خوردن نوستالژی‌ترین خوراک برای ایرانی‌ها آرزو شد!



 جگرکی‌های تهران,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

به گزارش اعتمادآنلاین؛  میدان بهمن، راسته جگرکی‌های تهران است. جگرکی‌های بسیاری در این راسته برای مردم جگر کباب می‌کنند و می‌فروشند. بساط آتش و منقل در پیاده‌روها و بَر خیابان برقرار است و بوی جگرِ کبابی و نانِ داغ فضا را پر کرده. جگرسراهای این راسته امروز ظاهر مدرنی به خود گرفته‌اند و در منوی آنها جز دل و جگر و قلوه، انواع کباب و خورشت هم لیست شده.

 

ساعت ۸ شب است و به نظر می‌رسد مغازه‌ها مشتری زیادی ندارند. از آقای فتحی که صاحب دو جگرسرا در این راسته است، درباره اینکه استقبال مردم چطور است سوال می‌کنیم. می‌گوید: گرانی اثر خودش را داشته و اگر گرانی نبود ما الان وقت سر خاراندن نداشتیم اما باز خدا را شکر راضی هستیم و آخر هفته‌ها استقبال خیلی خوب می‌شود.

 

گرانی‌ زیاد بود

فتحی نزدیک ۱۰ سال است که جگرسرا دارد. می‌گوید: گرانی‌ها در دو سه سال اخیر خیلی زیاد بوده. ما هر سیخ جگر گوسفندی را ۱۵۰۰ تومان می‌فروختیم که بعدا ۲ هزار و ۳ هزار شد، پارسال ۱۰ هزار تومان شد و امسال ۱۴ هزار تومان می‌فروشیم.

 

فتحی در مورد تغییر قیمت‌ها اضافه می‌کند: قبلا مواردی داشتیم که ما ۲ سال جگر را با یک نرخ می‌فروختیم اما حالا به خاطر تورم روزشمار نرخ‌های ما هم ثابت نیست. مثلا یک بار شب خوابیدیم و صبح بیدار شدیم جگری که هر کیلو ۱۶۰ هزار تومان بود را ۲۴۰ هزار تومان خریدیم! الان هم هر کیلو را ۱۹۰ هزار تومان می‌خریم که البته افت هم دارد چون آشغال و خونابه دارد. برخی جاها جگر را ارزان می‌فروشند اما جگری که آنها کباب می‌کنند جگر میش یا بز است که مثل لاستیک می‌ماند یا جگر یخ‌زده عرضه می‌کنند که طعمش تلخ است و هیچ خاصیتی هم ندارد.

 

هر پرس جگر چند؟

قیمت هر سیخ جگر گوسفندی در میدان بهمن، بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان است. قیمت هر سیخ دل و قلوه و خوئک و خوش‌گوشت هم ۱۴ هزار تومان است. فتحی درباره هزینه هر پرس جگر می‌گوید: اگر بخواهید یک سینی جزئی جگر بخوری که شامل ۱۰ سیخ جگر، گوجه کبابی، نوشیدنی و هزینه سرویس می‌شود باید ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتومان پرداخت کنی، اگر بخواهید خیلی پُر بخوری یک‌میلیون و ۵۰۰ تا یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باید پرداخت کنی. برای همین گرانی‌ها بوده که مشتریان ما کم شده‌اند چون قبلا این موقع وقت سر خاراندن نداشتیم. ما قبلا مشتری‌هایی داشتیم که در هفته ۵ بار اینجا غذا می‌خوردند اما الان یک‌بار در ماه یا هر دو ماه یک‌بار می‌آید.

 

وی در مورد تغییر مشتری‌ها هم می‌افزاید: تا چند سال پیش که گوسفند ۲۰۰ هزار تومان بود جگر ارزان بود و همه می‌آمدند و جگر می‌خوردند اما الان که یک رأس گوسفند ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده فقط آنهایی که حقوق‌ بالای ۸ میلیون تومان می‌گیرند می‌توانند جگر بخورند. در حال حاضر هم بیشتر مشتری‌های ما از بالا شهر می‌آیند و می‌گویند ما قبلا فست‌فود می‌خوردیم اما الان جگرخور شده‌ایم چرا که هم سالم‌ است هم خوشمزه.

 

واردات جگر باید آزاد شود

«علی درخور»، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان دل و جگر و قلوه تهران درباره وضعیت بازار دل و جگر می‌گوید: به خاطر کمبود کشتار روز، در حال حاضر قیمت‌ جگر بالاست و قصاب‌ها اینقدر گران کرده‌اند که اصلا نمی‌شود خرید.

 

درخور می‌افزاید: قیمت جگر تا ۳۰۰ هزار تومان هم بالا رفت و ۲ دست جگر نیم میلیون تومان فروخته می‌شد. حالا کمی بهتر شده و امروز قیمت هر کیلو جگر گوسفندی در قصابی‌های سطح شهر ۲۲۰ هزار تومان است. در این وضعیت مسئولان اجازه واردات به ما نمی‌دهد و می‌گویند قیمت‌ها باید تنظیم شود و اگر قیمت جگر پایین بیاید کسی کباب یا جوجه نمی‌خورد! در حالی که این درست نیست و نسبت به حقوق‌هایی که مردم می‌گیرند جگر باید کیلویی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان باشد.

 

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان دل و جگر و قلوه تهران در مورد واردات جگر می‌افزاید: جنسی که کمیاب است را باید وارد کرد. در حال حاضر ما تقاضای واردات هفتگی ۵۰۰ کیلو تا یک تن را دادیم تا هم قصابی‌ها بتوانند جنس خود را بفروشند و هم بازار تنظیم شود. قیمت جگر در کشورهایی مانند ارمنستان ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است و اگر واردات آزاد شود با هزینه کمرگ نهایتا ۱۰۰ هزار تومان به دست مردم می‌رسد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------