آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

یک فعال صنعت کفش: کفش‌های بچه‌گانه 50 درصد گران شده است



کفش‌های بچه‌گانه ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
عضو هیات رئیسه جامعه صنعت کفش ایران با اشاره به وضعیت تورم گروه کفش، گفت که تولیدکنندگان کفش برای تامین مواد اولیه پتروشیمی دچار مشکل هستند، چرا که این صنایع صادرات را به جای تامین بازار داخل در اولویت قرار می‌دهند. 

به گزارش ایسنا ؛ علی لشکری عضو هیات رئیسه جامعه صنعت کفش ایران با اشاره به بحث رقابت در بازار مواد اولیه پتروشیمی، اظهار کرد: برای مثال طی هفته گذشته مواد اولیه مورد استفاده در زیره کفش مانند پی وی سی گرید ۶۵ در بورس کالا حدود ۴۷ درصد نسبت به نرخ پایه رقابت خورد. نرخ پایه این محصول ۱۹ هزار و ۹۵۴ تومان بود که به ۲۹  هزار و ۳۷۶ تومان رسید. این وضعیت به این معنی است که تولیدکننده ایرانی مواد اولیه یاد شده را ۴۷ درصد گران‌تر از رقیب مشابه خارجی تهیه می‌کند. این وضعیت قدرت رقابت پذیری کالاهای ایرانی را در مقایسه با کالای مشابه خارجی کمتر می‌کند.

 

به گفته وی این مشکل در مورد سایر مواد اولیه در بورس کالا هم وجود دارد. چون پتروشیمی‌ها صادرات محصولات خود را به فروش داخلی ترجیح می‌دهند. این در حالی است که بر اساس سیاست‌های تنظیم بازار باید شرکت‌های داخلی اولویت فروش پتروشیمی‌ها باشند.

 

عضو هیات رئیسه جامعه صنعت کفش ایران با بیان اینکه مشکل دیگر صنعت کفش تورم است، اظهار کرد: در هفت ماهه امسال رشد شاخص بهای کالای مصرفی ۴۲.۹  درصد بود، اما تورم کفش ۴۷.۱ درصد اعلام شده است. این بالا بودن تورم کفش نسبت به تورم کل با توجه به ضریب اهمیت این محصول که در سبد هزینه غیرخوراکی سهم بالایی ندارد، باعث تشدید رکود و کاهش تقاضا در بازار داخل می‌شود. این وضعیت نشان می‌دهد فشاری که افزایش قیمت مواد اولیه به تولیدکننده وارد می‌کند، در نهایت هزینه آن را  مصرف کننده نهایی پرداخت می‌کند.

 

وی با بیان اینکه تورم منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده و شاهد آثار منفی آن هستیم، اظهار کرد: تورم در برخی کالاهایی که بیشتر از مواد اولیه پتروشیمی استفاده می‌کند، بیشتر است. مثلا تورم گروه دمپایی یا کفش‌های ورزشی بچگانه بیش از ۵۰ درصد است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------