آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کارشناس خودرو: چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده

مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، درباره علت افزایش قیمت خودرو گفت: سال گذشته در بهمن ماه بود که خودروساز‌های دولتی شامل پارس…

نوسانات بازار گوشت ارتباطی به نرخ دام ندارد | سرمایه ملت خرج بازار استرالیا و رومانی می شود



 بازار گوشت,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی هفته‌های گذشته میانگین تولید و کشتار دام سبک از روزانه حدود ۷۳۰۰ راس دام به ۱۱ هزار راس دام رسیده‌ است. امراللهی با بیان اینکه قیمت کنونی لاشه دام سبک از حدود ۳۷۵ هزار تومان به ۳۳۰ تا ۳۳۵ هزار تومان رسیده است، گفت: گوشت ۵۰۰ هزار تومانی مورد تایید نیست و کالای لاکچری محسوب می‌شود.

 به گزارش جهان صنعت، طی دو، سه ماه اخیر بازار گوشت قرمز با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بود، به‌طوری که حتی این محصول پروتئینی در برخی فروشگاه‌ها با قیمت نیم میلیون تومان عرضه و تبدیل به کالایی لوکس شد، تا جایی که قدرت خرید مردم دیگر کفاف این هزینه‌های سرسام‌آور را نداشت و معیشت‌شان تحت تاثیر مستقیم این امر قرار گرفت و سفره آنها کوچک‌تر شد. چنبره قیمت‌های مافیایی بر بازار گوشت تا جایی پیش رفت که تنظیم بازار از دست دولت خارج شد. در روزهای پایانی سال دولت برای تنظیم بازار دست به واردات گوشت از کشورهای رومانی و استرالیا زد، اما رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده مخالف واردات گوشت است. منصور پوریان بر این باور است که واردات گوشت تیشه به ریشه کل دام سبک کشور می‌زند، به‌طوری که این اقدام را ضربه تولید داخل می‌داند.

 

همزمان بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که با وجود آنکه تنها کمتر از یک هفته به نوروز باقی مانده است، اما بازار گوشت قرمز تقاضایی ندارد که بسیاری از دست‌اندرکاران بازار، کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت تمام‌شده را علت اصلی این موضوع می‌دانند.

 

در این میان، طبق اعلام فرهاد آگاهی رییس انجمن تامین‌کنندگان فرآورده‌های خام در پی توافقات انجام‌شده با وزارت جهاد کشاورزی، واردکنندگان جدید و باسابقه برای حل مشکل گرانی گوشت و کمک به تنظیم بازار، علاوه بر واردات گوشت از مبادی روسیه، قزاقستان و مغولستان، اقدام به واردات گوشت باکیفیت تازه از کشور‌های رومانی و استرالیا به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت گوسفندی کرده‌اند.

 

این در حالی است که رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده در خصوص واردات گوشت قرمر گفت: قرار است ۲۵۰ هزار تن گوشت (معادل ۵/۶ میلیون راس دام سبک ۴۰ کیلویی) وارد کشور کنیم و این بدان معناست که ریشه کل دام سبک کشور را بدون اینکه برنامه‌ای برای تولید داخل داشته باشیم، می‌زنیم.

 

پوریان با اشاره به واردات گوشت و تاثیر آن بر تولید داخل دام اظهار کرد: اکنون میزان زیادی گوشت در حال ورود به کشور است در حالی که قبلا در بخش تولید طی ۶ ماه اول سال مازاد دام داشتیم و تولید به‌گونه‌ای بود که به دلیل اینکه زایش‌ها در برخی مناطق یکسان بود به صورت حجمی وارد بازار می‌شد.

 

وی افزود: روزانه ۱۱ تا ۵/۱۱ هزار لاشه گوسفندی و حدود ۱۳۰۰ راس گوساله کشتار می‌شود و در بالاترین سطح در کشور کل کشتار سالانه به ۴ میلیون راس می‌رسد، در حالی که میزان بره تولیدی کشتاری در طول سال در محدوده‌های ۵/۷ تا ۸ میلیون راس است، یعنی با یک حجمی از دام بره روبه‌رو هستیم. البته در کنار آن حدود ۸۰۰ تا یک میلیون راس میش هم در سال کشتار داریم. عملا جمعیت دامی که باید وارد کشتار شود در محدوده ۱۰ میلیون راس بوده و این رقم خیلی زیاد است، حال بدون برنامه‌ریزی برای تولید داخل، قرار است ۲۵۰ هزار تن گوشت معادل ۵/۶ میلیون راس دام سبک ۴۰ کیلویی، وارد کشور کنیم و این به این معناست که ریشه کل دام سبک کشور را بدون اینکه برنامه‌ای برای تولید داخل داشته باشیم، می‌زنیم.

 

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده تصریح کرد: اکنون فصل زایش‌ها تمام‌ شده و باید بازار ایجاد کنیم، اما به بهانه اینکه دامدار عرضه نمی‌کند، کاهش علوفه یا کاهش قیمت، واردات انجام می‌شود. وی همچنین گفت: در سال ۴۰۰ هزار گوساله نر کشتاری داریم، در حالی که میزان تولید ما در بخش گوساله پرواری سالانه حدود ۹۰۰ تا یک میلیون راس است و با این وجود بنا داریم واردات انجام دهیم.

 

پوریان تاکید کرد: کمبود گوشت نداریم و مشکلات قیمتی هم ارتباطی به تولید و دامدار ندارد. مشکلات قیمتی ناشی از مسائل موجود در دل بازار و قیمت سایر کالاها است. به جای حمایت از دامدار و تولید و بازار مصرف هدف و برنامه را مستقیما روی واردات متمرکز کرده‌ایم و خیلی هم افتخار می‌کنیم. وی با اشاره به واردات گوشت با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در گفت‌و‌گو با ایلنا عنوان کرد: با این اقدام سرمایه ملت خرج بازار استرالیا و رومانی می‌شود و به جای حمایت از تولید داخل، صنعت دامپروی را تحت ‌تاثیر قرار دادیم و تنها نتیجه آن به حاشیه بردن تولید داخل است.

 

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با بیان اینکه حتی اگر قرار است واردات داشته باشیم باید به اندازه‌ای باشد که تولید داخل متضرر نشود، گفت: بدون اینکه برنامه‌ای برای تولید داخل داشته باشیم در برنامه مهندسی‌شده یک روز قیمت گوشت را بالا می‌بریم و روز بعد به بهانه افزایش قیمت اقدام به واردات به میزان بالا می‌کنیم. این نشان می‌دهد برای این حجم از واردات بیش از ۵ تا ۶ ماه برنامه‌ریزی شده و این در حالی است که جلوی صادرات را هم می‌گیریم به‌طوری که کل صادراتی که در طول سال انجام شده ۳۵۰ هزار راس بیشتر نبوده است.

 

در این میان، مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی هفته‌های گذشته میانگین تولید و کشتار دام سبک از روزانه حدود ۷۳۰۰ راس دام به ۱۱ هزار راس دام رسیده‌ است. امراللهی با بیان اینکه قیمت کنونی لاشه دام سبک از حدود ۳۷۵ هزار تومان به ۳۳۰ تا ۳۳۵ هزار تومان رسیده است، گفت: گوشت ۵۰۰ هزار تومانی مورد تایید نیست و کالای لاکچری محسوب می‌شود.

 

مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد درباره قیمت مرغ توضیح داد: هر کیلو مرغ اکنون در ورودی میدان بهمن با قیمت ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و عرضه بیش از قیمت ۶۳ هزار تومان تخلف است.

 

سیدمحمد آقا‌میری رییس سازمان دامپزشکی گفت: بنابر هماهنگی‌های صورت‌گرفته با اتحادیه کشتارگاه‌ها، از روز دوم فروردین تمام کشتارگاه‌های دام و طیور باز خواهند بود. وی در سنوات گذشته ۶ روز کشتارگاه‌ها تعطیل بودند، اما از سال گذشته کشتارگاه‌ها از روز دوم فروردین باز است و تقاضا کرده‌ایم در ایام نوروز به سبب بحث تنظیم بازار تمامی کشتارگاه‌ها باز باشند و همواره دامپزشکی بر باز بودن آنها نظارت دارد. با توجه به مجوز واردات ۲۵۰ هزار تن گوشت قرمز و ورود نخستین محموله گوشت گرم وارداتی باکیفیت در راستای تنظیم بازار و همچنین تولید و ذخایر مناسب مرغ و تولید بیش از یک میلیون تن آبزیان در کنار عرضه مستقیم کالاهای اساسی در نمایشگاه‌های بهاره به منظور حذف واسطه و دلال پیش‌بینی می‌شود امسال آرامش بر بازار محصولات پروتئینی حاکم باشد.

 

نوسانات بازار گوشت ارتباطی به نرخ دام ندارد

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: وزارت جهاد برنامه‌ای برای واردات گوشت دارد که امیدوار هستیم این حجم واردات بتواند بازار را کنترل کند. او با تاکید بر حمایت از تولید گوشت قرمز گفت: با توجه به کاهش سرانه مصرف و افزایش تولید در ۶ ماهه اول سال، حمایت از تولید امری ضروری است تا در سال آینده تولید گوشت دچار چالش نشود.

 

صدردادرس ادامه داد: بنابر آمار اعلامی مرکز آمار، قیمت دام سبک گوسفند و بز هنوز با شاخص کل پاییز ۱۴۰۱ فاصله دارد که با این وجود افزایش قیمت دام در پاییز تنها عقب‌ماندگی بهار و تابستان امسال و زمستان سال گذشته را جبران کرده است. مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: همه ساله در شش ماهه دوم سال، تقاضا برای خرید گوشت قرمز بالا می‌رود که برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند از التهابات بازار بکاهد.

 

کمبودی در عرضه گوشت ایام‌ نوروز نداریم

مجتبی عالی مدیر عامل اتحادیه دامداران گفت: در تابستان ۴۶ هزار تن گوشت توسط پشتیبانی امور دام خریداری و ذخیره‌سازی شده است، اما به دلیل عدم فرهنگ‌سازی، تقاضایی برای خرید گوشت منجمد در بازار نیست. به گفته او، با توجه به کاهش عرضه دام سبک و سنگین در فصل زمستان ناشی از زایش‌های دام‌، قیمت گوشت دچار نوسان شده است.

 

عالی ادامه داد: با ازدیاد عرضه دام از اواخر اسفند، مشکلی برای تامین گوشت ایام ‌نوروز و ماه رمضان نداریم. مدیر عامل اتحادیه دامداران قیمت کنونی هر کیلو دام سبک را ۱۴۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: بر این اساس قیمت هر کیلو لاشه ۳۲۰ تا ۳۳۰ هزار تومان است. او با بیان اینکه کمبودی در عرضه گوشت نداریم، گفت: روزانه ۲ هزار تن گوشت در سراسر کشور عرضه می‌شود که همین میزان نیاز تولید داخل است.

 

جوجه‌ریزی اسفند جوابگوی نیاز بازار

در این میان محمد یوسفی‌ رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به شرایط جوجه‌ریزی و ذخایر پشتیبانی امور دام، مشکلی در تامین مرغ بازار شب عید نداریم. او از توزیع روزانه ۶ هزار و ۸۰۰ تا ۷ هزار تن مرغ گرم در سطح کشور خبر داد. رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری در اسفندماه به ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون قطعه برسد که این میزان جوابگوی نیاز کشور است. یوسفی گفت: با توجه به نوسانات قیمت مرغ، پشتیبانی امور دام اقدام به عرضه ذخایر مرغ منجمد در راستای تنظیم بازار کرده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------