آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

رشد ۶ هزار واحدی شاخص بورس/رییس سازمان بورس: تغییر و افزایش تدریجی دامنه نوسان قطعی است



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

شاخص کل بورس با رشد ۶ هزار واحدی تا ساعت ۹:۳۰ امروز به عدد ۱ میلیون و ۳۲۹ هزار واحد رسید.

  

تغییر و افزایش تدریجی دامنه نوسان قطعی است

 رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به طور حتم دامنه نوسان با تغییر همراه می‌شود و معاملات بورس بر روی این دامنه نوسان کنونی مثبت و منفی پنج درصد متوقف نخواهد ماند.

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

«محمدعلی دهقان دهنوی»  به نظرات مطرح شده در زمینه افزایش دامنه نوسان اشاره کرد و افزود: بنده همیشه و حتی در زمانی که هنوز وارد سازمان بورس نشده بودم اعلام کرده‌ام، بیشتر از همه افرادی که معتقد به افزایش دامنه نوسان هستند، به این موضوع اعتقاد دارم.

 

وی اظهار داشت: سال گذشته تصمیمی برای ایجاد محدودیت در دامنه نوسان اتخاذ شد که همان زمان اعلام کردیم این اقدام موقتی است، بعد از عبور از این شرایط خاص بازار، دامنه نوسان را به حالت عادی یا دامنه بزرگتر باز می‌گردانیم.

 

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: برنامه ما این بود که مسیر تغییر دامنه نوسان را از منفی دو و مثبت ۶ به صورت تدریجی برای باز کردن دامنه نوسان ادامه دهیم، برای اجرایی شدن این اقدام باید به صورت تدریجی ارقام کوچک مانند نیم درصد به دامنه نوسان اضافه می کردیم و اگر این مسیر را ادامه می دادیم اکنون دامنه نوسان را به مثبت و منفی ۵.۵ یا ۶ درصد رسانده بودیم.

 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه وقفه ای در راستای اجرایی شدن این تصمیم ایجاد شد، گفت: از مرکز پژوهش سازمان بورس درخواست کردیم تا در خصوص تغییر دامنه نوسان تحقیقاتی را به صورت اساسی انجام دهد و در نهایت براساس مطالعات و بررسی های صورت گرفته یک طرح کامل در این زمینه ارائه شود تا تضمین کننده بهترین حالت در خصوص دامنه نوسان و به نفع بازار باشد.

 

وی افزود: قاعدتا این مطالعه باید جوابگوی سوالاتی مانند اینکه آیا با افزایش دامنه نوسان به مثبت و منفی ۱۰ درصد یا ۱۵ درصد زمینه ایجاد تعادل در معاملات بازار و ارتقای عملکرد و کارایی بازار فراهم می شود یا خیر؟ باشد.

 

دهقان دهنوی با تاکید بر اینکه در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌های درستی صورت بگیرد تا شاهد تاثیر منفی آن بر معاملات بازار نباشیم، گفت: با تکمیل آن طرح، یک نقشه راه و هدف مطلوب در این خصوص در اختیار خواهیم داشت، قاعدتا برای رسیدن به آن نقطه و نیز جلوگیری از ایجاد شوک در معاملات بازار باید دامنه نوسان به صورت تدریجی تغییر پیدا کند.

 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در این نقشه راه به عنوان مثال ممکن است به صورت ماهانه نیم یا یک درصد دامنه نوسان را تغییر دهیم، گفت: اول باید اجازه بدهیم این مطالعه و مدل کامل شود و به اندازه کافی در معرض ارزیابی و نقد صاحب‌نظران قرار بگیرد، بعد از آن هم ممکن است این اقدام نیازمند ایجاد برخی از تغییرات بر روی سامانه معاملات باشد که باید برنامه ریزی های لازم در زمینه این تغییرات صورت بگیرد تا بتوان در مدت ۶ ماه یا یک سال تغییرات مدنظر بر روی دامنه نوسان را اجرایی کنیم و به هدف مشخص شده برسیم.

 

وی در پایان اعلام کرد: به طور حتم دامنه نوسان با تغییر همراه می شود و معاملات بورس بر روی این دامنه نوسان کنونی مثبت و منفی پنج درصد متوقف نخواهد ماند.

 

 با شتاب گرفتن روند نزولی شاخص بورس، تصمیمات مهمی از سوی مسوولان حاضر در بازار سرمایه برای کاهش نوسان های ایجاد شده در بازار، کاهش ترس سهامداران از تداوم روند نزولی بازار و جبران ضرر و زیان های سهامداران اعمال شد که در این راستا تغییر دامنه نوسان بورس از منفی و مثبت پنج به مثبت ۶ و منفی دو تاثیرگذارترین تصمیمی بود که در میان مصوبه های شورای عالی بورس قرار داشت.

 

به دنبال تصمیمات جدید اتخاذ شده، در جلسه (۱۸ بهمن‌ماه ۹۹ ) شورای عالی بورس مقرر شد تا از ۲۵ بهمن‌ماه دامنه نوسان خرید و فروش سهام از مثبت و منفی پنج به منفی ۲ تا مثبت ۶ درصد تغییر کند.

 

با اجرای چنین مصوبه ای در بازار اکثر کارشناسان اظهارنظرهای مختلفی را نسبت به این تصمیم شورای عالی بورس مطرح کردند و معتقد به حذف دامنه نوسان بورس برای ایجاد هر چه زودتر تعادل در معاملات بازار بودند و بارها اعلام کردند که بازار برای آنکه بتواند هر چه زودتر به روند واقعی خود بازگردد باید اقدام به حذف یا افزایش دامنه نوسان کند تا مدت اصلاح زمانی شاخص بورس به زمان کوتاه تری تبدیل شود.

 

بعد از مطرح شدن چنین نظراتی از سوی فعالان حاضر در بازار، گمانه زنی هایی برای تغییر دوباره دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی ۶ شنیده شد که این امر منجر به ترس سهامداران و شتاب در روند نزولی شاخص بورس در بازار شد، این در حالی است که این اقدام به مرحله اجرا نرسید و خبر موثقی از آن در بازار منعکس نشد.

 

با ایجاد شک و تردید سهامداران در بورس از ضرر و زیان های احتمالی و ایجاد هیجان برای خروج از این بازار، بار دیگر تکلیف دامنه نوسان برای مدتی معین از سوی هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص شد و اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به تغییر دوباره دامنه نوسان از منفی دو تا مثبت ۶ به منفی سه تا مثبت ۶ کردند.

 

براساس وعده داده شده، دامنه نوسان از روز چهارشنبه (۱ اردیبهشت ماه) تغییر کرد و مطابق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دامنه نوسان قیمت سهام در کلیه نمادهای معاملاتی در بورس تهران و بازارهای اول و دوم فرابورس به مثبت ٦ و منفی سه درصد تغییر کرد.

 

با توجه به تغییرات ایجاد شده در دامنه نوسان اما طبق اعلام قبلی با تصمیم جدید سازمان بورس و طبق مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر لغو دامنه نوسان نامتقارن و عادی معاملات سهام شرکت های بورسی و فرابورسی بعد از چهار ماه از روز شنبه (۲۵ اردیبهشت ماه) دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای دو بازار معاملات بورس تهران در دامنه مثبت و منفی ۵ درصد و دامنه نوسان صندوق های قابل معامله به مثبت و منفی ۱۰ درصد تغییر پیدا کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------