رشد ۱۰۰ درصدی معاملات مسکن در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ / قیمت مسکن در ۶ ماهه دوم چقدر رشد کرد؟



 معاملات مسکن,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
بانک مرکزی با انتشار گزارش تحولات بازار مسکن تهران در اسفندماه، اعلام داده‌های مربوط به بازار املاک در سال ۱۴۰۲ را به پایان رساند. به این ترتیب مشخص شد که متوسط قیمت مسکن در نیمه سال ۱۴۰۲ رشدی هفت درصدی را پشت سر گذاشته و تعداد معاملات نیز در این بازه ۶ ماهه افزایشی ۱۰۰ درصد داشته است. 

 به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی چند روز پیش گزارش تحولات بازار مسکن تهران در اسفندماه را منتشر کرد و به این ترتیب پرونده آمارهای مربوط به بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ بسته شد. بر این اساس، متوسط قیمت مسکن طی آخرین ماه سال ۱۴۰۲، متری ۸۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان اعلام شده و تعداد معاملات نیز ۶ هزار ۱۷۹ فقره تخمین زده شده است.

 

خواب و بیداری بازار مسکن در پاییز ۱۴۰۲ 

بنا بر داده‌های بانک مرکزی، قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ در پاییز نوساناتی محدود و در زمستان مسیری افزایشی را تجربه کرده است. متوسط قیمت مسکن با آغاز فصل پاییز، همراه با صعود ۲۰ درصدی تعداد تقاضا، افزایشی ۰.۹ درصدی را تجربه کرده و از متری ۷۵ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان به حدود متری ۷۶ میلیون تومان رسیده، اما این روند افزایشی طی ماه بعدی ادامه پیدا نکرده است.

 

متوسط قیمت مسکن با وجود رشد ۱۴ درصدی معاملات در آبان ۱۴۰۲، کاهشی ۰.۳ درصدی را تجربه کرده و دوباره به کانال ۷۵ میلیون تومان بازگشته است.

 

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که داستان قیمت مسکن در پاییز ۱۴۰۲ روی همان ریل نزولی به مسیر خود پایان می‌دهد. در این راستا با افت ۱.۲ درصدی تعداد معاملات، قیمت مسکن نیز پایین آمده و حدود متری ۷۶ میلیون تومان به ثبت رسیده است.

 

رشد تعداد معاملات مسکن در زمستان ۱۴۰۲ 

به‌طور سنتی شروع فصل زمستان و نزدیکی به آغاز سال نو همیشه نویدی برای افزایش تعداد معاملات مسکن است؛ سنتی که این آمارها نشان می‌دهد حتی در شرایط رکودی بازار طی سال ۱۴۰۲ باز هم از سوی مردم و سرمایه‌گذاران حفظ شده است. اگرچه در این بین، آزاد شدن فنر قیمت دلار از دستان دولت و تاثیر آن بر انتظارات تورمی و افزایش موج هیجان مردم را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

 

دولت که طی سال ۱۴۰۲ با استفاده از سیاست‌های انقباضی سعی کرده بود قیمت دلار و به تبع آن مسکن را کنترل کند، عاقبت در فصل زمستان توان خود را برای این نگهداشت از دست داد. به این ترتیب تعداد معاملات با شروع زمستان، جهشی ۴۲.۲ درصدی را تجربه کرده و از سه هزار و ۵۵۰ فقره در آذرماه به پنج هزار و ۴۸ عدد در دی‌ماه رسیده است.

 

همچنین طی این مقطع یک ماهه، قیمت مسکن نیز افزایشی ۱.۹ درصدی را پشت سر گذاشته و با ورود دوباره به کانال ۷۵ میلیون تومانی، معادل متری ۷۵ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان برآورد شده است.

 

 معاملات مسکن,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

بررسی جزئیات داده‌ها نشان می‌دهد هیجان پایان سال همچنان در بهمن‌ماه نیز ادامه داشته و با رشد ۲۲.۵ درصدی تعداد معاملات و ورود آن به کانال ۶ هزار عددی همراه شده است. در مقابل، قیمت مسکن نیز به یکباره پا به کانال ۷۸ میلیون تومانی گذاشته و رشدی معادل ۴.۱ درصد را تجربه کرده است.

 

طی آخرین ماه سال با وجود آنکه ترمز روند صعودی تعداد معاملات کشیده می‌شود، اما قیمت به مسیر افزایشی خود ادامه داده و متوسط قیمت مسکن در اسفندماه ۱۴۰۲، برابر با ۳.۸ درصد رشد داشته و پا به کانال ۸۱ میلیون تومانی گذاشته است.

 

در مجموع می‌توان گفت متوسط قیمت مسکن در نیمه دوم سال رشدی هفت درصدی را پشت سر گذاشته و از سوی دیگر تعداد معاملات نیز افزایشی ۹۷.۲ درصدی را به ثبت رسانده است.

 

کارشناسان معتقدند افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ نیز روند صعودی خود را ادامه می‌دهد. آنها می‌گویند حتی در صورتی‌که دولت سیاست‌های انقباضی خود در بازار مسکن را از سر بگیرد، طی طولانی‌مدت عاقبت فنر از دستان این نهاد خارج شده و صعود قیمت اتفاق خواهد افتاد!

 

در این میان اگر شرایطی فراهم نشود که مردم بتوانند به بازار مسکن ورود پیدا کنند و افزایش تعداد معاملات تنها به پایان سال اختصاص داشته باشد، باید منتظر باشیم تا رکودی تورمی سایه خود را بر این بازار بگستراند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------