمیم گیری شود ولی سازمان بورس حضور نداشته باشد.

 

دهقان دهنوی گفت: این حضور حضوری است که به اقتصاد و تولید کمک می کند و نتیجه مثبتی برای اقتصاد کشور خواهد داشت و یکی از ابزارهایی که ما داریم و در آینده نیز اگر موانع بیشتر بخواهند برای ما ایجاد کنند؛  اعلام جرم کردن است که می توان از سوی سازمان بورس مورد پیگیری قرار گیرد.

 

به نرخ های اعلامی ارز توجه نکنید

 

رئیس سازمان بورس در مورد نرخ ارز نیز با بیان اینکه بازار سرمایه ذاتا رفتارهای بیش واکنشی زیادی دارد، گفت: دارایی که در بازار سرمایه وجود دارد، سهامی است که به راحتی قابل خرید و فروش است و اگر بازار نقدشوندگی خوبی داشته باشد در کسری از ثانیه دارایی تبدیل به پول نقد و پول نقد تبدیل به دارایی شود، در حالیکه در سایر بازارها به این سرعت این موضوع قابل تحقق نیست؛ لذا بازار سرمایه سریعتر و بیش از حد مورد انتظار واکنش نشان می دهد.

 

وی افزود: یک خبر یا یک شایعه و انتظار در بازار سرمایه منجر به واکنش می شود و بازار آن زمان وقتی که خبر منتشر می شود، برعکس راهی که رفته است را نشان می دهد. در این میان سهامداران نباید نسبت به اخبار و تحولات حساسیت زیادی نداشته باشند؛ اگر این روال اتفاق افتد آن زمان نگرانی ها کمتر خواهد شد.

 

دهقان دهنوی گفت: اصولا قیمت واقعی ارز ممکن است روش هایی برای محاسبه آن وجود داشته باشد که آن روشها نیز انواع مختلفی دارد و البته ملاحظات زیادی دارد ولی اگر یک قیمتی هم محاسبه می شود، بعدا باید تورمی که از آن نقطه تا نقطه بعدی اتفاق افتاده نیز لحاظ و به آن اضافه شود؛ لذا کسانی که بگویند که قیمت واقعی ارز ایکس یا ایگرگ است ملاک توجه نباید باشد؛ چراکه اقتصاد روندهای خود را دارد و نقدینگی و تورم و تحولات سیاسی نیز در آن اثرگذار هستند؛ پس اگر نگاه سهامدار نگاه بلندمدت بوده و سهامی که انتخاب کرده، بر اساس تحلیل و ماهیت فعالیت اقتصادی باشد، نباید نگران نوسانات کوتاه مدت باشد.

 

افزایش تعداد صندوق هایی که مدیران بورسی می توانند در اختیار داشته باشند

 

وی افزود: حتما ما رویکرد سرمایه گذاری غیرمستقیم را باید بیشتر از آنچه که هست، رواج دهیم؛ به خصوص برای سهامداران خرد چراکه همه حرف هایی که ما راجع به الفبای سرمایه گذاری زده اصولا برای حجم کمی از سرمایه اقتصادی نیست؛ اما روش غیرمستقیم این خاصیت را دارد که بدون تلف کردن وقت و هزینه از خدمات حرفه ای مدیران صندوق برای مدیریت دارایی خود استفاده کند.

 

به گفته دهقان دهنوی، تنوع صندوق ها کاملا حرف درستی است و ما از پیشنهادات جدید استقبال می کنیم؛ البته تعداد صندوق هایی که مدیران می توانند داشته باشند را افزایش دادیم و در آینده نیز بیشتر امکان می دهیم؛ به خصوص اگر کسی صندوق جدیدی معرفی کند ما هم استقبال می کنیم.

 

وی افزود: باید فضایی ایجاد کنیم که افراد با اصل بر برائت داشتن کار خود را انجام دهند و محیط نیز شفاف باشد.

 

در ۹ ماهه ابتدای ۹۹ شرکتهای حاضر در بازار سرمایه ۲۸ هزار میلیارد تومان مالیات تعهدی دارند

 

دهقان دهنوی، میزان مالیات نقل و انتقال را قابل توجه دانست و گفت: بخشی از این مالیات باید به صندوق تثبیت بازار یا توسعه بازار قرار گیرد تا در خدمت بازار باشدچراکه این موضوع به استمرار درآمد مالیاتی دولت از بازار سرمایه قرار گیرد؛ این در حالی است که نه ماهه ابتدای ۹۹ شرکتهایی که در بازار سرمایه حضور دارند، ۲۸ هزار میلیارد تومان مالیات تعهدی داشته اند که تا پایان سال نیز بیشتر می شود و بیش از یک چهارم کل مالیاتی که از سوی دولت اخذ می‌گردد، از طریق بازار سرمایه بوده است.

 

وی افزود: فضای مجازی در دنیای جدید اهمیت بالایی دارد و برای ما در بازار سرمایه نیز حائز اهمیت است؛ پس باید از این ابزارها استفاده کرد. همچنین بخش های مختلف بازار از جمله ناشران و فضای مجازی باید مسئولیت پذیری داشته باشند.

 

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بسیاری از فعالان بازار اگر کانالی ایجاد می کردند برای ارتباط با سهامداران، در کانال های خود در کنار فرهنگ سازی و آموزش به فعالیت دادن مشاوره می پرداختند و حتما همانطور که تخلفاتی دارند، در این فضا هم وجود داشت و به جای اینکه این فعالیت ها از جنس آموزش و مشاوره باشد، از جنس اغواگری و جهت دادن بی مورد و قیمت های واهی بود؛ پس نبود بستر قانونی برای فعالیت باعث می شود که نظارت نباشد و فعالیت مفید قابل تفکیک از فعالیت مضر نباشد؛ پس در این موضوع تر و خشک با هم سوختند.

 

پیشنهاد سازمان بورس به قوه قضاییه برای استرداد پرونده متخلفان بورسی

 

وی افزود: شرکتهای مشاور سرمایه گذاری نوع دوم را آماده کرده و دستورالعمل را تدوین کرده ایم که این شرکتها با ساختار کوچک تعریف می شوند که افراد حقیقی فعالیت خود را در قالب شرکتهای حقوقی پیش برده و مجوزدار بشوند پس در فضای مجازی کار خود را پیش خواهند برد.

 

دهقان دهنوی گفت: قوه قضاییه اعلام آمادگی کرده بود که کار را مدیریت کند و البته به سازمان بورس این موضوع سپرده شده تا سازمان بورس با ابزارهای خود کار را پیش برد. ما از قوه قضاییه خواهش می کنیم که همه پرونده هایی که بستر قانونی برای فعالیت نداشته اند، به سازمان برگردند و ما بتوانیم تکلیف آنها را بررسی نماییم. البته ما نیز باید رفتارهای مفید را از مضر تفکیک کنیم.

 

وی افزود: ما با دادن مجوز فعالیت این شرکتها را تسهیل خواهیم کرد و با نگاه گذشت و ترمیمی، پرونده های آنها را مختومه اعلام خواهیم کرد؛ اگر کسانی بودند که رفتار تخلف آمیز بوده اند، پس گرفتن پرونده به معنای گذشت از رفتار آنها نیست و ما با آنها برخورد کرده و اگر لازم باشد پرونده را به قوه قضاییه برگشت خواهیم داد. البته باید قوه قضاییه پیشنهادات سازمان بورس را بپذیرد تا پرونده ها را برگرداند.

 

رئیس سازمان بورس اعلام کرد: در خصوص دامنه نوسان در کانال ها و محیط های فضای مجازی این بحث وجود دارد، البته باید به این نکته توجه داشت که شخصا اعتقاد دارم محدود کردن دامنه نوسان برای بلندمدت نه امکان پذیر است نه کار خوبی است ما هم به دنبال آن نیستیم. آن کاری که در خصوص محدودکردن دامنه نوسان انجام شد، کار موقت است.

 

وی افزود: روندهای آینده اقتصاد در آن مقطعی که تصمیم گرفتیم زیاد بود و سهامداران احتیاج به فرصت مناسبی برای تحلیل بیشتر نسبت به موقعیت خود داشتند که این محدودیت را ایجاد کردیم؛ اما الان فضای نااطمینانی کاهش می یابد و فعالان اقتصادی می توانند با اعتماد بالاتری نسبت به پدیده های اقتصادی و اجتماعی که می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد، تصمیم گیری کنند؛ پس فرصت خوبی ایجاد شده است.

 

مسیر برداشتن محدودیت دامنه نوسان هموار خواهد شد

 

دهقان دهنوی گفت: مسیر برداشتن محدودیت دامنه نوسان در شورای عالی بورس مشخص است و به صورت تدریجی دامنه نوسان را به سمت متقارن خواهیم برد و بیش از آنچه قبلا بوده اگر مسیر مهیا باشد افزایش خواهیم داد. این سیاست کوتاه مدت به این ترتیب اصلاح خواهد شد، این تصمیم تاثیرات این چنینی ندارد و بازار رمزارز با ریسک بالا است و احتمال بازدهی نیز بالا است؛ نوعا کسانی وارد این بازار می شوند که حاضرند ریسک بالا را بپذیرند اما خواست ما این است که بر اساس قانون فعالیت در بازار رمز ارز در کشور ممنوع است.

 

وی افزود: درگاههایی ایجاد شده است که با درگاههای بانکی اقدام به خرید و فروش رمزارز می کنند؛ البته تولید رمزارز باید از خرید و فروش رمزارز جدا شود، اما باید محیطی برای استفاده از رمزارز آنها در واردات و مواردی از این دست ایجاد شود و بازار سرمایه نیز بازاری است که وصل به اقتصاد است.

 

دهقان دهنوی گفت: باید فضای مناسب را برای افراد با ریسک پذیری های مختلف ایجاد شود و با افزایش تعداد و تنوع صندوق ها این کار عملیاتی است. هر چقدر بتوان بازار سرمایه را در حوزه های مختلف توسعه داد، قطعا هم اثرات مثبت اقتصادی دارد و هم منابع نقد و دارایی های مردم را متمرکز کند تا برای همه اقتصاد مفیدتر باشد.

 

وی افزود: احساس کردم چیزی که نوشته شده و ملاک تصمیم گیری بخواهد باشد، می تواند اعمال سلیقه در آن تاثیرگذار باشد. لذا همان زمان دستور دادم که این موضوع اجرایی نشود و خواستم این در اختیار فعالان قرار گیرد؛ اما آنچه که منتشر شده برای این است که نقطه نظرات دریافت شود. راهی که باید طی کنیم این است که اگر در مصادیق اعمال سلیقه می شود، با فرموله کردن کاری کنیم که اعمال سلیقه صفر شود.

 

کدهای افراد نباید برای مدت طولانی بسته بماند

 

دهقان دهنوی گفت: در حال حاضر برخی از افراد کدهایشان بسته شده است و تخلف اثبات شده ندارد، دلیلی بر بسته شدن کد او وجود ندارد. پس این موضوع را بررسی خواهم کرد و اگر به دلیل ظن بر دستکاری کد دسترسی او بسته شده باشد را باز خواهیم کرد. بسته شدن کد برای دادن یک اخطار است و بلافاصله باید برطرف شود.

 

وی افزود: اگر این حرف درست باشد که کدها برای مدت زمان بسیاری بسته می مانند، حتما اصلاح خواهیم کرد. در حال حاضر هم اعمال سلیقه در بخش بورس و فرابورس زیاد است، باید دقت بیشتری شود و اگر این موضوع وجود داشته باشد، باید شکل برخوردها را دقیق تر کرد نه اینکه ۱۰۰ مورد برخورد انجام شده باشد و تنها ۲۰ برخورد درست باشد. پس این دغدغه را دنبال خواهیم کرد.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد شرکتهای کوچک و متوسط بورسی، اعلام کرد: فضای این شرکتها متفاوت از شرکتهای بزرگ است و این طبیعت اقتصاد است اما باید با نگاه ویژه به آنها نگاه کرد و تامین مالی شرکتهای بازار سرمایه نیز متفاوت است.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص قفل معاملات سهام در صف فروش افزود: چند کار برای صف فروش داریم که اجازه انتشار اوراق برای خرید سهم را از سوی هلدینگ ها و شرکتهای سرمایه گذاری را خواهیم داشت و هم بحث افزایش تدریجی دامنه نوسان در دستور کار قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه بازنگری در دستورالعمل رفع گره معاملاتی را در دستور کار خواهیم داشت تا نقدشوندگی بهتری را در بازار داشته باشیم.

 

دهقان دهنوی گفت: باید کاری کرد که نقدشوندگی افزایش یابد؛ این درحالی است که سازمان بورس باید مسیری برای تبدیل شدن مجوز نوع دوم به مجوز نوع اول داشته باشیم و قرار نیست که اگر کسی در قالب شرکت کوچکی شروع کرد، هیچ وقت نتواند وارد مجوز نوع اول باشد؛ اما متناسب با ایجاد سابقه و نشان دادن نوع فعالیت کم کم به مجوزهای نوع اول از طریق دو تا سه مرحله صعود خواهد کرد.

 

وی افزود: جوان ها دانش به روزی دارند و نگاه ویژه ای به آنها خواهیم داشت و قطعا نیروی پیش برنده را برای آنها خواهیم داشت.

 

دهقان دهنوی گفت: شستا متعلق به سازمان تامین اجتماعی است و ربطی به تامین مالی دولت ندارد؛ ضمن اینکه در مورد سیاست گذاری سازمان بورس در بازار نیز نکته این است که بالاخره اگر فرض را بر این بگذاریم که این اقداماتی که انجام شده مثل صندوق های درآمد ثابت که موظف به خرید سهام شده اند یا کاهش دامنه نوسان، در مورد هیچ یک به هیچ صندوقی گفته نشده چه سهمی بخرد و چه سهمی را نخرد و صندوق های درآمد ثابت قبل از این، ۱۵ درصد را داشته اند و در شرایط ابتدای سال ۹۹ به خاطر اینکه عرضه سهام تقویت شود، این مقرره لغو شد و حداقل ۱۵ درصد برداشته شد، ولی وقتی که شرایط بازار برعکس شد، باید مقرره به سر جای خود برگردد.

 

وی افزود: نمی توان سیاستگذاری را معادل دستکاری فرض کرد و اگر مسئولان بازار ابزارهای لازم را نداشته باشد، چطور می توان از او انتظار فعالیت داشت. اینکه ما می گوییم که محدودیت دامنه نوسان موقت است، در چارچوب اقتصاد آزاد است ولی این به معنای رهاسازی نیست.

 

دهقان دهنوی گفت: سازمان بورس برای ایجاد ثبات در بازار و چشم انداز درازمدت، از ابزارهای در دست خود استفاده خواهد کرد، ضمن اینکه سیاست هایی را اعمال خواهد کرد که در جهت توسعه بازار پیش رود و حتما چشم انداز به سمتی است که نقدشوندگی در بازار بالاتر رفته و مقررات تسهیل شود. این در حالی است که سال ۹۹ بیشترین تلاطمات اقتصادی را تجربه کردیم و تحریم ها تشدید شد، اما یکی از بزرگترین جهش های ارزی و کرونا نیز به آن اضافه شده؛ ضمن اینکه نرخ سود بین بانکی بیشترین نوسانات را داشته است؛ پس از ناظر بازار نباید انتظار داشت که کنار بنشیند.

 

وی افزود: تلاش داریم سیاست های کوتاه مدت کمتر شوند و روندهای سیاستی بلندمدت را هم بزنیم.

 

دهقان دهنوی در خصوص یکی از اشکالات اقتصادی ما و نمود معضلات و بیماری های ساختاری کشور ما سرمایه گذاری است که رشد آن در سالهای گذشته منفی بوده است و این برای اقتصاد کشور بسیار مضر است؛ پس یکی از نهادهای مالی که بیشترین و پتانسیل را برای کمک به سرمایه گذاری دارد، بانکها هستند؛ اما متاسفانه قانون رفع موانع تولید محدودیت های زیادی برای بانکها ایجاد کرده که این قانون بودجه ۱۴۰۰ این فضا را تلطیف کرده است. باید بین دو مفهوم بنگاهداری و سرمایه گذاری بانکها تمایز قرار داد.

 

وی افزود: باید وارد فضای بنگاهداری بانکها نشویم اما سرمایه گذاری می تواند بدون ورود به بنگاهداری صورت گیرد و ایجاد شرکتها و صندوق های پروژه یکی از راهکارهایی است که بانک بدون دخالت در مدیریت بنگاه، منابع را به سمت سرمایه گذاری سوق دهد و ما نیز تلاش داریم که این فضا را برای بانکها فراهم کنیم؛ ا ز سوی بانکها نیز این استقبال وجود دارد.

 

در حال راهکارهایی برای فروش سهام عدالت هستیم

 

وی افزود: مدتها است که اجازه فروش سهام عدالت بسته شده و تا زمانی که ظرفیت لازم برای فروش سهام عدالت ایجاد نشود، اجازه نخواهیم داشت و ما نیز به راه حل هایی فکر می کنیم و پیشنهاداتی دریافت شده از جمله اینکه صندوق هایی ایجاد شود تا سهام عدالت متقاضیان فروش در آن قرار گیرد و دو دسته یونیت دار با بازدهی ثابت و دریافت باقیمانده بازدهی در آنها تعریف شود.

 

دهقان دهنوی گفت: سهام عدالت باید بعنوان یک ثروت برای مردم شکل گیرد و امیدواریم همواره پربازده باشند تا ثروت مردم در قالب سهام حفظ شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------