آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصمیم به تعطیلی پنجشنبه یعنی تنها کشوری در جهان خواهیم شد که این روز را تعطیل کرده

اگر در ایران تصمیم به تعطیلی پنجشنبه گرفته شود، تنها کشوری در جهان خواهیم بود که این روز را تعطیل کرده است و احتمالاً این…

انحلال شرکت سهامی خاص | تفاوت‌ها و شرایط شرکت‌های سهامی خاص



شرکت‌های سهامی خاص به دلایل گوناگونی منحل می‌شوند. در بسیاری اوقات و به دلایل متعددی، پس از ثبت شرکت سهامی خاص ، شرکا تصمیم برای پایان شراکت می‌گیرند. همچنین با انقضای تاریخ فعالیت یا منتفی شدن موضوعی که برای فعالیت‌های اقتصادی مجموعه مقرر شده به صورت طبیعی زمینۀ انحلال شرکت سهامی خاص به وجود می‌آید. این شرایط معمولاً در اساسنامه مشخص شده‌اند. انحلال قهری به معنی پایان اجباری فعالیت‌های تجاری یک مجموعه در مواردی مثل ورشکستگی است و معمولاً با حکم قضایی از سوی دادگاه انجام می‌گیرد. اما انحلال با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده به صورت اختیاری است و با موافقت سهامداران انجام می‌شود.

 

انحلال شرکت سهامی خاص

 

انحلال شرکت سهامی خاص چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

مطابق با ماده ۱۹۹ قانون تجارت ایران، شرکت‌های سهامی خاص در موارد زیر منحل می‌شوند:

  • وقتی شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن ناممکن شده باشد.
  • در صورتی که شرکت برای مدتی معین تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد و برای تمدید آن نیز اقدامی صورت نگرفته باشد.
  • در صورت ورشکستگی.
  • هر موقع که مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام به هر علتی رای به انحلال شرکت بدهد.
  • در صورت صدور حکم قطعی دادگاه.
  • گفتنی است که انحلال شرکت سهامی خاص در صورت ورشکستگی، تابع مقررات مربوط به ورشکستگی کمپانی‌های تجاری خواهد بود.

همچنین در موارد زیر هر ذی‌نفع می‌تواند انحلال شرکت سهامی خاص را از دادگاه بخواهد:

  • در صورتی که تا یک سال پس از به ثبت رسیدن شرکت هیچ اقدامی جهت انجام موضوع آن صورت نگرفته باشد و نیز در صورتی که فعالیت‌های مجموعه در مدتی بیش از یک سال متوقف شده باشد.
  • در صورتی که مجمع عمومی سالانه برای رسیدگی به حساب‌های هر یک از سال‌های مالی تا ده ماه از تاریخی که اساسنامه معین کرده است تشکیل نشده باشد.
  • در صورتی که سِمَت تمام یا بعضی از اعضای هیئت‌مدیره و همچنین سمت مدیر عامل طی مدتی بیشتر از شش ماه بدون متصدی مانده باشد.

 

در مورد بندهای یک و دو ماده ۱۹۹ در صورتی که مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام جهت اعلام انحلال شرکت سهامی خاص تشکیل نشود و یا رای به منحل شدن مجموعه ندهد.

 

در سه مورد نخست، دادگاه بلافاصله بر حسب مورد به مراجعی که طبق اساسنامه و قانون صلاحیت اقدام دارند مهلت متناسبی که حداکثر از شش ماه تجاوز نکند می‌دهد تا در رفع موجبات انحلال اقدام نمایند. در صورتی که ظرف مهلت مقرر این موارد رفع نشود دادگاه حکم به انحلال مجموعه می‌دهد.

 

مدارک انحلال شرکت سهامی خاص

  • روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت سهامی خاص
  • صورت‌جلسه انحلال شرکت با امضای تمامی شرکا و مُهر کمپانی
  • شناسنامه و کارت ملی مدیر تصفیه (در صورتی که جزو شرکا نباشد)
  • مستندات دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده در روزنامه کثیرالانتشار

 

 

مراحل انحلال شرکت سهامی خاص

اگر به صورت خلاصه مراحل انحلال شرکت‌های سهامی خاص را بخواهیم بگوییم، به هر دلیل متفاوتی، گام نخست برای طی کردن مراحل انحلال شرکت سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده است. این جلسه باید با حضور اکثریت شرکا در محل شرکت تشکیل شود. صورت‌جلسه آن نیز باید با معرفی مدیر تصفیه و موافقت او تنظیم گردد. در گام بعدی، این سند به همراه دیگر مدارک مورد نیاز باید در سامانه ثبت شرکت‌ ها بارگذاری شود. گفتنی است که اصل مدارک نیز باید بلافاصله از طریق پست به اداره ثبت شرکت‌های استان ارسال شود. پس از بررسی کارشناسان این مرکز، گواهی انحلال صادر می‌شود که باید در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار آگهی شود. طی کردن تمام مراحل انحلال شرکت سهامی خاص حدود ده روز کاری زمان می‌برد.

 

صورت‌جلسه انحلال شرکت سهامی خاص

مهم‌ترین موضوعی که در این صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده باید به طور مستقیم به آن پرداخته شود، انتخاب مدیر تصفیه است. این فرد نیز ضمن اعلام قبولی سمت خود باید اقرار به دریافت کلیه اسناد، مدارک، دفاتر و دارایی‌های مجموعه نماید. توصیه می‌شود این اقرارنامه بر اساس نمونه صورتجلسه انحلال در شرکت‌های سهامی خاص تنظیم گردد. اصل این سند نیز باید روی سربرگ کمپانی و با امضای تمامی اعضا یا نمایندگان قانونی آنها و مُهر شخصیت حقوقی برای ارسال به اداره ثبت شرکت‌ها تهیه شود.

 

نمونه صورتجلسه انحلال در شرکت‌های سهامی خاص

بسمه تعالی

شماره ثبت شرکت ..........

سرمایه ثبت شده ..........

شناسه ملی ..........

صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ..........

سهامی خاص ثبت شده به شماره .......... در تاریخ .......... ساعت .......... با حضور کلیه / اکثریت شرکا در محل قانونی شرکت (اگر جلسه در محل دیگری تشکیل شده آدرس آن محل نوشته شود) تشکیل گردید.

 

الف- در اجرای مفاد ماده ۱۰۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت :

1- خانم / آقای .......... به سمت رئیس جلسه

2- خانم / آقای .......... به سمت ناظر رئیس

3- خانم / آقای .......... به سمت ناظر جلسه

4- خانم / آقای .......... به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.

ب- دستور جلسه، اتخاذ تصمیم در خصوص انحلال شرکت .......... پس از بحث و بررسی شرکت بعلت .......... منحل گردید و آقای / خانم (یا شخصیت حقوقی) .......... به شماره ملی به سمت مدیران / مدیر تصفیه انتخاب شدند. آدرس مدیر / مدیران تصفیه و محل تصفیه تهران خیابان .......... کوچه .......... پلاک .......... کدپستی .......... می‌باشد.

مدیر / مدیران تصفیه اقرار به دریافت کلیه اموال دارایی‌ها و دفاتر و اوراق و اسناد مربوط به شرکت را نمودند.

 

امضا رئیس جلسه امضا ناظر جلسه امضا ناظر امضا منشی جلسه

امضا مدیر یا مدیران تصفیه :

 

راهنمای انحلال شرکت سهامی خاص

 

برای انحلال شرکت سهامی خاص نیاز به راهنمایی دارید؟

امروزه با پیشرفت در رقابت‌های جهانی، فعالین اقتصادی شرکت‌های سهامی خاص، لازم است افراد پیش از ثبت قوانین مرتبط با فعالیت خود آشنایی داشته باشند. ما پیشنهاد می‌کنیم برای ثبت شرکت خود با مشاوران مجرب آسان ثبت در ارتباط باشید. ارتباط و دریافت راهنمایی از مشاوران مجربی که بتوانند در تمام مراحل ثبت شرکت شما همراه باشند.

 

هزینه انحلال شرکت‌های سهامی خاص!!

هزینه انحلال شرکت سهامی خاص به میزان بدهی‌های آن بستگی دارد. مدیر یا مدیران تصفیه وظیفه دارند به کارهای باقی‌مانده خاتمه دهند و تمام قرض‌ها را پرداخت نمایند. همچنین اگر پس از منحل شدن شرکت درآمدی نصیب مجموعه شده باشد، پرداخت مالیات آن الزامی است. به طور مثال، اگر هنوز محصولی در انبار موجود باشد و با فروش آن سودی حاصل شود، باید در محاسبه مالیات اشخاص حقوقی منحله لحاظ شود. باقی هزینه‌های این کار همانند دیگر تغییرات شرکت است و شامل تعرفه‌های ثبت آگهی انحلال در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار می‌شود.

 

آیا منحل شدن شرکت‌های سهامی خاص مالیات دارد؟

مالیات شرکت‌ها جزو بدهی‌های آنها محسوب می‌شود و در فرایند انحلال باید به طور کامل تصفیه شود. محاسبه مالیات انحلال شرکت سهامی خاص یکی از اقدامات ضروری پس از پایان یافتن فعالیت‌های تجاری مجموعه است. مدیر تصفیه باید به اداره مالیات و ممیزان رسمی آن مراجعه کند و مراحل اداری کار را طبق قانون انجام دهد. گفتنی است که اگر فروش دارایی‌های شرکت منحل‌شده فقط برای دادن بدهی‌ها باشد و قصد کسب سود و انتفاع در آن نباشد، از پرداخت مالیات انحلال معاف است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024