آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

وضعيت آشفته بازار در آستانه عید و ماه رمضان؛ احتمال افزایش قیمت برنج و تخم‌مرغ



تورم،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

روزنامه جهان صنعت نوشت:  تقارن ماه رمضان و نوروز حساسیت را روی سبد خوراکی‌ها بیشتر از قبل کرده است و هر روز خبرهایی از افزایش نرخ محصولات مختلف شنیده می‌شود. طبق سنت دیرینه، هرساله نرخ کالاهای اساسی در شب سال نو یا در ماه مبارک رمضان سر به فلک می‌گذارد و تمام رکوردهای پیشین خود را می‌شکند، اخیرا هم زمزمه گرانی کالاهای اساسی و پرمصرف مردم مانند برنج، تخم‌مرغ یا خرما که مصرف آن در ماه رمضان به اوج خود می‌رسد، از سوی کارشناسان به گوش می‌رسد. حکایت افزایش نرخ گوشت و مرغ و روغن نیز به داستانی تکراری تبدیل شده که نه روی کاهش قیمت به خود می‌بینند، نه مسوولان زیر بار مسوولیت می‌روند!

 

در این میان رییس انجمن وارد‌کنندگان برنج ضمن بیان اینکه ثبت سفارش واردات برنج تا پایان سال ممکن نیست، گفت با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان و عید نوروز، امکان افزایش قیمت برنج پیش‌بینی می‌شود.

 

از طرفی، گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه انواع خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را در دی ۱۴۰۲، ۱/۴۸ درصد اعلام کرده است. این در حالی است که تا پایان سال و تعطیلات نوروز و همزمانی این رویداد با ماه رمضان چند هفته بیشتر باقی نمانده و با تورمی که در این مدت بر قیمت مواد غذایی حادث شده به نظر می‌رسد قدرت خرید مردم برای تامین مواد غذایی مورد نیاز آنها در رویدادهای پیش رو کافی نباشد.

 

مرکز آمار ایران در تازه‌‌ترین گزارش خود، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوار‌های کشور در دی‌ماه سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد که نشان از افزایش ۶/۲ درصدی نسبت به ماه قبل دارد. این در حالی است که مسوولان کشور در سال «مهار تورم» بارها مدعی کاهش تورم و تداوم روند کاهشی آن شده‌‌اند.

 

گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ تورم سالانه کشور در دی‌ماه ۱۴۰۲، برابر ۶/۴۳ درصد است که بر این اساس فاصله تورمی دهک‌‌ها در این ماه به ۶/۴ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۵/۰ واحد درصد افزایش داشته است.

 

آمارهای ارائه‌شده از تورم ماه گذشته نشان می‌دهد گوشت صدرنشین تورم مواد خوراکی بوده و تورم بازار مسکن نیز چه نسبت به سال گذشته و چه نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است. جدول شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در دی‌ماه نیز نشان می‌دهد سفره مردم بیش از گذشته کوچک‌تر شده است. براساس این جدول تورم گوشت قرمز ۵/۹۴ درصد، تورم ماهی ۸/۶۲ درصد و در کل تورم خوراکی‌ها ۱/۴۸ درصد شده است. نکته قابل توجه اینکه تازه‌ترین به‌روزرسانی بانک جهانی از «شرایط امنیت غذایی» در جهان نشان می‌‌دهد ایران با تورم مواد غذایی حدود ۴۱ درصدی در میان ۱۰ کشور با بالاترین تورم‌های مواد غذایی در جهان قرار گرفته است. براساس این گزارش آرژانتین با تورم مواد غذایی ۲۵۱ درصدی در صدر این لیست قرار گرفته و پس از آن لبنان و ونزوئلا به ترتیب با تورم‌‌های ۲۲۰ و ۱۷۳ سه کشور با بالاترین نرخ تورم غذا هستند.

 

افزایش تورم در دی‌ماه امسال در حالی است که برخی کارشناسان با تاکید بر اینکه تورم اقتصاد ایران به «هسته سخت» رسیده است، معتقدند در حال حاضر تورم کمترین نوسان ممکن را طی می‌کند، اما در ماه‌های پیش‌رو بار دیگر افزایش تورم با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد و ارقام افزایش تورم بزرگ‌تر خواهند شد.

 

ثبت سفارش واردات برنج تا پایان سال ممکن نیست

کریم اخوان‌‌اکبری رییس انجمن وارد‌کنندگان برنج عنوان کرد: با پیگیری‌ها و ارسال نامه‌ به وزارت جهاد کشاورزی خواستار بازگشایی سامانه بودیم، اما هنوز زمان دقیقی برای بازگشایی سامانه اعلام نشده است. وی با بیان اینکه امسال نصف مقدار سال قبل واردات برنج انجام شده، افزود: در حال حاضر نیاز به واردات برنج وجود دارد و اگر در مقطع کنونی اجازه واردات داده نشود، احتمال افزایش قیمت برنج ایرانی با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و عید نوروز پیش‌بینی می‌شود که در این صورت روی قیمت برنج خارجی هم تاثیر خواهد گذاشت.

 

اخوان در ادامه گفت: برنج‌هایی که از سال گذشته در انبار باقی مانده بود، به مرور زمان وارد بازار شده و به فروش رسیده است. وی افزود: در شمال کشور برنج‌های پرمحصولی مانند ندا، فجر و شیرودی با افزایش قیمت مواجه بودند، چون برخی از افرادی که این سه محصول را در اختیار دارند از فروش آن امتناع می‌کنند. رییس انجمن واردکنندگان برنج گفت: تولید داخلی برنج امسال با توجه به رقم اعلامی وزارت جهاد کشاورزی، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است، حدود ۹۰۰ هزار تن هم برنج وارد کشور شده است؛ در حالی که نیاز کشور ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است و با نزدیک شدن به ماه رمضان و عید نوروز باید این مورد را با مدیریت درست و اصولی پوشش دهیم تا با کمبود برنج مواجه نشویم.

 

اخوان همچنین اضافه کرد: از زمان ثبت سفارش برنج تا ورود آن به کشور و دریافت محموله‌ها تقریبا یک ماه زمان می‌برد. وی در مورد تخصیص ارز نیز گفت: ارز واردات برنج معمولا چند ماه بعد به تجار پرداخت می‌شود؛ به‌عنوان مثال در حال حاضر ارز تیر و مرداد پرداخت شده است، ولی از شهریورماه به بعد ارزی پرداخت نشده و متاسفانه حدود ۶ الی ۷ ماه است که در انتظار دریافت ارز هستیم.

 

این در حالی است که سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران پیش از این گفته بود: قیمت برنج در روزهای گذشته افزایش ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومانی در هر کیلو را تجربه کرده است، این افزایش قیمت شامل برنج‌های ایرانی و برنج‌های وارداتی می‌شود.

 

حسین فرهادی سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران شرحی از بازار روغن، برنج و حبوبات به عنوان اقلام غذایی پرمصرف در ماه رمضان و عید نوروز ارائه کرد و گفت: روغن به میزان کافی در بازار موجود است و حتی قیمت آن در تابستان سال جاری ۱۵ درصد کاهش داشت.

 

وی افزود: این کاهش قیمت به دلیل ارزان شدن مواد اولیه تولید روغن در سطح جهان اتفاق افتاد و چون مواد اولیه تولید روغن در ایران وارداتی است و با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی وارد می‌شود، این کاهش جهانی قیمت به ارزان‌تر شدن تولید روغن انجامید و با هماهنگی وزارت جهاد کاهش قیمت مصرف‌کننده را نیز دربرداشت؛ با این حال ارزان شدن روغن چندان به تحریک تقاضا نینجامید و به‌طور کلی الگوی خرید مردم این گونه است که وقتی کالایی گران و کمیاب می‌شود به خرید آن ترغیب می‌شوند و کاهش قیمت تمایل به خرید را برنمی‌انگیزد.

 

فرهادی در ادامه بر وجود تعادل و ثبات در بازار روغن تاکید و اظهار کرد: نگرانی بابت عرضه این کالا در ماه رمضان و عید نوروز وجود ندارد و احتمال افزایش قیمت‌ حتی با توجه به اینکه مصرف اندکی رشد پیدا می‌کند صفر است، زیرا در حال حاضر عرضه روغن از تقاضای آن بیشتر شده و با مازاد روغن در بازار رو‌به‌رو هستیم.

 

سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش بهای برنج خبر داد و گفت: قیمت برنج در روزهای گذشته افزایش ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومانی در هر کیلو را تجربه کرده است، این افزایش قیمت شامل برنج‌های ایرانی و برنج‌های وارداتی می‌شود. وی افزایش قیمت برنج را برآمده از تضمین دولت بر خرید برنج‌های پرمحصول عنوان کرد.

 

فرهادی در نهایت به بازار حبوبات پرداخت و گفت: چندی پیش قرار بر این بود که ارز واردات حبوبات از تالار اول به تالار دوم تغییر پیدا کند و این امر قیمت حبوبات را افزایش می‌داد، اما این اتفاق نیز به دلیل نزدیکی ماه رمضان و عید نوروز عقب افتاد و بنابراین برای ماه رمضان و عید گرانی حبوبات را در پیش نخواهیم داشت.

 

احتمال افزایش قیمت تخم‌مرغ در آستانه عید و ماه رمضان

ناصر نبی‌پور رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با بیان اینکه تولید تخم‌مرغ در کشور نسبت به سال‌های گذشته به رقم بی‌سابقه‌ای رسیده است، گفت: برای تامین نیاز ماه مبارک رمضان و ایام عید هیچ مشکلی وجود ندارد و ذخیره‌سازی به‌طور کامل انجام شده است.

 

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با بیان اینکه تولید تخم‌مرغ ۱۰۰ هزار تن افزایش یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی در سال آینده هم ادامه داشته باشد.

 

وی در عین حال از عدم افزایش قیمت تخم‌مرغ تا پایان سال خبر داد و گفت: در شرایطی که عرضه تخم‌مرغ بیش از تقاضاست، لذا احتمال افزایش قیمت وجود ندارد. نبی‌پور همچنین از صادرات ۱۱۳ هزار تن تخم‌مرغ به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار در سال جاری خبر داد و گفت: امکان صادرات ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن تخم‌مرغ در کشور فراهم شده است.

 

افزایش ۱۵ درصدی قیمت خرما نسبت به سال گذشته

حسن رشید‌فرخی درباره وضعیت تولید خرمای مورد نیاز ماه رمضان اظهار کرد: بیشترین ارقام خرما جهان مربوط به ایران است که به‌طور عمده خرمای پیارم، مضافتی، زاهدی، کبکاب و خاصویی در استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس و سیستان‌و‌بلوچستان تولید می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مصر با تولید ۸/۱ میلیون تن اولین تولیدکننده خرما جهان است، افزود: عربستان سعودی و ایران به دلیل نزدیکی میزان تولید در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرد، البته ایران از لحاظ تنوع ارقام خرما نخستین رتبه را در جهان داراست که امتیاز مثبتی برای کشور ما بین کشورهای تولیدکننده خرما به شمار می‌رود که هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد.

 

وی درباره قیمت‌گذاری خرمای مضافتی ماه مبارک رمضان گفت: در ماه مبارک رمضان سال گذشته هر کیلوگرم خرما با قیمت ۶۸ هزار تومان در بازار عرضه می‌شد، اما امسال با توجه به نرخ تورم هر کیلوگرم خرما با قیمت ۷۷ تا ۷۸ هزار تومان باید به دست مصرف‌کنندگان برسد، بنابراین افزایش نرخ خرما امسال نسبت به سال گذشته کمتر از ۱۵ درصد است.

 


تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------