جزئیات ارائه بسته حمایتی دوم برای نجات بورس | رشد ۳ درصدی شاخص بورس از ابتدای هفته



بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
روز گذشته رئیس سازمان بورس از تدوین بسته دیگری با عنوان بسته حمایتی دوم از بورس خبر داد که پیشنهادش به ستاد اقتصادی دولت ارسال شده و درصورت تصویب اجرا خواهد شد. 

به گزارش همشهری آنلاین، به‌دنبال اجرای بسته ۱۰بندی حمایت از بورس از ابتدای هفته شاخص کل بورس تهران با ۳.۲درصد رشد مواجه شده است. با این حال روندخروج نقدینگی از بورس متوقف نشده است. برهمین اساس روز گذشته رئیس سازمان بورس از تدوین بسته دیگری با عنوان بسته حمایتی دوم از بورس خبر داد که پیشنهادش به ستاد اقتصادی دولت ارسال شده و درصورت تصویب اجرا خواهد شد.

 

به‌دنبال نزول‌های سنگین بورس در هفته گذشته، سازمان بورس از ابتدای هفته جاری یک بسته حمایتی را با حمایت دولت و وزارت اقتصاد اجرا کرد. این بسته عمدتا مشتمل بر تزریق پول و انتشار اوراق تبعی یا بیمه سهام بود. همگام با اجرای بسته حمایتی از بورس شاخص کل بورس تهران شروع به رشد کرد و این روند صعودی دیروز هم ادامه یافت.

 

آمارها نشان می‌دهد از زمان اجرای این بسته حمایتی، شاخص کل بورس تهران ۳۹هزار واحد معادل۳.۲درصد افزایش یافته با این حال روند خروج نقدینگی از بورس در این مدت هرگز متوقف نشده است. حتی در روز نخست اجرای این طرح رکورد خروج نقدینگی از بورس نیز شکسته شد.

 

دیروز نیز با وجود رشد ۱۰هزارو ۶۲۸واحدی شاخص، ۱۹۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد. طبق داده‌های موجود از ابتدای هفته و با وجود رشد شاخص، هزار و ۶۵۳میلیاردتومان نقدینگی از بورس خارج شده است همین موضوع موجب شده برخی فعالان نسبت به تداوم رشد شاخص بورس دچار تردید شوند و بخش عمده این رشد را ناشی از حمایت از سهام شرکت‌های بزرگ بدانند.

 

بر همین اساس دیروز رئیس سازمان بورس از اجرای بسته حمایتی دوم خبر داد. اطلاعات دریافتی نشان می‌هد بخش عمده بسته حمایتی اول مشتمل بر تزریق پول به بورس بوده اما تمرکز بسته حمایتی دوم بر تغییر مقررات و سیاستگذاری‌هاست.

 

کارکردهای بسته اول

آمارها نشان می‌دهد از همان روز نخست اجرای طرح بسته حمایتی اول، چند هزارمیلیارد تومان نقدینگی مطابق با مصوبات به بازار سهام تزریق شده است. محل تزریق این منابع برای رسانه‌ها ناشناخته است اما آنطور که دیروز رئیس سازمان بورس گفت، احتمالا بخش عمده آن از طریق صندوق توسعه ملی به بورس تزریق شده است.

 

مجید عشقی دیروز در این‌باره گفت: با پیگیری‌های انجام شده، منابع جدیدی از صندوق توسعه ملی به بازار سهام وارد شده و برای نخستین بار این صندوق با کد معاملاتی خود اقدام به خرید سهام کرده است؛ این اقدام خوبی برای دولت و بازار سهام محسوب می‌شود، زیرا دارایی‌های ریالی این صندوق به نوعی به دلار تبدیل شده است.

 

او اضافه کرد: با توجه به افت قیمت سهام، می‌توان این موضوع را اینگونه تعبیر کرد که یک دارایی را در عوض اینکه با نرخ دلار در کانال ۳۰هزار تومانی تهیه کنند، آن را با نرخ دلار ۱۵هزار تومانی خریده‌اند.

 

 رئیس سازمان بورس ادامه داد: به بیان دیگر صندوق توسعه ملی که یک منبع بین نسلی به‌حساب می‌آید، دارایی ارزنده‌ای را در قیمت‌های بسیار نازلی اندوخته کرده و این اقدام برای کشور و شرایط فعلی بازار سهام مناسب است؛ امیدواریم این اقدام در آینده نیز تداوم پیدا کند.

 

به‌گفته او با ورود پول‌های جدید این فضا کنترل خواهد شد و تمام خریداران اثرات مثبت آن را در بازه یک‌ساله خواهند دید.

 

همزمان با تزریق این منابع انتشار اوراق تبعی نیز در دستور کار قرار گرفته که هنوز مشخص نیست این اوراق که از آن با نام بیمه سهام یاد می‌شود تا چه حد مورد استقبال قرار گرفته است.

 

بسته حمایتی دوم

همزمان با اجرای بسته حمایتی نخست، دیروز رئیس سازمان بورس از ارائه پیشنهاد حمایتی دوم بورس به ستاد اقتصادی دولت خبر داد و گفت: برای افزایش اثرگذاری اقدامات حمایتی، قصد ارائه یک پیشنهاد چند بندی به ستاد اقتصادی دولت را داریم و در تلاش برای دریافت مصوبه‌هایی با هدف رفع دغدغه‌های کلان بازار سهام هستیم.

 

عشقی افزود: سازمان بورس حمایت‌های خود را محدود به بسته ۱۰بندی نمی‌کند در این طرح سعی شد تا مسائل جزئی همچون تطبیق نداشتن زمان معاملات بورس و فرابورس، ورود عرضه اولیه‌ها به بازار و … که باعث حساسیت سهامداران شده بود، برطرف شود.

 

او ادامه داد: باید به‌طور مشخص و براساس اولویت موضوعات مطرح، پیشنهادهای خود را به ستاد اقتصادی دولت اعلام کنیم تا به این واسطه دغدغه‌های اصلی فعالان بازار سهام همچون حذف هاب‌های اروپایی از فرمول نرخ خوراک، حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری و … برطرف شود؛ در تلاش هستیم تا هرچه سریع‌تر این موارد تعیین و تکلیف و سایه سنگین آنها تا سال آینده از سر بازار سرمایه رفع بشود.

 

سهامداران بزرگ از بورس حمایت کنند

همزمان با اجرای بسته‌های جدید برای نجات بورس برخی تحلیلگران بازار خواستار افزایش حمایت‌ها از جانب دولت و سهامداران حقوقی بزرگ از بازار سهام شدند به زعم آنها تزریق پول از سهامداران حقوقی می‌تواند از التهاب‌های موجود در بورس را کم کند.

 

حسین عبده تبریزی استاد دانشگاه و دبیر کل اسبق بورس تهران در این‌باره گفت:در ۶هفته اخیر موج التهابات گسترده، اعتراض‌های دامنه‌دار و تحولات ناشی از آنها به‌شدت بر همه کسب‌وکارها تأثیر گذاشت. بالا رفتن قیمت ارز به‌دلیل افزایش تقاضا برای خروج پول هم انگیزه برخی فروش‌ها و عرضه‌ها در بورس شده است.

 

او افزود: وظیفه شرکت‌های بزرگ، ناشران، سرمایه‌گذاری‌ها و صندوق‌های بزرگ در شرایطی که مردم تحت‌تأثیر حوادث و رویدادهای جاری به سختی متأثرند، آن است که از قیمت سهامی که آنها را منطقی می‌دانند، حمایت کنند و به حفظ سرمایه‌های کوچک مردم کمک کنند.

 

به‌گفته او در این شرایط کشور، مردم نباید از این مسیر نیز آسیب ببینید و نباید نگران و هراسان ذوب‌شدن پس‌اندازهای یک عمر کار و فعالیت خود باشند.

 

عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: بازار سهام در ۲سال گذشته افت زیادی را تحمل کرده است و با وجود اینکه شرکت‌ها سودآوری خوبی داشته‌اند، بی‌اعتمادی، تنش و هیجان منفی حاکم سرمایه‌گذاران را به فروش متمایل کرده است و این افراد به سمت بازارهایی می‌روند که جذاب نیست.

 

او خواستار حمایت دولت شد و گفت: دولت باید بیش از قبل به بازار سهام بها دهد، زیرا بازار سرمایه درگیر بودجه و حواشی آن است، باید گفت از بودجه اخبار خوبی منتشر نمی‌شود. بازار سهام برای رسیدن به شرایط مطلوب نیاز به همگرایی جمعی دارد و اگر توافق هسته‌ای و اصلاح قیمت‌های جهانی رخ دهد به بهبود آن کمک می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------